Systemy jakości na uczelniach technicznych: Politechnika Gdańska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Advertisements

System Zapewnienia Jakości Kształcenia w AGH
Dr inż. Magdalena Jabłońska
Zasady odbywania praktyk
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Uniwersytet Warszawski
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Kryteria i tryb dokonywania okresowej oceny nauczycieli akademickich
Po co ? Wprowadzenie standardów usług edukacyjno – szkoleniowych w Małopolsce jest niezbędne dla stworzenia spójnego i efektywnego systemu edukacji pozaformalnej.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI
Międzynarodowa Konferencja Związku Miast: Bogatynia- Hradek-Zittau Mechatronika-Kształcenie Zittau 17 kwietnia 2008 r. Związek Miast Bogatynia- Hradek-Zittau.
Do you Erasmus? Praktyczne informacje dotyczące Programu uczenie się przez całe życie – Erasmus we WSAP dla studentów na rok akademicki 2008/2009.
Koordynator Programu Erasmus Wersja skrócona przez S.Salamon – BWZ UW
Kształtowanie motywacji pracowników
Propozycje działań na rzecz jakości kształcenia przygotowane przez Uczelniany Zespół Zapewnienia Jakości Kształcenia na podstawie Raportu z drugiej Ogólnouniwersyteckiej.
Uniwersytet Warszawski. Studia I i II stopnia w świetle założeń Procesu Bolońskiego Biuro ds. Jakości Kształcenia we współpracy z Pełnomocnikiem ds. Realizacji.
HISTORIA I STOPNIA – STUDIA WARTE MILIONA dr Agnieszka Janiak-Jasińska Instytut Historyczny UW.
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
Projektowanie programów studiów
Wewnętrzny, dedykowany System Zarządzania Jakością
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
Pełnomocnik Rektora ds. Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia
System Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia w UMB obejmuje: Uczelniany Zespół do Spraw Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia. Wydziałowe.
Otwarcie Centrum Naukowego ds. KRK 22 marca 2011 r. aula H 116 AHE w Łodzi przy ul. Rewolucji 1905 r. nr 52. PROGRAM WTOREK, 22 MARCA :00-11:10.
Dr Mariusz Maciejczak Pełnomocnik Rektora ds. Jakości Kształcenia
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
AKREDYTACJA LABORATORIUM Czy warto
Zmiany w systemie stypendialnym UW 2012/ kwietnia 2012.
1.Prezentacja zadań UZZJK zgodnie z zaleceniami PKA. 2.Przedstawienie bieżącej sytuacji dotyczącej przeprowadzonych hospitacji i ankietyzacji na poszczególnych.
Cele i zadania UZZJK zgodnie z Uchwałą Senatu 32/2012 z dnia 25 października 2012r.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
System zarządzania jakością PN-EN ISO 9001:2001 w Starostwie Powiatowym w Hajnówce.
Jakość kształcenia w roku akademickim 2012/13
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej - Łódź, Rola biblioteki uczelnianej w procesie internacjonalizacji kształcenia Tomasz Saryusz-Wolski.
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Evidence Based Policy Cel strategiczny Wzmacnianie średnio i długookresowej polityki edukacyjnej poprzez dostarczanie systematycznych danych i analiz generowanych.
Uatrakcyjnienie kształcenia na kierunkach zamawianych -3 letni program stypendialny (tzw. stypendia motywacyjne dla najlepszych) -Specjalistyczne kursy.
Wzmocnienie potencjału instytucjonalno – kadrowego Urzędu Gminy w Nowem Harmonogram realizacji projektu.
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Rektor PG - prof. Henryk Krawczyk
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
OKRESOWA OCENA NAUCZYCIELI AKADEMICKICH W POLITECHNICE ŚLĄSKIEJ
Program ERASMUS w Śląskiej Wyższej Szkole Medycznej w Katowicach.
Projekt Kwalifikacja jakości w Uniwersytecie Nr POKL /11 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Budowa i funkcjonowanie systemu zapewniania jakości kształcenia na Wydziale Lingwistyki Stosowanej UW.
Możliwości wspierania uczniów wybitnie uzdolnionych 5 grudnia 2013 r. Barbara Wikieł.
ZASADY FUNKCJONOWANIA UCZELNIANEGO SYSTEMU ZAPEWNIANIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA W POLITECHNICE WROCŁAWSKIEJ § 3. W celu realizacji zadań USZJK na szczeblu uczelnianym,
Dokument: ZASADY FUNKCJONOWANIA SYSTEMU ZAPEWNIENIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA
mgr Marta Mularczyk Kierownik projektu
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
Omówienie formularza Sprawozdania z oceny własnej – doświadczenia jednostek w uznawaniu efektów uczenia się osiągniętych poza edukacją formalną (2014)
Wnioski z warsztatu Wprowadzenie na uczelnie Recognition of Prior Learning (RPL) – podejście praktyczne (III konferencja w ramach Programu doskonalenia.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Kto może ubiegać się o stypendium Rektora?
POTWIERDZANIE EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Szczecin 26 październik 2015.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
POLITECHNIKA GDAŃSKA TO DOBRO NAS WSZYSTKICH! CZAS NA ZMIANĘ. MNIEJ SŁÓW, WIĘCEJ CZYNÓW. Jacek Namieśnik Kandydat na stanowisko Rektora Politechniki Gdańskiej.
WYDZIAŁ DZIENNIKARSTWA, INFORMACJI I BIBLIOLOGII Janusz Włodzimierz Adamowski Program wyborczy: kadencja
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Wydział Ekonomii, Zarządzania i Turystyki ul. Nowowiejska Jelenia Góra.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
Konkursy dla ABK - podsumowanie
Dokument: ZASADY FUNKCJONOWANIA SYSTEMU ZAPEWNIENIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA
Do you Erasmus? Praktyczne informacje dotyczące Programu „uczenie się przez całe życie” – Erasmus we WSAP dla studentów na rok akademicki 2008/2009.
PROJEKTY POWER
Zapis prezentacji:

Systemy jakości na uczelniach technicznych: Politechnika Gdańska Prof. dr hab. inż. Andrzej Zieliński Politechnika Gdańska Prorektor ds. współpracy i programów międzynarodowych

System jakości: definicja Jakość: ogół cech i właściwości wyrobu lub usługi decydujący o zdolności wyrobu lub usługi do zaspokojenia stwierdzonych lub przewidywanych potrzeb (ISO 8402) System Zarządzania Jakością zgodny z normą ISO 9001:2008 (polski odpowiednik PN-EN ISO 9001:2001) ma na celu zapewnienie spełnienia wymagań Klientów i stałą poprawę jakości produkowanych wyrobów lub świadczonych usług. System umożliwia prowadzenie skutecznej i efektywnej działalności biznesowej pozwalającej zachować pozycję rynkową oraz dostosować się do zmieniających warunków na rynku.

Cele strategiczne systemu zarządzania jakością na Politechnice Gdańskiej Poprawa jakości kształcenia, badań, administracji uczelnią, zarządzania projektami, współpracy międzynarodowej, promocji Spełnienie oczekiwań studenta, klienta rynkowego, pracownika Poprawa lub co najmniej zachowanie pozycji rynkowej uczelni w warunkach konkurencji Płynne i szybkie reagowanie na zmiany warunków rynkowych Wprowadzenie jasnego i precyzyjnego podziału zadań, uprawnień i  odpowiedzialności

Procedury i dokumenty Księga Zarządzania Jakością, Udokumentowana Misja, Polityka Jakości oraz cele ogólne i szczegółowe wraz z zadaniami, Udokumentowane procedury oraz instrukcje, Dokumenty prawne, m.in. ustawodawstwo dotyczące szkolnictwa wyższego, Dokumenty organizacyjne Uczelni, m.in. zarządzenia Rektora, karty stanowiskowe pracowników Wydziału, Zapisy wymagane przez normę ISO 9001:2000 oraz wynikające z innych elementów Systemu Zarządzania Jakością ustanowionego na Wydziale/w Uczelni System zarządzania jakością kształcenia na poziomie wydziałów i katedr Doradztwo i monitorowanie: Dział Zarządzania Jakością i Zespół ds. Systemu Zarządzania Jakością

Etapy tworzenia systemu Objęcie elementami systemu jakości priorytetowych obszarów: Kształcenie 2002-2006 Projekty europejskie 2010 Badania 2011 Współpraca międzynarodowa 2011 Promocja 2011 Administracja centralna 2012 Powołanie Pełnomocnika Rektora ds. Jakości Kształcenia 2002 Ustanowienie Działu Zarządzania Jakością 2009 (zarządzenie rektora PG z dn. 06 marca 2009 r.; podjęcie pracy 01.10.2009 r.) Powołanie Uczelnianego Zespołu ds. Systemu Zarządzania Jakością 2009

Działania w obszarze jakości kształcenia Przegląd procedur i dokumentów 2009 Opracowanie i wdrożenie propozycji katalogów procedur 2010: Zalecane na poziomie uczelni Zalecane na poziomie wydziałów (benchmarking na poziomie uczelni) Zalecane na poziomie katedr Przygotowanie wniosku do konkursu o Certyfikat ECTS Label 2010 Modyfikacja zarządzenia rektora o wewnętrznym systemie jakości kształcenia 2011 Wdrożenie systemu e-dziekanat 2010

Działania w obszarze jakości badań naukowych Certyfikacja Laboratoriów Badawczych 2010 Ustanowienie Uczelnianych Centrów Badawczych, np. Badań Materiałowych, z jedną wspólną procedurą ogólną (spadek kosztów certyfikacji) 2011

Działania w obszarze jakości współpracy międzynarodowej Określenie kryteriów jakości współpracy międzynarodowej jednostek PG (mobilność, wspólne działania – ponad 100 wskaźników ilościowych) 2010 Wprowadzenie jednolitej interaktywnej elektronicznej bazy danych o współpracy międzynarodowej 2011 Wprowadzenie kompletu procedur obsługi współpracy międzynarodowej (Erasmus, Mundus, FSS, projekty badawcze międzynarodowe, System Obsługi Studentów Zagranicznych) 2012

Działania w obszarze projektów europejskich Ewaluacja procedur i dokumentów krajowych 2009 Wdrożenie procedury przygotowania i realizacji projektów 2010 Wdrożenie e-bazy PROJEKTY EUROPEJSKIE 2011 Wdrożenie systemu monitorowania projektów 2011

Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia (2004 r.) Monitorowanie standardów akademickich Ocena procesów nauczania Ocena jakości i prowadzenia zajęć dydaktycznych Ocena dostępności informacji na temat kształcenia Ocena mobilności studentów Ocena warunków socjalnych studentów Zbieranie opinii absolwentów Zbieranie opinii pracodawców Opracowywanie odpowiednich instrumentów oceny

Monitorowanie standardów akademickich Systematyczna analiza: Składu kadry nauczającej, Zgodności programów nauczania ze standardami nauczania, Obsady zajęć przez profesorów i dr hab. oraz specjalistów z przemysłu.

Ocena procesu nauczania Charakterystyki kierunków studiów Sylwetki absolwenta Programu nauczania Planu studiów Programów przedmiotów Systemu punktowego ECTS Wymagań egzaminacyjnych Wymagań stawianych pracom dyplomowym Programu i realizacji praktyk studenckich

Ocena jakości i warunków prowadzenia zajęć Zgodność merytoryczna treści poszczególnych przedmiotów ze standardami i programem nauczania Warunki realizacji kształcenia, w tym: Liczebność grup studenckich Wyposażenie bibliotek i czytelni, dostęp studentów do baz komputerowych Ocena pracy dziekanatów, obsługi studentów, poziom komputeryzacji

Wydziałowe Systemy Zapewnienia Jakości Kształcenia Wydziałowy system jakości kształcenia (procedury i dokumenty); proponowany standard (benchmarking) Wydziałowi koordynatorzy ds. systemu jakości kształcenia z Zespołu PG Coroczne zebranie Rady na temat jakości kształcenia

Ważne elementy systemu jakości kształcenia E-dziekanat (moduł projektu europejskiego E-uczelnia) Katalog ECTS

Certyfikat "ECTS Label" jest przyznawany uczelniom, które: posiadają Kartę Uczelni Erasmusa ważną do końca trwania programu Uczenie się przez całe życie; złożą w terminie wniosek do Agencji Wykonawczej, czyli przystąpią do konkursu na przyznanie certyfikatu „ECTS Label” poświadczającego prawidłowe stosowanie systemu ECTS jako systemu akumulacji i transferu punktów; spełnią kryteria konkursu.

Źródło: http://ekspercibolonscy. org. pl/sites/ekspercibolonscy. org 17

Koncepcja Katalogu ECTS KTÓRE ? informacje publikować Podjęcie próby ujednolicenia procesów i sposobu publikacji informacji KOMU? – odbiorcy studenci polscy i zagraniczni nauczyciele akademiccy kandydaci polscy i zagraniczni dziekanaty inne uczelnie polskie i zagraniczne otoczenie biznesowe – pracodawcy KIEDY? Aktualizacja na bieżąco

Koncepcja Katalogu ECTS odpowiadającego na potrzeby wszystkich stron odpowiadającego wymogom PKA, KRK Potrzeba nowoczesnego systemu będącego ujednoliconą bazą danych sprawnego narzędzia promocji uczelni

Etapy pracy nad Katalogiem i wnioskiem o ECTS Label Powołanie Zespołu ds. przygotowania założeń i dokumentacji systemu ECTS (w tym Dział Zarządzania Jakością – mgr Barbara Zaleska, mgr Agnieszka Siemieniuk, mgr Marta Rodziewicz) Powołanie Uczelnianego Koordynatora (dr inż. Sylwia Sobieszczyk, Prodziekan Wydz. Mech. Ds. Kształcenia) Powołanie koordynatorów wydziałowych (dziekani) Spotkania z prodziekanami ds. kształcenia Wizyta studyjna w Politechnice Łódzkiej i pozyskanie narzędzia informatycznego Szkolenia koordynatorów Jednoczesna praca nad utworzeniem narzędzia informatycznego Oddanie generatora kart przedmiotów Zbieranie danych Uzupełnianie braków, poprawa błędów Publikacja Katalogu ECTS na stronie głównej Politechniki Gdańskiej

Tworzenie kart przedmiotów KATEDRA A KATEDRA B ETAP I Nauczyciele otrzymują Materiały informacyjne oraz oprogramowanie ETAP II Nauczyciele sporządzają karty przedmiotów ETAP III Kierownicy katedr sprawdzają poprawność kart ETAP IV Koordynator sprawdza kompletność i poprawność kart

Elementy składowe Katalogu ECTS I. Informacje o uczelni nazwa i adres; kalendarz roku akademickiego; władze uczelni; ogólne informacje o uczelni (z podaniem typu i statusu); wykaz prowadzonych programów studiów; ogólne zasady rekrutacji/przyjęć na studia; procedury dotyczące uznawania wcześniejszego kształcenia (formalnego, nieformalnego i incydentalnego); ogólne procedury rejestracyjne; przyznawanie punktów ECTS w oparciu o nakład pracy studenta wymagany do osiągnięcia przewidywanych efektów kształcenia/uczenia się; procedury dotyczące poradnictwa akademickiego.

Elementy składowe Katalogu ECTS II. Informacje o programach studiów Katalog przedstawia: 9 wydziałów 29 kierunków studiów (opis słowny: szczegółowe kryteria przyjęć, opis podstawowych efektów kształcenia oraz profil zawodowy absolwentów kierunku) 316 siatek godzin 264 specjalności/profili 6548 kart przedmiotów w j. polskim i angielskim M.in. nauczycieli biorących udział w kształceniu w danym przedmiocie, treści programowe, efekty kształcenia, sposób zaliczania W pracach uczestniczyło 875 nauczycieli akademickich.

Elementy składowe Katalogu ECTS III. Ogólne informacje dla studentów koszty utrzymania; zakwaterowanie; posiłki; opieka zdrowotna; świadczenia i udogodnienia dla studentów o specjalnych potrzebach; ubezpieczenie; pomoc materialna dla studentów; biuro spraw studenckich; baza dydaktyczna; programy międzynarodowe; praktyczne informacje dla studentów przyjezdnych; kursy językowe; praktyki; obiekty sportowe i rekreacyjne; stowarzyszenia studenckie.

Efekty pracy Utworzenie Katalogu ECTS www.ects.pg.gda.pl Aplikacja o ECTS Label (3 maja 2011 r. jako jedyna krajowa uczelnia) Informacja dla studentów i pracowników oraz kandydatów na studentów w języku polskim i angielskim Wprowadzenie efektów kształcenia zgodnie z KRK Przejrzystość i uniknięcie powtórzeń programowych Wyeliminowanie dużej liczby dodatkowych dokumentów Możliwość korzystania z innych baz danych (konsultacje) Podniesienie jakości kształcenia

Dziękuję za uwagę