Projekt Strategii Rozwoju Chorzowa do 2030 roku 25 marca 2014 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Ocena procesów zachodzących na obszarze Euroregionu
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
PREZENTACJA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH BAZY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO URZĄD STATYSTYCZNY W ŁODZI Łódź, 10 grudnia 2010 r.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Konsultacje społeczne projektu strategii
Prezentacja projektów Miasta planowanych do realizacji w latach [ budowanie świadomości ] Wystąpienie Władysław Bieda – Burmistrz Miasta Limanowa.
Wieloletni Plan Inwestycyjny kluczowe projekty: układ drogowy
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Strategia Rozwoju Koszalina
1 I spotkanie Lokalnego Forum Planowania Strategicznego 6 listopada 2007 rok.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Strategia Rozwoju Powiatu Puławskiego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
Zidentyfikowane problemy brak usług publicznych online, brak zintegrowanego programu do elektronicznego obiegu dokumentów i archiwizacji danych, bazy.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Centrum Inwestora i Eksportera
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Ochrona zdrowia, bezpieczeństwo publiczne, pomoc.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
STRATEGIA ROZWOJU GMINY SKARSZEWY NA LATA
Program wyborczy Andrzeja Szewińskiego Kandydata na Prezydenta Miasta KW Platforma Obywatelska RP.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Chorzowa do roku 2030.
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Gminny Program Rewitalizacji Gminy Góra na lata Warsztat III ZADANIA REWITALIZACYJNE GÓRA,
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Jedlicze na lata
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Chorkówka na lata
Warsztat konsultacyjny
Strategia Rozwoju Poznania’ 2030
Warsztat konsultacyjny
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
strategia rozwoju gminy Nieporęt na lata
Strategia rozwoju gminy Nieporęt
Zapis prezentacji:

Projekt Strategii Rozwoju Chorzowa do 2030 roku 25 marca 2014 r.

Plan prezentacji Wprowadzenie Organizacja prac nad Strategią Synteza diagnozy stanu Miasta Założenia Strategii Wizja i misja Cele strategiczne i operacyjne Ocena zgodność

Strategia Rozwoju Chorzowa do 2030 roku przygotowana jest w ramach projektu „Zintegrowane podejście do problemów obszarów funkcjonalnych na przykładzie Chorzowa, Rudy Śląskiej i Świętochłowic” Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna na lata 2007-2013

Delimitacja obszarów funkcjonalnych miast Chorzowa, Rudy Śląskiej i Świętochłowic Powierzchnia [km 2] -124,19 Liczba ludności - 305 886 Gęstość zaludnienia [na km²] - 2463

Etapy pracy nad Strategią – diagnoza ilościowa Diagnoza ilościowa stanu miasta powstała w oparciu o dokumenty zastane, m.in.: dokumenty i dane liczbowe przekazane przez Urząd Miasta Chorzów, statystyki publiczne, inne źródła ogólnodostępne Uzupełnieniem tego badania stanowiło badanie sieciowe przeprowadzone na próbie przedsiębiorców, którego celem było określenie poziomu współpracy przedsiębiorstw funkcjonujących w Chorzowie miedzy sobą oraz z innymi firmami z obszaru funkcjonalnego i spoza niego.

Diagnoza ilościowa – najważniejsze wnioski Silne powiązania formalne i terytorialne z innymi miastami regionu, Dobrze utrzymana sieć drogowa, Systematyczny spadek zużycia prądu i wzrost liczby gospodarstw domowych korzystających z gazu ziemnego do ogrzewania, Najliczniej reprezentowane sekcje PKD: sekcja G [handel hurtowy i detaliczny; naprawa pojazdów samochodowych z włączeniem motocykli] oraz sekcja F [budownictwo], Ludność starsza niż w porównywanych jednostkach - względnie mały udział osób w wieku produkcyjnym i ujemny przyrost naturalny, Zatrzymanie zjawiska emigracji, w ostatnich pięciu latach obserwowany jest napływ nowych mieszkańców,

Diagnoza ilościowa – najważniejsze wnioski Duża aktywność mieszkańców przejawiająca się poprzez działalność w organizacjach pozarządowych i prowadzeniu działalności gospodarczej, Wysoki odsetek budynków zbudowanych przed rokiem 1939 (zwłaszcza wśród budownictwa komunalnego) jest w złym stanie technicznym, Miasto dzięki licznym zabytkom i terenom rekreacyjnym posiada znaczący potencjał turystyczny, Wysoki udział terenów zielonych w całkowitej powierzchni miasta wyróżnia Chorzów na tle regionu ,a nawet całego kraju, Miasto dąży do rewitalizacji i wykorzystania zdegradowanych terenów postindustrialnych.

Etapy prac nad Strategią – ankieta na próbie mieszkańców Metodologia: Kwestionariusz ankiety wypełniany w dwóch formach: papierowej (dostępnej w szkołach i urzędach) oraz elektronicznej, za pośrednictwem platformy internetowej CyfrowaDemokracja.pl, Czas realizacji badania: od 9 października do 5 grudnia 2013 roku. Próba: Badanie przeprowadzone na próbie 575 mieszkańców Chorzowa, Wśród osób biorących udział w badaniu 340 kobiet (59,13% respondentów) i 235 mężczyzn (40,87%), Aż 430 osób (74,78% respondentów) mieszka w Chorzowie od urodzenia.

Ankieta na próbie mieszkańców – najważniejsze wnioski Prawie trzy czwarte badanych uznało, że Chorzów to dobre miejsce do mieszkania (417; 72,52%), Wśród badanych 390 osób (67;83%) chciałoby aby ich dzieci w przyszłości mieszkały w Chorzowie, Najlepiej oceniane obszary życia w mieście to: dostępność placówek handlowych (180; 31,30% odpowiedzi „bardzo dobrze”), jakość oferty kulturalnej (129; 22,43%) oraz tereny zielone (105;18,26%), Najniższe oceny uzyskały: możliwość znalezienia pracy w mieście (165; 28,70% odpowiedzi „bardzo źle”), zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych (94; 16,35%) oraz estetyka i czystość w mieście (86; 14,96%).

Odpowiedzi respondentów na pytanie o to, jak im się mieszka w Chorzowie Źródło: badanie ankietowe mieszkańców Chorzowa, N=575

Obszary wskazywane jako wymagającej najpilniejszej poprawy Źródło: badanie ankietowe mieszkańców Chorzowa, N=575

Kierunki rozwoju miasta wskazywane przez mieszkańców Źródło: badanie ankietowe mieszkańców Chorzowa, N=575

Etapy prac nad Strategią – badanie delfickie Metodologia: Metoda badawcza stosowana w celu wypracowania prognoz i planów przez zespoły eksperckie. Eksperci prowadzą rodzaj dyskusji poprzez dwukrotne wyrażenie swojego zdania na temat poszczególnych tez, Kwestionariusz ankiety był wypełniany w formie elektronicznej, za pośrednictwem platformy internetowej Cyfrowy Manager, Czas realizacji badania: od 27 listopada do 23 grudnia 2013roku. Próba: Do udziału w badaniu zaproszono 25 Ekspertów wskazanych przez Urząd Miasta, Były to osoby reprezentujące samorząd, oświatę, służby mundurowe oraz inne instytucje ważne dla życia miasta a również przedsiębiorcy.

Badanie delfickie – najważniejsze wnioski Większa liczba atrakcyjnych miejsc pracy oraz wysokości wynagrodzeń są kluczowe dla jakości życia mieszkańców, Infrastruktura techniczna i tereny inwestycyjne oraz potencjał ludzki mogą przyczynić się do zdobycia przez Chorzów pozycji lidera wśród miast województwa śląskiego, Najbardziej prawdopodobne kierunki rozwoju miasta to logistyka oraz handel i usługi, Polityka Miasta w zakresie wspierania rozwoju gospodarczego powinna obejmować wspieranie rozwoju kapitału ludzkiego, programy wsparcia przedsiębiorczości, a także wspieranie aktywności ekonomicznej mieszkańców.

Plan prezentacji Wprowadzenie Organizacja prac nad Strategią Synteza diagnozy stanu Miasta Założenia Strategii Wizja i misja Cele strategiczne i operacyjne Ocena zgodność

Założenia do Strategii Perspektywa planowania - do 2030 roku, Decyzje zawarte w strategii rozwoju będą służyły mieszkańcom Miasta, Strategia będzie najogólniejszym dokumentem planistycznym Miasta i tym samym wraz z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego będzie nadrzędna w stosunku do pozostałych dokumentów przyjętych przez Władze Miasta, W strategii znajdą się również cele i zadania wynikające z funkcji pełnionej w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym i w układzie metropolitalnym Śląska, Strategia będzie spójna z zamierzeniami Strategii Rozwoju Województwa Śląskiego „Śląskie 2020+”, Zadaniem strategii jest ułatwienie władzom samorządowym utrzymania głównych długookresowych celów rozwoju Miasta,

Wizja, misja Cele strategiczne Cele operacyjne Struktura rezultatów: Wizja, misja Cele strategiczne Cele operacyjne Działania

Wizja Chorzowa to: Miasto łączące tradycję z nowoczesnością dla tworzenia optymalnych warunków dla rozwoju otwartego społeczeństwa i gospodarki opartej na wiedzy.

Misja Chorzowa to: Kreowanie miasta przyjaznego dla mieszkańców, przedsiębiorców i turystów w oparciu o posiadany potencjał oraz kapitał społeczny.

Cele strategiczne Obszar społeczny: Miasto sprawnym koordynatorem działań trzech sektorów (publicznego, prywatnego i pozarządowego) zaspokajających potrzeby mieszkańców, Poznane i zaspokojone potrzeby wszystkich grup społecznych w mieście, Dobrze funkcjonujące instytucje zaspokajające potrzeby mieszkańców w obszarze społecznym, Obszar zasobów i potencjałów Miasta: Nowoczesna infrastruktura i przestrzeń publiczna dla wzrostu potencjału miasta i zadowolenia mieszkańców, Zrównoważony rozwój w celu podniesienia standardów życia, Obszar gospodarki i promocji Miasta: Wzrost gospodarczy Miasta Chorzowa.

Cele operacyjne – obszar społeczny 1. Miasto sprawnym koordynatorem działań trzech sektorów (publicznego, prywatnego i pozarządowego) zaspokajających potrzeby mieszkańców: 1.1. Wypracowane korzystne warunki dla rozwoju nowych przedsiębiorstw, 1.2. Wypracowane korzystne warunki dla zwiększenia ilości miejsc pracy w istniejących przedsiębiorstwach, 1.3. Rozwinięta współpraca z Towarzystwami Budownictwa Społecznego (TBS) oraz developerami - zwiększona liczba mieszkań, 1.4. Zmodernizowane mieszkania komunalne spełniające współczesne standardy, 1.5. Promowane pozytywne postawy i zachowania społeczności miasta (obywatelskie, prospołeczne), 1.6. Zaktywizowana społecznie młodzież, 1.7. Zaktywizowani społecznie seniorzy, 1.8. Pozytywne zmiany w świadomości bezrobotnych odnośnie aktywizacji zawodowej osób korzystających z Ośrodka Pomocy Społecznej.

Cele operacyjne – obszar społeczny 2. Poznane i zaspokojone potrzeby wszystkich grup społecznych w mieście: 2.1. Zapewnione miejsce spełniające funkcję rynku, 2.2. Ograniczony ruch samochodowy w centrum miasta, 2.3. Wdrożony system monitorowania miasta, 2.4. Zapewniony dostęp do informacji o potrzebach i oczekiwaniach w zakresie kultury, sportu i rekreacji oraz turystyki. Chorzowskie Centrum Kultury

Cele operacyjne – obszar społeczny 3. Dobrze funkcjonujące instytucje zaspokajające potrzeby mieszkańców w obszarze społecznym (1): 3.1. Działalność Ośrodków Pomocy Społecznej ukierunkowana na usamodzielnianie się osób korzystających z pomocy, 3.2. Większa dostępność budynków użyteczności publicznej dla osób niepełnosprawnych, 3.3. Zapewniona baza sportowa (infrastruktura i wyposażenie) dla placówek oświatowych, 3.4. Usprawniony dostęp do służby zdrowia w mieście, 3.5. Zapewniony dostęp do opieki medycznej dzieci (w placówkach oświatowo- wychowawczych), 3.6. Zwiększony dostęp do usług w zakresie zdrowia psychicznego dla dzieci, młodzieży i dorosłych,

Cele operacyjne – obszar społeczny 3. Dobrze funkcjonujące instytucje zaspokajające potrzeby mieszkańców w obszarze społecznym (2): 3.7. Skrócony czas oczekiwania na usługi rehabilitacyjne w mieście, 3.8. Zwiększona liczba miejsc w żłobkach publicznych, 3.9. Zwiększona liczba istniejących obiektów szkolnych i przedszkolnych dostosowanych do potrzeb osób z ograniczoną sprawnością ruchową, 3.10. Zwiększona dostępność do bazy sportowo – rekreacyjnej w mieście, 3.11. Zwiększony dostęp do obiektów kultury, sportu, rekreacji i turystyki, 3.12. Zwiększony dostęp do oferty przedszkolnej dla dzieci z niedowidzeniem i niedosłuchem, 3.13. Zwiększona aktywność sportowa dzieci i młodzieży.

Cele operacyjne – zasobów i potencjałów Miasta 4. Nowoczesna infrastruktura i przestrzeń publiczna dla wzrostu potencjału miasta i zadowolenia mieszkańców: 4.1. Zoptymalizowana gospodarka wodno-ściekowa w mieście, 4.2. Zwiększony poziom standardów mieszkaniowych, 4.3. Wyższy poziom bezpieczeństwa w mieście, 4.4. Przystosowanie miejsc publicznych do potrzeb osób niepełnosprawnych i likwidacja barier architektonicznych, 4.5. Zrewitalizowane tereny zdegradowane i zdewastowane, 4.6. Zwiększona dostępność i użyteczność terenów inwestycyjnych miasta, 4.7. Utworzona strefa ekonomiczna, 4.8. Utworzone nowe i zaktywizowane istniejące przestrzenie publiczne.

Cele operacyjne – zasobów i potencjałów Miasta 5. Zrównoważony rozwój w celu podniesienia standardów życia: 5.1. Chorzów miastem zrównoważonego systemu transportu, 5.2. Poprawiony stan środowiska naturalnego, 5.3. Zwiększona atrakcyjność Chorzowa jako miejsca do zamieszkania, 5.4. Zrealizowany potencjał kulturowy miasta. Kolejka linowa w Parku Śląskim

Cele operacyjne – gospodarki i promocji Miasta 6. Wzrost gospodarczy Miasta Chorzowa: 6.1. Zwiększony poziom zatrudnienia w mikroprzedsiębiorstwach i MŚP, 6.2. Wysoka konkurencyjność mikroprzedsiębiorstw i MŚP w otoczeniu rynkowym, 6.3. Rozwinięta innowacyjność w sektorze mikroprzedsiębiorstw i MŚP, 6.4. Zwiększony potencjał produkcyjno- rynkowy dużych przedsiębiorstw, 6.5. Duży poziom zrównoważenia popytu i podaży na rynku pracy, 6.6. Wzrost zatrudnienia w grupie osób bezrobotnych korzystających z pomocy społecznej, 6.7. Wyższe standardy i jakość usług świadczonych przez Instytucje Otoczenia Biznesu (IOB), 6.8. Rozwinięta współpraca podmiotów gospodarczych, 6.9. Pozytywny wizerunek miasta, 6.10. Wzrost liczby inwestycji gospodarczych realizowanych w mieście.