Perspektywa finansowa :

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Stan prac nad Programem Operacyjnym Inteligentny Rozwój
Advertisements

REGIONALNA STRATEGIA INNOWACJI aktualizacja na lata
Obowiązująca Strategia Rozwoju Powiatu Goleniowskiego na lata
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji dla Mazowsza i określenie inteligentnej specjalizacji regionu – stan prac Małgorzata Rudnicka Wydział Innowacyjności.
WPR po 2013 – stan bieżący, przygotowania oraz perspektywy
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Założenia projektu Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze” (PO RYBY 2014 – 2020) Warszawa, 25 czerwca 2013 r.
Perspektywa Finansowa
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Polityka spójności na lata
Demarkacja wsparcia krajowego i regionalnego w perspektywie finansowej na lata 2014 – 2020 w obszarze przedsiębiorstw (cel tematyczny nr 1 i 3) Departament.
Stan przygotowań w obszarze inteligentnych specjalizacji na poziomie krajowym XIII posiedzenie Grupy roboczej ds. MŚP przy KK NSRO 12 kwietnia 2013 r.
Spotkanie Grupy roboczej ds. przygotowania Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój Departament Zarządzania Programami Konkurencyjności i Innowacyjności.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Spotkanie Grupy roboczej ds
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
Konieczna Koordynacja – Informacja nt. prac Grupy roboczej ds. Społeczeństwa Informacyjnego w ramach Komitetu Koordynacyjnego Narodowe Strategiczne Ramy.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Wspieranie inwestycji w Polsce
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Związek Powiatów Polskich
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
1. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Stan prac nad przygotowaniem PROW Kwiecień 2013 WARSZAWA 23 kwietnia 2013 r. 1.
Perspektywa finansowa
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
Europejski Fundusz Morski i Rybacki
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Narodowy Plan Rozwoju – stan prac
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Fundusze strukturalne na badanie i innowacje w latach
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
i inne dokumenty dotyczące perspektywy finansowej
Wsparcie dla rozwoju technologii
Inteligentna specjalizacja jako warunek ex-ante dla programów operacyjnych w latach Marcin Łata Departament Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo.
Możliwości finansowania współpracy nauki i biznesu
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna
Aktualizacja strategii rozwoju województw Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 3 luty 2011 r.
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Warunki wstępne (ex ante) dla RPO WKP Toruń, 18 sierpnia 2015 r.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
Warunki wstępne (ex ante) stan
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
Założenia RPO WM Konsultacje społeczne
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Zapis prezentacji:

Perspektywa finansowa 2014-2020: Wsparcie rozwoju innowacyjności i przedsiębiorczości ze środków UE Daniel Szczechowski Departament Zarządzania Programami Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Poznań, 22 listopada 2012 r.

Uwarunkowania strategiczne dla perspektywy 2014-2020 Unia Europejska Strategia Europa 2020 – 3 priorytety dotyczące wzrostu gospodarczego: Inteligentny, Zrównoważony, Sprzyjający włączeniu społecznemu. Polska Długookresowa Strategia Rozwoju Kraju Polska 2030, Strategia Rozwoju Kraju 2020, 9 zintegrowanych, ponadsektorowych strategii służących realizacji założonych celów rozwojowych.

Przygotowania nowej perspektywy finansowej Październik 2011 r. – publikacja projektów rozporządzeń dot. polityki spójności przez KE; Rola prezydencji Polski, Danii, Cypru w Radzie UE; Negocjacje wieloletnich ram finansowych

Wsparcie działań rozwojowych z UE w latach 2014-2020 Główne kierunki reformy dotyczące polityki spójności: integracja wielu dziedzin polityki publicznej dla realizacji celów Strategii Europa 2020, nowe mechanizmy koncentracji interwencji („ring fencing”), większy nacisk na osiąganie wyników oraz zdolność instytucjonalną (m.in. warunkowość ex-ante). Umowa Partnerstwa: dokument opisujący strategię wykorzystania środków UE do realizacji celów rozwojowych kraju, Projekt Założeń Umowy Partnerstwa wskazuje m.in. obszary interwencji polityki spójności i układ programów operacyjnych.

Cele tematyczne na rzecz realizacji Strategii Europa 2020 Wspieranie badań naukowych, rozwoju technologicznego i innowacji, Zwiększenie dostępności, stopnia wykorzystania i jakości technologii informacyjno-komunikacyjnych, Podnoszenie konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw, sektora rolnego (w odniesieniu do EFRROW) oraz sektora rybołówstwa i akwakultury (w odniesieniu do EFMR), Wspieranie przejścia na gospodarką niskoemisyjną we wszystkich sektorach, Promowanie dostosowania do zmiany klimatu, zapobiegania ryzyku i zarządzania ryzykiem, Ochrona środowiska naturalnego i wspieranie efektywności wykorzystywania zasobów, Promocja zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych, Promocja zatrudnienia i mobilności pracowników, Wspieranie włączenia społecznego i walka z ubóstwem, Inwestycje w edukację, umiejętności i uczenie się przez całe życie, Wzmacnianie potencjału instytucjonalnego i skuteczności administracji publicznej.

Finansowanie sektora nauki, B+R oraz innowacyjnych przedsiębiorstw Założenia do wskaźników wykorzystania środków europejskich w ramach Umowy Partnerstwa: Wzrost nakładów na B+R z 0,74% PKB (2010 r.) do 1,7% PKB (2020 r.) Wzrost nakładów na B+R ponoszonych przez przedsiębiorstwa z 0,2% PKB (2010 r.) do 0,6-0,8% PKB (2020 r.). Osiągnięcie powyższych wskaźników będzie wymagać przeznaczenia na wsparcie sektora nauki, B+R oraz wdrażanie innowacji przez przedsiębiorstwa więcej środków, w tym z funduszy UE, niż w latach 2007-2013. Dlatego w latach 2014-2020 nastąpi koncentracja środków WRS na priorytetach rozwojowych Polski – min. 50% środków zostanie przeznaczonych na wsparcie realizacji celów tematycznych warunkujących inteligentny wzrost gospodarczy.

Źródła wsparcia B+R+I w okresie 2014-2020 (założenia) Program krajowy Program Operacyjny Inteligentny Rozwój (wstępna nazwa programu) będzie stanowić główne źródło wsparcia B+R+I, większość alokacji celu tematycznego 1. będzie przeznaczona na ten Program. Program ponadregionalny – Polska Wschodnia PO Polska Wschodnia będzie stanowić uzupełnienie w stosunku do PO IR w zakresie wzmacniania ponadregionalnych inteligentnych specjalizacji na terytorium województw Polski Wschodniej. Programy regionalne, tj. 15 RPO oraz RPO woj. mazowieckiego Główny cel to wzmacnianie regionalnych strategii inteligentnych specjalizacji.

Program Operacyjny Inteligentny Rozwój Cel Programu Inteligentny Rozwój: (wstępne założenia) znaczące pobudzenie innowacyjności gospodarki poprzez: zwiększenie nakładów prywatnych na B+R, podniesienie jakości i interdyscyplinarności badań naukowych, zwiększenie stopnia komercjalizacji oraz umiędzynarodowienia badań naukowych.

Program Operacyjny Inteligentny Rozwój – realizowane cele tematyczne Zgodnie z Założeniami Umowy Partnerstwa Program Operacyjny Inteligentny Rozwój wpisuje się w następujące cele tematyczne: Mechanizmem, który przyczyni się do efektywnego wykorzystania środków unijnych, jest tzw. inteligentna specjalizacja (na poziomie krajowym i regionalnym). Zakłada ona koncentrację funduszy na tych obszarach wsparcia, które pozwolą na wykorzystanie, specyficznych dla danego kraju lub regionu, szans rozwoju. Obszary inteligentnej specjalizacji na poziomie krajowym zostaną wskazane w wyniku realizacji badania Foresight technologiczny przemysłu InSight 2030, natomiast na poziomie regionalnym – w ramach aktualizacji Regionalnych Strategii Innowacji (RSI).

Porównanie PO IG i PO IR W porównaniu do PO IG - Program Operacyjny Inteligentny Rozwój: w mniejszym stopniu będzie wspierał budowę infrastruktury jednostek naukowo- badawczych, w większym zakresie będzie wspierał badania i prace rozwojowe mające zastosowanie w gospodarce, będzie koncentrował się na kluczowych sektorach i technologiach, z uwzględnieniem inteligentnych specjalizacji o charakterze krajowym lub regionalnym, w mniejszym stopniu będzie wspierał projekty przedsiębiorców wdrażających zakupione gotowe rozwiązania i technologie. Tego typu projekty będą wspierane głównie w ramach RPO, będzie uwzględniał wsparcie badań naukowych, innowacji i wdrożeń technologii niskoemisyjnych, nie będzie uwzględniał wsparcia w zakresie społeczeństwa informacyjnego oraz e-administracji, które będzie realizowane w osobnym krajowym programie operacyjnym oraz uzupełniająco – w RPO. Wyjątkiem będzie wsparcie projektów z zakresu rozwoju infrastruktury informatycznej sektora nauki, które planowane jest do realizacji w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. w większym stopniu będzie wykorzystywać pozadotacyjne instrumenty wsparcia dla projektów przedsiębiorców.

Program Operacyjny Inteligentny Rozwój – wstępny harmonogram prac Powołanie grupy roboczej ds. opracowania projektu Programu, obejmującej przedstawicieli właściwych resortów, regionów, organizacji społeczno-gospodarczych oraz reprezentujących przedsiębiorców, a także niezależnych ekspertów. Posiedzenie inauguracyjne – listopad br. Opracowywanie kolejnych rozdziałów Programu oraz konsultowanie ich z grupą roboczą Przeprowadzenie szerokich konsultacji społecznych projektu Programu Przeprowadzenie ewaluacji ex-ante oraz strategicznej oceny oddziaływania na środowisko projektu Programu Przekazanie projektu Programu do akceptacji Rady Ministrów Negocjacje z Komisją Europejską i zatwierdzenie Programu

Inteligentna specjalizacja jako warunek ex-ante PO Inteligentny Rozwój Art. 86 projektu tzw. rozporządzenia ogólnego wskazuje, że: dla rozpoczęcia realizacji PO niezbędne jest spełnienie warunków ex-ante (lub wyznaczenie harmonogramu ich spełnienia) – w przypadku POIR będzie to m. in. wymóg opracowania „strategii inteligentnej specjalizacji”, Spełnienie warunku ex-ante: dokumenty MNiSW (Krajowy Program Badań, Polska Mapa Drogowa Infrastruktury Badawczej) oraz MG (Strategia Innowacyjności i Efektywności Gospodarki, Program Rozwoju Przedsiębiorstw), a także strategie innowacyjności na poziomie regionalnym. Działania planowane w najbliższym czasie: MNiSW – aktualizacja KPB i PMDIB (Q1 2013 r.), MG – przyjęcie przez Radę Ministrów SIEG oraz PRP (koniec 2012 r.), samorządy regionalne – aktualizacja RIS lub strategii rozwoju województwa, MRR – analiza dokumentów i opracowanie raportu z wypełnienia warunku ex-ante (dokument roboczy) + rozmowy z KE.

Dziękuję za uwagę! daniel.szczechowski@mrr.gov.pl