GIMNAZJUM IM. LUDZI WIELKIEGO SERCA I UMYSŁU W KARLINIE realizowało w latach 2012-2014 projekt w ramach programu Comenius S.O.S OUR PLANET IS WARNING US.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Nietoperz – demon czy anioł?
Advertisements

Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Partnerska Współpraca Szkół Językowy Projekt Comeniusa pt. Wpływ kultury narodowej na kształtowanie się relacji rodzinnych w krajach zjednoczonej Europy.
Program Comenius Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie Europejska Baza Produktów (European Shared Treasure)
Raporty Postępów Program Comenius Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie Partnerskie Projekty Szkół - raporty merytoryczne.
C omenius Partnerskie Projekty Szkół Zadania koordynatora oraz organizacja mobilności Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2011/2012 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Projekt Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój dla uczniów klas I-VI w 3 szkołach podstawowych z terenów wiejskich Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój. Udział w projekcie.
COMENIUS WIELOSTRONNE PARTNERSKIE PROJEKTY SZKÓŁ.
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Nowości w programie Comenius C omenius Regio Partnerskie Projekty Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie.
PROGRAM COMENIUS Dobre Szkoły dla Młodych Europejczyków/Edukacja Społeczna i Uczenie się Metodą Projektów Good Schools for European Juniors/Social.
Anna Klimowicz, FRSE, Program Socrates Comenius Produkty końcowe projektów programu Socrates Comenius.
XI Liceum Ogólnokształcące im. K.I.Gałczyńskiego w Kielcach
PROJEKT COMENIUS THE FUTURE IS IN THE HANDS OF THE EUROPEAN YOUTH - LETS STRUGGLE FOR A BETTER WORLD TOGETHER.
Projekt Szkoła z klasą 2.0 Edycja 2011/2012. Cele projektu Celem Programu jest promowanie wykorzystywania w nauczaniu nowoczesnych technologii informacyjno.
Człowiek – najlepsza inwestycja Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Mała gmina - wielkie perspektywy!
Autoewaluacja Szko ł a Promuj ą ca Zdrowie rok szkolny 2010 rok szkolny 2013 Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1 w Krakowie.
Rola koordynatora projektu
Program Comenius, jako jeden z czterech programów Unii Europejskiej Uczenie się przez całe życie, realizuje następujące akcje: – Dwustronne Partnerskie.
Liceum w Psarach przepustką do sukcesu Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
PROJEKTU SOCRATES COMENIUS 4R W GOSPODARCE ODPADAMI REALIZOWANEGO W ZESPOLE SZKÓŁ EKONOMICZNYCH W SOSNOWCU Rok szkolny 2006/2007, II semestr PROJEKTU SOCRATES.
Projekt Nasz wspólny sukces był realizowany w Publicznym Gimnazjum nr 21 im. Marii Skłodowskiej – Curie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w.
Ośrodek Działań Ekologicznych Źródła
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (NUMER PROJEKTU: POKL /09) Aktywizacja.
Projekt tranSPORTing emotions wrzesień 2009 – czerwiec 2011.
Projekt Socrates Comenius Szkoła Podstawowa nr 69 Szkoła Mistrzostwa Sportowego im. Jarogniewa Drwęskiego w Poznaniu Temat projektu.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Szkoła Podstawowa Nr 122 w Łodzi Koordynatorzy projektu:
Międzynarodowa współpraca kół chemicznych
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Współpraca z innymi szkołami Gimnazjum nr 12 w Tychach.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 18 IM
COMENIUS REGIO Safe Future Secure Internet.
Rok szkolny 2011/2012.
Szkolenie dla nauczycieli - szkolnych koordynatorów projektu „Sklep  wysypisko: ulica jednokierunkowa?” Warszawa, dn. 16 lutego 2007 r. Projekt współfinansowany.
Realizacja programu rozwojowego
GESZKO Gesunde Schule Zdrowa szkoła Targi Projektowe
Tytuł projektu ``Moje miasto,mój region,moja ojczyzna,, Kulturowe, historyczne różnice i podobnieństwa w obszarze Karpat.
Zagraniczna mobilność szkolnej kadry edukacyjnej w ramach projektów instytucjonalnych. Projekt jest finansowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał.
Wizyta studyjna w Lizbonie - projekt PL1-ESF Jakość nadzoru pedagogicznego i pracy szkoły w programie Zagraniczna Mobilność szkolnej kadry.
Dbamy o prawidłowe i zdrowe odżywianie oraz aktywność społeczną.
Wyniki ankiet uczniów, rodziców i nauczycieli podsumowujące 2-letni Projekt Comenius Projekt: „Przedsiębiorczy może być każdy”
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROJEKTU EKOLOGICZNEGO „CZYSTA MAŁOPOLSKA”
Projekt Comenius w Zespole Szkół Nr 3 im. Wł.St. Reymonta w Łukowie
SUMMARY OF THE PROJECT UNIT PROJECT AT THE TITLE: S.O.S OUR PLANET IS WARNING US TO SAVE POLAR BEARS.
Projekt Comenius Regio
W związku z postępującą degradacją środowiska naturalnego cała społeczność szkolna wraz z lokalnymi władzami włączyła się w wiele akcji, projektów i.
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. MIECZYSŁAWA ROMANOWSKIEGO W JÓZEFOWIE
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
Zespół Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych rok szkolny 2013/2014.
Wyniki i wnioski ewaluacji Przedszkola nr 10 w Będzinie
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
1a Aleksandra Natanek Natalia Rymarz 2a Karolina Święs Emila Witek Martyna Bińkowska 2b Arek Głowacki Natalia Dębska Artur Szewczyk Nauczyciel prowadzący.
Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej TYTUŁ: Kompetencje kluczowe w nauczaniu szkolnym nr umowy PL01-KA Projekt „Zagraniczna mobilność.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Działania: Działania: Cykl zajęć edukacyjnych związanych z środowiskiem leśnym, prowadzonych w ciągu całego roku szkolnego 2014/2015 w wszystkich grupach.
Projekt edukacyjny „MÓJ PRZYJACIEL PIES”
Gimnazjum z Oddziałami Dwujęzycznymi nr 14 im. Jana Gutenberga Fundacji Szkolnej w Warszawie Comenius Peaceful Horizons – C.O.M.P.A.S.S. Come.
Celem niniejszej procedury jest określenie zasad nadania imienia Publicznej Szkole Podstawowej w Kruczu.
WIELOSTRONNY PARTNERSKI PROJEKT SZKÓŁ „Understanding and celebrating European Folklore” Gimnazjum im. H. Sienkiewicza w Święcanach Niniejszy projekt został.
1. 2 Projekt pilotażowy powstał z chęci efektywnej promocji pozytywnych zachowań w sporcie i życiu w ramach idei „fair play” oraz kształtowania postaw.
PARTNERSHIP FOR GOOD PARTNERSTWO NA DOBRE Konferencja końcowa projektu Wrocław, 20 kwietnia 2011 roku Wsparcie udzielone przez Norwegię poprzez dofinansowanie.
Rok Klimatu i Środowiska w Puszczykowie Urząd Miejski w Puszczykowie ul. Podleśna Puszczykowo
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Program Edukacji Ekologicznej „Człowiek i przyroda – jeden świat”
ZESPÓŁ DS. PROMOCJI ZDROWIA
Gimnazjum im. Marii Konopnickiej
Projekt ,,Różnorodność nas uskrzydla”
Zapis prezentacji:

GIMNAZJUM IM. LUDZI WIELKIEGO SERCA I UMYSŁU W KARLINIE realizowało w latach projekt w ramach programu Comenius S.O.S OUR PLANET IS WARNING US TO SAVE POLAR BEARS

KOORDYNATOR PROJEKTU: POLAND – JUNIOUR HIGH SCHOOL IN KARLINO NASI PARTNERZY:–  TURKEY - PRIMARY SCHOOL YENIMAHALLE/BATIKENT IN ANKARA TURKEY PRIMARY SCHOOL YENIMAHALLE/BATIKENT IN ANKARA  BULGARIA - PRIMARY SCHOOL 50 VASIL APRILOV STR IN LEVSKY BULGARIA PRIMARY SCHOOL 50 VASIL APRILOV STR IN LEVSKY  SPAIN - GENERAL SECONDARY SCHOOL C/JOSE MANUEL PUELLES DE SANTOS IN SEVILLA SPAIN GENERAL SECONDARY SCHOOL C/JOSE MANUEL PUELLES DE SANTOS IN SEVILLA  ROMANIA - GENERAL SECONDARY SCHOOL STR. CALEA SOIMULUI 412 IN BUZAU ROMANIA - GENERAL SECONDARY SCHOOL STR. CALEA SOIMULUI 412 IN BUZAU  PORTUGAL - GENERAL SECONDARY SCHOOL RUA DE MARCIA, ARDAS IN AVEIRO PORTUGAL GENERAL SECONDARY SCHOOL RUA DE MARCIA, ARDAS IN AVEIRO  LITHUANIA - AFONSAS LIPNIUNAS BASICS SCHOOL STR. KLAIPEDOS IN PANAVEZYS LITHUANIA AFONSAS LIPNIUNAS BASICS SCHOOL STR. KLAIPEDOS IN PANAVEZYS

DZIAŁANIA PODJĘTE W RAMACH PROJEKTU W ciągu dwóch lat uczestnicy:  Dołączyli do akcji Greenpeace-u ‘Uratuj Arktykę’ i ‘Adoptuj misia”, podpisali petycję, która pojechała na Biegun Północny, gdzie została zakopana oraz wysłali przesłanie do przyszłości.  Założyli klub ekologiczny „Let’s change the World together”.  Zwiedzili miejsca pokazujące piękno naszych regionów (rezerwaty przyrody, parki narodowe, lasy, schroniska dla misiów, góry, słone jeziora, wulkany, gejzery błotne, tereny nadmorskie, ocean, klify, wydmy, wodospady, jaskinie, skanseny i tego typu pomniki przyrody).  Przeprowadzili badania wody, powietrza i gleby.  Przygotowali filmy, prezentacje multimedialne, programy, bajki, przedstawienia teatralne, scenki, wystawy, pokazy mody, reklamy itp.  Układali scenariusze i programy oraz przygotowywali słownictwo ekologiczne do wydania słownika  Stworzyli swoje puzzle i własną grę ‘Monopol’.

DZIAŁANIA PODJĘTE W RAMACH PROJEKTU  Przeprowadzali ankiety i wywiady pośród społeczności lokalnej. („Evaluation” i „Environmental Survey”).  Zakładali ogrody, sadzili kwiaty i drzewa z przywiezioną przez siebie ziemią.  Wykonywali budki dla ptaków, których migrację obserwowali.  Malowali kamienie i odsłaniali tablice pamiątkowe pod posadzonymi przez siebie drzewami.  Uczestniczyli w wykładach, prelekcjach, debatach i akcjach ekologicznych.  Zwiedzili: oczyszczalnie ścieków, elektrownie wodne, farmy wiatraczne, firmy zajmujące się recyclingiem, domy ekologiczne.  Jeździli rowerami, pływali gondolami, statkami, promami, oraz odbyli wiele wycieczek pieszych w celu zwrócenia uwagi na inną formę transportu niż auto i autobus.  Uczestniczyli w siedmiu konkursach: na najładniejszy plakat „Save the Planet’, logo projektu, strój ekologiczny, najlepiej zilustrowany wywiad, kolaż, rzeźbę, wiersz ekologiczny, zdjęcie przyrody z naszych okolic.

DZIAŁANIA PODJĘTE W RAMACH PROJEKTU  W każdym kraju organizowali Dzień Comeniusa w celu poznania swojej kultury, tradycji, tradycyjnych potraw, pieśni i tańców (uczyli się tańczyć tradycyjne tańce – Polonez, Flamenco, Belly –Dance oraz słuchali muzyki Fado).  Wydali broszury ze swoimi badaniami, album ze zdjęciami o chronionych gatunkach roślin i ptaków, album ze zdjęciami do albumu o najpiękniejszych pomnikach przyrody: Selime Village, Pigeon Valley, Uchisar, Open Museum in Gareme, Zelve Region, Avanos, Salt Lake – close to Ilhara Valley, podziemne miasto w Derinkuyu oraz pierwsze kościoły chrześcijańskie w jaskiniach Avcilar Valley. Ponadto,  Poznawali swoje programy nauczania oraz przepisy szkolne dotyczące edukacji w różnych krajach.  Zorganizowali wystawę rezultatów naszej dwuletniej pracy.  Omówili dalszą współpracę pomiędzy szkołami.  Podpisali wzajemne porozumienie pomiędzy szkołami w Polsce i na Litwie o dalszej wymianie uczniowskiej w celu poznania wzajemnej historii i kultury.

NASZE MOBILNOŚCI Realizacja projektu trwała od IX 2012 do VII 2014 roku. Wszystkie zaplanowane zadania zostały w pełni zrealizowane. Odbyło się siedem spotkań roboczych w siedmiu krajach partnerskich. lpdatamiejscowośćpaństwo XI 2012KarlinoPolska II.2013SewillaHiszpania LevskyBułgaria – AveiroPortugalia 502 – AnkaraTurcja BuzauRumunia PanavezysLitwa

WSPÓŁPRACA Z LOKALNYMI PARTNERAMI  Poinformowanie społeczności szkolnej o projekcie i jego celach.  Przedstawienie planu pracy przez koordynatora i przydział zadań.  Stworzenie zespołów projektowych: nauczycieli oraz uczniów.  Organizacja zajęć dodatkowych przez poszczególnych nauczycieli związanych z realizacją projektu (artystyczne, plastyczne, muzyczne, techniczne, informatyczne, ekologiczne, teatralne, z języka angielskiego.)  Współpraca z rodzicami: zaangażowanie w działania (zorganizowanie pobytu gości oraz Dnia Comeniusa).  Współpraca z lokalnymi władzami oraz instytucjami: (burmistrz, vice-burmistrz, hiszpańska firma Iberdrola, oczyszczalnia ścieków, Muzeum Wody w Koszalinie, KOK w Karlinie, Muzeum w Karlinie).  Współpraca z lokalną prasą oraz telewizją w celu promowania projektu.

PROMOCJA NASZEGO PROJEKTU W ramach promocji projektu oraz programu Comenius:  Utworzono i przez cały czas aktualizowano strony internetowe: - międzynarodową stronę projektu: - polską stronę projektu: - zakładkę na stronie szkoły: - grupy zamknięte na facebooku: dla uczniów, koordynatorów projektu, wymiany zdjęć po każdej wizycie roboczej: POLAND PICTURES / SPAIN PICTURES…..  Wszystkie czynności związane z promocją projektu umieszczane były na specjalnie w tym celu utworzonej stronie:  Wszystkie rezultaty pracy były regularnie umieszczane na stronach: oraz  Wszystkie rezultaty zostały umieszczone w Europejskiej Bazie Projektów – European Shared Treasure ttp://

PROMOCJA NASZEGO PROJEKTU  Utworzono Kącik Comeniusa.  Zawieszono Tablicę Informacyjną.  Założono Kronikę Projektu.  Uczestniczono w konferencji promującej projekt w Koszalinie –  Zorganizowano wystawy prac po-konkursowych projektu.

PROMOCJA NASZEGO PROJEKTU  Uczestniczono w młodzieżowej Radzie Gminy w Karlinie, poświęconej ekologii, podczas której omówiono wszystkie działania projektowe.  Zorganizowano wystawę rezultatów prac w Karlinie.

PROMOCJA NASZEGO PROJEKTU  Zorganizowano wystawy rezultatów prac we wszystkich krajach partnerskich.  Wszystkie nasze działania oraz wizyty partnerskie były opisywane w artykułach w naszej lokalnej prasie.  Relacja z wizyty gości w naszym mieście została szczegółowo przedstawiona w naszej lokalnej telewizji.

REZULTATY NASZEJ PRACY Zaplanowanym i zrealizowanym efektem pracy były:  strony internetowe  logo projektu  nasze ogródki szkolne  broszury i albumy  międzynarodowy słownik ekologiczny  nasze studia  klub ‘Let’s change the World together”  program pracy z uczniem „Let’s change future”  puzzle i gra planszowa „Monopol”  karmniki dla ptaków

REZULTATY NASZEJ PRACY  filmy, prezentacje multimedialne  ankiety, raporty i ewaluacje  prace konkursowe (plakaty, kolaże, rzeźby, zdjęcia, wiersze, stroje ekologiczne, wywiady, logo)  wystawy prac pokonkursowych  wystawa rezultatów prac  przyjaźń pomiędzy uczestnikami projektu  aktywny udział rodziców w projekcie  włączenie społeczności lokalnej do projektu  komunikatywna komunikacja w języku angielskim  pokazanie uczniom, iż wszyscy jesteśmy tacy sami, bez względu na narodowość, kulturę i religię  Niezaplanowanym ale bardzo ważnym efektem pracy było nawiązanie dalszej współpracy pomiędzy szkołami polsko-litewską w celu wzajemnej wymiany uczniowskiej.

REZULTATY NASZEJ PRACY Wszystkie rezultaty naszej pracy znajdują się:  Na polskiej stronie projektu:  Na międzynarodowej stronie projektu oraz  w Europejskiej Bazie Projektów (EST): ect_base= PL1-COM

CO ZMIENIŁ PROJEKT W ŻYCIU SZKOŁY W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY NA POZIOMIE EUROPEJSKIM I LOKALNYM ?  Wzbogacił ofertę edukacyjną szkoły o dodatkowe zajęcia pozalekcyjne (artystyczne, plastyczne, muzyczne, techniczne, informatyczne, ekologiczne, teatralne, z języka angielskiego).  Podniósł umiejętności językowe, plastyczne oraz informatyczne zarówno uczniów, jak i nauczycieli.  Ukształtował postawy proekologiczne zarówno wśród uczniów i ich rodziców jak i nauczycieli oraz innych osób zaangażowanych w poszczególne etapy projektu.  Poszerzył wiedzę nt. krajów szkół partnerskich, ich kultury i obyczajów oraz ukształtował postawy tolerancji i poszanowania dla inności.  Spowodował poznanie procesu dydaktyczno – wychowawczego innych krajów.  Zwiększył umiejętności kierowania projektem, planowania, podejmowania decyzji, negocjowania najlepszych rozwiązań, zażegnywania drobnych nieporozumień.  Zacieśnił relacje pomiędzy szkołą, a środowiskiem lokalnym oraz nauczycielami i rodzicami.  Spowodował wzrost prestiżu szkoły w środowisku lokalnym.

UPOWSZECHNIANIE REZULTATÓW PROJEKTU PO JEGO ZAKOŃCZENIU  Zorganizowanie wystawy stałej rezultatów projektu wraz z tablicami informacyjnymi oraz zdjęciami nt. wszystkich działań podjętych w ramach realizacji projektu.  Umieszczenie na stronie internetowej szkoły oraz polskiej i międzynarodowej stronie projektu produktów końcowych.  Umieszczenie produktów końcowych projektu w Europejskiej Bazie Projektów (EST).  Podsumowanie działań projektowych podczas Rady Pedagogicznej.  Przedstawienie informacji o realizacji projektu w ramach ewaluacji projektu oraz wykorzystanie jej wniosków do dalszej pracy w ramach następnych projektów.  Wykorzystywanie produktów końcowych do nauczania języka angielskiego oraz geografii.

UPOWSZECHNIANIE REZULTATÓW PROJEKTU PO JEGO ZAKOŃCZENIU NADAL BĘDZIEMY PROMOWAĆ EKOLOGICZNY STYL ŻYCIA ORAZ UCZESTNICZYĆ W AKCJACH GREENPEACE-U W CELU PODNOSZENIA ŚWIADOMOŚCI NA TEMAT ZMIAN JAKIE ZACHODZĄ W NASZYM ŚRODOWISKU Prezentację przygotowała mgr Renata Piszak