RAPORT Z BADAŃ – MIĘDZYNARODOWE KONSULTACJE NA TEMAT PROGRAMU STUDIÓW DOKTORANCKICH EDiTE Lifelong Learning Programme Erasmus Multilateral Project EACEA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Advertisements

Bogusława Dorota Gołębniak DSW we Wrocławiu
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Uniwersytet Warszawski
INSTYTUT EKONOMICZNY największa jednostka organizacyjna na Wydziale Społeczno-Ekonomicznym INSTYTUT EKONOMICZNY największa.
EURYDICE Sieć Informacji o Edukacji w Europie, istnieje od 1980 r.
Wizyty Studyjne Anna Kowalczyk Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Wizyty Studyjne Wizyty studyjne 2009/2010 Spotkanie informacyjne Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez.
Comenius Regio –
Willy Aastrup, Centre Director U N I W E R S Y T E T W A A R H U S Ośrodek doradztwa i wsparcia Świadomość niepełnosprawności a rozszerzanie partycypacji.
Międzynarodowa Konferencja Związku Miast: Bogatynia- Hradek-Zittau Mechatronika-Kształcenie Zittau 17 kwietnia 2008 r. Związek Miast Bogatynia- Hradek-Zittau.
Rola FORUM w realizacji projektu Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej.
Konferencja dla przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego Tworzenie sieci Powiatowych Ośrodków Wspierania Uczniów Zdolnych w województwie małopolskim.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Guide Me! Miary jakości w grupowym doradztwie dla osób poszukujących pracy Małgorzata Klimka Projekt zrealizowany przy wsparciu finansowym.
Zadania doradcy metodycznego zgodnie z Rozporządzeniem MEN i S o placówkach z dnia 23 kwietnia 2003r.
British Council Poland
Warszawa, stycznia 2012r. Trzy główne zasady efektywnego doskonalenia nauczycieli Jacek Strzemieczny Centrum Edukacji Obywatelskiej.
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Benefity dla Nauczycieli. Partners in Learning ( PIL ) Globalna inicjatywa Microsoft, obecna w 115 krajach, w 36 językach. Portal Partners in Learning.
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Koordynator Programu Erasmus Wersja skrócona przez S.Salamon – BWZ UW
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
SIEĆ LLL Uniwersytet gdański,
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
Młodzi ludzie na rynku pracy. Baranowo 2013
Uczenie się przez całe życie w Małopolsce 18 marca 2011.
SOCJOLOGIA PEDAGOGIKA Absolwenci są przygotowani do: samodzielnej i zespołowej realizacji badań społecznych posiadają umiejętności komunikacji, mediacji,
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
MIĘDZYNARODOWY PROCES DYDAKTYCZNY CZYNNIKIEM WZROSTU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
This project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission cannot.
Czesław Noworol Narodowe Forum Doradztwa Kariery
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
Evidence Based Policy Cel strategiczny Wzmacnianie średnio i długookresowej polityki edukacyjnej poprzez dostarczanie systematycznych danych i analiz generowanych.
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Michał Tuszyński-Sikora
 Innowacyjny, nowoczesny, unikalny w skali kraju kierunek studiów społecznych  Interdyscyplinarny charakter studiów pozwalający łączyć wiedzę socjologiczną.
STOSUNKI MIĘDZYNARODOWE. Cele kształcenia Zasadniczym celem kształcenia na kierunku stosunki międzynarodowe jest przygotowanie absolwenta do podejmowania.
Wizyta studyjna w Lizbonie - projekt PL1-ESF Jakość nadzoru pedagogicznego i pracy szkoły w programie Zagraniczna Mobilność szkolnej kadry.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Projekt nr PL1-ESF Innowacyjne formy zapewniania jakości w nadzorze pedagogicznym i pracy szkoły w programie Zagraniczna mobilność szkolnej.
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Prezentacja nowego produktu Europejski repertuar dobrych praktyk na zajęciach akademickich w językach obcych Danuta Romaniuk Centrum Kształcenia Nauczycieli.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Work Based Learning Warszawa, 10 grudnia 2015
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Zarządzanie Oświatą studia II stopnia
2014–2020 ERASMUS+ AKCJA 1 AKCJA 2 AKCJA 3
„InnoGastro - Innovative Approach to Gastronomy in Vocational Schools"
Nasza szkoła - szkołą praktyk w innowacyjnym programie kształcenia przyszłych nauczycieli
Erasmus + program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu na lata
SPECJALNOŚĆ - ZARZĄDZANIE PUBLICZNE studia II stopnia
Zarządzanie w biznesie i sektorze publicznym
KONFERENCJA PODSUMOWUJĄCA PROJEKT
Projekt: JAK SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA mgr Elżbieta Tomaszewska – koordynator.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

RAPORT Z BADAŃ – MIĘDZYNARODOWE KONSULTACJE NA TEMAT PROGRAMU STUDIÓW DOKTORANCKICH EDiTE Lifelong Learning Programme Erasmus Multilateral Project EACEA Grant Agreement No / ; Europejskie inicjatywy doskonalenia kompetencji badawczych nauczycieli Oprac. dr Rozalia Ligus University of Lower Silesia Wrzesień 2013

Inspiracje U podstaw projektu EDITE (European Doctorate in Teacher Education) leży inicjatywa spójna z europejskimi programami wcielanymi w życie wraz z Procesem Bolońskim, Zaproponowana, już w 2010 r., między innymi przez ENTEP (European Network on Teacher Education Policies) oraz EURODOC (The European Council of Doctoral Candidates and Junior Researchers).

Cel projektu wypracować nowy, oryginalny transnacjonalny i interdyscyplinarny bilateralny program (joint programme) studiów doktoranckich dla nauczycieli w Europie; wcielać w życie i upowszechniać łączenie teorii i praktyki; upowszechniać międzynarodowe badania na temat kształcenia nauczycieli i wykorzystywać je w instytucjach kształcenia; wykreować forum, gdzie można się dzielić wiedzą teoretyczną i wymieniać przykłady dobrych praktyk z obszaru całej Europy

Międzynarodowy Zespół Projektu Liderem Projektu EDiTE jest Uniwersytet w Innsbrucku reprezentowany przez zespół prof. Michaela Schratza, dziekana Wydziału Edukacji (School of Education) wraz z m.in. Kathrin Helling; Wraz z Dolnośląską Szkołą Wyższą we Wrocławiu, reprezentowaną przez dr hab. B. Dorotę Gołębniak prof. DSW, dr hab. Małgorzatę Sekułowicz prof. DSW oraz dr Rozalię Ligus, w skład zespołu realizującego projekt wchodzą przedstawiciele następujących uniwersytetów: Prof. Gábor Halász i Timea Szollösi z Uniwersytetu Eötvös Loránd w Budapeszcie, dr Ana Paula Curado i Prof. Joao Pedro da Ponte (Uniwersytet w Lizbonie), Prof. Romita Iucu-Bumbu oraz dr Anca Nedelcu z Uniwersytetu w Bukareszcie.

Konsultacje międzynarodowe – sierpień 2013 r. W procesie konsultacji wzięło udział 38 przedstawicieli 5 krajów: Austria 7, Rumunia 6, Polska 8, Portugalia 9, Węgry 9, w tym 1 osoba reprezentowała Komisję Europejską. Konsultanci reprezentowali : ministerstwa edukacji (4 osoby), zespoły naukowo-badawcze na poziomie narodowym (10 osób), zespoły uniwersytecie w tym kierowników studiów doktoranckich, nauczycieli akademickich, nauczycieli praktyków, doktorantów (13 osób).

Cztery płaszczyzny profesjonalnego rozwoju nauczycieli – płaszczyzny zmiany Wiedza i rozwój w oparciu o badania własne Konteksty: europejski i globalny versus lokalny Rozwijanie kompetencji badawczych w/poprzez praktykę Zarządzanie i koordynowanie pracy badawczo-naukowej w tym projektów międzynarodowych

Wyniki międzynarodowych konsultacji: 1. Adresaci studiów EDiTE: Zdaniem uczestników międzynarodowych konsultacji doktorancki program EDiTE adresowany jest/powinien być do: nauczycieli-praktyków, nauczycieli rozpoczynających pracę zawodową, oraz różnych aktorów zaangażowani w realizację procesów edukacyjnych, w tym administracji na poziomie lokalnym i narodowym, ustawodawców, przedstawicieli ciał doradczych, konsultantów ds. rozwoju nauki i kształcenia w szkołach wyższych, oraz innych osób, reprezentujących formalne, nieformalne i pozaformalne obszary kształcenia; Portugalia i Rumunia wskazała dodatkowo grupy edukatorów, które w ich systemie profesjonalnego kształcenia nauczycieli wymagają szczególnej uwagi. W przypadku Portugalii są to nauczyciele akademiccy pracujący na politechnikach akredytowani obecnie przez Scientific Council of Continuing Education, natomiast w Rumunii dostrzega się potrzebę poszerzania kompetencji zawodowych poprzez studia doktoranckie wśród absolwentów pedagogicznych szkół wyższych (Pedagogical High Schools).

Oczekiwania wobec doktorantów realizujących program EDiTE: 2. Nabycie nawyku prowadzenia ciągłej analizy, porównywania i refleksji nad edukacyjnymi fenomenami; Nabycie umiejętności opisywania własnych doświadczeń nauczycielskich w celu aplikowania progresywnych rozwiązań, promowania uniwersalnych wartości i celów wychowawczych, odpowiadających wyzwaniom współczesności, takich jak: samodzielność i wspólnotowość, tożsamość narodowa i dialogiczność wielokulturowa, wolność i odpowiedzialność, konflikty i negocjacje, obiektywizm i stronniczość w interpretacji zdarzeń i faktów, kultura dialogu i jego granice, Dominacja obserwacji uczestniczącej i dokumentacji na tle studiowania systemów i paradygmatów współczesnej filozofii, etyki, antropologii, psychologii, socjologii i pedagogiki (Z. Kwieciński, 2013);

Oczekiwania …cd. Szeroka wiedza interdyscyplinarna Umiejętność jednoczesnego kreowania wizji i kształtowania wyobraźni pedagogicznej, aby widzieć związek między lokalnymi i globalnymi trendami, mechanizmami społecznymi; Uczenie się poprzez ciągły rozwój narzędzi intelektualnych, tworzenie ciał doradczych, prowadzenie konsultacji i udzielanie profesjonalnego wsparcia nauczycielom; Doskonalenie kompetencji szczególnie ważnych współcześnie tj. badawczych, etycznych, organizacyjnych, intelektualnych, komunikacyjnych I społecznych (M. Czerepaniak-Walczak 2013);

Oczekiwania cd. Program kształcenia silnie oparty na praktyce edukacyjnej; Porównywalność programów kształcenia doktorantów na studiach nauczycielskich w Europie (Harmonia i równowaga w programach kształcenia; Wyskoki poziom kompetencji komunikacyjno- informacyjnych (e-learning, b-learning); Wprowadzenie zmian w zarządzaniu szkołami, przełamania tradycyjnego schematu myślenia o zarządzaniu;

Oczekiwania cd. Przełamanie schematów oceniania, Umiejętność aplikowania w praktyce nowej, interdyscyplinarnej wiedzy z zakresu uczenia się i nauczania; Mobility – na który składa się nie tylko ruchliwość naukowo-badawcza i przemieszczanie w celu uczestniczenia w międzynarodowych zespołach badawczych, ale: & tworzenia interdyscyplinarnych programów badawczych w edukacji i nad edukacją, & tworzenia międzynarodowych i międzyinstytucjonalnych programów badawczych (w tym interdyscyplinarnych), & upowszechniania wyników badań nad teoriami i praktykami edukacji w tym kształcenia i doskonalenia nauczycieli; & upowszechniania doświadczeń w zakresie programów takich studiów doktoranckich i ich efektów;

Oczekiwania cd. Wysoki poziom kompetencji w zakresie posługiwania się językiem angielskim * Umiejętność działania w zróżnicowanym świecie społecznym (kompetencje do pracy w środowisku wielokulturowym i/lub wymagającym zrozumienia i różnorodności

Źródła: Materiały niepublikowane, udostępnione przez konsorcjum EDiTE, wrzesień 2013 r. Curado Ana Paula, EDiTE Consultation: The UL Results, Portugal-Lisbon, August 2013, Zasoby Projektu EDiTE. Helling Kathrin, Flossman Jakob, Michael Schratz, EDiTE Consultation Report – UIBIK-Austria, August 2013, Zasoby Projektu EDiTE. Iucu Romiţă, Stangu Mihaela, EDiTE Consultation: The University of Bucharest, Romania, August 2013, Zasoby Projektu EDiTE. Ligus Rozalia, EDiTE Consultation Process: Summary of Preliminary Results. Contributors: European Commission, national boards and other stakeholders; EDiTE Lisbon r. Prezentowane na Seminarium projektowym dn r. Zasoby Projektu EDiTE. Ligus Rozalia, EDiTE Consultation. The University of Lower Silesia Report -Poland, August 2013, Zasoby Projektu EDiTE. Szöllösi Timea, EDiTE Summary of consultations results, Hunagary, 31st August 2013, Zasoby Projektu EDiTE.

Rozalia Ligus Dolnośląska Szkoła Wyższa, WNP VIII ZJAZD PEDAGOGICZNYRÓŻNICE – EDUAKCJA – INKLUZJA r. Uniwersytet Gdański Europejskie inicjatywy doskonalenia kompetencji badawczych nauczycieli - doświadczenie z realizacji projektu EDiTE (European Doctorate in Teacher Education) Lifelong Learning Programme Erasmus Multilateral Project EACEA Grant Agreement No / ; Czas trwania projektu: r. – r. Idea projektu: U podstaw projektu EDITE (European Doctorate in Teacher Education) leży inicjatywa spójna z europejskimi programami wcielanymi w życie wraz z Procesem Bolońskim, a zaproponowana, już w 2010 r., między innymi przez ENTEP (European Network on Teacher Education Policies) oraz EURODOC (The European Council of Doctoral Candidates and Junior Researchers). Inspiracje: Badania prowadzone przez ENTEP w latach ujawniły: Duże rozbieżności w programach kształcenia nauczycieli w krajach europejskich dotyczące zarówno sposobów organizacji studiów nauczycielskich jak i kulturowych czy pedagogicznych aspektów tego kształcenia; Dużą dowolność programów nauczycielskich studiów doktoranckich oferowanych zarówno przez poszczególne instytucje zarówno wewnątrz jednego kraju jak i zróżnicowanie w zależności od kraju; Utrudnienia w podejmowaniu studiów doktoranckich na kierunkach nauczycielskich z uwagi na wymagania rekrutacyjne; Zaniedbania dotyczące jakości kształcenia (np. Brak promowania uczenia się i nauczania innowacyjnego czy nietradycyjnego zarządzania szkołami) oraz dość konwencjonalne programy na studiach doktoranckich; Cel projektu: wypracować nowy, oryginalny transnacjonalny i interdyscyplinarny bilateralny program (joint programme) studiów doktoranckich dla nauczycieli w Europie; wcielać w życie i upowszechniać łączenie teorii i praktyki; upowszechniać międzynarodowe badania na temat kształcenia nauczycieli i wykorzystywać je w instytucjach kształcenia; wykreować forum, gdzie można się dzielić wiedzą teoretyczną i wymieniać przykłady dobrych praktyk z obszaru całej Europy. Międzynarodowy Zespół Projektu: Liderem Projektu EDiTE jest Uniwersytet w Innsbrucku reprezentowany przez zespół prof. Michaela Schratza, dziekana Wydziału Edukacji (School of Education). Wraz z Dolnośląską Szkołą Wyższą, reprezentowaną przez dr hab. B. Dorotę Gołębniak prof. DSW, dr hab. Małgorzatę Sekułowicz prof. DSW oraz dr Rozalię Ligus. W skład zespołu realizującego projekt wchodzą przedstawiciele następujących uniwersytetów: Prof. Gábor Halász i Timea Szollösi z Uniwersytetu Eötvös Loránd w Budapeszcie, dr Ana Paula Curado i Prof. Joao Pedro da Ponte (Uniwersytet w Lizbonie), Prof. Romita Iucu-Bumbu oraz dr Anca Nedelcu z Uniwersytetu w Bukareszcie. Źródła: Materiały niepublikowane, udostępnione przez konsorcjum EDiTE, wrzesień 2013 r. Curado Ana Paula, EDiTE Consultation: The UL Results, Portugal-Lisbon, August 2013, Zasoby Projektu EDiTE. Helling Kathrin, Flossman Jakob, Michael Schratz, EDiTE Consultation Report – UIBIK-Austria, August 2013, Zasoby Projektu EDiTE. Iucu Romiţă, Stangu Mihaela, EDiTE Consultation: The University of Bucharest, Romania, August 2013, Zasoby Projektu EDiTE. Ligus Rozalia, EDiTE Consultation Process: Summary of Preliminary Results. Contributors: European Commission, national boards and other stakeholders; EDiTE Lisbon r. Prezentowane na Seminarium projektowym dn r. Zasoby Projektu EDiTE. Ligus Rozalia, EDiTE Consultation. The University of Lower Silesia Report -Poland, August 2013, Zasoby Projektu EDiTE. Szöllösi Timea, EDiTE Summary of consultations results, Hunagary, 31 st August 2013, Zasoby Projektu EDiTE. Konsultacje międzynarodowe – badania sierpień 2013 r. W procesie konsultacji wzięło udział 38 przedstawicieli 5 krajów (Austria 7, Rumunia 6, Polska 8, Portugalia 9, Węgry 9) w tym 1 osoba reprezentowała Komisję Europejską. Konsultanci reprezentowali: ministerstwa edukacji (4 osoby), zespoły naukowo-badawcze na poziomie narodowym (10 osób), zespoły uniwersytecie w tym kierowników studiów doktoranckich, nauczycieli akademickich, nauczycieli praktyków, doktorantów (13 osób). Wyniki międzynarodowych konsultacji: 1. Adresaci studiów EDiTE: Zdaniem uczestników międzynarodowych konsultacji doktorancki program EDiTE adresowany jest/powinie być do: nauczycieli-praktyków, nauczycieli rozpoczynających pracę zawodową, oraz różnych aktorów zaangażowani w realizację procesów edukacyjnych, w tym administracji na poziomie lokalnym i narodowym, ustawodawców, przedstawicieli ciał doradczych, konsultantów ds. rozwoju nauki i kształcenia w szkołach wyższych, oraz innych osób, reprezentujących formalne, nieformalne i pozaformalne obszary kształcenia Portugalia i Rumunia wskazała dodatkowo grupy edukatorów, które w ich systemie profesjonalnego kształcenia nauczycieli wymagają szczególnej uwagi. W przypadku Portugalii są to nauczyciele akademiccy pracujący na politechnikach akredytowani obecnie przez Scientific Council of Continuing Education, natomiast w Rumunii dostrzega się potrzebę poszerzania kompetencji zawodowych poprzez studia doktoranckie wśród absolwentów pedagogicznych szkół wyższych (Pedagogical High Schools). 2. Oczekiwania wobec doktorantów realizujących program EDiTE: Szeroka wiedza interdyscyplinarna; Program kształcenia silnie oparty na praktyce edukacyjnej; Nabycie nawyku prowadzenia ciągłej analizy, porównywania i refleksji nad edukacyjnymi fenomenami; Nabycie umiejętność opisywania własnych doświadczeń nauczycielskich w celu aplikowania progresywnych rozwiązań, promowania uniwersalnych wartości i celów wychowawczych, odpowiadających wyzwaniom współczesności, takich jak samodzielność i wspólnotowość, tożsamość narodowa i dialogiczność wielokulturowa, wolność i odpowiedzialność, konflikty i negocjacje, obiektywizm i stronniczość w interpretacji zdarzeń i faktów, kultura dialogu i jego granice. Dominacja obserwacji uczestniczącej i dokumentacji na tle studiowania systemów i paradygmatów współczesnej filozofii, etyki, antropologii, psychologii, socjologii i pedagogiki (Z. Kwieciński, 2013); Umiejętność jednoczesnego kreowania wizji i kształtowania wyobraźni pedagogicznej, aby widzieć związek między lokalnymi i globalnymi trendami, mechanizmami społecznymi; Uczenie się poprzez ciągły rozwój narzędzi intelektualnych, tworzenie ciał doradczych, prowadzenie konsultacji i udzielanie profesjonalnego wsparcia nauczycielom; Doskonalenie kompetencji szczególnie ważnych współcześnie tj. badawczych, etycznych, organizacyjnych, intelektualnych, komunikacyjnych I społecznych (M. Czerepaniak-Walczak 2013); Mobility– na który składa się nie tylko ruchliwość naukowo-badawcza i przemieszczanie w celu uczestniczenia w międzynarodowych zwspołach badawczych, ale tworzenia interdyscyplinarnych programów badawczych w edukacji i nad edukacją, tworzenia międzynarodowych i międzyinstytucjonalnych programów badawczych (w tym interdyscyplinarnych, upowszechniania wyników badań nad teoriami i praktykami edukacji w tym kształcenia i doskonalenia nauczycieli; upowszechniania doświadczeń w zakresie programów takich studiów doktoranckich i ich efektów; Porównywalność programów kształcenia doktorantów na studiach nauczycielskich w Europie (Harmonia i równowaga w programach kształcenia); Wprowadzenie zmian w zarządzani szkołami, przełamania tradycyjnego schematu myślenia o zarządzaniu Umiejętność działania w zróżnicowanym świecie społecznym (kompetencje do pracy w środowisku wielokulturowym i/lub wymagającym zrozumienia różnorodności); Wysoki poziom kompetencji w zakresie posługiwania się językiem angielskim; Wyskoki poziom kompetencji komunikacyjno- informacyjnych (e-learning, b-learning); Przełamanie schematów oceniania, umiejętności aplikowania w praktyce nowej, interdyscyplinarnej wiedzy z zakresu uczenia się i nauczania;