PRZEKSZTAŁCENIE SAMORZĄDOWEGO ZAKŁADU BUDŻETOWEGO W SPÓŁKĘ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1. Podstawy prawne: - ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r.  Prawo o stowarzyszeniach, (Dz.U j. t. z późn. zm.) - ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r.
Advertisements

Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Partnerstwa w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki.
Spółka Cywilna Zagadnienia ogólne.
Finansowanie podmiotów prowadzących działalność leczniczą
POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Formy organizacyjno – prawne przedsiębiorstw
Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Planowanie podatkowe Dariusz M. Malinowski. Planowanie podatkowe Dariusz M. Malinowski.
Planowanie podatkowe Beata Dutkiewicz. Planowanie podatkowe Beata Dutkiewicz.
–KANCELARIA RADCÓW PRAWNYCH SOBCZAK - POŁCZYŃSKA ŁAGODA –1–1 człowiek – najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Katarzyna Zawada PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw
SPÓŁKI.
Spółki.
Klub Seniora jako zadanie realizowane przez samorząd Osiedla (uwarunkowania formalne) Wrocław, r.
FORMY ORGANIZACYJNO PRAWNE JEDNOSTEK SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH
Gminne Zakłady Gospodarki Odpadami a ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zwana.
Planowanie i realizacja inwestycji z elementami zarządzania
Formy organizacyjno-prawne działania przedsiębiorstw
Projekt uchwały budżetowej na 2013 rok
Podatki Vat.
rachunkowość zajęcia nr 6
Sektor finansów publicznych i jego jednostki
Formy organizacyjno prawne przedsiębiorstw
1.
Podmioty prowadzące działalność Odpowiedzialność Reprezentacja.
FORMY PRAWNO-ORGANIZACYJNE I WŁASNOŚCIOWE ORGANIZACJI
Wiedza o państwie i prawie
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
Spółki w prawie polskim
Spółka komandytowo – akcyjna:
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
Spółka partnerska: - wspólnicy (cechy indywidualne);
Następstwo prawnopodatkowe
Spółka jawna: „najbardziej osobowa” podstawa innych spółek osobowych; wspólnikami mogą być osoby fizyczne i inne podmioty, np. spółki kapitałowe.
Spółka komandytowa Podstawy prawa handlowego SSA III
Prawo Rodzinne w praktyce szkolnej
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
_jarocin Informacja o prowadzonym audycie finansowo-prawnym w latach Urząd Miejski w Jarocinie Informacja o prowadzonym audycie finansowo-prawnym.
POJĘCIE PRZEDSIĘBIORCY W PRAWIE POLSKIM
Warszawa X Samorządowe Forum Kapitału i Finansów.
Wykład specjalizacyjny
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Aporty Aporty w innej postaci niż przedsiębiorstwo i jego zorganizowana część.
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Przekształcenia spółek.
Mgr Sabina Wencel Podstawy prawa handlowego
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
PRAWO HANDLOWE ANNA SZERMACH Zakład Prawa Gospodarczego i Handlowego Uniwersytet Wrocławski.
PRAWO HANDLOWE ANNA SZERMACH Zakład Prawa Gospodarczego i Handlowego Uniwersytet Wrocławski.
ANNA SZERMACH Zakład Prawa Gospodarczego i Handlowego Uniwersytet Wrocławski.
Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
BUDŻET PROCEDURA - KAZUSY
Jak założyć organizację pozarządową? Od nitki do kłębka
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Kodeksowe typy spółek Spółka cywilna Handlowe spółki osobowe Spółka jawna Spółka partnerska Spółka komandytowa.
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Spółki nie będące podatnikami (jawna, komandytowa, partnerska) Utworzenie spółki : wniesienie przez wspólników.
Formy organizacyjno- prawne przedsiębiorstw temat:
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
3. SPÓŁKA JAKO ELEMENT NADZORU KORPORACYJNEGO
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Katowice 2016
Prawo cywilne z umowami w adm 2 Podmioty. Udział w obrocie gospodaczym
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
Podmioty prawa pracy mgr Sabina Pochopień.
Spółki w prawie polskim
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA mgr Barbara Trybulińska.
Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2018 rok
Zapis prezentacji:

PRZEKSZTAŁCENIE SAMORZĄDOWEGO ZAKŁADU BUDŻETOWEGO W SPÓŁKĘ

PROCES UTWORZENIA SPÓŁKI samorządowy zakład budżetowy Luboński ośrodek Sportu i Rekreacji zostanie zlikwidowany w celu przekształcenia w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością wszystkie udziały nowo powstałej spółki obejmie Miasto Luboń należności i zobowiązania zakładu budżetowego przejmie spółka spółka wstąpi we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością Zakładu z dniem 31.03.2014 zlikwidowany zostanie zakład budżetowy z dniem 01.04.2014 utworzona zostanie spółka

PRZYCZYNY ZMIAN W związku z pozytywnymi interpretacjami odnośnie możliwości odliczenia podatku od towaru i usług przez Miasto Luboń, pojawiła się konieczność zmian organizacyjnych. Niezbędne było wygaszenie decyzji trwałego zarządu. Kolejnym etapem jest konieczność stworzenia nowych rozwiązań współpracy pomiędzy Miastem Luboń a jednostką organizacyjną wykonującą zadania własne gminy z zakresu kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Wykorzystywanie hali przez inną jednostkę powinno odbywać się na podstawie umowy najmu. Taką umowę Miasto może zgodnie z prawem zawrzeć ze spółką. Kolejnym czynnikiem determinującym powstanie spółki są wątpliwości związane z prowadzeniem kuchni przez zakład budżetowy. Działalność gastronomiczna w formie spółki jest najlepszym rozwiązaniem.

PORÓWNANIE FORMY ORGANIZACYJNO-PRAWNEJ Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Samorządowy zakład budżetowy Jednostka sektora finansów publicznych Nie ma osobowości prawnej: działa w imieniu i na rachunek podmiotu, który go utworzył,  stroną czynności prawnej dokonanej przez kierownika samorządowego zakładu budżetowego jest JST, jedynie na płaszczyźnie prawa pracy (art. 3 KP) następuje przyznanie zakładowi budżetowemu zarówno zdolności sądowej, jak i pełnej możliwość bycia powodem i pozwanym w sprawach ze stosunku pracy; dyrektor zakładu działa jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez burmistrza JST określa zasady gospodarowania mieniem wydzielonym na potrzeby zakładu, mienie pozostaje więc w bezpośrednim władztwie gminy; JST ponosi całkowitą odpowiedzialność za zobowiązania zakładu. JST przejmuje również zobowiązania zakładu w przypadku jego likwidacji; realizuje zadania własne JST;      brak wymogu posiadania kapitału zakładowego; jest on uzależniony od parametrów ustalonych w uchwale budżetowej wcześniej przyjętej przez organ stanowiący JST, reżimy dokonywania wydatków są określone w ustawie o finansach publicznych; możliwość zaciągania zobowiązań jedynie pod warunkami określonymi w ustawie o finansach publicznych, zakaz finansowania działalności zakładu budżetowego środkami o charakterze zwrotnym.    Jednostka niezaliczana do sektora finansów publicznych (art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych) Ma osobowość prawną: w sferze prawa cywilnego jest odrębnym podmiotem; ma pełną zdolność do czynności prawnych, zdolność sądową;      zarząd prowadzi sprawy spółki i reprezentuje spółkę;     ma własny majątek. W jednoosobowych spółkach JST funkcję zgromadzenia wspólników (walnego zgromadzenia) pełnią prezydenci/burmistrze/wójtowie tych jednostek;  gmina nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych gminnych osób prawnych, a te nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania gminy (art. 49 ust. 1 SamGminU);  w sferze prowadzenia działalności statutowej nie korzysta z autonomii, realizuje cele zgodne z umową spółki; jest spółką kapitałową, a jej istotą jest wnoszony przez wspólników kapitał; znacznie większa autonomia jednostki w zakresie działalności bieżącej, wpływ na kierunki inwestowania, możliwość wygospodarowania środków na ten cel; możliwość samodzielnego pozyskiwania kapitału.

ASPEKT EKONOMICZNY Spółka jest podmiotem gospodarczym powołanym w celu prowadzenia określonej działalności gospodarczej. Celem spółki jest osiągnięcie określonych korzyści ekonomicznych. Konieczność samofinansowania oraz konkurencja rynkowa zmuszają Zarząd spółki do ciągłego poszukiwania nowych rozwiązań produkcyjnych, organizacyjnych i finansowych oraz poprawy wyników ekonomicznych. Spółkę cechuje racjonalność ekonomiczna podejmowanych decyzji oraz systematyczny i profesjonalny charakter prowadzonej działalności.

ANALIZA EKONOMICZNA Z przeprowadzonej analizy biznesowej wynika, że reorganizacja Lubońskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji pozytywnie wpłynie na przebieg prowadzonej dotychczas działalności. We wszystkich obszarach działania spółka będzie rentowna. Największym obszarem rozwoju spółki jest działalność gastronomiczna. Poprzez efektywne zarządzanie spółką, w przyszłości zmniejszą się środki finansowe wydawane z budżetu gminy na zadania własne . Wynik EBITDA (wynik operacyjny bez uwzględnienia kosztów amortyzacji) spółki jest dodatni, co świadczy o opłacalności operacyjnej całego przedsięwzięcia (bieżące wydatki operacyjne w całości pokrywane są z przychodów ze sprzedaży).

MOŻLIWOŚCI ROZWOJU Prowadzona dotychczas działalność Lubońskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w formie samorządowego zakładu budżetowego, niosła za sobą pewne ograniczenia w zakresie rozwoju. Co do zasady zakład budżetowy powołuje się w celu wykonywania zadań własnych gminy. Ustawa o finansach publicznych ogranicza zakres prowadzonej w tej formie działalności . Przekształcenie zakładu budżetowego w spółkę pozwoli rozwijać dotychczasowe rodzaje działalności, szczególnie w zakresie działalności gastronomicznej.

MOŻLIWOŚCI POZYSKIWANIA ŚRODKÓW ZEWNĘTRZNYCH Spółka może samodzielnie pozyskiwać środki zewnętrzne, Zewnętrzne źródła finansowania są neutralne dla budżetu miasta Możliwość prowadzenia inwestycji miejskich finansowanych ze środków zewnętrznych ze pośrednictwem spółki , pozostaje bez wpływu na budżet miasta Gmina nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania spółki wobec osób trzecich