Nasze dane teleadresowe : Komitet Inicjatywy Ustawodawczej projektu Ustawy o prowadzeniu obowiązkowej nauki gry w szachy do szkół Przemyśl, ul.Św. Józefa 6; Tel ; Fax.tel. (016) ;
Symbolika Kampanii Rys. Zbigniew Cebula
APEL DO PRZEDSTAWICIELI JST Przemyśl, dnia 6 lipca 2009 roku. Panie i Panowie Marszałkowie Województw Prezydenci Burmistrzowie Wójtowie Samorządowcy Rzeczypospolitej Polskiej W roku 2007 na egzaminach sprawdzających rozwiązując test matematyczno-przyrodniczy na zakończenie szkoły podstawowej mniej niż połowa uczniów rozwiązała zadanie polegające na wyliczeniu - ile jest przerw między pięcioma lekcjami. W imieniu członków Komitet Inicjatywy Ustawodawczej projektu „Ustawy o wprowadzeniu obowiązkowej nauki gry w szachy do szkół” zwracam się do Państwa z prośbą o wsparcie idei, której przyświeca zasadniczy cel – podniesienie poziomu nauczania w polskich szkołach poprzez doskonalenie logicznego i precyzyjnego myślenia. W załączeniu przesyłam szerszy artykuł ale ceniąc Państwa czas pozwolę sobie w skrócie podać informacje, które są istotne dla organów prowadzących szkoły. Idea wprowadzenia szachów dotyczy szkół podstawowych klas I-III. Aby nauczyć dzieci gry w szachy należy zobowiązać nauczycieli szkół podstawowych do zapoznania się z grą. Taką umiejętność posiada już spora grupa nauczycieli. Dla pozostałych można przeprowadzić dwudniowe kursy i oprzeć się o samodoskonalenie nauczycieli ( cena kursu od osoby to około 80 zł).
Naszym celem nie jest zrobienie z każdego ucznia zawodnika szachisty a tylko nauka podstaw gry by wyposażyć go w instrument doskonalenia samego siebie. Nie bez znaczenia jest wartość gry w szachy jako zajęcia mającego wielkie walory profilaktyczne. Dzieci znajdujące możliwość samorealizacji nie sięgają po zachowania ryzykowne. Na spełnienie takiego celu (danie umiejętności gry w szachy)śmiało wystarczy rok czasu z założeniem, że raz lub dwa razy w tygodniu nauczyciel poświęci od 25 do 45 minut czasu na poznawanie tajników gry. Podstawa programowa w klasach I- III przewiduje możliwość poświęcenia czasu na gry dydaktyczne. Po zapoznaniu z „szachowym minimum”, gra treningowa – doskonaląca może odbywać się na przerwach lub w świetlicy. Dla bardziej ambitnych nauczycieli chcących kontynuować przygodę z szachami z grupą wyselekcjonowanych uczniów jest możliwość doskonalenia się i udziału w kursie instruktorskim. Wsparcie, o które się zwracam możecie Państwo wyrażać w różnej (przez siebie wykreowanej) formie ale będziemy wdzięczni za wybranie formy przez nas zaproponowanej.
A są to : Wyrażenie zgody na umieszczenie Waszego imienia, nazwiska i funkcji na liście osób popierających naszą ideę. Udzielenie dyrektorom szkół wsparcia we wprowadzeniu szachów do szkół jako nadobowiązkowego – alternatywnego zajęcia dla uczniów klas I-III już od roku szkolnego 2009/2010. Źródłem finansowania może być tu zarówno budżet oświatowy jak również fundusze związane z profilaktyką uzależnień. Udzielenie (nie związanego z kosztami a poprzez zachęcanie) wsparcia osobom przeprowadzającym zbieranie podpisów w ramach akcji,,Szachy do szkół”. Jestem przekonany, że Państwa osobista deklaracja wsparcia - dobre słowo, będzie przyczynkiem do szerokiego poparcia społecznego tej inicjatywy.
Znający realistyczne podejście samorządowców do rzeczywistości oświatowej Pełnomocnik Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej projektu Ustawy o wprowadzeniu obowiązkowej nauki gry w szachy do szkół Maciej Karasiński