Budowanie społeczeństwa obywatelskiego poprzez tworzenie lokalnych organizacji pozarządowych Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
W skrócie ADMINISTRACJA PUBLICZNA SEKTOR PRYWATNY
Advertisements

Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
„Kluczowa rola gminy w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych”
Organizacje pozarządowe
NIZIELSKI & BORYS C o n s u l t i n G
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Rozwój społeczności lokalnych
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Przekazywanie zadań organizacjom pozarządowym mgr Paweł Dąbrowski.
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Mrągowo KONFERENCJA organizacji pozarządowych Jak organizować współpracę organizacji pozarządowych z samorządem? Arkadiusz Jachimowicz Elbląskie.
TURYSTYKA. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG IIIA.
Centra Organizacji Pozarządowych
Fundacja Inicjatyw Badawczo- Szkoleniowych WSP TWP w Warszawie Ul. Drawska Warszawa Tel w Fundacja.
Formy prawne Lokalnych Grup Działania tworzonych w ramach Pilotażowego Programu Leader+ Adam Futymski.
1 Budowanie silnej LGD Tadeusz Borek – FAPA Przemyśl października 2007.
Ostrów Wielkopolski 24 listopada 2011r.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Dnia 4 marca 2008 roku odbyło się spotkanie Dolnośląskiej Rady ds. Bezpieczeństwa Dzieci i Młodzieży Na spotkaniu była poruszana między innymi kwestia.
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
LGD w świetle ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich 1 Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Zagadnienia.
Romana Pawlińska-Chmara Uniwersytet Opolski
ZAPROSZENIE do współpracy - skierowane do przedstawicieli administracji publicznej oraz organizacji pozarządowych tj. w szczególności: - pracowników samorządów.
Budowanie mechanizmów partycypacji społecznej w sprawowaniu władzy samorządowej.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
PROW LEADER Wybrane zapisy z ustawy o wspieraniu obszarów wiejskich …: Lokalna grupa działania działa jako stowarzyszenie posiadające osobowość
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Regionalny Program Operacyjny
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
Wsparcie dla rozwoju technologii
MŁODZI AKTYWNI? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
„Top Model Współpracy w Województwie Pomorskim” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Piotr Frączak Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Społeczeństwo obywatelskie a Narodowe Strategiczne.
Ilona Gosk Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych Warszawa, marzec 2009 Ekonomia społeczna w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki 1.
Lokalny dialog obywatelski – mechanizmy i formy Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Strategia Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego Piotr Frączak, 12 stycznia 2009 r. 1.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Geneza społeczeństwa obywatelskiego
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz.  BRAK USTAWOWEJ DEFINICJI ZPP  SPORY WOKÓŁ POJĘCIA ZPP  IPP – PIERWOTNE HISTORYCZNIE I GENETYCZNIE  ZPP –
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”. . Informacja na temat możliwości włączenia się do.
Konsultacje społeczne projektu
PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
Jednostka Centralna KSOW Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA
Zapis prezentacji:

Budowanie społeczeństwa obywatelskiego poprzez tworzenie lokalnych organizacji pozarządowych Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej – Sekcja Orientacji oraz budżetu państwa w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich (2004 – 2006)” - Działanie 2.7 „Pilotażowy Program Leader+”

Społeczeństwo obywatelskie Społeczeństwo, w którym zespół instytucji oraz różnego typu dobrowolnych, spontanicznych organizacji, związków i stowarzyszeń jest podstawą samodzielnego, wolnego od ingerencji państwa rozwoju obywateli, a zarazem stanowi wyraz ich własnej aktywności, inicjatyw i potrzeb. Podstawową ideą społeczeństwa obywatelskiego jest samoorganizowanie się obywateli. Społeczeństwo rozumiane w ten sposób tworzy most, który stanowi kompromis między państwem a obywatelami. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej – Sekcja Orientacji oraz budżetu państwa w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich (2004 – 2006)” - Działanie 2.7 „Pilotażowy Program Leader+”

Społeczeństwo obywatelskie „Społeczeństwo obywatelskie powinno skupiać się nad aktywnością dla dobra wspólnego. Istnienie oraz działanie organizacji społecznych jest jedną z najważniejszych przesłanek dla pojawienia się społeczeństwa obywatelskiego. Takie organizacje zaznajamiają swoich członków z problemami życia państwowego i publicznego. Aktywność dla dobra wspólnego powinna być już kształtowana w szkołach podstawowych. Taka budowa społeczeństwa obywatelskiego zaczyna się już w ramach funkcjonowania samorządów klasowych czy szkolnych.” (A. Zoll, Rzecznik Praw Obywatelskich) Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej – Sekcja Orientacji oraz budżetu państwa w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich (2004 – 2006)” - Działanie 2.7 „Pilotażowy Program Leader+”

Społeczeństwo obywatelskie a demokracja bezpośrednia Idea rozwoju społeczeństwa obywatelskiego związana jest z koncepcją demokracji bezpośredniej realizowanej między innymi poprzez konsultacje lokalne — formy wypowiadania się mieszkańców danego terytorium odnośnie konkretnej kwestii społecznej. Wyniki konsultacji nie są wiążące, mają jedynie charakter opiniodawczy ale w niektórych sprawach ich przeprowadzenie jest obligatoryjne, np. rozporządzenie w sprawie zmiany granic, zniesienia, tworzenia gminy może być wydane tylko po zasięgnięciu opinii zainteresowanych rad gmin, opinia ta natomiast musi być poprzedzona przeprowadzeniem przez te rady konsultacji z mieszkańcami. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej – Sekcja Orientacji oraz budżetu państwa w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich (2004 – 2006)” - Działanie 2.7 „Pilotażowy Program Leader+”

Społeczeństwo obywatelskie Za prekursora idei społeczeństwa obywatelskiego uważa się Arystotelesa (koncepcja polis) – model klasyczny. Nawiązywali do niego m.in. Cicero, J.J Rousseau (teoria suwerenności ludu i woli powszechnej), E. Kant oraz H. Arendt (polis jako forma organizacji społeczeństwa, które wyklucza stosowanie przemocy i przymusu). We wszystkich tych koncepcjach dominuje pogląd, że życie publiczne zapewnia jednostce więcej możliwości niż życie prywatne. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej – Sekcja Orientacji oraz budżetu państwa w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich (2004 – 2006)” - Działanie 2.7 „Pilotażowy Program Leader+”

Społeczeństwo obywatelskie Model liberalny (A. Smith, J. Locke) Model Heglowski Model socjologiczny (A. de Tocqueville – autor „O demokracji w Ameryce”) – społeczeństwo obywatelskie jako obszar wzajemnych relacji między obywatelami. A. de Tocqueville podkreślał, że cechą charakterystyczną życia publicznego w XIX-wiecznej Ameryce jest dynamiczny rozwój różnego typu dobrowolnych organizacji i stowarzyszeń powołanych do życia przez samych obywateli. Są one tworzone na podstawie prywatnych interesów (gł. ekonomicznych) obywateli, w przeciwieństwie do organizacji politycznych. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej – Sekcja Orientacji oraz budżetu państwa w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich (2004 – 2006)” - Działanie 2.7 „Pilotażowy Program Leader+”

Społeczeństwo obywatelskie – cechy konstytutywne: 1) Upodmiotowienie obywateli w wymiarze politycznym, społecznym, ekonomicznym i kulturalnym  zagadnienie podmiotowości rozpatrywane w ścisłym związku z pojęciem demokracji i zasadą rządów prawa; wyposażenie wszystkich obywateli w podmiotowość uznaje się za warunek wstępny zachowania ich niezależności wobec władzy państwowej oraz rozwoju pozostałych elementów społeczeństwa obywatelskiego. 2) Stworzenie sieci autonomicznych instytucji społecznych i stowarzyszeń, będących wyrazem dobrowolnych porozumień obywateli, ich dążenia do zaspakajania własnych interesów oraz samorozwoju - społeczeństwo obywatelskie jako ucieleśnienie zasady samorządności. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej – Sekcja Orientacji oraz budżetu państwa w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich (2004 – 2006)” - Działanie 2.7 „Pilotażowy Program Leader+”

Społeczeństwo obywatelskie – cechy konstytutywne: 3) Ukształtowanie się wśród członków społeczeństwa obywatelskiego trwałych wzorców postępowania, wśród których naczelne miejsce zajmuje poczucie współodpowiedzialności, solidarności, wzajemnego szacunku i zaufania - inspirująca rola w tworzeniu się sieci obywatelskiego zaangażowania, gotowości obywatelskiej do współpracy i zainteresowania problemem wspólnego dobra. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej – Sekcja Orientacji oraz budżetu państwa w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich (2004 – 2006)” - Działanie 2.7 „Pilotażowy Program Leader+”

Społeczeństwo obywatelskie Do zaistnienia społeczeństwa obywatelskiego niezbędne są: mechanizmy zapewniające równowagę społeczną - regulacje prawne, (system ochrony praw człowieka i wolności obywatelskich) jak i instytucje, organizacje uzgadniające interesy poszczególnych segmentów społeczeństwa 2) kultura/postawa obywatelska Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej – Sekcja Orientacji oraz budżetu państwa w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich (2004 – 2006)” - Działanie 2.7 „Pilotażowy Program Leader+”

Kultura/postawa obywatelska Postawa zainteresowania sprawami wspólnymi w zbiorowości ludzi; współpraca i wspólne działanie pozwalają realizować interes wszystkich obywateli, sprzyjają znalezieniu rozwiązań optymalnych oraz skutecznemu realizowaniu celów społecznych. Jednostki w swych działaniach reprezentują postawę obywatelską zwłaszcza w społecznościach lokalnych – wspólnotach samorządowych, w których mieszkańcy nie są sobie całkiem obcy i mają rozeznanie dotyczące problemów, które należy rozwiązać wspólnie. Postawa obywatelska związana jest z zespołem wartości takich jak: gotowość i umiejętność współdziałania z innymi; szacunek dla prawa i świadomość doniosłości regulacji życia społecznego przez prawo; gotowość do dialogu i umiejętność jego prowadzenia w życiu społecznym. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej – Sekcja Orientacji oraz budżetu państwa w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich (2004 – 2006)” - Działanie 2.7 „Pilotażowy Program Leader+”

Społeczeństwo obywatelskie w polskich warunkach 30 listopada 2005 zakończyły się Konsultacje społeczne projektu Programu Operacyjnego Społeczeństwo Obywatelskie na lata 2007-2013 - Wstępny projekt Narodowego Planu Rozwoju na lata 2007-2013, w ramach podstawowych celów, priorytetów i kierunków działań, w sposób bezpośredni nawiązując do idei społeczeństwa obywatelskiego, zakłada proces tworzenia i realizacji Programu Operacyjnego Społeczeństwo Obywatelskie (inicjatorem programu było Ministerstwo Polityki Społecznej). Program Operacyjny Społeczeństwo Obywatelskie powinien wynikać z głęboko przemyślanej wizji rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, określonej w Strategii Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej – Sekcja Orientacji oraz budżetu państwa w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich (2004 – 2006)” - Działanie 2.7 „Pilotażowy Program Leader+”

Społeczeństwo obywatelskie w polskich warunkach Program Operacyjny Społeczeństwo Obywatelskie na lata 2007 – 2013 – priorytety: Priorytet 1 - Aktywni, świadomi obywatele, aktywne wspólnoty lokalne: edukacja obywatelska, aktywizacja obywateli w sprawach publicznych, aktywizacja społeczności lokalnych w partnerstwach lokalnych (kapitał społeczny), tworzenie lokalnej infrastruktury dla działań obywatelskich, silne organizacje pozarządowe w dobrym państwie, wzmocnienie potencjału sektora pozarządowego, wyrównywanie szans organizacji (wsparcie rozwoju infrastruktury trzeciego sektora), jakość zarządzania w nowoczesnej administracji publicznej, promowanie dialogu obywatelskiego jako formy partycypacji obywatelskiej. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej – Sekcja Orientacji oraz budżetu państwa w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich (2004 – 2006)” - Działanie 2.7 „Pilotażowy Program Leader+”

Społeczeństwo obywatelskie w polskich warunkach Priorytet 2 - Silne organizacje pozarządowe w dobrym państwie: wsparcie dla działań wzmacniających potencjał organizacji pozarządowych i ich pozycję w stosunku do administracji publicznej, promocja przejrzystości działania administracji we współpracy z obywatelami i organizacjami. Priorytet 3 - Integracja społeczna: wsparcie w sytuacjach kryzysowych, samopomoc jako forma zaradności społecznej, reprezentacja grup dyskryminowanych i zagrożonych wykluczeniem i rzecznictwo na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem, wsparcie usług dla grup dyskryminowanych i zagrożonych wykluczeniem. Priorytet 4 - Ekonomia społeczna: III sektor jako pracodawca, budowanie wzajemnościowych form w gospodarce, społeczna odpowiedzialność biznesu, innowacyjne formy gospodarki społecznej. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej – Sekcja Orientacji oraz budżetu państwa w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich (2004 – 2006)” - Działanie 2.7 „Pilotażowy Program Leader+”

Społeczeństwo obywatelskie w polskich warunkach  Art.58, ust.1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej stwierdza, iż "każdemu zapewnia się wolność zrzeszania się". W oparciu o to konstytucyjne prawo powstaje w Polsce wiele organizacji o bardzo różnym charakterze, sposobie działania i celach. Są to m.in. kluby osiedlowe, grupy wsparcia, grupy rodzicielskie działające przy szkołach - a więc zespoły nie mające umocowania w przepisach szczegółowych. Nie podlegają one żadnym procedurom rejestracyjnym, często nie posiadają też trwałych struktur wewnętrznych (określa się je nieraz mianem "grup nieformalnych"). Nie oznacza to bynajmniej, iż grupy takie działają słabiej czy mniej skutecznie niż inne; przeciwnie - dzięki spontaniczności i silnemu zaangażowaniu osób je tworzących, wiele problemów lokalnych znajduje swoje szybkie i konkretne rozwiązanie. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej – Sekcja Orientacji oraz budżetu państwa w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich (2004 – 2006)” - Działanie 2.7 „Pilotażowy Program Leader+”

Społeczeństwo obywatelskie w polskich warunkach Organizacje posiadające osobowość prawną: stowarzyszenia, związki oraz fundacje. Specjalną kategorią są organizacje powoływane oddzielnymi aktami prawnymi - do nich należą m.in. komitety społeczne, różnego rodzaju fundusze pomocy, czy też organizacje samorządów różnych grup zawodowych. Szczególnym przypadkiem są pojedyncze organizacje powoływane oddzielnymi aktami prawnymi, np.PCK, czy Polski Komitet Pomocy Społecznej. Odrębnymi ustawami regulowana jest także działalność organizacji kościelnych i związków wyznaniowych, jak również działalność partii politycznych. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej – Sekcja Orientacji oraz budżetu państwa w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich (2004 – 2006)” - Działanie 2.7 „Pilotażowy Program Leader+”

Społeczeństwo obywatelskie w polskich warunkach – organizacje pozarządowe Określenie organizacje pozarządowe akcentuje niezależność tych organizacji od administracji (rządu). Inna nazwa stosowana wobec tych organizacji to organizacje publiczne. Te sformułowania podkreślają, że aktywność tych organizacji jest najwyraźniejsza w dziedzinie ochrony zdrowia, szeroko rozumianej pomocy społecznej, akcji charytatywnych i edukacji, działaniu dla dobra publicznego. Coraz popularniejsza staje się międzynarodowa nazwa określająca organizację pozarządową: NGO, będąca skrótem angielskiego non-govermental organization. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej – Sekcja Orientacji oraz budżetu państwa w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich (2004 – 2006)” - Działanie 2.7 „Pilotażowy Program Leader+”

Społeczeństwo obywatelskie w polskich warunkach – organizacje pozarządowe Trzeci sektor to nazwa, której używa się wobec ogółu organizacji pozarządowych. Określenie to, przeniesione z jęz. angielskiego, nawiązuje do podziału dzielącego aktywność społeczno-gospodarczą nowoczesnych państw demokratycznych na trzy sektory. Według tej typologii pierwszy sektor to administracja publiczna, określana też jako sektor państwowy. Drugi sektor to sfera biznesu, czyli wszelkie instytucje i organizacje, których działalność jest nastawiona na zysk, nazywany też sektorem prywatnym. Trzeci sektor to ogól prywatnych organizacji i stowarzyszeń, działających społecznie i nie dla zysku, czyli organizacje pozarządowe (organizacje non-profit). Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej – Sekcja Orientacji oraz budżetu państwa w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich (2004 – 2006)” - Działanie 2.7 „Pilotażowy Program Leader+”

Organizacje pozarządowe w definicji ustawy działalności pożytku publicznego Definicja organizacji pozarządowej została określona w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie: „Organizacjami pozarządowymi są, niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.” Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej – Sekcja Orientacji oraz budżetu państwa w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich (2004 – 2006)” - Działanie 2.7 „Pilotażowy Program Leader+”

Organizacje pozarządowe w definicji ustawy działalności pożytku publicznego Ustawa o działalności pożytku publicznego nakłada na organy administracji publicznej obowiązek realizacji zadań ze sfery publicznej, we współpracy organizacjami pozarządowymi. Podstawowe znaczenie w tej kwestii ma przepis ustawy mówiący o tym, że organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego uchwalają roczny program współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz pozostałymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego. Organy administracji publicznej powinny także konsultować z organizacjami pozarządowymi projekty aktów prawnych, tworzyć wspólne zespoły doradcze, a także informować się nawzajem o planowanej działalności. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej – Sekcja Orientacji oraz budżetu państwa w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich (2004 – 2006)” - Działanie 2.7 „Pilotażowy Program Leader+”

Organizacje pozarządowe umacniają demokrację Lokalne organizacje pozarządowe umacniają demokrację ucząc demokracji w mikroskali, zajmując się kwestiami dotyczącymi konkretnej społeczności: Doradztwo władzom samorządowym w zakresie rozwiązań dotyczących spraw specjalistycznych, którymi organizacje się zajmują (np. kwestie ekologiczne)  tworzenie wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym, złożonych z przedstawicieli organizacji pozarządowych i przedstawicieli organów administracji publicznej. Monitoring działalności władz samorządowych (konsultacje społeczne - opiniowanie budżetów samorządowych jednostek terytorialnych np. gmin). Wykonywania zadań publicznych zleconych przez władze samorządowe, zgodnie z ustawą o działalności organizacji pożytku publicznego. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej – Sekcja Orientacji oraz budżetu państwa w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich (2004 – 2006)” - Działanie 2.7 „Pilotażowy Program Leader+”

Dialog obywatelski Dialog obywatelski to forma kontaktu między władzą państwową a organizacjami trzeciego sektora, polegająca na wzajemnym przekazywaniu sobie opinii, informacji czy ustaleń dotyczących celów, instrumentów i strategii wdrażania polityki publicznej. Uczestnikami dialogu obywatelskiego – obok władz publicznych – są partnerzy społeczni, a także organizacje pozarządowe, działające na różnych płaszczyznach: społecznej, ekonomicznej, światopoglądowej, zawodowej lub terytorialnej. Przedmiotem dialogu obywatelskiego są wszelkie zagadnienia związane z miejscem grup obywateli w państwie i społeczeństwie. Dokument programowy Rządu przyjęty przez Radę Ministrów 22 października 2004 roku pt. „Zasady Dialogu Społecznego” stwierdza, że organizacje pozarządowe współuczestniczą w wypracowywaniu i realizacji programów inicjowanych przez władze publiczne oraz uzupełniają działania administracji publicznej tam, gdzie nie jest ona w stanie samodzielnie wypełnić ważnych społecznie zadań. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej – Sekcja Orientacji oraz budżetu państwa w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich (2004 – 2006)” - Działanie 2.7 „Pilotażowy Program Leader+”

Lokalne organizacje pozarządowe – dobre praktyki Stowarzyszenie Miłośników Wsi Rogi: Rogi są miejscowością leżąca na pograniczu Beskidu Niskiego i Kotliny Krośnieńskiej rozlokowaną w dolinie niewielkiej rzeki Lubatówki. Wieś jest największą osadą w gminie Miejsce Piastowe  i liczy obecnie 2 500 mieszkańców. Stowarzyszenie powstało w 1999 roku – kilkanaście osób skupionych wokół idei ratowania miejscowego dziedzictwa założyło organizację, by działać dla dobra Rogów. Pierwszą inicjatywą było wybudowanie obelisku na cmentarzu parafialnym, upamiętniającym żołnierzy poległych podczas I wojny światowej na terenie wsi. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej – Sekcja Orientacji oraz budżetu państwa w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich (2004 – 2006)” - Działanie 2.7 „Pilotażowy Program Leader+”

Lokalne organizacje pozarządowe – dobre praktyki W ramach ochrony dorobku kulturowego wsi Rogi Stowarzyszenie odrestaurowało kilkanaście rogowskich kapliczek. W celu zachowania i popularyzowania miejscowej gwary Stowarzyszenie zainicjowało powstanie zespołu obrzędowo-śpiewaczego „Rogowice”. Stowarzyszenie zorganizowało bieg o wielką nagrodę Rogów z udziałem najlepszych polskich sportowców w tej dyscyplinie. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej – Sekcja Orientacji oraz budżetu państwa w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich (2004 – 2006)” - Działanie 2.7 „Pilotażowy Program Leader+”

Lokalne organizacje pozarządowe – dobre praktyki Projekt „Szlakiem Rogowskiego Dziedzictwa” Stowarzyszenia Miłośników Wsi Rogów (2002-2003) to pierwszy z serii czterech opracowanych programów, zmierzających do wykorzystania walorów wsi Rogi dla jej rozwoju. Celem projektu było zabezpieczenie, udokumentowanie oraz adaptowanie dla funkcji turystycznych dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego wsi Rogi oraz wytyczenie na bazie tej spuścizny ścieżki rowerowej i wybudowanie skansenu. Projekt adresowany był przede wszystkim do miejscowej społeczności, a w szczególności do dzieci i młodzieży. Edukacyjny charakter ścieżki ma wpływ na kształtowanie postaw młodych ludzi, zwracając ich uwagę na otaczające wartości, do których wcześniej nie przywiązywali uwagi. Stowarzyszenie dostało 50 tys. na realizację projektu. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej – Sekcja Orientacji oraz budżetu państwa w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich (2004 – 2006)” - Działanie 2.7 „Pilotażowy Program Leader+”

Lokalne organizacje pozarządowe – dobre praktyki Stowarzyszenie Nasz Region założone zostało w Kamienicy (powiat limanowski) w 2000 roku. Celem stowarzyszenia jest przede wszystkim dbałość o rozwój kultury i oświaty na terenie gminy, popularyzowanie walorów turystyczno-rekreacyjnych, rozwijanie wśród społeczności lokalnej zainteresowania sportem, turystyką i rekreacją. Inicjatywa zrzeszenia wyszła od mieszkańców gminy Kamienicy, którzy w tej formie postanowili działać na rzecz rozwoju swojego miejsca zamieszkiwania. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej – Sekcja Orientacji oraz budżetu państwa w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich (2004 – 2006)” - Działanie 2.7 „Pilotażowy Program Leader+”

Lokalne organizacje pozarządowe – dobre praktyki Regionalne Towarzystwo Miłośników Kultury Ludowej działające w miejscowości Niedźwiedza w powiecie brzeskim. Misją organizacji jest działalność kulturalna, historyczna, wydawnicza, ekologiczna, rozwój środowiska, współdziałanie z władzami administracji rządowej, szkołami, organizacjami społecznymi, zakładami pracy. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej – Sekcja Orientacji oraz budżetu państwa w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich (2004 – 2006)” - Działanie 2.7 „Pilotażowy Program Leader+”

Lokalne organizacje pozarządowe – dobre praktyki Związek Gmin Jurajskich jest dobrowolnym stowarzyszeniem gmin z województwa małopolskiego i śląskiego, leżących na Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej, działającym od końca 1991 roku. Założycielami związku było 15 gmin, obecnie do związku należy 38 gmin, m.in.: Michałowice, Zielonki. Związek zajmuje się promocją turystyczną Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej poprzez różnego typu wydawnictwa, uczestnictwem w targach turystycznych, pomocą w nawiązywaniu kontaktów z partnerami krajowymi i zagranicznymi, chcącymi inwestować na terenie Wyżyny, rozwojem turystyki wiejskiej, ochroną walorów przyrodniczych i kulturowych Jury, dążeniem do gospodarczej i kulturalnej integracji gmin, opracowaniem i popularyzacją budownictwa dostosowanego do krajobrazu. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej – Sekcja Orientacji oraz budżetu państwa w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich (2004 – 2006)” - Działanie 2.7 „Pilotażowy Program Leader+”

Lokalne organizacje pozarządowe – dobre praktyki Związek Gmin Jurajskich powstał nie tylko po to, aby pomagać gminom w promowaniu ich turystycznych terenów i obiektów, ale również, aby pokazywać Wyżynę Krakowsko-Częstochowską jako jednolity i spójny obszar turystyczny. W wielu przypadkach wzmaga aktywność poszczególnych gmin do różnego rodzaju działań związanych z turystyką, pozwala czerpać doświadczenia z gmin, które mają lepiej rozwiniętą sferę turystyczną. Związek Gmin Jurajskich jest instytucją dofinansowującą corocznie kilkadziesiąt imprez kulturalnych, sportowych i rekreacyjnych odbywających się na terenach jurajskich. Imprezy te pozwalają na lepszą integrację mieszkańców, jak również wzbogacają ofertę turystyczną poszczególnych gmin. Związek pomaga również PTTK-om w utrzymaniu i renowacji szlaków turystycznych i wspiera Grupę Jurajską Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej – Sekcja Orientacji oraz budżetu państwa w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich (2004 – 2006)” - Działanie 2.7 „Pilotażowy Program Leader+”

Lokalne organizacje pozarządowe – dobre praktyki Stowarzyszenie Przyjaciół Ziemi Michałowickiej „Nad Dłubią” zostało założone w 2003 roku przez mieszkańców Michałowic, którzy od lat działali na rzecz tutejszej społeczności. Jedną z inicjatyw Stowarzyszenia jest wydawanie własnego pisma „Naddłubiańskie pejzaże”, w którym ukazują się artykuły związane zarówno z historią ziemi michałowickiej jak i aktualnymi wydarzeniami. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej – Sekcja Orientacji oraz budżetu państwa w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich (2004 – 2006)” - Działanie 2.7 „Pilotażowy Program Leader+”