„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch
Program nauczania powinien być dostosowany do ogólnej liczby godzin wynikających z ramowego planu nauczania. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z dnia 31 marca 2017, poz. 703 ) Program nauczania powinien być zgodny z obowiązującą podstawą programową. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia.
PRAWO OŚWIATOWE PODSTAWA PROGRAMOWA PROGRAM NAUCZANIA Zestaw celów kształcenia i treści nauczania, w tym umiejętności opisanych w formie ogólnych i szczegółowych wymagań dotyczących wiedzy i umiejętności, które powinien posiadać uczeń po zakończeniu określonego etapu edukacyjnego. Podstawa programowa jest aktem prawnym jednolitym dla wszystkich szkół danego typu w całym kraju. Opis sposobu realizacji celów wychowania i kształcenia oraz treści nauczania ustalonych w podstawie programowej dla danego etapu edukacyjnego. Dla danego przedmiotu może być wiele programów nauczania- mogą one reprezentować różne koncepcje pedagogiczne. Podstawa programowa wskazuje, czego nauczać, natomiast program nauczania opisuje jak to robić.
Treści nauczania w programie nauczania mogą wykraczać poza treści ustalone w podstawie programowej, natomiast nie dopuszcza się, by treści w programie nauczania nie wyczerpywały treści podstawy programowej.
Zgodnie z rozporządzeniem, nauczyciel ma trzy możliwości: wybrać program dopuszczony przez ministerstwo, zmodyfikować program dopuszczony przez ministerstwo, napisać swój własny
Program kształcenia ogólnego wybranego przedmiotu powinien zawierać: wstęp, w którym zawarta jest ogólna charakterystyka programu wraz z informacjami: dla którego etapu edukacyjnego przeznaczony jest program; dla jakiego typu szkoły przeznaczony jest program; wskazanie poziomu podstawowego lub rozszerzonego; charakterystyka odbiorców programu; szczegółowe cele kształcenia i wychowania; treści spójne z podstawą programową; odwołanie się do naukowej koncepcji konstruktywizmu; uwzględnienie specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów; formy i metody pracy (w tym aktywizujące) uwzględniające kompetencje kluczowe z elementami preorientacji zawodowej; narzędzia wykorzystujące nowoczesne technologie informacyjno- komunikacyjne; elementy interdyscyplinarne; sposoby oceniania; ewaluację programu Uwaga: Program nauczania powinien zawierać scenariusze lekcji w liczbie 10%- 15% ogólnej liczby godzin danego przedmiotu wynikających z ramowego planu nauczania.
Kompetencje kluczowe to połączenie wiedzy, umiejętności i postaw odpowiednich do sytuacji, które są potrzebne każdemu człowiekowi do samorealizacji i rozwoju osobistego. Zgodnie z zaleceniami Parlamentu Europejskiego i Rady europejskiej z dnia 18 grudnia 2006r. wyodrębniamy następujące kompetencje kluczowe: porozumiewanie się w języku ojczystym; porozumiewanie się w językach obcych; kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne; kompetencje informatyczne; umiejętność uczenia się; kompetencje społeczne i obywatelskie; inicjatywność i przedsiębiorczość; świadomość i ekspresja kulturalna.
Literatura: Programy nauczania w rzeczywistości szkolnej- materiały ORE „O programach prawie wszystko”- Hanna Komorowska