Apokryf Apokryf (gr. ἀπόκρυφος, ápókryphos – ukryty, tajemny) – określenie używane obecnie głównie w kontekście ksiąg o zabarwieniu religijnym z okresu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Poznać, żeby zrozumieć Biblię
Advertisements

Wprowadzenie do literatury i historii biblijnej – Pięcioksiąg (Tora)‏
czyli Wprowadzenie do filozofii
Św. Jan Apostoł.
JUDAIZM.
Biblia księgą Boga i ludzi
Biblia Informacje.
T: Pismo czy Pisma Święte? - nazwy i podział Biblii.
Autorski program nauczania religii w trzyletnim liceum
Pismo Święte podstawowym źródłem treści w programach nauczania religii Kościoła Zielonoświątkowego w RP.
RELIGIE: JUDAIZM –Mojżesz z dwiema tablicami.
Konferencje dla chcących wiedzieć więcej…
Jak powstało Pismo Święte
Biblia.
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
OKREŚLENIA PISMA ŚWIĘTEGO
O Biblii.
RELIGIE Kamil Ziller Marek Polipowski.
KSIĘGA NATCHNIENIA I PRAWDY
Z artykułu Agnieszki Krzemińskiej –”Kopanie pod Biblią”
,, Nie samym chlebem człowiek żyje…”
czyli kilka słów o Kościele
SŁOWO BOGA O BOGU I CZŁOWIEKU
BIBLIA Biblia – Pismo Święte, jej księgi uznane są za święte, gdyż pisane zostały pod natchnieniem. Powstawała na przestrzeni 1600 lat.
Mój patron!!!.
Etyka a moralność.
Miasta i krainy geograficzne
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
BIBLIA Zasady czytania.
GENEZA – NATCHNIENIE – KANON
Ewangelia Wprowadzenie.
Hinduizm Określenie zbiorcze na grupę wierzeń religijnych, wyznawanych głównie na Półwyspie Indyjskim.
WYDARZENIE PRZEKAZ USTNY FORMY PISANE REDAKCJA KSIĘGI
św. Paweł spotkał Jezusa 4. Ich wyrobem św. Paweł zarabiał na życie
Biblio-teka Lekcja o Biblii dla dzieci 9 – 12 lat
BIBLIA Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu
Pismo Święte podstawowym źródłem treści w programach nauczania biblijnego Kościoła Zielonoświątkowego w RP.
Nie jest możliwe pokochanie kogokolwiek
Odczytywanie trudnych fragmentów Pisma Świętego:
Przygotowała: mgr Barbara Tomkowiak
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 11 WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI.
Lekcjonarz – księga liturgiczna zawierająca teksty biblijne przeznaczone do liturgii słowa we Mszy Świętej. Lekcjonarz w: Encyklopedia katolicka.
Święty Łukasz Ewangelista
Biblio, ojczyzno moja….
Pismo Święte Zagadnienia wstępne
Koran Koran ksiega. Doktryna religijna Islamiści uważają Allaha za jedynego, doskonałego boga "On jest Bogiem jedynym Bogiem wiekuistym! Nie zrodził nikogo,
Teologia to nauka o Bogu.. Modlitwa to rozmowa z Panem Bogiem.
Biblia Izraela na tle pism sakralnych ludów ościennych.
Jezus Chrystus żyje i działa w Kościele
KOŚCIÓŁ CHRYSTUSOWY Bóstwo Chrystusa *Trójca Święta * Pismo Święte
PATRON ANGLII  Święty Jerzy. Święty Jerzy  Św. Jerzy, wspaniały rycerz, przedstawiany zwykle w sztuce i malarstwie na ognistym rumaku, godzący włócznią.
Pismo Święte i Objawienie. Pismo Święte Pismo Święte - zbiór ksiąg napisanych pod natchnieniem Ducha Świętego, który zawiera Słowo Boże skierowanych do.
Prezentacja Przekłady Biblii.
Starożytny Izrael.
PISMO ŚWIĘTE O CHRZCIE STARY I NOWY TESTAMENT.
Co to jest Biblia?.
Simchat Tora – święto radości Tory
Święty Jan Apostoł.
JUDAIZM Przewodnik po religii.
Kto jest kim w Kościele?.
Księgi prawosławia.
Lekcja 2 na 14 października 2017
GDY DOCHODZI DO KONFLIKTÓW
AUTORZY EWANGELII Św. Mateusz - jeden z grona12 Apostołów, powołany od komory celnej; Św. Marek – był uczniem Jezusa. Jego Ewangelia spisana została na.
Biblijny Kościół Baptystyczny Podstawy doktrynalne
Katholikos : z gr. powszechny
Podziały w Kościele Dążenie do jedności chrześcijan I / 20
Biblijne księgi mądrościowe
Zapis prezentacji:

Apokryf Apokryf (gr. ἀπόκρυφος, ápókryphos – ukryty, tajemny) – określenie używane obecnie głównie w kontekście ksiąg o zabarwieniu religijnym z okresu przełomu naszej ery, które Kościół katolicki uważa za nienatchnione, w szczególności to księgi niewchodzące w skład Biblii. Apokryfy były szeroko rozpowszechnione aż do schyłku starożytności na terenie cesarstwa rzymskiego, szczególnie w jego wschodniej części w postaci nurtu religijnego zwanego gnostycyzmem.

Kryteriami, jakimi kierowano się przy nie włączaniu różnych tekstów do kanonu Pisma św. były m.in.: niepewne pochodzenie danego tekstu, a więc niegwarantującego przekazu od apostoła – ucznia Jezusa; niezgodność doktrynalna z powszechnymi zasadami wiary, przy czym nie chodziło tutaj tylko o pełną niezgodność, ale o wątpliwe sformułowania czy teorie zawarte w danej księdze czy piśmie; synkretyzm religijny zawarty w treści danego pisma; wątki mitologiczne lub wręcz fantastyczne zawarte w tekście. w porównaniu z innymi tekstami opisują zupełnie inne wydarzenia, których wzmianki nie odnajdziemy w innych także pozachrześcijańaskich tekstach wyłuszczenie na pierwszy plan osoby piszącej, a także sensacyjność wydarzeń

Stary Testament Kanon świętych ksiąg w judaizmie, określono u schyłku I w. n.e., w nowym ośrodku studiów nad Torą (tzw. akademia hebrajska) znajdującym się na terenie Palestyny w miejscowości Jamni (Jawne). Do świętych ksiąg zaliczono te, które spisane były po hebrajsku lub aramejsku – w sumie 39 ksiąg. Odrzucono teksty greckie i inne określając je mianem pism zewnętrznych (ha-chiconim). W ten sposób powstał tzw. kanon hebrajski, który obejmował mniejszą liczbę ksiąg niż Septuaginta (zawierająca 46 ksiąg), na której oparło się chrześcijaństwo. Różnica między ww. kanonem hebrajskim, a Septuagintą to siedem ksiąg.

Księgi nie włączone do kanonu hebrajskiego: 1 Księga Machabejska (1 Mch); 2 Księga Machabejska (2 Mch); Księga Mądrości (Mdr); Mądrość Syracha (Eklezjastyk) (Syr); Księga Tobiasza (Tb); Księga Judyty (Jdt); Księga Barucha (Bar).

Apokryfy (pseudoepigrafy) Starego Testamentu Apokryfy te są wytworem w zasadzie wyłącznie środowiska żydowskiego – wiele z nich powstało w środowiskach diaspory babilońskiej, antiocheńskiej czy aleksandryjskiej. Nawiązują one bezpośrednio do kanonicznych ksiąg Starego Testamentu, uchodząc często za samodzielne księgi święte, albo za rozszerzenie ich kanonicznych odpowiedników. W przeważającej mierze większość z nich powstała w okresie od II w. p.n.e. do końca I w. n.e. Ten okres historii Izraela obfitował w wiele znaczących wydarzeń i nowych wyzwań, jakie stanęły przed Żydami. Przede wszystkim kwestia hellenizacji narodu i religii – starcie dwóch stanowisk w łonie judaizmu. Wszystkie te problemy odzwierciedlone są w pismach apokryficznych.

Pseudoepigrafy Opowiadania mają charakter quasi-historyczny, opisują zazwyczaj dzieje narodu w jakimś wycinku, albo koleje losu jakiejś osoby – nawiązują one albo do rzeczywistych wydarzeń, albo też (tak jest najczęściej) oparte są na legendach, np.: Apokalipsa Mojżesza; Życie Adama i Ewy; Testament Adama; Wniebowstąpienie Izajasza. Pisma dydaktyczne to księgi mądrościowe zawierające pouczenia dotyczące spraw moralnych i religijnych. Do nich można zaliczyć np.: Testamenty Dwunastu Patriarchów; pisma dydaktyczne z Qumran. Apokalipsy – nawiązują one przede wszystkim do kanonicznych ksiąg prorockich Księga Henocha; Wniebowzięcie Mojżesza; Apokalipsa Abrahama; Testament Abrahama;

Apokryfy (pseudoepigrafy) Nowego Testamentu- przyczyny powstania: Do najważniejszych przyczyn należą: względy teologiczne (jako wyjaśnienie pewnych niejasności głównie z powodu powstawania coraz liczniejszych innych nurtów w łonie chrześcijaństwa bazujących na różnej interpretacji przesłania Jezusa lub zdarzeń z jego życia), filozoficzne (w odpowiedzi na ataki filozofów pogańskich, np. Celsusa → Pośród licznych zarzutów stawianych chrześcijanom, Kelsos twierdzi m.in., że Jezus był magikiem i oszustem oraz, że pochodził z nieprawego związku Maryi i rzymskiego legionisty Pantery. Chrześcijanie kilkakrotnie fałszować mieli i modyfikować treść Ewangelii, które jednakże i tak pełne są w jego opinii sprzeczności). potrzeba wyznawców chrześcijaństwa, do poznania bardziej szczegółowego życia i przesłania Jezusa Chrystusa, uzasadnienie takich czy innych poglądów religijnych, rzekomego autorstwa któregoś z apostołów, aby w ten sposób nadać im rangę prawdy objawionej – dotyczyło to szczególnie pism gnostyckich.

Najogólniej apokryfy Nowego Testamentu dzieli się wg kryterium wierności kanonowi biblijnemu na: ortodoksyjne (nieheretyckie) – nie wykraczające doktrynalnie poza treści przedstawione w księgach kanonicznych, będące tylko uzupełnieniem tychże; nieortodoksyjne (heretyckie) – przede wszystkim chodzi tutaj o apokryfy gnostyckie, znacząco odbiegające w swojej treści od ksiąg kanonicznych, istotnie zmieniającymi przesłanie Jezusa, albo jego pozycję i rolę, a nawet wszystko razem.

Apokryfy Nowego Testamentu: Ewangelie wg tradycji autorstwa poszczególnych apostołów: Ewangelia Bartłomieja; Ewangelia Filipa; Ewangelia Judasza; Ewangelia Macieja; Ewangelia Piotra; Ewangelia Tomasza Apokalipsy Apokalipsa Pawła; Apokalipsa Piotra; Pasterz Hermasa. Inne Didache

KONIEC