„MIKROOTOCZENIE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO”
MIKROOTOCZENIE: Mikrootoczenie - to ogół podmiotów, które poprzez powiązania transakcyjne i oddziaływania konkurencyjne wpływają bezpośrednio lub pośrednio na stan i działalność gospodarczą przedsiębiorstwa
GŁÓWNE ELEMENTY MIROOTOCZENIA: SPOŁECZNOŚCI KONKURENCJA DOSTAWCY POŚREDNICY NABYWCY (KLIENCI) INSTYTUCJE FINANSOWE
SPOŁECZNOŚCI I INSTYTUCJE LOKALNE : Na otoczenie marketingowe firmy składają się różnego rodzaju podmioty rynku, które wykazują zainteresowanie organizacją lub mają wpływ na jej zdolność do osiągania celów należą do nich między innymi SPOŁECZNOŚCI I INSTYTUCJE LOKALNE
KONKURENCJA (RELACJE Z KONKURENCJĄ) : FORMA NEUTRALNA OBEJMUJĄCA PODZIAŁ RYNKÓW I WPŁYWÓW FORMA KONKURENCJI POPRZEZ REALIZACJĘ „FAIR PLAY” FORMA ALIANSÓW I POROZUMIEŃ FORMA WALKI KONKURENCYJNEJ (Z WYKORZYSTANIEM WYWIADU GOSPODARCZEGO BĄDŹ PODGLĄDANIA
Uwarunkowania poziomu natężenia kunkurencji: -podmiotowa struktura rynku, -stan barier wejścia na rynek, -faza rozwoju; cele konkurowania, -stabilność konkurencyjnej równowagi, -przeciętny poziom zdolności konkurowania
DOSTAWCY: to przedsiębiorstwa, które sprzedają firmie dobra i usługi potrzebne dla jej dalszego funkcjonowania i rozwoju
POŚREDNICY: Firmy które kupują produkty i usługi od wytwórców, które później sprzedają nabywcą.
NABYWCY: Rozróżniamy sześć typów rynków nabywców: Rynki konsumenckie - składają się z osób i gospodarstw domowych nabywających dobra i usługi do własnej konsumpcji. Rynki pośredników sprzedaży - kupują dobra i usługi w celu odsprzedania ich z zyskiem. Rynki międzynarodowe - składają się z nabywców w innych państwach: konsumentów, producentów, pośredników i rządów. Rynki instytucjonalne - są to szkoły, szpitale, domy opieki, więzienia i inne instytucje zapewniające dobra i usługi dla osób będących pod ich opieką. Rynki przedsiębiorstw - zakupują dobra i usługi do dalszego przetworzenia lub do wykorzystania w procesie produkcji. Rynki rządowe - są tworzone przez agencje rządowe zakupujące dobra i usługi, aby wytwarzać usługi publiczne lub dokonywać transferu dóbr i usług do tych, którzy ich potrzebują.
INSTYTUCJE FINANSOWE: Instytucje Finansowe - to podmioty gospodarcze zajmujące się pośrednictwem finansowym, pomocniczą działalnością finansową i ubezpieczeniową Zaliczamy do nich: -banki -przedsiębiorstwa maklerskie -firmy leasingowe -kantory wymiany walut -giełdy papierów wartościowych -instytucje ubezpieczeniowe
BIBLIOGRAFIA: „Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym” Janusz Sarnowski, Edward Kirejczyk Warszawa Alma Mer Wyższa Szkoła Ekonomiczna 2007 „Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej” Andrzej Rapacz, Wrocław Akademia Ekonomiczna 2001
DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ: BESTER RAFAŁ GAJDA MATEUSZ KANIA MONIKA LASKA EDYTA SZPYRKA STANISŁAW