PRZEKSZTAŁCENIE SAMORZĄDOWEGO ZAKŁADU BUDŻETOWEGO W SPÓŁKĘ
PROCES UTWORZENIA SPÓŁKI samorządowy zakład budżetowy Luboński ośrodek Sportu i Rekreacji zostanie zlikwidowany w celu przekształcenia w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością wszystkie udziały nowo powstałej spółki obejmie Miasto Luboń należności i zobowiązania zakładu budżetowego przejmie spółka spółka wstąpi we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością Zakładu z dniem 31.03.2014 zlikwidowany zostanie zakład budżetowy z dniem 01.04.2014 utworzona zostanie spółka
PRZYCZYNY ZMIAN W związku z pozytywnymi interpretacjami odnośnie możliwości odliczenia podatku od towaru i usług przez Miasto Luboń, pojawiła się konieczność zmian organizacyjnych. Niezbędne było wygaszenie decyzji trwałego zarządu. Kolejnym etapem jest konieczność stworzenia nowych rozwiązań współpracy pomiędzy Miastem Luboń a jednostką organizacyjną wykonującą zadania własne gminy z zakresu kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Wykorzystywanie hali przez inną jednostkę powinno odbywać się na podstawie umowy najmu. Taką umowę Miasto może zgodnie z prawem zawrzeć ze spółką. Kolejnym czynnikiem determinującym powstanie spółki są wątpliwości związane z prowadzeniem kuchni przez zakład budżetowy. Działalność gastronomiczna w formie spółki jest najlepszym rozwiązaniem.
PORÓWNANIE FORMY ORGANIZACYJNO-PRAWNEJ Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Samorządowy zakład budżetowy Jednostka sektora finansów publicznych Nie ma osobowości prawnej: działa w imieniu i na rachunek podmiotu, który go utworzył, stroną czynności prawnej dokonanej przez kierownika samorządowego zakładu budżetowego jest JST, jedynie na płaszczyźnie prawa pracy (art. 3 KP) następuje przyznanie zakładowi budżetowemu zarówno zdolności sądowej, jak i pełnej możliwość bycia powodem i pozwanym w sprawach ze stosunku pracy; dyrektor zakładu działa jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez burmistrza JST określa zasady gospodarowania mieniem wydzielonym na potrzeby zakładu, mienie pozostaje więc w bezpośrednim władztwie gminy; JST ponosi całkowitą odpowiedzialność za zobowiązania zakładu. JST przejmuje również zobowiązania zakładu w przypadku jego likwidacji; realizuje zadania własne JST; brak wymogu posiadania kapitału zakładowego; jest on uzależniony od parametrów ustalonych w uchwale budżetowej wcześniej przyjętej przez organ stanowiący JST, reżimy dokonywania wydatków są określone w ustawie o finansach publicznych; możliwość zaciągania zobowiązań jedynie pod warunkami określonymi w ustawie o finansach publicznych, zakaz finansowania działalności zakładu budżetowego środkami o charakterze zwrotnym. Jednostka niezaliczana do sektora finansów publicznych (art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych) Ma osobowość prawną: w sferze prawa cywilnego jest odrębnym podmiotem; ma pełną zdolność do czynności prawnych, zdolność sądową; zarząd prowadzi sprawy spółki i reprezentuje spółkę; ma własny majątek. W jednoosobowych spółkach JST funkcję zgromadzenia wspólników (walnego zgromadzenia) pełnią prezydenci/burmistrze/wójtowie tych jednostek; gmina nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych gminnych osób prawnych, a te nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania gminy (art. 49 ust. 1 SamGminU); w sferze prowadzenia działalności statutowej nie korzysta z autonomii, realizuje cele zgodne z umową spółki; jest spółką kapitałową, a jej istotą jest wnoszony przez wspólników kapitał; znacznie większa autonomia jednostki w zakresie działalności bieżącej, wpływ na kierunki inwestowania, możliwość wygospodarowania środków na ten cel; możliwość samodzielnego pozyskiwania kapitału.
ASPEKT EKONOMICZNY Spółka jest podmiotem gospodarczym powołanym w celu prowadzenia określonej działalności gospodarczej. Celem spółki jest osiągnięcie określonych korzyści ekonomicznych. Konieczność samofinansowania oraz konkurencja rynkowa zmuszają Zarząd spółki do ciągłego poszukiwania nowych rozwiązań produkcyjnych, organizacyjnych i finansowych oraz poprawy wyników ekonomicznych. Spółkę cechuje racjonalność ekonomiczna podejmowanych decyzji oraz systematyczny i profesjonalny charakter prowadzonej działalności.
ANALIZA EKONOMICZNA Z przeprowadzonej analizy biznesowej wynika, że reorganizacja Lubońskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji pozytywnie wpłynie na przebieg prowadzonej dotychczas działalności. We wszystkich obszarach działania spółka będzie rentowna. Największym obszarem rozwoju spółki jest działalność gastronomiczna. Poprzez efektywne zarządzanie spółką, w przyszłości zmniejszą się środki finansowe wydawane z budżetu gminy na zadania własne . Wynik EBITDA (wynik operacyjny bez uwzględnienia kosztów amortyzacji) spółki jest dodatni, co świadczy o opłacalności operacyjnej całego przedsięwzięcia (bieżące wydatki operacyjne w całości pokrywane są z przychodów ze sprzedaży).
MOŻLIWOŚCI ROZWOJU Prowadzona dotychczas działalność Lubońskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w formie samorządowego zakładu budżetowego, niosła za sobą pewne ograniczenia w zakresie rozwoju. Co do zasady zakład budżetowy powołuje się w celu wykonywania zadań własnych gminy. Ustawa o finansach publicznych ogranicza zakres prowadzonej w tej formie działalności . Przekształcenie zakładu budżetowego w spółkę pozwoli rozwijać dotychczasowe rodzaje działalności, szczególnie w zakresie działalności gastronomicznej.
MOŻLIWOŚCI POZYSKIWANIA ŚRODKÓW ZEWNĘTRZNYCH Spółka może samodzielnie pozyskiwać środki zewnętrzne, Zewnętrzne źródła finansowania są neutralne dla budżetu miasta Możliwość prowadzenia inwestycji miejskich finansowanych ze środków zewnętrznych ze pośrednictwem spółki , pozostaje bez wpływu na budżet miasta Gmina nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania spółki wobec osób trzecich