O reformie edukacji 2017 w MIEŚCIE SIEDLCE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
Advertisements

TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Rekrutacja Rok szkolny 2016/2017. Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty Nr OP-DO z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów przeprowadzania.
Nabór 2016 Szkoły ponadgimnazjalne Powiat Lubiński.
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych w roku szk. 2016/2017 Informacja dla uczniów klasy III Gimnazjum im. J.B.Solfy w Trzebielu.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
CENTRUM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO W SOSNOWCU Technikum nr 2 Architektoniczno-Budowlane Zasadnicza Szkoła Zawodowa nr 3 Architektoniczno-Budowlana.
Liczba placówek, uczniów i oddziałów 2014/2015 cz.1 Rok szkolny 2014/2015 Rok szkolny 2013/2014 stan na Typ placówkiLiczba uczniów Liczba oddziałów.
Kształcenie zawodowe w Gdańsku Gdańska Rada Oświatowa 11 grudnia 2008 r.
POWIATOWE CENTRUM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO I PRAKTYCZNEGO W BĘDZINIE ul. I. Krasickiego 17, 42 – 500 Będzin tel , fax www:
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
Powiatowy Urząd Pracy w Biłgoraju LOKALNY RYNEK PRACY W KONTEKŚCIE ZAWODÓW Z BRANŻ: DRZEWNEJ, ODZIEŻOWEJ I CHEMICZNEJ.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Woli Gimnazjum i co dalej?
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
OFERTA EDUKACYJNA SZKÓŁ POWIATU RACIBORSKIEGO NA ROK SZKOLNY 2012/2013 Starostwo Powiatowe w Raciborzu Referat Edukacji, Kultury i Sportu.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO W LUBLINIE Departament Europejskiego Funduszu Społecznego „Możliwości pozyskania funduszy strukturalnych UE.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Projekt Śląskie. Inwestujemy w talenty – II edycja realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata Urząd.
Analiza wynagrodzeń nauczycieli za 2011 r. Opracowanie przygotowane przez Wydział Edukacji i Spraw Społecznych.
1 Kształtowanie sieci szkolnictwa ponadgimnazjalnego w Powiecie Starogardzkim Perspektywa 2020.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Szkolnictwo zawodowe w Poznaniu – zaledwie rys
zmiany od września w naszych placówkach

Sześciolatek idzie do szkoły
WSPARCIE ROZWOJU POMORSKIEJ EDUKACJI przez Samorząd Województwa Pomorskiego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach RPO WP na lata
Kształcenie zawodowe (zmiany w prawie oświatowym)
Świętokrzyscy hotelarze dla rynku pracy
NABÓR W POWIECIE KOŚCIERSKIM ROK SZKOLNY 2017/2018
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
Pilotażowe wdrożenie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach - szkolenia realizowane w ramach projektu MEN.
Programy nauczania.
REFORMA EDUKACJI
Sześciolatek idzie do szkoły
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 8 sierpnia 2017 r
Pilotażowe wdrożenie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach - szkolenia realizowane w ramach projektu MEN.
Reforma Edukacji
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
O reformie edukacji 2017 w MIEŚCIE SIEDLCE
SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
Jak zbudować dobrą sieć samorządowych szkół zawodowych
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych
Doradztwo zawodowe w Publicznym Gimnazjum im. W. Witosa w Pławie
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 9 kwietnia 2018 r.
Projekt ustawy o finansowaniu zadań oświatowych
System szkolnictwa ponadpodstawowego
„Ramowe plany nauczania” Szczecin, dnia 01 października 2018 r.
Zawody nauczane we wrocławskich szkołach
Realizacja budżetu edukacji w 2017 r.
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
Finansowanie zadań oświatowych
SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
PLAN REKRUTACJI DO SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH prowadzonych przez Miasto Olsztyn na rok szkolny 2019/2020 dla absolwentów szkół.
Demografia W Olsztynie zamieszkuje 1631 uczniów z rocznika 2002 roku, którzy mogą rozpocząć naukę w szkołach ponadgimnazjalnych i ponadpodstawowych w roku.
PLAN REKRUTACJI DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH prowadzonych przez Miasto Olsztyn na rok szkolny 2019/2020 dla absolwentów gimnazjów.
Zapis prezentacji:

O reformie edukacji 2017 w MIEŚCIE SIEDLCE Ref. Sławomir Kurpiewski Naczelnik Wydziału Edukacji

Zadania oświatowe Miasta Siedlce Miasto Siedlce jest organem prowadzącym - w ramach zadań gminnych 16 publicznych miejskich przedszkoli 12 ośmioletnich szkół podstawowych (z klasami gimnazjalnymi) - przejęcie prowadzenia od administracji rządowej od 1 stycznia 1994 r., - od 1 września 1999 roku - 4 z nich były gimnazjami, 2 funkcjonowały w zespołach (sp + g) - od 1 września 2017 roku nie ma gimnazjów

Zadania oświatowe Miasta Siedlce - w ramach zadań powiatowych 3 samodzielne licea ogólnokształcące, 6 zespołów szkół ponadgimnazjalnych (obejmujących: 6 techników, 4 branżowe szkoły I stopnia, 4 licea ogólnokształcące, 2 internaty) Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy Centrum Kształcenia Ustawicznego (liceum ogólnokształcące dla dorosłych, szkoła policealna dla dorosłych) Centrum Kształcenia Praktycznego Samorządowe Centrum Doradztwa i Doskonalenia Nauczycieli i Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną

Parametry organizacyjne SIO – 30 września 2017 r. Przedszkola – 3 521 dzieci (1 918 w publicznych i 1 603 w niepublicznych) Szkoły podstawowe – 5 901 uczniów klasy Gimnazjalne – 1 526 uczniów oddziały przedszkolne – 234 dzieci Szkoły ponadgimnazjalne – 5 251 uczniów

Parametry organizacyjne SIO – 30 września 2017 r.

Oświata w strategii rozwoju Miasta Wybrane priorytetowe działania do roku 2025: Integracja oferty szkół ponadgimnazjalnych i uczelni wyższych, w tym doskonalenie nauczycieli, Rozbudowa i modernizacja bazy sportowej (w tym szkolnej), Wprowadzanie i rozwijanie oferty zajęć praktycznych, Rozbudowa oferty zajęć pozalekcyjnych, Dostosowanie obiektów dla osób niepełnosprawnych (w tym szkolnej).

Nakłady finansowe na oświatę Rok 2017 Oświata i wychowanie – 180 256 874 zł. Edukacyjna opieka wychowawcza – 14 803 470 zł. Razem: 195 060 144 zł w tym: zadania objęte subwencją na zadania oświatowe – 147 646 888 zł. Subwencja na zadania oświatowe – 125 018 735 zł. Niedoszacowanie – 22 628 153 zł.

Niedoszacowanie subwencji - ogółem

Niedoszacowanie subwencji - gmina

Niedoszacowanie subwencji - powiat

Wydatki inwestycyjne Miasta Siedlce na oświatę i edukacyjną opiekę wychowawczą

Reforma edukacji 2017 Narada z dyrektorami szkół inaugurująca nowy rok szkolny 2017 - 2018 zorganizowana przez Mazowieckiego Kuratora Oświaty z udziałem Wiceminister Edukacji Narodowej – Teresy Wargockiej w dniu 14.09.2016 r. Narada dyrektorów szkół poświęcona reformie systemu oświaty w obszarze ustroju szkolnego szkół podstawowych i gimnazjów w dniu 21.09.2016 r. Prezentacja uwarunkowań organizacyjnych szkół prowadzonych przez Miasto Siedlce w kontekście reformy oświaty na konferencji w Warszawie organizowanej przez Wojewodę Mazowieckiego z przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego w dniu 4.10.2016 r.

Reforma edukacji 2017 4. Opracowanie projektu założeń dostosowania sieci szkół prowadzonych przez Miasto Siedlce do reformy edukacji (stan prawny na dzień 9 grudnia 2016 r.) zawierający m.in. symulację organizacji szkół podstawowych w kolejnych latach 2017 – 2021. 5. Publikacja na stronie internetowej Miasta Siedlce w dniu 11.01.2017 prezentacji zawierającej: - symulację organizacji szkół podstawowych w latach 2017 - 2021; - przekształcenie szkół; - projekt obwodów szkolnych; - link do specjalnie utworzonej przez MEN strony dot. „Reformy Edukacji 2017”.

Reforma edukacji 2017 6. Narada Prezydenta Miasta Siedlce z dyrektorami szkół podstawowych i gimnazjów w dniu 12.01.2017 r., na której przekazano dyrektorom szkół materiały nt. reformy oświaty w Siedlcach do zapoznania z nimi społeczności szkolnych, w tym rodziców. 7. Spotkania dyrektorów szkół z rodzicami – 12.01. - 31.04.2017 r. o tematyce reformy edukacji (19 spotkań), 8. Podjęcie uchwały przez Radę Miasta Siedlce w sprawie projektu dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów w mieście - 28.02.2017 r.

Reforma edukacji 2017 9. W dniu 1 marca 2017 r. uchwała została przekazana do zaopiniowania Mazowieckiemu Kuratorowi Oświaty oraz związkom zawodowym. W dniu 14 marca br. Prezydent Miasta Siedlce otrzymał pozytywną opinię w sprawie Uchwały od Mazowieckiego Kuratora Oświaty. 10. W dniu 20 marca 2017 r. Rada Miasta Siedlce podjęła ostateczną uchwałę wprowadzającą plan sieci szkół na terenie Miasta, będącą jednocześnie aktem założycielskim szkół podstawowych powstałych z przekształcenia gimnazjów. Jako, że uchwała jest aktem prawa miejscowego weszła w życie 6 kwietnia 2017 r.

Reforma edukacji 2017 11. Podpisanie przez Ministra Edukacji Narodowej Rozporządzenia dot. szczegółowej organizacji szkół opisujące proces zmiany z przygotowaniem arkuszy organizacyjnych szkół przez dyrektorów, zawierający szczegółowe rozwiązania organizacyjne – 17.03.2107 r. 12. Narada Prezydenta Miasta z dyrektorami szkół podstawowych i gimnazjów poświęcona organizacji roku szkolnego 2017/2018 – 3.04.2017 r. Na naradzie omawiano tematy związane z koncepcją przenoszenia uczniów (oddziałów) (uwzględniając minimalizację działań w tym zakresie).

Reforma edukacji 2017 13. Złożenie przez wszystkich dyrektorów szkół prowadzonych przez Miasto Siedlce projektów arkuszy organizacji na nowy rok szkolny 2017 - 2018 (21 kwietnia br.), które zostały pozytywnie zaopiniowane przez organizacje związkowe. Arkusze organizacji zawierają szczegółowe rozwiązania organizacyjne każdej ze szkół. W tym momencie reforma edukacji w Siedlcach stała się niejako faktem! 14. Dopełnieniem formalnym przemian było podjęcie przez Radę Miasta Siedlce w dniu 24 listopada 2017 r. uchwał deklaratoryjnych stwierdzających przekształcenia szkół.

Reforma edukacji 2017 Po 1.09.2017 12 szkół podstawowych Do 31.08.2017 4 gimnazja Do 31.08.2017 12 szkół podstawowych 2 zespoły sp + g Po 1.09.2017

Prace adaptacyjne – wakacje 2017

Prace adaptacyjne – wakacje 2017

Prace adaptacyjne – wakacje 2017 Na wszystkie remonty i adaptacje w szkołach podstawowych w okresie wakacji Miasto Siedlce w roku 2017 wydało 1 427 890 złotych. Dofinansowanie z budżetu państwa w obszarze reformy wyniosło 498 994 złotych przy wnioskowanej kwocie 566 590 złotych (88%!). Dofinansowanie mogły otrzymać w tym roku tylko szkoły podstawowe powstałe w wyniku przekształcenia gimnazjów. Objęto nim: doposażenie pomieszczeń dydaktycznych, doposażenie świetlic i remonty sanitariatów – z myślą o dzieciach najmłodszych.

Reforma edukacji 2017 Przykład przekształcenia gimnazjum w OSMIOLETNIĄ SZKOŁĘ PODSTAWOWĄ Publicznego Gimnazjum Nr 4 w Szkołę Podstawową Nr 8 (powrót do stanu z 1999 r. przed reformą gimnazjalną)

Uczniowie Oddziały Szkoła Podstawowa nr 8 Plan przekształcenia Kl. 2016/2017 2017/2018 2018/2019 2019/2020 2020/2021 2021/2022 I   67 73 97 96 79 3 4 II III IV ? ?  5 1 V VI VII  ? 2 VIII 141 6 145 127 413 353 281 237 333 412 17 22 26 25 27 28 Publiczne Gimnazjum Nr 4 pdn zm. 0,77 1,00 1,18 1,14 1,23 1,27 II zmiana -5

Uczniowie Oddziały Szkoła Podstawowa nr 8 Plan przekształcenia i realizacja Kl. 2016/2017 2017/2018 2018/2019 2019/2020 2020/2021 2021/2022 I   61 73 97 96 79 3 4 II III IV 66  ? ?  5 1 V  66 VI VII 57  2 VIII  57 141 6 145 135 127 142 413 461 398 297 393 406 17 21 25 24 27 28 Publiczne Gimnazjum Nr 4 pdn 22 zm. 0,77 0,95 1,14 1,09 1,23 1,27 II zmiana -5

Migracja uczniów do szkół podstawowych powstałych z przekształcenia gimnazjów do klasy IV

Migracja uczniów do szkół podstawowych powstałych z przekształcenia gimnazjów do klasy VII

Bilans uczniów i oddziałów - symulacja Etapy edukacyjne 2016/2017 2017/2018 2018/2019 2019/2020 2020/2021 2021/2022 Uczniowie   Szkoły podstawowe klasy I - III 2 623 2 417 2 331 2 776 2 737 2 756 Szkoły podstawowe klasy IV - VIII 2 367 3 484 4 536 4 191 4 420 4 500 Razem szkoły podstawowe 4 990 5 941 6 867 6 967 7 157 7 256 Gimnazja 2 255 1 526 787  - -  Razem szkoły podstawowe i gimnazja 7 245 7 427 7 654 Oddziały 123 114 108 128 127 131 162 208 195 204 231 276 316 323 331 339 91 62 31 - 322 338 347

Reforma edukacji 2017 Szkoły podstawowe klasy I – III Zakładaliśmy, że w roku szkolnym 2017/2018 zabraknie miejsc pracy dla 9 nauczycieli, a w roku szkolnym 2018/2019 dla kolejnych 6 nauczycieli. Od 1 września 2017 r. zmniejszyła się o 10 liczba oddziałów na I etapie edukacyjnym w szkołach podstawowych (klas I – III). Jest to konsekwencja wprowadzenia w latach szkolnych 2014/2015 i 2015/2016 trzech roczników dzieci w związku z „reformą sześciolatków”.

Reforma edukacji 2017 Szkoły podstawowe klasy I – III Ostatecznie w tym obszarze tylko w 1 przypadku (SP 6) nastąpiło wypowiedzenie umowy o pracę (nauczyciel przeszedł na emeryturę). W 2 przypadkach (SP 7, SP 9) nie przedłużono umów o pracę nauczycieli zatrudnionych na czas określony na zastępstwo. Jednak od 1 września 2019 roku liczba miejsc pracy w obszarze wzrośnie o 20 etatów. Stanie się tak ponieważ w miejsce klasy III liczącej w skali miasta 460 dzieci zorganizowanej w 21 oddziałach, przyjdą do szkoły do pierwszej klasy dzieci z całego rocznika 2012 w liczbie 893, co przełoży się na 43 oddziały.

Reforma edukacji 2017 Szkoły podstawowe klasy IV - VIII Oszacowaliśmy, że w roku szkolnym 2017/2018 w porównaniu do roku szkolnego 2016/2017 przybędzie 23 oddziały. (przybyło 26 – dodatkowo klasy sportowe!) Obecnie szacujemy, że w roku szkolnym 2018/2019 przybędzie kolejnych 20 oddziałów. Z oddziałem związane są godziny dla nauczycieli. Jednak w roku szkolnym 2019/2020 liczba oddziałów zmniejszy się o 48, co w naszym mieście oznacza powrót do stanu z roku 2016/2017, ale! …

Reforma edukacji 2017 Szkoły ponadgimnazjalne i ponadpodstawowe W roku szkolnym 2018/2019 klasę VIII opuści 818 uczniów, a klasę III gimnazjum 774 uczniów. Zakładając liczebność oddziału w szkołach ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych, tak jak dotychczas, na poziomie 30 osób, szacujemy liczbę oddziałów klasy I na czwartym etapie edukacyjnym na poziomie 110 oddziałów, tj. aż 52 oddziały więcej (!) niż zorganizowano np. w roku szkolnym 2016/2017. Tu więc będą dodatkowe godziny i miejsca pracy dla nauczycieli, także z gimnazjów.

Reforma edukacji 2017 Teza, że reforma zabiera miejsca pracy nauczycielom jest ponad wszelką wątpliwość nieprawdziwa!

Uczniowie i oddziały w szkołach podstawowych Reforma edukacji 2017 Uczniowie i oddziały w szkołach podstawowych Stan na dzień Uczniowie Oddziały SP Kl. G Razem 30.09.2017 5 901 1 526 7 427 276 62 338 30.09.2016 4 990 2 255 7 245 231 91 322 Różnica + 911 - 729 182 + 45 - 29 + 16

Reforma edukacji 2017 Średnia w oddziałach w szkołach podstawowych Średnia uczniów w oddziałach Stan na dzień SP Kl. G Łącznie 30.09.2017 21,4 24,6 22,0 30.09.2016 21,6 24,8 22,5 Różnica - 0,2 - 0,5

Nauczyciele i etaty w szkołach podstawowych Reforma edukacji 2017 Nauczyciele i etaty w szkołach podstawowych Stan na dzień Osoby P N Etaty 30.09.2017 932 850 82 891,22 41,22 30.09.2016 863 776 87 818,51 42,51 Różnica + 69 + 74 - 5 + 72,71 - 1,29

Etaty pracowników administracji i obsługi w szkołach podstawowych Reforma edukacji 2017 Etaty pracowników administracji i obsługi w szkołach podstawowych Stan na dzień Ekon.-adm. Kuchni i stołówek Pozostali obsługi Pomocy nauczyciela Razem 30.09.2017 59,57 59 127,95 9,5 256,02 30.09.2016 61,52 53 120,72 8 243,24 Różnica - 1,95 + 6 + 7,23 + 1,5 + 12,78

Reforma edukacji 2017 Pozytywne strony zmian: Zmniejszyła się średnia liczba uczniów w oddziałach. Zmniejszyła się zmianowość w wielu szkołach podstawowych. Zwiększyła się ogólna liczba oddziałów, a tym samym liczba godzin dla nauczycieli, co przełożyło się na zwiększenie stanu zatrudnionych nauczycieli. Zwiększenie liczby szkół podstawowych skróciło drogę wielu uczniów do szkół. O przeniesieniu uczniów do klas IV i VII szkół podstawowych powstałych z przekształcenia gimnazjów w znacznie większym stopniu zadecydowali rodzice niż Rada Miasta Siedlce.

Reforma edukacji 2017 Dalsze działania w kontekście reformy: Organizacja szkół podstawowych w roku szkolnym 2018/2019 w oparciu o „Symulację organizacji szkół podstawowych prowadzonych przez Miasto Siedlce w latach 2017 – 2021. Określenie daty 6 kwietnia 2018 roku – jako terminu składania wniosków przez rodziców uczniów o przyjęcie do klas IV i VII szkół podstawowych powstałych z przekształcenia gimnazjów. (SP 1, SP 2, SP 3, SP 8). Art. 205 ust. 2 i 5 ustawy „p.w. – p.o.”. Podjęcie uchwały Rady Miasta Siedlce w sprawie wskazania miejsca realizacji obowiązku szkolnego niektórym uczniom oddziałów klasy III oraz uczniom oddziałów klasy VI w publicznych szkołach podstawowych, powstałych z przekształcenia gimnazjów - 27 kwietnia 2018 roku. Art. 205 ust. 1 i 4. ustawy „p.w. – p.o.”.

Szkolnictwo zawodowe w Siedlcach Już w latach 2009 – 2011 Miasto Siedlce zrealizowało projekt badawczy: „Rozwój szkolnictwa zawodowego w Siedlcach w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Okres realizacji projektu: od 01.06.2009 do 30.03.2011 Wartość projektu: 598 000 zł

Projekt zrealizowany w partnerstwie: Miasto Siedlce – było Liderem projektu, a Partnerami: Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur w Warszawie Stowarzyszenie Rozwoju Społeczno - Gospodarczego „Wiedza” w Warszawie

Z raportów wynikało, że: Szkolnictwo zawodowe powinno kształcić w „systemie dualnym”. Oznacza to, że szkoły powinny nauczać teorii, natomiast praktyki powinny odbywać się u pracodawców. Dla ucznia niewątpliwą korzyścią dualnego systemu nauczania byłaby możliwość podjęcia zatrudnienia u pracodawcy, u którego odbywał praktyki, a dla pracodawcy fakt, że będzie mógł zatrudnić dobrze przygotowanego pracownika. Uczestnicy badań jakościowych za najważniejsze i prawdopodobnie najbardziej skuteczne czynniki kształtujące wizerunek szkoły na 2 miejscu wymienili współpracę szkół z pracodawcami.

Oferta szkolnictwa zawodowego: CZTEROLETNIE TECHNIKUM (dla młodzieży) technik architektury krajobrazu, technik budownictwa, technik cyfrowych procesów graficznych, technik drogownictwa, technik ekonomista, technik elektronik, technik elektryk, technik geodeta, technik handlowiec, technik hotelarstwa, technik informatyk, technik kelner, technik kucharz, technik logistyk, technik mechanik, Razem – 29 zawodów technik mechatronik, technik obsługi turystycznej, technik ogrodnik, technik organizacji reklamy, technik pojazdów samochodowych, technik rolnik, technik technologii żywności, technik teleinformatyk, technik transportu kolejowego, technik urządzeń sanitarnych, technik dróg i mostów kolejowych, technik żywienia i gospodarstwa domowego, technik żywienia i usług gastronomicznych, technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej

Oferta szkolnictwa zawodowego: CZTEROLETNIE TECHNIKUM (dla młodzieży) W dniu 22 grudnia 2017 roku dyrektor Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 6 im. Gen. J. Bema w porozumieniu z Prezydentem Miasta Siedlce, po zasięgnięciu opinii powiatowej i wojewódzkiej rady rynku pracy, ustalił 2 nowe zawody, w których kształcić będzie Technikum Nr 6: Technik automatyk sterowania ruchem kolejowym –  311407 Technik elektroenergetyk transportu szynowego – 311302

Reforma edukacji 2017 Po 1.09.2017 4 branżowe szkoły I stopnia 4 zasadnicze szkoły zawodowe Do 31.08.2017 4 branżowe szkoły I stopnia Po 1.09.2017

Oferta szkolnictwa zawodowego: Branżowe szkoły I stopnia z klasami zsz blacharz samochodowy cukiernik elektryk elektromechanik elektromechanik pojazdów samochodowych kucharz małej gastronomii malarz-tapeciarz mechanik motocyklowy mechanik pojazdów samochodowych mechanik-monter maszyn i urządzeń monter-elektronik operator obrabiarek skrawających Razem - 23 zawody murarz ogrodnik posadzkarz sprzedawca stolarz lakiernik piekarz fryzjer rzeźnik-wędliniarz monter instalacji i urządzeń sanitarnych technolog robót wykończeniowych w budownictwie

Praktyczna nauka zawodu Praktyczna nauka zawodu realizowana jest: u pracodawców (na podstawie umów) w Centrum Kształcenia Praktycznego Miasto Siedlce współpracuje z także innymi powiatami na podstawie porozumień przy realizacji teoretycznych przedmiotów zawodowych dla klas wielozawodowych (powiaty: miński, szydłowiecki, żuromiński, brodnicki, gostyniński)

Praktyczna nauka zawodu U pracodawców (na podstawie umów) – przykłady: BOZAMET Sp. z o.o – ślusarz, operator obrabiarek skrawających Stadler Polska Sp. z o.o – elektryk, mechatronik PGE Energia Odnawialna – technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej Urząd Skarbowy w Siedlcach – technik ekonomista MGI Bricomarche Sp. z o.o. – technik handlowiec Restauracja Brofaktura w Siedlcach – technik kelner Hotel Ibis Styles w Siedlcach – technik hotelarstwa P.P.H.U Max-Pol – technik budownictwa Budomatex S.A. – technik budownictwa Zakład Usług Budowlanych – technik budownictwa i kilkadziesiąt innych

Oddziały wielozawodowe na przykładzie Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 5 w Siedlcach Blacharz samochodowy Cukiernik Elektromechanik (AGD) Elektromechanik pojazdów samochodowych Fryzjer Krawiec Kucharz Lakiernik Mechanik pojazdów samochodowych Monter sieci, instalacji i urządzeń sanitarnych Monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie Murarz-tynkarz Piekarz Sprzedawca Stolarz Wędliniarz Oddziały wielozawodowe były i są bardzo użyteczne, ponieważ kształcą w różnych zawodach nawet pojedynczych uczniów. Fundamentem kształcenia praktycznego są umowy z pracodawcami

Szanse szkolnictwa zawodowego Środki z Europejskiego Funduszu Społecznego jako wsparcie dla procesu rozwoju szkolnictwa zawodowego Cel: Podniesienie poziomu i jakości wykształcenia społeczeństwa oraz powiązanie kształcenia z rynkiem pracy.

otrzymało dofinansowanie do projektów społecznych w obszarze edukacji Projekty społeczne W latach 2005 – 2017 Miasto Siedlce otrzymało dofinansowanie do projektów społecznych w obszarze edukacji w łącznej kwocie 16 189 795,00 zł

Przykłady projektów Lepszy w zawodzie – 1 865 000 zł. (Miasto Siedlce) Już wiem kim będę – 495 600 zł. (SCDiDN Siedlce) Praktyki pedagogiczne, kompetentnie, twórczo, przyjemnie – 3 833 175 zł. (UPH Siedlce, 18 szkół) „Zwiększenie potencjału szkół zawodowych na Mazowszu” – 24 188 774 zł (Agencja Rozwoju Mazowsza, Miasto Siedlce - 1 281 007 zł – 6 szkół zawodowych) Obecnie rozpoczęty 1 października 2017 roku: „Zawodu mistrzowie - rynku pracy królowie” – 2 162 689 zł. (Miasto Siedlce – 4 zespoły szkół zawodowych, 90% dofinansowania)

„Zawodu mistrzowie - rynku pracy królowie” Cele szczegółowe projektu: Rozwój współpracy szkół z otoczeniem społeczno- gospodarczym poprzez organizację 148 staży i 52 praktyk u pracodawców - do IX 2019. Poprawa zdolności do zatrudnienia 285 uczniów poprzez uzyskane w projekcie wsparcia - do IX 2019. Poprawa jakości bazy pracowni zawodowych w 7 szkołach, w tym pełniących funkcję ośrodków egzaminacyjnych również dla innych szkół - do I 2019.

Program jest już realizowany naszym mieście w 5 szkołach podstawowych. Szachy w szkole Program jest już realizowany naszym mieście w 5 szkołach podstawowych. W kolejnych 4 dzieci uczą się gry w szachy poza tym programem. Nasze oczekiwania są takie, aby od nowego roku szkolnego nauka gry w szachy była realizowana we wszystkich szkołach podstawowych

Mazowiecka Inauguracja roku szkolnego 2017/2018 w Siedlcach Podczas Inauguracji właśnie w naszym mieście padły m.in. znamienne słowa Wojewody Mazowieckiego Zdzisława Sipiery: „To specyficzny pierwszy rok oświaty w nowym kształcie na Mazowszu. Długo się zastanawialiśmy, w jakim miejscu dokonać tej inauguracji w obliczu wyzwań nowej reformy. Wybraliśmy Siedlce, bo tutaj wszystko jest jasne, proste i oczywiste. Tu ludzie nie szukają problemów, a je rozwiązują. Wdrażają rozwiązania i wiedzą, że w każdej problemowej sytuacji lepiej jest szukać szans aniżeli trudności.”

Dziękuję za uwagę !