1 Warszawa, 7 sierpnia 2007 r. Konwergencja instytucjonalno-regulacyjna Tomasz NOWAKOWSKI Konferencja Ocena postępów Polski w zakresie spójności z Unią

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WIELKOPOLSKIE NA TLE REGIONÓW W POLSCE
Advertisements

Lublin, 5 lipca 2006 r..
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Warszawa Hotel Marriott
Źródło: NBP.
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
Inwestowanie w regiony oraz kraje członkowskie UE
Koncepcje Komisji Europejskiej wdrażania funduszy po 2013 roku Zespół ds. opracowania ramowego zintegrowanego programu regionalnego, 7 listopada, 2011.
1 Szansa dla banków Konferencja Polskie regiony w Europie – szanse rozwoju Warszawa, 6 kwietnia 2006 r.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
1 Jacek Szlachta Jak najlepiej wykorzystać środki z Unii Europejskiej w latach – problemy strategiczne Warszawa 6 kwietnia 2006.
ROK PO AKCESJI DO UE SZANSE I WYZWANIA DLA PRZEDSIĘBIORSTW dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa,
Banki w systemie wdrażania funduszy strukturalnych w latach
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
GŁÓWNE REZULTATY IMPLEMENTACJI POLITYKI SPÓJNOŚCI W POLSCE
Podsumowanie procesu ewaluacji polityki spójności w Polsce
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Wykorzystanie środków z Funduszy Strukturalnych i Funduszu Spójności w Nowych Państwach Członkowskich (stan na 31 października 2007) na podstawie Konferencji.
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
Informacja na temat nowego okresu programowania 2007–2013 Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Narodowa Strategia Spójności
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO WYDZIAŁ EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO 19 czerwca 2007 r.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
System ewaluacji polityki spójności w Polsce Doświadczenia i perspektywy Stanisław Bienias Krajowa Jednostka Oceny Rzeszów, 26 listopada 2008 r.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
AKTUALIZACJA STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWODZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA Toruń,
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Jesteśmy przekonani, że wprowadzanie zmian musi odbyć się kompleksowo. Jest to warunek konieczny dla powodzenia proponowanych reform. Wymienione propozycje.
Aleksander Gabryś, Manager, Ernst&Young Warszawa, 3 czerwca 2013 roku
POLSKA W UNI EUROPEJSKIEJ
Aktywność zawodowa i przedsiębiorczość osób z niepełnosprawnościami
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
Projekt pn. Uproszczenie procedur związanych z podejmowaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej poprzez ich elektronizację i wdrożenie idei jednego.
Plan Działania KSOW dla województwa lubuskiego na lata
STRATEGIA ROZWOJU KRAJU
„Wpływ środków europejskich na sytuację gospodarczą”
WYZWANIA STOJĄCE PRZED SYSTEMEM UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Systemowe rozwiązania z zakresu innowacyjności
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia – koncepcja.
Wdrażanie europejskiej polityki spójności w Polsce
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
-17 Oczekiwania gospodarcze – Europa Wrzesień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 a +20 Wskaźnik 0 a -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +6 Wskaźnik.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
+21 Oczekiwania gospodarcze – Europa Grudzień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 do +20 Wskaźnik 0 do -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +14 Wskaźnik.
Historia integracji Polski z Unią Europejską:
Prof. Danuta Hübner Bruksela, 30 Maja 2007
Wsparcie dla rozwoju technologii
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Spotkanie Prasowe 16 maja 2007 r.. „Niesprawiedliwy podział owoców wzrostu gospodarczego” Raport przeprowadzony na zlecenie NSZZ Solidarność, opracowany.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
Kalendarz 2020.
Zapis prezentacji:

1 Warszawa, 7 sierpnia 2007 r. Konwergencja instytucjonalno-regulacyjna Tomasz NOWAKOWSKI Konferencja Ocena postępów Polski w zakresie spójności z Unią Europejską

2 Główne obszary konwergencji instytucjonalno-regulacyjnej Polski z UE administracja publiczna: potencjał kadrowy, informatyzacja, efektywność funkcjonowania regulacyjne uwarunkowania działalności gospodarczej implementacja prawa wspólnotowego

3 Zatrudnienie w adminstracji Źródło: opracowanie IBS na podstawie danych Eurostat. ) Liczba zatrudnionych w administracji w przeliczeniu na 10 tys. mieszkańców (w 2005 r.) w odniesieniu do ogólnej liczby mieszkańców mniej niż w Polsce urzędników jest tylko w Finlandii akcesja do UE nie spowodowała wzrostu zatrudnienia w administracji publicznej w Polsce

4 Podstawowe problemy polskiej administracji niska stabilność zatrudnienia zapóźnienia w rozwoju e-administracji niska efektywność funkcjonowania słaba efektywność rządzenia wysoki poziom korupcji niesprawny wymiar sprawiedliwości

5 Dostępność do usług publicznych za pośrednictwem internetu Źródło: opracowanie IBS na podstawie raportu przygotowanego dla Komisji Europejskiej Przeciętny poziom zaawansowania usług publicznych świadczonych on-line w poszczególnych państwach członkowskich UE Szybka poprawa w latach

6 Usługi publiczne Źródło: opracowanie IBS na podstawie serwisu internetowego Komisji Europejskiej. Udział usług publicznych w pełni świadczonych on-line w stosunku do wszystkich badanych usług w poszczególnych państwach członkowskich UE Zaledwie 20% usług publicznych jest w Polsce w pełni dostępnych przez internet – wobec 57% w UE-15 i 83% w Austrii

7 Efektywność rządzenia Źródło: opracowanie IBS na podstawie raportu przygotowanego dla Komisji Europejskiej Wskaźnik efektywności rządzenia w poszczególnych państwach członkowskich UE w latach 2000/2003/2005 Efektywność rządzenia w Polsce jest nie tylko oceniana najniżej wśród 25 krajów Unii Europejskiej... Wskaźnik efektywności rządzenia obejmuje oceny: jakości usług publicznych, jakości służby cywilnej i stopnia jej niezależności, jakości formułowanej i wdrażanej polityki

8 Efektywność rządzenia c.d. Źródło: Governance Indicators Monitoring, World Bank; Strategia Rozwoju Kraju , Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa, listopad 2006 r.; Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia , Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa, grudzień 2006 r. oraz obliczenia własne MRR....ale w latach pogarszała się W konsekwencji narasta dystans Polski w stosunku średniej unijnej Wyszczególnienie (SRK) 2013 (NSRO) 2015 (SRK) Polska0,650,600,580,750,901,00 Średnia UE-251,341,301,29... Dystans Polski w stosunku do UE-25 0,690,700,71... Wskaźnik efektywności rządzenia w Polsce i w UE-25 w latach oraz zakładany na lata 2010, 2013 i 2015 (oceny w skali od –2,5 do 2,5)

9Korupcja Indeks percepcji korupcji w 2006 r. Polska jest nadal postrzegana jako najbardziej skorumpowane państwo członkowskie UE Źródło: Transparency International.

10 Korupcja c.d. Źródło: Corruption Perceptions Index, Transparency International; Strategia Rozwoju Kraju , Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa, listopad 2006 r.; Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia , Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa, grudzień 2006 r. oraz obliczenia własne MRR. Wskaźnik percepcji korupcji w Polsce i w UE (25) w latach oraz zakładany na lata 2010, 2013 i 2015 (oceny w skali od O – wysoka korupcja, do 10 – brak korupcji)... ale w 2006 r. nastąpiła wyraźna poprawa, przybliżająca realizację celów SRK i NSRO Wyszczególnienie (SRK) 2013 (NSRO) 2015 (SRK) Polska3,63,53,43,75,0 6,0 Średnia UE-256,6 a 6,66,7... Dystans Polski w stosunku do UE-25 3,03,13,33,0... a Bez Malty.

11 Odzyskiwanie należności Źródło: Doing Business Monitoring, World Bank; Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia , Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa, grudzień 2006 r. oraz obliczenia własne MRR. Przeciętny okres odzyskiwania należności na drodze sądowej w Polsce i w UE-25 w latach oraz zakładany na 2013 r. (w dniach) Odzyskiwanie należności na drodze sądowej trwa w Polsce przeciętnie niemal trzy lata W 22 badanych krajach UE mniej efektywny wymiar sprawiedliwości tylko we Włoszech i w Słowenii Wyszczególnienie (NSRO) Polska ok. 200 Średnia UE-25 a Dystans Polski w stosunku do UE a Bez Cypru, Luksemburga i Malty, a w 2003 r. – bez Estonii.

12 Odzyskiwanie należności c.d. Źródło: Doing Business Monitoring, World Bank oraz obliczenia własne MRR. Przeciętny koszt odzyskiwania należności na drodze sądowej w Polsce i w UE-25 w latach (w % należnej kwoty) Koszt odzyskiwania należności na drodze sądowej jest natomiast w Polsce niższy od średniego w UE (8 miejsce wśród 22 sklasyfikowanych krajów Unii) a Bez Cypru, Luksemburga i Malty, a w 2003 r. – bez Estonii. Wyszczególnienie Polska10,0 Średnia UE-25 a 12,4 12,3 Przewaga Polski w stosunku do UE-25 2,4 2,3

13 Jakość regulacji Źródło: Governance Indicators Monitoring, World Bank oraz obliczenia własne MRR. Wskaźnik jakości regulacji w Polsce i w UE-25 w latach (oceny w skali od –2,5 do 2,5) Otoczenie regulacyjne nadal nie sprzyja rozwojowi przedsiębiorczości w Polsce, ale następuje jego systematyczna poprawa Skala dystansu: w 2005 r. oceny jakości regulacji w Polsce były najniższe w UE – o połowę niższe niż średnia unijna i dwukrotnie niższe niż w przodującym Luksemburgu Wyszczególnienie Polska0,540,770,82 Średnia UE-251,33 1,28 Dystans Polski w stosunku do UE-25 0,790,560,46

14 Założenie firmy Otoczenie regulacyjne dotyczące zakładania firmy w wybranych państwach członkowskich UE Liczba dni niezbędna do dopełnienia formalności związanych z założeniem firmy Założenie firmy trwa w Polsce przeciętnie 31 dni, wobec 19 dni średnio w UE-15 Dystans narasta: w 2003 r. czas zakładania firmy był w Polsce o 6 dni krótszy niż w UE-15, a w 2006 r. o 12 dni dłuższy

15 Założenie firmy c.d. Otoczenie regulacyjne dotyczące zakładania firmy w wybranych państwach członkowskich UE Liczba procedur regulujących założenie firmy Założeniu firmy towarzyszy w Polsce 10 procedur, co jest jednym z najwyższych wskaźników w UE-25 (średnia to 7 procedur) Brak postępu od 2003 r. Źródło: IBS na podstawie serwisu internetowego Doing Business (

16 Implementacja prawa wspólnotowego Stan notyfikacji dyrektyw na 31 sierpnia 2004 r. i na 8 marca 2007 r. przez poszczególne państwa członkowskie UE Polska dobrze wywiązuje się ze swoich obowiązków w zakresie implementacji prawa wspólnotowego W marcu 2007 r. stan notyfikacji dyrektyw unijnych przekraczał 99%, co sytuowało Polskę na 8 miejscu w UE Źródło: Sekretariat Generalny Komisji Europejskiej.

17 Implementacja prawa wspólnotowego c.d. Liczba postępowań wszczętych przez Komisję Europejską w stosunku do poszczególnych państw członkowskich w 2005 r. Jakość implementacji prawa wspólnotowego w Polsce zbliżona do średniej w UE W 2005 r. wszczęto wobec Polski 108 postępowań w sprawie niewłaściwej implementacji dyrektyw, wobec 106 postępowań średnio w UE Źródło: opracowanie własne IBS na podstawie serwisu internetowego Komisji Europejskiej.

18 Konwergencja instytucjonalno-regulacyjna GŁÓWNE OSIĄGNIĘCIA szybka poprawa dostępności usług publicznych za pośrednictwem internetu w latach wyraźna poprawa w zakresie postrzegania korupcji w 2006 r. polepszające się oceny jakości rozwiązań regulujących funkcjonowanie przedsiębiorstw wysoki poziom implementacji prawa wspólnotowego

19 Konwergencja instytucjonalno-regulacyjna PODSTAWOWE WYZWANIA niska efektywność rządzenia przy narastającym w latach dystansie do średniej unijnej długotrwałość procedur sądowych i niezadowalający postęp zakresie sprawności funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości jedne z najgorszych w UE warunki zakładania przedsiębiorstwa (długi czas, duża liczba procedur, wysoki koszt), brak poprawy i powiększający się dystans w stosunku do średniej unijnej

20 Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Dziękuję za uwagę