TRADYCJE, ZWYCZAJE I OBRZĘDY MNIEJSZOŚCI BIAŁORUSKIEJ W POLSCE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Twórcza gmina – warsztaty muzyczne i fotograficzne w Żuławskim Ośrodku Kultury i Sportu w Cedrach Wielkich r. Projekt realizowany w ramach Osi 4 Leader.
Advertisements

Projekt międzyprzedmiotowy
WIELKOPOLSKA – BRANDENBURGIA
Szkoła z klasą 2.0 styczeń 2012r. Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Olkuszu.
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Zamki średniowieczne na Górnym Śląsku Uczestnicy : Szkolne Koło Miłośników Historii Zespołu Szkół nr 1 – Gimnazjum nr 5 w Siemianowicach Śląskich Opiekun:
Uczestnicy projektu: uczniowie klasy II gimnazjum Nauczyciel prowadzący: Magdalena Terpiłowska 1 MOJA SZKOŁA – DAWNIEJ I DZIŚ Gimnazjum Specjalne Nr 5.
Kleider machen Leute Zespół Oświatowy w Liniewie
C omenius Partnerskie Projekty Szkół Zadania koordynatora oraz organizacja mobilności Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie.
Temat: Cegłów dawniej i dziś
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
1 Technologia informacyjna Małe ojczyzny – propagujemy region, w którym mieszkamy.
Izba Historii Regionalnej istnieje od końca 1999 roku. Początki tworzenia zbiorów sięgają 1995r. Wtedy to nauczyciel historii i opiekun Izby mgr Janusz.
Zajęcia pozalekcyjne Szkołą Podstawowa w Stróżach.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 8 W Opolu
Starorzecze Rzeki Łeby – wartość przyrodnicza naszego regionu.
Galeria zdjęć projektu „Wielka historia i wielcy ludzie Wińska”
PROJEKT EDUKACYJNY DZIECI HOLOKAUSTU
Sprawozdanie z projektu edukacyjnego
Liceum w Psarach przepustką do sukcesu Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Konkurs: Na dobry początek
WYKORZYSTANIE KOMPUTERA NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH
Wdrożony przez STOWARZYSZENIE RODZICÓW NA RZECZ POMOCY SZKOŁOM PRZYJAZNA SZKOŁA.
OBCHODY ROKU JANUSZA KORCZAKA W ZESPOLE SZKÓŁ PUBLICZNYCH W BAŁTOWIE W ROKU SZKOLNYM 2011/2012.
Fotografia naszym życiem
Wychowanie patriotyczne w Zespole Szkół Mechanicznych w Żaganiu
Publiczne Gimnazjum im. św. Jadwigi Królowej w Annopolu
SZKOŁA BLISKA MEMU SERCU
Wykorzystanie pracowni otrzymanej z funduszy EFS.
ETwinning w Szkole Podstawowej nr 95 w Krakowie Magdalena Nazim Joanna Biskupska SP nr 95 w Krakowie VI B.
W dniach 1 – 7 maja delegacja Szkoły Podstawowej nr 7 w Ełku, w składzie: Leszek Sobczak – dyrektor, Bożena Piskorska, Urszula Wysocka i Edyta Krasnowska,
Szkoła Podstawowa Nr 122 w Łodzi Koordynatorzy projektu:
TWORZENIE SZKÓŁ DLA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU Restrukturyzacja otoczenia szkoły Luty Maj 2009.
Na Ogólnopolskiej Prezentacji Projektów Młodzieżowych w Warszawie -7 czerwca 2010 r Warszawa Zamek Królewski –Arkady Kubickiego.
Jak wykorzystujemy technologię informacyjną w procesie dydaktyczno – wychowawczym w kształceniu zintegrowanym?
Sprawozdanie z realizacji obchodów DBI 2014
PROJEKT EDUKACYJNY JAKO METODA PRACY Z DZIEĆMI
Patrz i zmieniaj Realizacja uczniowie ze Szkolnego Klubu Europejskiego pod kierunkiem p.Marzeny Pytel.
Źródła energii na świecie
Wymiana polsko-niemiecka
EKO – FILM 2012 GIMNAZJUM NR 3 IM. ZJEDNOCZONEJ EUROPY W NOWOGARDZIE
Projekt „ŚCIEŻKAMI NASZEJ MAŁEJ OJCZYZNY”
Innowacja organizacyjna „Klik… i wiem wszystko” z zakresu historii i społeczeństwa oraz technologii informacyjnej Alicja Krupska, Ewa Oleszczak.
Wyniki ankiet uczniów, rodziców i nauczycieli podsumowujące 2-letni Projekt Comenius Projekt: „Przedsiębiorczy może być każdy”
W którym z krajów europejskich żyje się dostatnio? Autorami projektu są uczniowie klasy Ig Gimnazjum w Bieńkowicach pod opieką nauczyciela Łukasza Zaborowskiego.
Sprawozdanie z realizacji projektu edukacyjnego:
Dobre praktyki TIK. Dla kogo program? Program skierowany jest do wszystkich tych nauczycieli, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą.
HISTORIA POLSKI W LEGENDACH
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Tworzywa sztuczne wokół nas
Demokracja w szkole-wpływ samorządu na życie uczniów.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Prawa człowieka i ich ochrona w Polsce Alicja Kopczyńska
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Edycja 2012/2013 w Szkole Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Konarzewie J. Liszkowska- koordynator.
Podsumowanie programu Młodzi Aktywiści Prezydencji.
OTWARTA FIRMA Otwarta firma Poznajemy zawody w miejscu pracy.
W wybranym przez nas projekcie wzięli udział wybrani uczniowie ze wszystkich klas Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej oraz Szkoły Specjalnej Przysposabiającej.
PROJEKT EDUKACYJNY DLA Uczniów klasy III c Ulubione święta - Boże Narodzenie w naszej klasie Opracowanie projektu: Urszula Sobaszek.
Regionalizm poprzez emocjonalny kontakt z „małą ojczyzną” pozwala zbliżać to co nasze i małe, ku temu, co wielkie...” (ks. Janusz St. Pasierb)
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Zespół Szkolno – Przedszkolny nr 1 w Wodzisławiu Śląskim.
Program antytytoniowej edukacji zdrowotnej
Szkoła współpracuje ze społecznością lokalną Fundacja Civis Polonus
MAŁOPOLSKA – MOJE MIEJSCE NA ZIEMI, MOJA MAŁA OJCZYZNA
Science in English Innowacyjne nauczanie języka angielskiego
Z radością do niepodległości poznanie własnych korzeni PROJEKT POWIATOWY REALIZOWANY PRZEZ STOWARZYSZENIE „RAZEM RAŹNIEJ” r. – r.
Z radością do niepodległości poznanie własnych korzeni PROJEKT POWIATOWY REALIZOWANY PRZEZ STOWARZYSZENIE „RAZEM RAŹNIEJ” r. – r.
Szkoła Podstawowa Nr 122 w Łodzi Koordynatorzy projektu:
Szkoła z pomysłem na uczenie
Zapis prezentacji:

TRADYCJE, ZWYCZAJE I OBRZĘDY MNIEJSZOŚCI BIAŁORUSKIEJ W POLSCE Opiekun projektu mgr Irena Jabłuszewska Uczestnicy: uczniowie Zespołu Szkół z Dodatkową Nauką Języka Białoruskiego im. Jarosława Kostycewicza w Bielsku Podlaskim Adresaci projektu: uczniowie Zespołu Szkół z Dodatkową Nauką Języka Białoruskiego w Bielsku Podlaskim, nauczyciele, rodzice, lokalna i pozalokalna społeczność.

Cele projektu: Uczniowie: zgromadzą informacje na temat tradycji, zwyczajów i obrzędów mniejszości białoruskiej zamieszkującej Białostocczyznę poprzez wyszukiwanie informacji w różnych źródłach wiedzy o regionie (pamiątki rodzinne, rozmowy z najstarszymi mieszkańcami regionu, informacje w prasie i wydawnictwach lokalnych, internecie itp.) uświadomią, że kultura ich dziadków jest bogata, wartościowa i nie należy się jej wstydzić, zdobędą i/lub udoskonalą umiejętność posługiwania się programami komputerowymi

Krótki opis projektu: Mieszkam na pograniczu. Chciałam pokazać moim uczniom ich Małą Ojczyznę jako miejsce pogranicza wielu kultur. Podlasie jest miejscem szczególnym w Polsce, mieszkają tutaj obok siebie Polacy, Białorusini, Ukraińcy, Litwini, Rosjanie, Romowie, Tatarzy. Obok siebie istnieją trzy religie: katolicyzm, prawosławie, islam. Pracuję w Zespole Szkól z Dodatkową Nauką Języka Białoruskiego, większość dzieci uczących się w naszej szkole ma korzenie białoruskie, dlatego realizowałam treści programowe edukacji regionalnej - dziedzictwo kulturowe w regionie. Realizacja tego projektu pozwoliła moim uczniom na rozwijanie wiedzy o kulturze własnego regionu, ugruntowała poczucie przynależności regionalnej i uświadomiła, że „inne”, reprezentowane przez mniejszość, wcale nie musi znaczyć gorsze. Chciałam, by dzieci, będące często przedstawicielami mniejszości narodowej lub religijnej, zrozumiały, że mogą uczestniczyć w życiu społeczeństwa bez lęku związanego ze swoją odmiennością. Równie ważne było uświadomienie młodzieży, że kultura ich dziadków jest bogata, wartościowa i nie należy się jej wstydzić, a nawet trzeba zaprezentować szerszemu ogółowi.

W czasie realizacji projektu wykorzystano następujące programy komputerowe i internetowe: -Microsoft Word (pisanie tekstów) Microsoft PowerPoint (prezentacje) -Photofiltre (obróbka zdjęć) -Presto PageManager (skanowanie zdjęć) -DVD Decrypter, AutoGordianKnot (obróbka filmu) -Total Video Conventer (konwersja filmu) -Joomla 1.0.x (edytor CMS) -Photoshop CS3 (obróbka zdjęć) -Googleuploader (hosting filmów)

Grupa I Moderator mgr Grażyna Bogacewicz Zadaniem grupy jest zebranie wiadomości i opracowanie materiału na podst. literatury i ankiet na temat tradycji dotyczących okresu styczeń- luty. Uczniowie opracowują wiadomości dotyczące następujących tradycji i obrzędów: Boże Narodzenie, szczodry wieczór, Święto Jordanu, Gromnice. Grupa liczyła – ok. 35 osób- kl. VIA, II E, III C. W warsztatach ( wykonanie pająka) uczestniczą uczniowie kl. VI A, obróbką materiału zajmują się i uczniowie kl. VIA i gimnazjaliści. Efektem pracy zespołu jest: prezentacja, film, artykuł na witrynę WWW. Grupa II Moderator mgr Marta Piliczuk Zadaniem grupy jest zebranie wiadomości i opracowanie materiału na podst. literatury i ankiet na temat tradycji dotyczących okresu marzec – kwiecień. Uczniowie opracowują wiadomości dotyczące Wielkanocy, Błahowiszczannia ( Zwiastowanie). Grupa liczyła ok.20 osób- kl. VI A, II A. W warsztatach ( malowania pisanek) uczestniczą uczniowie kl. VI A i kl.IIA , obróbką materiału zajmują się gimnazjaliści. Efektem pracy zespołu jest: apel poświęcony tradycjom wielkanocnym, prezentacja, artykuł na witrynę WWW oraz zdjęcia do galerii zrobione w czasie wycieczki do Muzeum Małej Ojczyzny w Studziwodach.

Grupa III Moderator mgr Eugenia Łukianiuk, Zofia Saczko-Korolko Zadaniem grupy jest zebranie wiadomości i opracowanie na podst. Literatury materiałów na temat tradycji dotyczących okresu maj- czerwiec- lipiec. Uczniowie opracowują wiadomości dotyczące następujących tradycji i obrzędów: Juryje, Trojca, kupalle. Grupa liczyła ok. 25 osób z kl. II E, IVA. W warsztatach uczestniczą uczniowie kl. IV A, obróbką materiału zajmują się gimnazjaliści. Efektem pracy zespołu jest: artykuł na witrynę WWW oraz zdjęcia do galerii. Grupa IV Moderator mgr Anetta Leoniuk Zadaniem grupy jest zebranie i posegregowanie według kategorii zdjęć do galerii oraz zebranie i zilustrowanie popularnych legend i opowieści ludowych dotyczących Ziemi Bielskiej. Grupa liczyła 12 osób z kl. III E i III B Efektem pracy zespołu jest: galeria zdjęć oraz opowieści i legendy Ziemi Bielskiej umieszczone na witrynie www. Moderator mgr Irena Jabłuszewska Zadaniem grupy jest zaprojektowanie i stworzenie witryny internetowej, na której zostaną zamieszczone materiały opracowane w czasie projektu i archiwalne z kronik szkoły ,dotyczące tematyki tradycji. Grupa liczyła 5 osób z kl. II B, III B i IIIC Efektem pracy zespołu jest witryna internetowa ,, Tradycje, zwyczaje i obrzędy mniejszości białoruskiej na Podlasiu”.

Rola nauczyciela: przedstawienie pomysłu, określenie celów i sposobu realizacji projektu, -pomoc w podziale na grupy zadaniowe i znalezienie wśród nauczycieli osób chętnych do pracy z poszczególnymi grupami, -organizacja warsztatów i wycieczki, nawiązanie współpracy z lokalnymi instytucjami ( Bielski Dom Kultury, Muzeum w Ratuszu, Muzeum Małej Ojczyzny w Studziwodach), doradzanie w doborze narzędzi komputerowych, nadzorowanie przebiegu pracy i pilnowanie terminów, pomoc w przeprowadzeniu publicznej prezentacji projektu i nadzorowanie jej przebiegu. Uczniowie przedstawiali również swoje pomysły, które następnie realizowali w ramach projektu. Paulina T. przygotowała m.in. prezentację „ Babcia Ola piecze chleb”, Piotr F., Dawid G. i Dawid J. prezentację „Walonki. Walonkarstwo”.

Uczniowie zdobywają informacje i umiejętności w czasie warsztatów. Tradycyjne ozdoby białoruskie – pająk. Prowadząca spotkanie Animatorka kultury białoruskiej, Annna Fionik, opowiedziała uczestnikom o sposobach ozdabiania białoruskich domów i nauczyła dzieci wykonywania pająka. W trakcie warsztatów dzieci zapisały instrukcję i narysowały schemat wykonania pająka. Udało nam się zrobić dwa ogromne pająki: jeden ozdabia pracownię kl. VI A ( uczestników warsztatów), drugi – pokój nauczycielski. Efektem warsztatów jest prezentacja, która może być doskonałym materiałem instruktazowym , jak wykonać tę efektowną ozdobę.

Uczniowie zdobywają informacje i umiejętności w czasie warsztatów – wycieczki: Walonki. Walonkarstwo. Uczestnicy ( kl. III B) mieli możliwość zapoznać się z historia walonkarstwa w okolicach Bielska Podlaskiego , jak i zobaczyć jak się wykonuje walonki – najcieplejsze wojłokowe buty. Efektem wycieczki jest prezentacja, film oraz dużo zdjęć.

Uczniowie zdobywają informacje i umiejętności w czasie warsztatów: Tradycyjne podlaskie pisanki. Pracownica Bielskiego Domu Kultury, instruktor plastyki, Maryla Babulewicz zaprezentowała uczestniczkom warsztatów techniki zdobienia jaj: batik lejkowy i batik szpilkowy. Następnie uczennice wykonywały pisanki metodą batiku lejkowego specjalnym przyrządem stuhawkoju. Efektem warsztatów były pisanki, które wykorzystano w pierwszej publicznej prezentacji i prezentacja multimedialna „Pisanki w Bielsku Podlaskim i okolicy”

Uczniowie zbierają informacje poprzez opracowanie ankiety i przeprowadzenie jej wśród najstarszych członków rodzin lub mieszkańców pobliskich wsi. Połączone było to również z zapisywaniem ciekawych regionalnych opowieści, szukaniem zdjęć archiwalnych lub fotografowaniem najbliższej okolicy. Docierają również do mieszkających w Bielsku Podlaskim absolwentów filologii białoruskiej Uniwersytetu warszawskiego, którzy pod kierunkiem prof. A. Barszczewskiego pisali prace magisterskie na temat tradycji, zwyczajów i obrzędów podbielskich wsi. Efektem tych działań są umieszczone na stronie internetowej (http://tradycjebialoruskie.lua.pl/) - artykuły opisujące poszczególne tradycje, zwyczaje i obrzędy, - galeria zdjęć, opowieści i legendy Ziemi Bielskiej, wystawa makatek ( przygotowana na szkolnym korytarzu i zaprezentowana gościom w czasie drugiej prezentacji projektu, prezentacje multimedialne np. „ Babcia Ola piecze chleb”.

Pierwsza publiczna prezentacja projektu odbyła się 7 maja 2008 roku w czasie apelu szkolnego poświęconego tradycjom wielkanocnym. Wzięli w niej udział uczniowie klas I-V z naszej szkoły, nauczyciele i dyrekcja. Program: Przedstawienie tradycji wielkanocnych. Prezentacja multimedialna: „Pisanki”. Prezentacja witryny: przedstawienie projektu, jego celów i działań realizowanych przez uczniów. Prezentacja witryny. Pierwsza prezentacja była przeznaczona dla dzieci młodszych , dlatego została przygotowana bogata dekoracja, część artystyczna

1 2 3 1 i 3 – mali widzowie 2 – podsumowanie i podziękowanie Pani Dyrektor

Druga prezentacja projektu była zaplanowana dla rodziców, nauczycieli i zaproszonych gości. Odbyła się 15 maja. Program: Charakterystyka projektu ( Irena Jabłuszewska). Cele projektu ( Asia ). Sposoby zbierania informacji i działania ( Emilka). Prezentacja poszczególnych elementów strony połączona z : - recytacją opowieści ( w języku białoruskim), - przedstawieniem tradycji związanych z Kupallem ( fragm. prezentacji), - przedstawieniem filmów –- „Kolędnicy” i „Walonki”.

Prezentacja projektu – Wystawa makatek

Prezentacja projektu – Wystawa fotograficzna

Wnioski: Realizacja tego projektu była dla mnie prawdziwym wyzwaniem: - uczestniczyło w nim ok. 100 uczniów naszego Zespołu, zarówno ze szkoły podstawowej i gimnazjum, dlatego musiałam zaproponować współpracę nauczycielom, którzy zostali moderatorami poszczególnych grup zadaniowych, dotyczył tematyki bardzo mi bliskiej, ale musieliśmy szukać informacji poza internetem ( który jest obecnie ulubionym źródłem informacji młodzieży), pozwoliło to jednak na bliski kontakt z osobami w starszym wieku oraz z animatorami kultury regionalnej, na pewno będę go kontynuować, bo mam dużo satysfakcji z faktu, że zaszczepiłam w moich uczniach miłość do ich Małej Ojczyzny i mam nadzieję uświadomiłam im, że inne to nie znaczy gorsze.

Wnioski: -jest to mój pierwszy, ale na pewno nie ostatni, projekt z użyciem technik komputerowych, dzięki realizacji tego projektu opanowałam wiele programów i przestałam bać się komputera, poznałam możliwości, zainteresowania moich uczniów, miło i pożytecznie spędzaliśmy wolny czas, przekonałam się, że nie muszę mieć obaw przed realizacją następnych projektów z wykorzystaniem technik komputerowych, wspólnie z uczniami i nauczycielami podjęliśmy decyzję o kontynuacji projektu: Będziemy rozwijać naszą stronę. W ciągu dwóch lat poszerzymy jej zawartość o obrzędy związane z latem i jesienią oraz dotyczące życia człowieka od narodzin do śmierci. Stworzymy internetowe kompendium wiedzy o tradycjach, zwyczajach i obrzędach białoruskich. Zrealizujemy również stronę w języku białoruskim.