DRAMA A TEATR PODOBIEŃSTWA I RÓŻNICE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
Advertisements

Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
w nowej podstawie programowej
„Nowa Polszczyzna” „Nowa Polszczyzna”, metodyczny dwumiesięcznik dla nauczycieli języka polskiego (pięć numerów rocznie), pojawiła się na edukacyjnym rynku.
JĘZYK POLSKI W KLASIE IV-VI
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 4 W SKIERNIEWICACH ul. Podkładowa 2
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Arleta Szychiewicz-Łypko
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Szkoła Podstawowa w Restarzewie
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
Oprac. Irena Wolska. W dobrych zawodach wystąpiłem, bieg ukończyłem, wiarę ustrzegłem. Na ostatek odłożono dla mnie wieniec sprawiedliwości, który mi.
KLUB OPIEKI POZALEKCYJNEJ WSPÓLNA CHATA. Klub Opieki Pozalekcyjnej w naszej szkole istnieje od 1995 r. Jest integralną częścią świetlicy szkolnej. Zajęcia.
Pisanie-metody kształcenia tej umiejętności
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
IV Liceum Ogólnokształcące im. Stefanii Sempołowskiej w Lublinie
Liceum w Psarach przepustką do sukcesu Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Działać z pasją różnorodne formy oddziaływań edukacyjnych i wychowawczych sprzyjających rozwojowi ucznia. Grażyna Bednarska SP 23 Gdynia Nauczyciel Roku.
SZKOLNA PLATFORMA EDUKACYJNA (SPE) to profesjonalne narzędzie służące do za­rządzania i wspomagania procesu kształcenia poprzez wykorzystanie nowoczesnych.
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
DLACZEGO KSIĄŻKA.... Prezentacja argumentów zachęcających do kształtowania nawyków czytelniczych u dzieci.
Dorota Juranek PM nr 3 Sosnowiec
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Konferencja Szkoła wspomaga wychowanie Marzenna Piekarska RAZEM Gdańsk 2006.
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Program edukacyjny „Zosia Samosia idzie w świat”
Realizacja podstawy programowej w klasach IV –VI szkoły podstawowej poprzez różne formy aktywności,cz.4 Małgorzata Tubielewicz.
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Ciechanowie WYDZIAŁ KULTUROZNAWSTWA
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Biblioterapia a profilaktyka uzależnień
Biblioterapia.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
(terapia czytelnicza)
KÓŁKO TEATRALNE Zajęcia kółka teatralnego odbywają się raz w tygodniu. Uczęszczają na nie przede wszystkim uczniowie klas pierwszych i drugich. Zdobywają.
Koło literackie Gimnazjum nr 44 we Wrocławiu rok szk. 2011/2012 Opiekunowie: Elżbieta Chruścicka Dorota Jankowska.
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Innowacja pedagogiczna
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Ogólnopolska Kampania Społeczna UCZEŃ TEŻ CZŁOWIEK TWÓRCZY INDYWIDUALISTA.
Cechy dobrego nauczyciela Arkadiusz Mroczyk. Literatura pedeutologiczna, badania psychologów i pedagogów wskazują na wiele pożądanych cech nauczyciela.
Zawód: Aktor/aktorka. ● Jak zostać aktorem/aktorką? ● Jedną z możliwości jest zgłaszanie się na castingi - zdarza się, że dzięki temu osoby bez wykształcenia.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
BIBLIOTERAPIA?...CO TO TAKIEGO?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Szkoła w Mieście Rodzaj innowacji: organizacyjno – metodyczna.
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności cz. 4
Zapis prezentacji:

DRAMA A TEATR PODOBIEŃSTWA I RÓŻNICE dr Mariola Antczak DRAMA A TEATR PODOBIEŃSTWA I RÓŻNICE

PLAN WYSTĄPIENIA CO TO JEST DRAMA? CZEMU SŁUŻY DRAMA? BIBLIOTERAPIA A DRAMA UZASADNIENIE PORUSZANEJ PROBLEMATYKI DRAMA A TEATR : PODOBIEŃSTWA I RÓŻNICE REFLEKSJE KOŃCOWE BIBLIOGRAFIA

DRAMA grec. drao – działam, usiłuję Metoda dydaktyczna, aktywizująca, wykorzystująca techniki teatralne, w której uczestnicy wchodzą w rolę za pomocą gestów, póz i gry teatralnej bez scenariusza i reżyserii, poprzez stworzenie sytuacji fikcyjnej i umożliwienie zaangażowania się w nią uczestników zarówno fizyczne, emocjonalne jak i intelektualne.

CZEMU SŁUŻY DRAMA? rozwiązywaniu problemów, wykształcaniu umiejętności społecznych (drama społeczna, socjodrama) umożliwia głębsze przeżywanie lektury (drama literacka) pomaga w rozwijaniu wrażliwości estetycznej (drama estetyczna) pomaga w rozwiązywaniu dylematów moralnych (drama etyczna) pomaga w leczeniu chorych z ciężkimi zaburzeniami psychicznymi (psychodrama)

BIBLIOTERAPIA A DRAMA drama jest metodą dydaktyczną idealną do wspierania procesu biblioterapeutycznego dzięki dramie uczestnicy procesu biblioterapeutyucznego mogą wyrazić swoje emocje, pobudzić wyobraźnię, nabrać pewności siebie, „przećwiczyć” określone zachowania w sytuacji fikcyjnej w poczuciu bezpieczeństwa przy wsparciu grupy, nauczyć się „wyrażania siebie”

CELE DRAMY = CELE BIBLIOTERAPII

Dzięki dramie BIBLIOTERAPEUTA przy wsparciu grupy może: oswoić uczestnika z umiejętnością wyrażania własnych emocji zainteresować uczestnika czytaniem dać wsparcie umożliwić uczestnikowi poprzesz lekturę poznanie podobnej sytuacji, w której tenże się znajduje i przedyskutować, a nawet przećwiczyć z nim, ewentualne rozwiązania pomóc uczestnikowi w wyrobieniu własnego osądu na temat postępowania postaci pomóc uczestnikowi w wykształceniu umiejętności analizy tej samej sytuacji z różnych punktów widzenia pomóc w zrozumieniu motywów postępowania postaci pomóc w odkryciu w literaturze wartości, których nie dostrzegał

UZASADNIENIE WYBORU TEMATU Teatr szkolny jest często mylony z dramą, czego efektem jest publikacja nieprofesjonalnych scenariuszy lekcji, będących źródłem dalszych pomyłek i błędów ich lektorów

DRAMA rodzaj utworu scenicznego aktywizująca metoda dydaktyczna ELEMENTY FORM TEATRALNYCH CHARAKTERYZUJĄCYCH DRAMĘ: SKUPIENIE NAPIĘCIE KONTRASTY SYMBOLICZNE PRZEDMIOTY CZAS PRZESTRZEŃ ROLA

TEATR A DRAMA jest podział na aktorów i widzów widowisko jest prezentowane przed publicznością tekst jest wcześniej przygotowany i aktorzy uczą się go na pamięć aktorzy grają wymaga umiejętności aktorskich od aktorów przedstawienie nie jest powtarzane po uwzględnieniu refleksji widzów nie ma podziału na aktorów i widzów nie ma publiczności, mogą być obserwatorzy Tekst stanowi tylko inspirację, jest punktem wyjścia, uczestnicy nie uczą się tekstu uczestnicy improwizują, wchodzą w rolę nie wymaga umiejętności aktorskich od uczestników scenka może być wielokrotnie powtórzona i zmieniona po jej omówieniu

Teatr a drama - cele dostarczenie emocji widzom wywołanie refleksji relaks dostarczenie rozrywki edukacja wychowanie inspiracja umożliwienie głębszego przeżycia pomoc w zrozumieniu problemu nauka komunikacji wsparcie zbudowanie poczucia własnej wartości poprawa wizerunku własnego przełamanie psychicznej izolacji

REFLEKSJE KOŃCOWE Teatr szkolny to nie to samo co drama Mają różne, nie koniecznie wykluczające się, cele Pisząc scenariusze lekcji z wykorzystaniem dramy należy się uprzednio zastanowić czy rzeczywiście ją wykorzystujemy

BIBLIOGRAFIA Antczak M., Techniki dramy. Warszawa, 2004 Borecka I., Biblioterapia. Teoria i praktyka. Poradnik. Warszawa 2001 Dziedzic A., Drama na podstawie utworu literackiego. Warszawa 1996 Dziedzic A., Drama w kształceniu i wychowaniu młodzieży. Warszawa 1988 Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego. Warszawa 1981 Lewandowska – Kidoń: Drama w kształceniu pedagogicznym. Lublin 2001 Machulska H., Drama. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców. Warszawa 1991 Machulska H., Pruszkowska A., Tatarowicz J., Drama w szkole podstawowej. Warszawa 1997 Pankowska K., Edukacja przez dramę. Warszawa 1997 Pankowska K., Pedagogika dramy. Teoria i praktyka. Warszawa 2002 Pruszkowska A., Machulska H., Drama: Poradnik dla nauczycieli i wychowawców. Warszawa 1991

Dziękuję Państwu za uwagę dr Mariola Antczak Uniwersytet Łódzki Katedra Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej