PROCES BUDOWLANO-INWESTYCYJNY Regulacje dotyczące planowania i zagospodarowania przestrzennego. Nowe regulacje dotyczące prawa budowlanego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Advertisements

Zmiana Planu zagospodarowania przestrzennego Województwa Lubuskiego
" Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007 – 2013 OŚ priorytetowa IV Zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa.
Zmiana ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne a mapa zasadnicza - Miasto Gliwice Ustroń października 2010.
Jak zbudować instalacje PV - krok po kroku, konieczne pozwolenia
Przeniesienie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
Inwestycje budowlane ze środków publicznych Jerzy Jacek Rybiński 1 Inwestycje budowlane ze środków publicznych Strategia przygotowania inwestycji.
Realizacja zadań w zakresie usuwania skutków klęsk żywiołowych w infrastrukturze komunalnej jednostek samorządu terytorialnego.
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Specyfikacja istotnych warunków zamówienia dla zlecanych projektów planów miejscowych – forma i podstawowe założenia BAiPP Warszawa, 30 września 2009.
Roboty dodatkowe, uzupełniające i zamienne
Wyznaczanie oraz zmiana obszaru i granic aglomeracji
14/01/20141 Zmiany kompetencyjne i proceduralne w zakresie ochrony przyrody od dnia r. - ustawa z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu.
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność Kwestię tę reguluje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu użytkowania wieczystego we własność
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
Koncepcja programowo - przestrzenna terenów położonych przy ulicach: Grudziądzka, Polna, Ugory.
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Procedura oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko jest obligatoryjne (tzw. grupa.
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
CO, GDZIE, JAK ? czyli przewodnik w sieci procedur dotyczących
Oceny oddziaływania na środowisko – najważniejsze zmiany
Po zakończeniu budowy inwestor powinien, zależnie od nałożonych w pozwoleniu na budowę obowiązków zgłosić obiekt do użytkowania albo uzyskać pozwolenie.
Prawo budowlane po zmianach
PROGRAM SZKOLENIA Polskie Prawo Budowlane:
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
Prawo Ochrony Środowiska
„ZAGOSPODAROWANIE PRZESTRZENNE”
Ustrój samorządu terytorialnego
Podatek od nieruchomości
Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata Ocena wniosków pod kątem merytorycznym Kraków, 14 października 2015 r.
Proces projektowania Warunki techniczne
Reglamentacja procesu budowy
Reglamentacja procesu budowy
ROZBIÓRKA FAKULTATYWNA
Proces rozbiórki. ROZBIÓRKA OBLIGATORYJNA Postępowanie naprawcze / Postępowanie legalizacyjne Dotyczy naruszeń prawa budowlanego przez: 1.Budowane obiekty.
Prawo zagospodarowania przestrzennego a prawa jednostki.
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego
Decyzja o warunkach zabudowy
1 USTAWA z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst ujednolicony przez GUNB) Rozdział 1 Przepisy ogólne Art.1. zakres regulacji, Art.2. wyłączenia ustawy.
ROZPRAWA ADMINISTRACYJNA OTWARTA DLA SPOŁECZEŃSTWA Nowe Miasteczko, r.
UCHWAŁA NR RADY MIASTA POZNANIA z dnia r. w sprawie przebiegu istniejącej drogi.
1 Zmiana studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Gniew – rejon wsi Gogolewo CEL PREZENTACJI: CEL PREZENTACJI: PRZEDSTAWIENIE.
1 Zmiana nr 2 studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Gniew CEL PREZENTACJI: CEL PREZENTACJI: PRZEDSTAWIENIE PROJEKTU.
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju
Tworzenie i stosowanie prawa
Upzp a prawa jednostki W planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym uwzględnia się zwłaszcza: zachowanie jawności i przejrzystości procedur planistycznych;
Praktyczne informacje o procedurach administracyjnych
ZGODNIE Z UZYSKANĄ INFORMACJĄ NIE, PROJEKT MPZP. JEST W OPRACOWANIU
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
Andrzej J. Nowak, Architekt Miasta
DECYZJA O POZWOLENIU NA BUDOWĘ
PROCES PROJEKTOWANIA mgr Karina Pilarz.
Plan transportowy Źródła prawa: - Utz - ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z.
SAMOWOLA BUDOWLANA mgr Karina Pilarz.
Budownictwo kościelne i sakralne, cmentarze wyznaniowe
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI WYDZIAŁU ARCHITEKTURY STAROSTWA POWIATOWEGO W BIAŁYMSTOKU do 31 sierpnia 2012 roku.
nad uchwałami z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego
Koszty zagospodarowania przestrzennego
SPOTKANIE INFORMACYJNE
Drugostronne zasilanie energetyczne GPZ Góra Linia 110kV Rawicz - Góra
Zapis prezentacji:

PROCES BUDOWLANO-INWESTYCYJNY Regulacje dotyczące planowania i zagospodarowania przestrzennego. Nowe regulacje dotyczące prawa budowlanego

ZAGOSPODAROWANIE PRZESTRZENNE Podstawowe akty prawne Ustawa z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego

AKTY PLANISTYCZNE Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego a miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego: zakres obowiązywania zakres przedmiotowy zapewnienie zgodności

PROCEDURA UCHWALENIA STUDIUM (I) uchwała o przystąpieniu do sporządzenia studium rada gminy (miasta) zawiadomienie organów właściwych do uzgodnienia i opiniowania studium ogłoszenie o uchwale w przedmiocie przystąpienia do sporządzenia studium wójt, burmistrz, prezydent wnioski sporządzenie projektu studium wójt, burmistrz, prezydent

PROCEDURA UCHWALENIA STUDIUM (II) uzgodnienia wójt, burmistrz, prezydent wyłożenie studium uwagi przedstawienie studium radzie gminy wraz z nieuwzględnionymi uwagami wójt, burmistrz, prezydent rada gminy uchwalenie studium

PROCEDURA UCHWALENIA PLANU MIEJSCOWEGO (I) uchwała o przystąpieniu do sporządzenia planu rada gminy (miasta) zawiadomienie organów właściwych do uzgadniania i opiniowania ogłoszenie o podjęciu uchwały w przedmiocie przystąpienia do sporządzania planu wójt, burmistrz, prezydent wnioski wójt, burmistrz, prezydent rozpatrzenie wniosków

PROCEDURA UCHWALENIA PLANU MIEJSCOWEGO (II) sporządzenie projektu planu wójt, burmistrz, prezydent uzgodnienia uzyskanie zgód na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych na cele nierolnicze i nieleśne wójt, burmistrz, prezydent wójt, burmistrz, prezydent wyłożenie projektu planu uwagi

PROCEDURA UCHWALENIA PLANU MIEJSCOWEGO (III) wójt, burmistrz, prezydent rozpatrzenie uwag wójt, burmistrz, prezydent przedstawienie projektu planu radzie gminy do uchwalenia uchwalenie planu rada gminy ogłoszenie planu

LOKALIZACJA INWESTYCJI CELU PULICZNEGO USTALENIE WARUNKÓW ZABUDOWY decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego pojęcie celu publicznego decyzja o warunkach zabudowy pojęcie „dobrego sąsiedztwa” warunki dla wydania decyzji o warunkach zabudowy

POSTĘPOWANIE PRAWNOBUDOWLANE Podstawowe akty prawne Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie

ROBOTY BUDOWLANE Roboty budowlane: budowa – wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowa, rozbudowa lub nadbudowa obiektu budowlanego przebudowa - wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji (w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego)

ROBOTY BUDOWLANE montaż remont – wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. rozbiórka

POZWOLENIE NA BUDOWĘ ZGŁOSZENIE Zasadą jest uzyskiwanie pozwoleń na budowę (art. 28 ust. 1) Dokonanie zgłoszenia zamiaru wykonania określonych robót budowlanych (art. 30 ust. 1) Szczególne zasady budowy przyłączy (art. 29a)

POZWOLENIE NA BUDOWĘ – WYMOGI FORMALNE WNIOSKU Obligatoryjne elementy wniosku o wydanie pozwolenia na budowę: cztery egzemplarze projektu budowlanego wraz z uzgodnieniami, opiniami i pozwoleniami wymaganymi przepisami szczególnymi oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania gruntem na cele budowlane decyzja o warunkach zabudowy

POZWOLENIE NA ROZBIÓRKĘ – WYMOGI FORMALNE WNIOSKU Elementy wniosku o wydanie pozwolenia na rozbiórkę: pisemna zgoda właściciela obiektu szkic usytuowania obiektu budowlanego opis zakresu i sposobu prowadzenia robót rozbiórkowych opis sposobu zapewnienia bezpieczeństwa ludzi i mienia pozwolenia, uzgodnienia i opinie wymagane przepisami szczególnymi

WYMAGANIA FORMALNE ZGŁOSZENIA określenie rodzaju, zakresu i sposobu wykonywania robót budowlanych oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane pozwolenia, uzgodnienia i opinie wymagane przepisami odrębnymi

PRZESŁANKI WYDANIA POZWOLENIA NA BUDOWĘ zgodność z aktami planistycznymi złożenie oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane posiadanie opinii, pozwoleń i uzgodnień wymaganych przez przepisy szczególne zgodność przepisami techniczno-budowlanymi

ISTOTA ZGŁOSZENIA Zgłoszenia należy dokonać przed terminem zamierzonego rozpoczęcia robót budowlanych. Do wykonywania robót budowlanych można przystąpić, jeżeli w terminie 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia właściwy organ nie wniesie, w drodze decyzji, sprzeciwu i nie później niż po upływie 2 lat od określonego w zgłoszeniu terminu ich rozpoczęcia (art. 30 ust. 4).

PODSTAWY ZŁOŻENIA SPRZECIWU zgłoszenie dotyczy budowy lub wykonywania robót budowlanych objętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę budowa lub wykonywanie robót budowlanych objętych zgłoszeniem narusza ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub inne przepisy; zgłoszenie dotyczy budowy tymczasowego obiektu budowlanego w miejscu, w którym taki obiekt istnieje.

BUDOWA PRZYŁĄCZY Budowa przyłączy elektroenergetycznych, wodociągowych, kanalizacyjnych, gazowych, cieplnych i telekomunikacyjnych wymaga sporządzenia planu sytuacyjnego na kopii aktualnej mapy zasadniczej lub mapy jednostkowej przyjętej do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.

PRZENIESIENIE POZWOLENIA NA BUDOWĘ Pozwolenia na budowę mogą być przenoszone na osoby trzecie (zgłoszenia przenieść nie można) Przesłanki przeniesienia pozwolenia na budowę: zgoda dotychczasowego inwestora; złożenie oświadczenia o przyjęciu wszystkich warunków zawartych w pozwoleniu złożenie oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane

POZWOLENIE NA UŻYTKOWANIE na wzniesienie obiektu budowlanego jest wymagane pozwolenie na budowę i jest on zaliczony do kategorii V, IX-XVIII, XX, XXII, XXIV, XXVII-XXX, o których mowa w załączniku do ustawy zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 49 ust. 5 albo art. 51 ust. 4; przystąpienie do użytkowania obiektu budowlanego ma nastąpić przed wykonaniem wszystkich robót budowlanych

DZIAŁALNOŚĆ ORZECZNICZA TRYBUNAŁU KONSTYTUCYJNEGO Wyrok TK z dnia 21 września 2009 r. (sygn. akt P 46/08): Art. 49b ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane w części obejmującej wyrażenie „w dniu wszczęcia postępowania”, jest niezgodny z art. 32 ust. 1Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Art. 49b ust. 2: Jeżeli budowa (…) jest zgodna z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, a w szczególności ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo, w przypadku jego braku, ostatecznej, w dniu wszczęcia postępowania, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz nie narusza przepisów, w tym techniczno-budowlanych, właściwy organ wstrzymuje postanowieniem - gdy budowa nie została zakończona - prowadzenie robót budowlanych oraz nakłada na inwestora obowiązek przedłożenia w terminie 30 dni

ZMIANY USTAWOWE Ustawa z dnia 23 kwietnia 2009 r. o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw Wniosek Prezydenta o zbadanie zgodności ustawy z Konstytucją

DEFINICJE USTAWOWE (I) Rejestracja budowy – przyjęcie zgłoszenia bez sprzeciwu lub wydanie decyzji o rejestracji budowy Zgoda urbanistyczna – ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo decyzji o warunkach zabudowy, decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego albo innej decyzji, jeżeli na podstawie przepisów odrębnych stanowi podstawę do wykonania projektu budowlanego i rejestracji budowy;

DEFINICJE USTAWOWE (II) Dokumentacja budowy – ostemplowany projekt budowlany, dziennik budowy, protokoły odbiorów częściowych i końcowych, w miarę potrzeby, rysunki i opisy służące realizacji obiektu i operaty geodezyjne Dokumentacja powykonawcza – ostemplowany projekt budowlany z naniesionymi zmianami dokonanymi w toku wykonywania robót oraz geodezyjnymi pomiarami powykonawczymi

PROWADZENIE ROBÓT BUDOWLANYCH Prowadzenie robót na podstawie zgłoszenia Prowadzenie robót budowlanych na podstawie decyzji o rejestracji budowy Prowadzenie robót budowlanych bez dokonania zgłoszenia

DECYZJA O REJESTRACJI BUDOWY Przypadki, w których konieczne jest uzyskanie decyzji o rejestracji budowy: Zamierzone roboty budowlane są przedsięwzięciem mogącym znacząco oddziaływać na środowisko lub przedsięwzięciem mogącym znacząco oddziaływać na obszar Natura 2000, które nie są bezpośrednio związane z ochroną tego obszaru lub nie wynikają z tej ochrony oraz Przedsięwzięcie to wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko lub oceny oddziaływania na obszar Natura 2000 zgodnie z przepisami ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

PRZYPADKI SZCZEGÓLNE Roboty nie wymagające zgłoszenia (art. 29 ust. 1) Roboty nie wymagające zgłoszenia, lecz wymagające sporządzenia projektu budowlanego (art. 29 ust. 2) Roboty nie wymagające zgłoszenia, lecz wymagające ustanowienia kierownika budowy (art. 29 ust. 3) Roboty nie wymagające zgłoszenia, lecz wymagające ustanowienia kierownika budowy i w razie potrzeby sporządzenia projektu budowlanego (art. 29 ust. 4)

PRZYJĘCIE ZGŁOSZENIA Wymogi formalne zgłoszenia Podstawy złożenia sprzeciwu Zaświadczenie o rejestracji budowy

PRZENIESIENIE REJESTRACJI BUDOWY Rejestracja budowy może być w każdym czasie przeniesiona na innego inwestora. Inwestor ten przejmuje wszystkie prawa i obowiązki wynikające z rejestracji oraz składa oświadczenie o przejęciu tych praw i obowiązków, oraz oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane.

SANKCJE Nakaz rozbiórki Obowiązek uiszczenia opłaty legalizacyjnej w wysokości 5.000 zł.

KONTROLA PROCESU INWESTYCYJNEGO Art. 4 ust. 2: Rejestracja budowy nie narusza praw osób trzecich, które im służą w zakresie prawa cywilnego i nie ogranicza dochodzenia tych praw na drodze sądowej.