Zasady realizacji kwalifikacyjnych kursów zawodowych na przykładzie Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego „Elektryk” w Nowej Soli Zielona Góra.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w systemie kształcenia zawodowego od 1 września 2012
Advertisements

Funkcjonowanie szkolnictwa zawodowego w powiatach
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
FORMY SZKOLENIOWE W PUBLICZNYCH SŁUŻBACH ZATRUDNIENIA PO REFORMIE SYSTEMU KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO Reforma kształcenia zawodowego Zielona Góra 20 czerwca.
Narada dyrektorów szkół i placówek oświatowo-wychowawczych
ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2009/2010 ZSM - NYSA 2009.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Projekt nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach.
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
Reforma kształcenia zawodowego rok szkolny 2012/2013
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
1 ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 ZSM - NYSA 2010.
Narada dyrektorów szkół i placówek oświatowo- wychowawczych Płock, 28 sierpnia 2013.
Szkolnictwo ponadgimnazjalne – nowa podstawa programowa i zmiana przepisów od 1 września 2012 roku Zmiany dotyczą: 1. Ustawa z dnia o zmianie.
Kwalifikacyjne kursy zawodowe szansą na rozwój kształcenia zawodowego
Zmiany w szkolnictwie ponadgimnazjalnym od 1 września 2012
Modyfikacja Mariola Przybylska
WYBIERAMY SZKOŁĘ PONADGIMNAZJALNĄ
„Zmiany w kształceniu ogólnym i zawodowym”
Grabów nad Pilica 2013 Pedagog szkolny mgr Małgorzata Paczkowska
Technik leśnik po zmianach w oświacie
Doskonalenie podstawprogramowych kluczemdo modernizacjikształcenia zawodowego Warszawa 11 października 2012 r.
KWALIFIKACYJNE KURSY ZAWODOWE
Struktura egzaminu zawodowego
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE.
ZMIANY W SYSTEMIE EGZAMINÓW ZAWODOWYCH
PLANOWANIE WYMIARU GODZIN OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
KALENDARIUM ZMIAN szkoły dla młodzieży: liceum profilowane, uzupełniające liceum ogólnokształcące, technikum uzupełniające; szkoły dla dorosłych: liceum.
KWALIFIKACYJNE KURSY ZAWODOWE
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Szkolnictwo ponadgimnazjalne
Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe
Zmiany w szkolnictwie zawodowym
Modernizacja egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe –
Zmiany ustawy o systemie oświaty
OPRACOWANIE NA PODSTAWIE MATERIAŁÓW CKE mgr Małgorzata Smul.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
Kurs kwalifikacyjny w ZSEiO Olesno. Kwalifikacyjny kurs zawodowy to pozaszkolna forma kształcenia ustawicznego, której program nauczania uwzględnia podstawę
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Projekty zmian w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe
Szkoła policealna w ZSE-E w Radomsku TECHNIK INFORMATYK
KONFERENCJA „oferta edukacyjna zs nr 1 w Olkuszu”
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE
 Od 1 września 2012 r. weszły w życie przepisy wprowadzające zmiany w szkolnictwie zawodowym.
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
Zmiany w kształceniu zawodowym Wykonała: Ewelina Maciejewska – doradca zawodowy Gimnazjum nr 4 w Pile.
Formalno-prawne aspekty dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy Zielona Góra,18 kwietnia 2013 r.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
KWALIFIKACYJNY KURS ZAWODOWY
CO DALEJ PO SZKOLE ZAWODOWEJ? Zmiany w kształceniu zawodowym.
Kształcenie dualne.
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Ostrowcu Świętokrzyskim
Spotkanie z pracodawcami
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
dobry start w przyszłość
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Podstawy programowe dotyczące kształcenia zawodowego w świetle nowych zawodów wprowadzonych w klasyfikacji zawodów MEN od roku szkolnego 2017/2018.
Historia szkoły sięga już przeszło 50 lat.
Możliwości kształcenia zawodowego i ustawicznego
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

Zasady realizacji kwalifikacyjnych kursów zawodowych na przykładzie Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego „Elektryk” w Nowej Soli Zielona Góra 25 CZERWCA 2013

Podstawy prawne kwalifikacyjnych kursów zawodowych: ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572); ustawa Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm.); ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 205, poz. 1206); rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej kształcenia zawodach (Dz. U. z 2012 r., poz. 184); rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. z 2012 r., poz. 7); rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2012 r., poz. 186). rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej zmieniające rozporządzenie w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2012r, poz. 1152)

1) kwalifikacyjny kurs zawodowy; Kształcenie ustawiczne prowadzi się w następujących formach pozaszkolnych: 1) kwalifikacyjny kurs zawodowy; 2) kurs umiejętności zawodowych; 3) kurs kompetencji ogólnych; 4) turnus dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników; 5) kurs, inny niż wymienione w pkt 1–3, umożliwiający uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Kwalifikacyjny kurs zawodowy: kurs, którego program nauczania uwzględnia podstawę programową kształcenia w zawodach, w zakresie jednej kwalifikacji, którego ukończenie umożliwia przystąpienie do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie w zakresie tej kwalifikacji.

Kwalifikacyjne kursy zawodowe mogą prowadzić: publiczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe w zakresie zawodów, w których kształcą; niepubliczne szkoły posiadające uprawnienia szkół publicznych, prowadzące kształcenie zawodowe w zakresie zawodów, w których kształcą; publiczne i niepubliczne placówki i ośrodki, o których mowa w ust. 1 pkt 2; (placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego, ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego) instytucje rynku pracy, o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, prowadzące działalność edukacyjno-szkoleniową; osoby prawne i fizyczne prowadzące działalność oświatową, o której mowa w art. 83a ust. 2.

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego „Elektryk” w Nowej Soli Zasadnicza Szkoła Zawodowa Liceum Ogólnokształcące Technikum Zawodowe Publiczna Szkoła Policealna dla Dorosłych Publiczne Technikum dla Dorosłych Centrum Kształcenia Praktycznego Publiczny Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego

Forma zaoczna 65% liczby godzin Technik elektryk: Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego: Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru elektryczno-elektronicznego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów 400 godz. E.7. Montaż i konserwacja maszyn i urządzeń elektrycznych 450 godz. E.8. Montaż i konserwacja instalacji elektrycznych 350 godz. E.24. Eksploatacja maszyn, urządzeń i instalacji elektrycznych 200 godz. Szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 4 tygodni (160 godzin).

Elektryk – zasadnicza szkoła zawodowa Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego: Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru elektryczno-elektronicznego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów 350 godz. E.7. Montaż i konserwacja maszyn i urządzeń elektrycznych 450 godz. E.8. Montaż i konserwacja instalacji elektrycznych 350 godz.

Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów (BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy (PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej. (JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo (KPS). Kompetencje personalne i społeczne OMZ). Organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika) 

Efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru elektryczno-elektronicznego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(E.a) i PKZ(E.c);

PKZ(E.a) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: monter sieci i urządzeń telekomunikacyjnych, monter mechatronik, monter-elektronik, elektromechanik pojazdów samochodowych, elektromechanik, elektryk, technik telekomunikacji, technik teleinformatyk, technik elektronik, technik awionik, technik mechatronik, technik elektryk, technik elektroniki i informatyki medycznej, mechanik pojazdów samochodowych, technik pojazdów samochodowych, technik automatyk sterowania ruchem kolejowym, technik elektroenergetyk transportu szynowego 1) posługuje się pojęciami z dziedziny elektrotechniki i elektroniki; 2) opisuje zjawiska związane z prądem stałym i zmiennym; 3) interpretuje wielkości fizyczne związane z prądem zmiennym; 4) wyznacza wielkości charakteryzujące przebiegi sinusoidalne typu y = A sin(ωt+φ); 5) stosuje prawa elektrotechniki do obliczania i szacowania wartości wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych; 6) rozpoznaje elementy oraz układy elektryczne i elektroniczne; 7) ………………………

PKZ(E.c) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: technik elektronik, technik elektryk, technik mechatronik, technik telekomunikacji, technik teleinformatyk Uczeń: 1) wykonuje operacje matematyczne na liczbach zespolonych; 2) sporządza wykresy w skali logarytmicznej; 3) charakteryzuje parametry elementów oraz układów elektrycznych i elektronicznych; 4) dobiera elementy oraz układy elektryczne i elektroniczne do określonych warunków eksploatacyjnych; 5) określa wpływ parametrów poszczególnych elementów i podzespołów na pracę układów elektrycznych i elektronicznych; 6) ……………..

E.8. Montaż i konserwacja instalacji elektrycznych 1. Montaż instalacji elektrycznych Uczeń: 1) rozróżnia przewody stosowane w instalacjach elektrycznych; 2) rozpoznaje sprzęt instalacyjny; 3) rozpoznaje źródła światła i oprawy oświetleniowe;………………….. 2. Konserwacja instalacji elektrycznych 1) przestrzega zasad i określa zakres przeprowadzania prac konserwacyjnych instalacji elektrycznych; 2) rozpoznaje typowe uszkodzenia instalacji elektrycznych; 3) dobiera części zamienne elementów instalacji elektrycznej na podstawie danych katalogowych; ………………………

Możliwości zwolnienia z zajęć na kursach kwalifikacyjnych Osoba podejmująca kształcenie na kwalifikacyjnym kursie zawodowym posiadająca: dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe lub inny równorzędny, świadectwo uzyskania tytułu zawodowego, dyplom uzyskania tytułu mistrza lub inny równorzędny, świadectwo czeladnicze lub dyplom mistrzowski, świadectwo ukończenia szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe, świadectwo ukończenia liceum profilowanego, świadectwo potwierdzające kwalifikację w zawodzie, zaświadczenie o ukończeniu kwalifikacyjnego kursu zawodowego - jest zwalniana, na swój wniosek złożony podmiotowi prowadzącemu kwalifikacyjny kurs zawodowy, z zajęć dotyczących odpowiednio treści kształcenia lub efektów kształcenia zrealizowanych w dotychczasowym procesie kształcenia, o ile sposób organizacji kształcenia na kwalifikacyjnym kursie zawodowym umożliwia takie zwolnienie.

Plan nauczania Kwalifikacyjny kurs zawodowy Kwalifikacja E8 – Montaż i konserwacja instalacji elektrycznych (forma zaoczna)

Liczba zgłoszonych: 25 osób, w tym: Kwalifikacyjny kurs zawodowy Kwalifikacja E8 – Montaż i konserwacja instalacji elektrycznych - forma zaoczna Liczba zgłoszonych: 25 osób, w tym: -24 mężczyzn i 1 kobieta -18 bezrobotnych i 7 pracujących -1 osoba po gimnazjum, 5 po zasadniczej szkole zawodowej, 4 po liceum, 3 po szkole policealnej, 9 po technikum, 2 po studiach

Liczba zgłoszonych: 21 osób, w tym: Kwalifikacyjny kurs zawodowy Kwalifikacja E18 – Eksploatacja urządzeń i systemów mechatronicznych - forma zaoczna Liczba zgłoszonych: 21 osób, w tym: -21 mężczyzn -8 bezrobotnych i 13 pracujących -1 po zasadniczej szkole zawodowej, 8 po liceum, 2 po szkole policealnej, 6 po technikum, 4 po studiach

Liczba zgłoszonych: 44 osoby, w tym: Kwalifikacyjny kurs zawodowy Kwalifikacja A36 – Prowadzenie rachunkowości - forma zaoczna Liczba zgłoszonych: 44 osoby, w tym: -41 kobiet, 3 mężczyzn -30 bezrobotnych i 14 pracujących -11 po liceum, 7 po szkole policealnej, 8 po technikum, 18 po studiach

2. Na zamówienie i opłacane przez pracodawców Finansowanie: Subwencja oświatowa – waga P 30 (0,68) dla uczestników kwalifikacyjnych kursów zawodowych organizowanych przez szkoły i placówki prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego 2. Na zamówienie i opłacane przez pracodawców 3. Na zamówienie i opłacane przez powiatowe urzędy pracy (Funduszu Pracy, EFS lub programów UE)

Ukończenie kursu / deklaracja Po zaliczeniu wszystkich przedmiotów/modułów oraz praktyki słuchacz otrzymuje zaświadczenie ukończenia kursu. Osoba uczęszczająca na kwalifikacyjny kurs zawodowy, którego termin zakończenia określono nie później niż na miesiąc przed ogłoszoną przez dyrektora OKE datą rozpoczęcia egzaminu, składa deklarację dyrektorowi OKE właściwej dla miejsca prowadzenia kursu, a oryginał zaświadczenia o ukończeniu kursu dostarcza niezwłocznie po jego zakończeniu. Deklarację należy złożyć nie później niż na 4 miesiące przed ogłoszoną przez dyrektora OKE datą rozpoczęcia egzaminu.

Do egzaminu mogą przystąpić: uczniowie zasadniczych szkół zawodowych, uczniowie techników, uczniowie (słuchacze) szkół policealnych, absolwenci zasadniczych szkół zawodowych, techników i szkół policealnych, osoby mające świadectwa szkolne uzyskane za granicą, uznane za równorzędne z polskimi, osoby, które ukończyły kurs kwalifikacyjny. Egzamin może być także przeprowadzony w formie eksternistycznej dla osób, które: ukończyły gimnazjum bądź ośmioletnią szkołę podstawową, co najmniej 2 lata kształciły się lub pracowały, w zawodzie, w którym wyodrębniono daną kwalifikacje.

Czas trwania: od 120 do 240 minut Egzamin: Część teoretyczna: Czas trwania: 60 minut Próg zaliczenia: 50% /test składający się z 40 zadań zamkniętych zawierających cztery odpowiedzi do wyboru, z których tylko jedna odpowiedź jest prawidłowa/ Część praktyczna: Czas trwania: od 120 do 240 minut Próg zaliczenia: 75% /test praktyczny polegający na wykonaniu zadania egzaminacyjnego zawartego w arkuszu egzaminacyjnym na stanowisku egzaminacyjnym/

Dziękuję za uwagę !!!