Projekty zmian w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w systemie kształcenia zawodowego od 1 września 2012
Advertisements

Wybór szkoły w aspekcie zmian w szkolnictwie ponadgimnazjalnym
PODSTAWY PRAWNE NAUCZANIA JĘZYKÓW OBCYCH
Dokąd zmierzasz, uczniu?” Elżbieta Lesińska, Andrzej Kobylec
Projekt nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach
ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2009/2010 ZSM - NYSA 2009.
Kierunki zmian w kształcemiu zawodowym.
Rodzic jako doradca zawodowy
Opracowanie programów nauczania wg nowej podstawy programowej kształcenia zawodowego
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Projekt nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach.
Reforma kształcenia zawodowego rok szkolny 2012/2013
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
1 ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 ZSM - NYSA 2010.
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
Szkolnictwo ponadgimnazjalne – nowa podstawa programowa i zmiana przepisów od 1 września 2012 roku Zmiany dotyczą: 1. Ustawa z dnia o zmianie.
Zmiany w szkolnictwie ponadgimnazjalnym od 1 września 2012
Zmiany w szkolnictwie zawodowym wprowadzane od września 2012 r.
Wrocław, 16 kwietnia 2012 r., Jelenia Góra, 18 kwietnia 2012 r.
Modyfikacja Mariola Przybylska
WYBIERAMY SZKOŁĘ PONADGIMNAZJALNĄ
„Zmiany w kształceniu ogólnym i zawodowym”
Wybór szkoły w aspekcie zmian w szkolnictwie ponadgimnazjalnym
ZMIANY W KSZTAŁCENIU PONADGIMNAZJALNYM od roku szkolnego 2012/2013
Grabów nad Pilica 2013 Pedagog szkolny mgr Małgorzata Paczkowska
Jakość, atrakcyjność i elastyczność kształcenia zawodowego Witold Woźniak Kraków, 21 marca 2013.
Technik leśnik po zmianach w oświacie
Doskonalenie podstawprogramowych kluczemdo modernizacjikształcenia zawodowego Warszawa 11 października 2012 r.
Kształcenie ponadgimnazjalne od 1 września 2012 r.
PLANOWANIE WYMIARU GODZIN OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
KALENDARIUM ZMIAN szkoły dla młodzieży: liceum profilowane, uzupełniające liceum ogólnokształcące, technikum uzupełniające; szkoły dla dorosłych: liceum.
KWALIFIKACYJNE KURSY ZAWODOWE
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Szkolnictwo ponadgimnazjalne
MODU Ł Kszta ł cenie ponadgimnazjalne – systemy rekrutacyjne Klasa II.
Zmiany w szkolnictwie zawodowym
Modernizacja egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe –
1 Modernizacja egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe – egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie od roku szkolnego 2012/2013.
Zmiany ustawy o systemie oświaty
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
Kurs kwalifikacyjny w ZSEiO Olesno. Kwalifikacyjny kurs zawodowy to pozaszkolna forma kształcenia ustawicznego, której program nauczania uwzględnia podstawę
Struktura projekturozporządzenia w sprawiepodstawy programowejkształcenia w zawodach Warszawa r.
Zasady realizacji kwalifikacyjnych kursów zawodowych na przykładzie Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego „Elektryk” w Nowej Soli Zielona Góra.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE zmiany
Klasyfikacja zawodów „szkolnych” w odniesieniu do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną Łódź, 19 marca 2015 r. DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
Formalno-prawne aspekty dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy Zielona Góra,18 kwietnia 2013 r.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
KWALIFIKACYJNY KURS ZAWODOWY
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE A RYNEK PRACY W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM Wydział Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Lublin, grudzień 2007 Kuratorium Oświaty w Lublinie.
CO DALEJ PO SZKOLE ZAWODOWEJ? Zmiany w kształceniu zawodowym.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.

Centrum Kształcenia Ustawicznego w Ostrowcu Świętokrzyskim
Spotkanie z pracodawcami
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
dobry start w przyszłość
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Podstawy programowe dotyczące kształcenia zawodowego w świetle nowych zawodów wprowadzonych w klasyfikacji zawodów MEN od roku szkolnego 2017/2018.
Możliwości kształcenia zawodowego i ustawicznego
Zmiany w kształceniu zawodowym i doradztwie zawodowym
Program nauczania dla zawodu
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

Projekty zmian w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe Opracowanie: Ewa Roszyk

Podstawa prawna Ustawa z 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 205, poz. 1206) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej (projekt) w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej (projekt) w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego

Zmiany w ustawie o systemie oświaty rozszerzone brzmienie (definicja) podstawa programowa kształcenia w zawodach – na potrzeby ustawy i rozporządzenia dodane: kwalifikacja w zawodzie kwalifikacyjny kurs zawodowy egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie

kwalifikacja w zawodzie zestaw oczekiwanych efektów kształcenia, potwierdzonych świadectwem wydanym przez okręgową komisję egzaminacyjną, po zdaniu egzaminu w zakresie jednej kwalifikacji, kwalifikacyjny kurs zawodowy program nauczania uwzględnia podstawę programową kształcenia w zawodach, w zakresie jednej kwalifikacji, ukończenie umożliwia przystąpienie do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie w zakresie tej kwalifikacji, egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie umożliwia uzyskanie: dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, świadectwa potwierdzającego kwalifikację w zawodzie. 4

typy szkół ponadgimnazjalnych trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa – dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe, dalsze kształcenie od klasy drugiej liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, trzyletnie liceum ogólnokształcące – świadectwo dojrzałości, czteroletnie technikum – dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe, świadectwo dojrzałości, szkoła policealna – maksymalnie 2,5 roku, dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe, trzyletnia szkoła specjalna przysposabiająca do pracy – dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, świadectwo potwierdzające przysposobienie do pracy.

zmiany wynikające z art. 7 i 8 ustawy 1 września 2012 r. likwiduje się: klasę pierwszą, a w latach następnych kolejne klasy: liceum profilowanego, dwuletniego uzupełniającego liceum ogólnokształcące, trzyletnie technikum uzupełniającego dla młodzieży, na rok szkolny 2012/2013 nie prowadzi się rekrutacji kandydatów do klasy pierwszej ww. szkół, art. 8.1 Organy prowadzące dotychczasowe: licea profilowane dla dorosłych, uzupełniające licea ogólnokształcące dla młodzieży, uzupełniające licea ogólnokształcące dla dorosłych, technika uzupełniające dla młodzieży, technika uzupełniające dla dorosłych, technika dla dorosłych, zasadnicze szkoły zawodowe dla dorosłych w terminie do dnia 31 sierpnia 2015 r. mogą przekształcić je w licea ogólnokształcące dla dorosłych.

Nowa podstawa programowa Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej (projekt) w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach

Cele wprowadzenia podstawy programowej Przygotowanie uczących się do: życia w warunkach współczesnego świata, aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy. Perspektywa uczenia się przez całe życie (dokument strategiczny przyjęty 31.03.2011 r. przez Komitet Rady Ministrów) Integrowanie i korelowanie kształcenia ogólnego i zawodowego. Doskonalenie kompetencji kluczowych nabytych w procesie kształcenia ogólnego. Spójność z ideą europejskich ram kwalifikacji. Umiejętności i wiadomości oraz kompetencje personalne i społeczne, opisane w języku efektów kształcenia.

Struktura podstawy programowej ogólne cele i zadania kształcenia zawodowego – zał. nr 1 cele i zadania kształcenia w zawodzie – zał. 2 cz. I efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów – zał. 2 cz. II A efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru kształcenia – zał. 2 cz. II B efekty kształcenia dla każdej kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie – zał. 3 warunki realizowania kształcenia w poszczególnych zawodach – zał. 2 cz. III

Obszary kształcenia Obszar kształcenia zestaw zawodów pogrupowanych pod względem wspólnych lub zbliżonych kwalifikacji zawodowych wymaganych do realizacji zadań zawodowych w ramach danego zawodu. Administracyjno-usługowy [A] - krawcowa Budowlany [B] Elektryczno-elektroniczny [E] Mechaniczny i górniczo-hutniczy [M] - ślusarz Rolniczo-leśny z ochroną środowiska [R], Turystyczno-gastronomiczny [T] – cukiernik, piekarz, kucharz małej gastronomii Medyczno-społeczny [Z], Artystyczny [S].

Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów BHP - bezpieczeństwo i higiena pracy, PDG - podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej, JOZ - język obcy wspomagający kształcenie zawodowe, KPS - kompetencje personalne i społeczne, OMZ – organizacja małych zespołów (technika, szkoły policealne)

Nowa klasyfikacja zawodów Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej (projekt) w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego

Cel nowej klasyfikacji zawodów Elastyczne reagowanie systemu kształcenia zawodowego na potrzeby rynku pracy. Mobilność edukacyjna i zawodowa absolwentów. Wyodrębnione kwalifikacje

Nowa klasyfikacja zawodów Układ tabelaryczny obejmujący: Zawody, w których prowadzone jest kształcenie w systemie szkolnym i wyodrębnione w ramach wskazanych zawodów kwalifikacje nauczane w systemie kwalifikacyjnych kursów zawodowych. Kwalifikacje wyodrębnione w zawodach, które nie mogą być nauczane w formie kwalifikacyjnych kursów zawodowych. Zawody, dla których nie wyodrębnia się kwalifikacji w zawodzie (zawody szkolnictwa artystycznego). Wnioskodawców – ministrów, na wniosek których wprowadzono zawody do klasyfikacji. Obszary kształcenia, do których przyporządkowano poszczególne zawody ujęte w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.

Nowa klasyfikacja zawodów Zawody ujęte w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego to zawody jedno-, dwu- i trzykwalifikacyjne – kwalifikacje oznaczono odpowiednio symbolami K1, K2 i K3. Klasyfikacja zawiera 95 zawodów jednokwalifikacyjnych – są to przede wszystkim zawody nauczane w zasadniczej szkole zawodowej. W technikum dominują zawody, w ramach których wyodrębniono dwie lub trzy kwalifikacje.

Jak opracować podstawę programową w zawodzie? Klasyfikacja właściwa – nazwa zawodu, symbol cyfrowy, nazwy kwalifikacji, typ szkoły Struktura: Cele kształcenia w zawodzie. Efekty kształcenia: II.A. wspólne dla wszystkich zawodów, II.B. wspólne dla zawodów w ramach obszaru kształcenia, II.C. właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie. Warunki kształcenia w zawodzie: 1. opis pomieszczeń dydaktycznych, warunków odbywania kształcenia praktycznego, 2. minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego.

Program nauczania dla danego zawodu uwzględnia elementy podstawy programowej, uporządkowane zgodnie z jej strukturą układ treści o strukturze: - przedmiotowej - modułowej