Program kompleksowego wsparcia szkół oraz przedszkoli, podporządkowany potrzebom tych podmiotów w obszarach wymagających szczególnego wsparcia – Powiat Chodzieski
Powiat Chodzieski tworzy 5 gmin Powiat Chodzieski tworzy 5 gmin. Do projektu przystąpiło 20 placówek oświatowych: 2 przedszkola 8 szkół podstawowych 5 gimnazjów 5 szkół ponadgimnazjalnych
Zespół projektowy tworzyli: - koordynator projektu - asystent koordynatora ds. sieci i wspierania szkół - menager projektu - asystentka koordynatora ds. biura projektu - 3 SORE - 3 koordynatorów sieci
Projekt realizowano w latach 2013-2015 Połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, wspólna praca to sukces. Henry Ford Projekt realizowano w latach 2013-2015
Jak powstawał projekt? Spotkania dyrektorów szkół w poszczególnych gminach – przedstawienie założeń projektu Opracowanie wniosku projektowego przez Starostwo Powiatowe Rekrutacja placówek oświatowych oraz dyrektorów i nauczycieli do projektu / dwutorowość działań – RPW i sieci współpracy /
Realizacja dwóch ofert szkoleniowych poprzedzona diagnozą potrzeb nauczycieli - opracowanie Rocznych Planów Wspomagania Roczne Plany Wspomagania oparte były na doskonaleniu nauczycieli oraz na wdrażaniu efektów doskonalenia W projekcie wzięło udział : I oferta 2013/2014 – 403 osoby II oferta 2014/2015 - 411 osób
Firmy szkoleniowe realizujące projekt: Ogólnopolska Akademia Kształcenia Ustawicznego SCIENTIA z Poznania Regionalny Ośrodek Edukacji Sp. z o.o. we Wrocławiu
Oferty doskonalenia: Budowa koncepcji pracy przedszkola Szkoła promuje wartość edukacji Jak i po co prowadzić ewaluację wewnętrzną? Jak pomóc uczniowi osiągnąć sukces edukacyjny? Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki
Oferty doskonalenia: Postawy uczniowskie. Jak je kształtować? Rodzice są partnerami szkoły Efektywna organizacja pracy zespołów nauczycielskich Współpraca nauczycieli w prowadzeniu procesów edukacyjnych
Oferty doskonalenia: Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych Nauczyciel 45 + Praca z uczniem młodszym
Sieci współpracy nauczycieli Sieć humanistyczna – 27 osób Sieć matematyczno – przyrodnicza – 22 osoby Sieć dyrektorska - 21 osób Sieć pomocy psychologiczno – pedagogiczna – 19 osób Główna idea funkcjonowania sieci – wymiana doświadczeń uczestników.
Efekty podjętych działań: - wewnętrzne diagnozy potrzeb rozwojowych szkół, - RPW zbudowane na podstawie wybranych ofert doskonalenia - certyfikaty dla uczestników projektu poświadczające ukończenie doskonalenia w ramach realizacji RPW i sieci współpracy, - opracowanie wyników ankiet ewaluacyjnych dla nauczycieli oraz dla dyrektora na temat jakości wdrażanego RPW i sieci współpracy,
Efekty podjętych działań: - sprawozdania z działań podjętych w placówkach w ramach RPW, - rekomendacje do pracy w kolejnym roku szkolnym w nawiązaniu do zrealizowanej w szkole oferty doskonalenia, - literatura metodyczna zakupiona dla każdej placówki i dla sieci, - wypracowane w placówkach narzędzia, scenariusze, dokumenty, - dobre praktyki zaprezentowane na plakatach
Blaski i … - autorefleksja jako punkt wyjścia, - szkolenia „szyte na miarę”, - trenerzy z dostawą do placówki, - ciekawe materiały szkoleniowe, - integracja środowisk nauczycielskich, - inspirujące osobowości szkoleniowców.
… jeszcze nie cienie Mówią nauczyciele: „Udział w projekcie oprócz wartości merytorycznych, dał poczucie większej wartości.” „Czuję, że wiem i rozumiem więcej.” „Przystąpienie szkoły do projektu dało sygnał, że dyrektorowi zależy na rozwoju nauczyciela, co ma duży wpływ na motywację do pracy i jej jakość. A co najważniejsze skorzysta uczeń!”
… jeszcze nie cienie „Zmienił się sposób rozwiązywania problemów wychowawczych, efekty przyniosła praca nad samym sobą.”
… cienie - lęk przed zmianą, - duża liczba godzin szkoleniowych, - niewielkie zainteresowanie platformą internetową, - „Jeszcze się taki nie narodził, co by każdemu dogodził”- catering, - koniec projektu.