PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wsparcie sektora energetyki w ramach POIiŚ
Advertisements

Dofinansowanie zadań związanych z efektywnością energetyczną z uwzględnieniem OŹE ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Thank you for your kind attention! WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA Interwencja Europejskiego Fundusz Rozwoju Regionalnego.
Tauron-dystrybucja.pl Rozwój elektroenergetyki na Śląsku Opolskim.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax. (0-89) Urząd Marszałkowski.
1 Zaopatrzenie w gaz ziemny podmiotów funkcjonujących w północnej części gminy Pełczyce Prezentacja projektu 24 marca 2010.
PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ DLA MIASTA KALISZA Możliwości finansowania zadań zawartych w PGN.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne. ( ZIT ). Dofinansowanie :ZIT 11,4 mln euro WRPO 8,0 mln euro Beneficjenci :- Uniwersytet im. A. Mickiewicza, - Politechnika.
Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego
Zainwestujmy razem w środowisko Systemy wsparcia efektywności energetycznej w Polsce Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
2 I. Regionalny Program Operacyjny Województwa Opolskiego na lata III. Linia demarkacyjna II. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
PROGRAM OPERACYJNY „ROZWOJU WOJEWÓDZTW POLSKI WSCHODNIEJ" Warszawa, 30 marca 2006.
Karolina Kozłowska Ekspert w ramach usługi Pro-Biz Agencja Rozwoju Mazowsza S.A. Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera Zakres usług świadczonych.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom krajowy i regionalny. Perspektywa finansowa Toruń, 16 lipca 2013 r.
Zadania jednostek sektora publicznego wynikające z ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej Edward Słoma, Z-ca Dyrektora Departamentu.
„Środki unijne na rozwój przedsiębiorczości.” Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Pile Łobżenica, r.
Lista tematów dla prezentacji zaliczeniowych z przedmiotu do wyboru „Transport kolejowy” prof. UG dr hab. Stanisław Miecznikowski dr Marcin Wołek Katedra.
System, który łączy Tomasz Stępień, Prezes Zarządu Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A. Strategia GAZ-SYSTEM S.A. do 2025 roku.
Założenia dla poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Środa z Funduszami dla.
CELE STRATEGICZNE Gospodarki Komunalnej Miasta Poznania.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata Stan na dzień wg KSI SIMIK Urząd Marszałkowski Województwa.
Departament Rozwoju Regionalnego XV Posiedzenie Podkomitetu ds. Zrównoważonego Rozwoju Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward Reszkowski.
Artur Szymon Michalski – Zastępca Prezesa Zarządu NFOŚiGW Warszawa Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Aktualna oferta finansowa.
CELE STRATEGICZNE Gospodarki Komunalnej Miasta Poznania.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
m.st. Warszawa | Warszawska Polityka Mobilności
Białystok, Skoncentrowanie na wynikach (ukierunkowanie na rezultaty, koncentracja tematyczna, ramy wykonania) Rezerwa wykonania (6% całkowitej.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA HARMONOGRAM NABORÓW WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE W TRYBIE KONKURSOWYM NA 2016 ROK.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Regionalne Inwestycje Terytorialne w perspektywie finansowej dla subregionu ostrołęckiego Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Ostrołęka,
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI MIASTA ŻARY NA LATA
Lokalny Program Rewitalizacji Dąbrowy Górniczej do 2020 r. Spotkanie informacyjne Urząd Miejski w Dąbrowie Górniczej 1Dąbrowa Górnicza, 26 marca 2014 r.
Regionalne Inwestycje Terytorialne w perspektywie finansowej dla subregionu ciechanowskiego Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego.
Zespół telematyczny ERA Warszawa, r.
DEBATA TRANSPORTOWA Rozwój kolejowych przewozów intermodalnych w Polsce w latach Prof. Juliusz Engelhardt Uniwersytet Szczeciński Wydział.
ŻYWIEC 1-szy marca 2017 WDRAŻANIE PROGRAMU INWESTYCYJNEGO:
Założenia konkursu dla Poddziałania 10. 3
Joanna Tobolewicz Pełnomocnik Prezydenta Miasta Gdańska ds. Energetyki
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
Finansowanie działań związanych z rozwojem selektywnego zbierania odpadów komunalnych - środki unijne Gdańsk, 14 listopada 2016 r. Regionalny Program.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Nowa perspektywa finansowa Wstępny zarys RPO
Regionalne Inwestycje Terytorialne w perspektywie finansowej dla subregionu ciechanowskiego Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego.
Inż. Marcin Dłużewski
Działanie Wsparcie gospodarki wodno-ściekowej w ramach ZIT
ZARZĄDZANIE MUNICYPALNE
INFORMACJA na temat przedsięwzięć kolejowych w RPO WP
II Spotkanie Robocze Bruksela,
Działanie 4.3 Rozwój infrastruktury wodno-ścieowej
INWESTUJEMY W KOMFORT I BEZPIECZEŃSTWO NA LATA
BUDŻET POWIATU MIELECKIEGO NA ROK 2018
Krajowy Pakiet Czystego Powietrza NFOŚiGW i WFOŚiGW
Aktualne sprawy akwakultury – PO „Rybactwo i morze”
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Możliwości finansowania działań służących poprawie jakości powietrza w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020 Zielona Góra, 18 maja 2018 r.
PLANOWANIE ENERGETYCZNE W GMINACH na przykładzie województwa pomorskiego
Postęp wdrażania RPO WSL
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Ograniczanie zużycia energii w Gminie - rola Energetyków Gminnych
Stan wykonania celów rzeczowo – finansowych
Magda Szwedowska Departament Programów Regionalnych
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Ogólnopolski system wsparcia doradczego dla sektora publicznego, mieszkalnictwa oraz przedsiębiorców w zakresie efektywności energetycznej oraz OZE CEL.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zakład Linii Kolejowych w Nowym Sączu
Energetyka cieplna - oferta dla Pakietu
Zapis prezentacji:

PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014-2020 Dofinansowanie dla przedsiębiorców PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości. Spotkanie informacyjne pn. „Środa z Funduszami dla przedsiębiorców” dnia 4 lutego 2015 r.

PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Oś Priorytetowa I ZMNIEJSZANIE EMISYJNOŚCI GOSPODARKI Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości. Alokacja: 2,151 mld euro

PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 PRIORYTET INWESTYCYJNY 4.I. WSPIERANIE WYTWARZANIA I DYSTRYBUCJI ENERGII POCHODZĄCEJ ZE ŹRÓDEŁ ODNAWIALNYCH PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Typy projektów: Budowa i przebudowa: - lądowych farm wiatrowych; - instalacji na biomasę; - instalacji na biogaz; - w ograniczonym zakresie jednostek wytwarzania energii wykorzystującej wodę i słońce oraz ciepła przy wykorzystaniu energii geotermalnej; - sieci elektroenergetycznych umożliwiających przyłączenia jednostek wytwarzania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych do KSE. Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości.

PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 PRIORYTET INWESTYCYJNY 4.I. WSPIERANIE WYTWARZANIA I DYSTRYBUCJI ENERGII POCHODZĄCEJ ZE ŹRÓDEŁ ODNAWIALNYCH PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Potencjalni beneficjenci Grupy docelowe Użytkownicy indywidualni i przedsiębiorcy korzystający z sieci elektroenergetycznych, gazowych (w zakresie biogazu) i ciepłowniczych Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości. Przedsiębiorcy

PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 PRIORYTET INWESTYCYJNY 4.I. WSPIERANIE WYTWARZANIA I DYSTRYBUCJI ENERGII POCHODZĄCEJ ZE ŹRÓDEŁ ODNAWIALNYCH PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Tryb wyboru projektów: Podstawowym trybem wyboru będzie tryb konkursowy. W trakcie oceny projektów (zwłaszcza dużych) będą brane pod uwagę aspekty dotyczące lokalizacji tych inwestycji względem obszarów Natura 2000 (w szczególności Obszarów Specjalnej Ochrony Ptaków) oraz szlaków migracyjnych zwierząt. Forma wsparcia W odniesieniu do wybranych obszarów wsparcia w ramach priorytetu inwestycyjnego przewiduje się wsparcie w formie instrumentów finansowych. Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości.

PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 PRIORYTET INWESTYCYJNY 4.II. PROMOWANIE EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ I KORZYSTANIA Z ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII W PRZEDSIĘBIORSTWACH PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Typy projektów: Przebudowa linii produkcyjnych na bardziej efektywne energetycznie; Głęboka, kompleksowa modernizacja energetyczna budynków w przedsiębiorstwach; Zastosowanie technologii efektywnych energetycznie w przedsiębiorstwach; Budowa i przebudowa instalacji OZE (o ile wynika to z przeprowadzonego audytu energetycznego); Zastosowanie energooszczędnych (energia elektryczna, ciepło, chłód, woda) technologii produkcji i użytkowania energii; Zastosowanie technologii odzysku energii wraz z systemem wykorzystania energii ciepła odpadowego w ramach przedsiębiorstwa, wprowadzanie systemów zarządzania energią. Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości.

PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 PRIORYTET INWESTYCYJNY 4.II. PROMOWANIE EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ I KORZYSTANIA Z ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII W PRZEDSIĘBIORSTWACH PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Preferowane będą projekty zwiększające efektywność energetyczną powyżej 60%, natomiast projekty z zakresu głębokiej, kompleksowej modernizacji energetycznej zwiększające efektywność energetyczną poniżej 25% nie będą kwalifikowały się do dofinansowania. Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości. Inwestycje dotyczące efektywności energetycznej musza wynikać z przeprowadzonych uprzednio audytów energetycznych (przemysłowych) dużych przedsiębiorstw.

Duże przedsiębiorstwa PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 PRIORYTET INWESTYCYJNY 4.II. PROMOWANIE EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ I KORZYSTANIA Z ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII W PRZEDSIĘBIORSTWACH PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Potencjalni beneficjenci Grupy docelowe Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości. Odbiorcy usług/produktów wytwarzanych przez przedsiębiorstwa Duże przedsiębiorstwa Wsparcie dla przedsiębiorstw małych i średnich jest przewidziane w RPO

PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 PRIORYTET INWESTYCYJNY 4.II: PROMOWANIE EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ I KORZYSTANIA Z ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII W PRZEDSIĘBIORSTWACH PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Tryb wyboru projektów: Konkursowy Zastosowanie instrumentów finansowych W odniesieniu do wybranych obszarów wsparcia w ramach priorytetu inwestycyjnego przewiduje się wsparcie w formie instrumentów finansowych. Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości.

PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 PRIORYTET INWESTYCYJNY 4.IV. ROZWIJANIE I WDRAŻANIE INTELIGENTNYCH SYSTEMÓW DYSTRYBUCJI DZIAŁAJĄCYCH NA NISKICH I ŚREDNICH POZIOMACH NAPIĘCIA Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Typy projektów: Budowa lub przebudowa w kierunku inteligentnych sieci dystrybucyjnych średniego, niskiego napięcia, dedykowanych zwiększeniu wytwarzania w OZE i/lub ograniczaniu zużycia energii, w tym wymiana transformatorów; Kompleksowe pilotażowe i demonstracyjne projekty wdrażające inteligentne rozwiązania na danym obszarze, mające na celu optymalizację wykorzystania energii wytworzonej z OZE i/lub racjonalizację zużycia energii; Inteligentny system pomiarowy (wyłącznie jako element budowy lub przebudowy w kierunku inteligentnych sieci elektroenergetycznych dla rozwoju OZE i/lub ograniczenia zużycia energii); Działania w zakresie popularyzacji wiedzy na temat inteligentnych systemów przesyłu i dystrybucji energii, rozwiązań, standardów, najlepszych praktyk w zakresie związanym z inteligentnymi sieciami elektroenergetycznymi. Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości.

Przedsiębiorstwa Potencjalni beneficjenci Grupy docelowe PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 PRIORYTET INWESTYCYJNY 4.IV. ROZWIJANIE I WDRAŻANIE INTELIGENTNYCH SYSTEMÓW DYSTRYBUCJI DZIAŁAJĄCYCH NA NISKICH I ŚREDNICH POZIOMACH NAPIĘCIA PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Potencjalni beneficjenci Grupy docelowe Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości. Przedsiębiorstwa Użytkownicy indywidualni i przedsiębiorcy korzystający z sieci elektroenergetycznych Urząd Regulacji Energetyki (w zakresie popularyzacji wiedzy)

PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 PRIORYTET INWESTYCYJNY 4.IV. ROZWIJANIE I WDRAŻANIE INTELIGENTNYCH SYSTEMÓW DYSTRYBUCJI DZIAŁAJĄCYCH NA NISKICH I ŚREDNICH POZIOMACH NAPIĘCIA PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Tryb wyboru projektów: Pozakonkursowy Forma wsparcia Dotacje (Nie przewiduje się wsparcia w formie instrumentów finansowych.) Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości.

PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 PRIORYTET INWESTYCYJNY 4.V. PROMOWANIE STRATEGII NISKOEMISYJNYCH DLA WSZYSTKICH RODZAJÓW TERYTORIÓW, W SZCZEGÓLNOŚCI DLA OBSZARÓW MIEJSKICH, W TYM WSPIERANIE ZRÓWNOWAŻONEJ MULTIMODALNEJ MOBILNOŚCI MIEJSKIEJ I DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH MAJĄCYCH ODDZIAŁYWANIE ŁAGODZĄCE NA ZMIANY KLIMATU PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Typy projektów: Przebudowa istniejących systemów ciepłowniczych i sieci chłodu, celem zmniejszenia straty na przesyle; Likwidacja węzłów grupowych wraz z budową przyłączy do istniejących budynków i instalacją węzłów dwufunkcyjnych (ciepła woda użytkowa), Budowa nowych odcinków sieci cieplnej wraz z przyłączami i węzłami ciepłowniczymi w celu likwidacji istniejących lokalnych źródeł ciepła opalanych paliwem stałym Likwidacja indywidualnych i zbiorowych źródeł niskiej emisji pod warunkiem podłączenia budynków do sieci ciepłowniczej. Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości.

Przedsiębiorstwa Potencjalni beneficjenci Grupy docelowe PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 PRIORYTET INWESTYCYJNY 4.V. PROMOWANIE STRATEGII NISKOEMISYJNYCH DLA WSZYSTKICH RODZAJÓW TERYTORIÓW, W SZCZEGÓLNOŚCI DLA OBSZARÓW MIEJSKICH, W TYM WSPIERANIE ZRÓWNOWAŻONEJ MULTIMODALNEJ MOBILNOŚCI MIEJSKIEJ I DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH MAJĄCYCH ODDZIAŁYWANIE ŁAGODZĄCE NA ZMIANY KLIMATU PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Potencjalni beneficjenci Grupy docelowe Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości. Jednostki samorządu terytorialnego (w tym ich związki, stowarzyszenia, jednostki org.) Użytkownicy wspieranej infrastruktury Przedsiębiorstwa Podmioty świadczące usługi publiczne w ramach obowiązków własnych JST (nie będące przedsiębiorstwami)

PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 PRIORYTET INWESTYCYJNY 4.V. PROMOWANIE STRATEGII NISKOEMISYJNYCH DLA WSZYSTKICH RODZAJÓW TERYTORIÓW, W SZCZEGÓLNOŚCI DLA OBSZARÓW MIEJSKICH, W TYM WSPIERANIE ZRÓWNOWAŻONEJ MULTIMODALNEJ MOBILNOŚCI MIEJSKIEJ I DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH MAJĄCYCH ODDZIAŁYWANIE ŁAGODZĄCE NA ZMIANY KLIMATU PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Tryb wyboru projektów: Konkursowy Tryb pozakonkursowy będzie stosowany w przypadku miast wojewódzkich i ich obszarów funkcjonalnych, posiadających Strategie Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Wybór takich projektów będzie uzależniony od wpisania ich do ZIT. Forma wsparcia Dotacje (Nie przewiduje się wsparcia w formie instrumentów finansowych.) Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości.

PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 PRIORYTET INWESTYCYJNY 4.VI. PROMOWANIE WYKORZYSTYWANIA WYSOKOSPRAWNEJ KOGENERACJI CIEPŁA I ENERGII ELEKTRYCZNEJ W OPARCIU O ZAPOTRZEBOWANIE NA CIEPŁO UŻYTKOWE PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Typy projektów Budowa, przebudowa instalacji wysokosprawnej kogeneracji oraz przebudowa istniejących instalacji na wysokosprawną kogenerację wykorzystujących technologie w jak największym możliwym stopniu neutralne pod względem emisji CO2 i innych zanieczyszczeń powietrza oraz uzasadnione pod względem ekonomicznym; Budowa przyłączeń do sieci ciepłowniczych do wykorzystania ciepła użytkowego wyprodukowanego w jednostkach wytwarzania energii elektrycznej i ciepła w układach wysokosprawnej kogeneracji wraz z budową przyłączy wyprowadzających energię do krajowego systemu przesyłowego; Wykorzystanie energii ciepła odpadowego w ramach projektów rozbudowy/budowy sieci ciepłowniczych. Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości.

Przedsiębiorstwa Potencjalni beneficjenci Grupy docelowe PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 PRIORYTET INWESTYCYJNY 4.VI. PROMOWANIE WYKORZYSTYWANIA WYSOKOSPRAWNEJ KOGENERACJI CIEPŁA I ENERGII ELEKTRYCZNEJ W OPARCIU O ZAPOTRZEBOWANIE NA CIEPŁO UŻYTKOWE PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Potencjalni beneficjenci Grupy docelowe Jednostki samorządu terytorialnego (w tym ich jednostki organizacyjne) Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości. Użytkownicy wspieranej infrastruktury Przedsiębiorstwa Podmioty świadczące usługi publiczne w ramach obowiązków własnych JST Podmioty będące dostawcami usług energetycznych (w rozumieniu dyrektywy 2012/27/UE)

PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 PRIORYTET INWESTYCYJNY 4.VI. PROMOWANIE WYKORZYSTYWANIA WYSOKOSPRAWNEJ KOGENERACJI CIEPŁA I ENERGII ELEKTRYCZNEJ W OPARCIU O ZAPOTRZEBOWANIE NA CIEPŁO UŻYTKOWE PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Tryb wyboru projektów: Podstawowym trybem wyboru będzie tryb konkursowy. Projekty dotyczące jednostek wysokosprawnej kogeneracji wyłaniane będą wyłącznie w trybie konkursowym. Pozakonkursowy W przypadku projektów dotyczących sieci dystrybucji ciepła i/lub chłodu, tryb pozakonkursowy stosowany będzie w odniesieniu do miast wojewódzkich i ich obszarów funkcjonalnych, posiadających Strategie Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Wybór takich projektów będzie uzależniony od wpisania ich do ZIT. Forma wsparcia Dotacje (Nie przewiduje się wsparcia w formie instrumentów finansowych.) Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości.

PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Oś Priorytetowa III: Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości. Alokacja: 11,215 mld euro

PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 PRIORYTET INWESTCYJNY 7.II: ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Typy projektów Projekty dotyczące modernizacji i rozbudowy istniejących terminali (obsługujących transport intermodalny) wraz z infrastrukturą dostępową, w szczególności zlokalizowanych w sieci TEN-T, a także zwiększenia ich liczby (w tym terminali położonych w centrach logistycznych i portach morskich). Wdrażanie systemów telematycznych i satelitarnych dostarczających użytkownikom w czasie rzeczywistym informacji o aktualnym miejscu przewożonego ładunku. Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości. Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości.

Przedsiębiorstwa Potencjalni beneficjenci Grupy docelowe PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 PRIORYTET INWESTCYJNY 7.II: ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Potencjalni beneficjenci Grupy docelowe Operatorzy terminali intermodalnych Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości. Przedsiębiorstwa (świadczące lub zamierzające świadczyć działalność gospodarczą w sektorze transportu intermodalnego) Użytkownicy infrastruktury transportowej Podmioty zajmujące się wynajmowaniem / leasingiem taboru kolejowego

PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 PRIORYTET INWESTCYJNY 7.II: ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Tryb wyboru projektów: Podstawowym trybem wyboru będzie tryb pozakonkursowy. Tryb konkursowy będzie stosowany w przypadkach uzasadnionych rodzajem projektów w danej gałęzi transportu. Forma wsparcia Dotacje (Nie przewiduje się wsparcia w formie instrumentów finansowych.) Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości.

PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Oś Priorytetowa V: Rozwój transportu kolejowego w Polsce Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości. Alokacja: 5,894 mld euro

PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 PRIORYTET INWESTCYJNY 7.I: WSPIERANIE MULTIMODALNEGO JEDNOLITEGO EUROPEJSKIEGO OBSZARU TRANSPORTU POPRZEZ INWESTYCJE W TEN-T Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Typy projektów Modernizacja i rehabilitacja istniejących szlaków kolejowych w sieci TEN-T służących do przewozów kolejowych (w ograniczonym zakresie także budowa krótkich odcinków linii). Modernizacja i zakup taboru kolejowego. Pozostałe prace związane z kompleksowym wsparciem dla systemu kolejowego: budowa i modernizacja systemów zasilania trakcyjnego; sterowanie ruchem kolejowym; inwestycje w infrastrukturę systemów usprawniających zarządzanie przewozami pasażerskimi i towarowymi; inwestycje w poprawę stanu technicznego obiektów inżynieryjnych oraz zakup specjalistycznego sprzętu technicznego. Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości.

Potencjalni beneficjenci Grupy docelowe PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 PRIORYTET INWESTCYJNY 7.I: WSPIERANIE MULTIMODALNEGO JEDNOLITEGO EUROPEJSKIEGO OBSZARU TRANSPORTU POPRZEZ INWESTYCJE W TEN-T Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Potencjalni beneficjenci Grupy docelowe Zarządcy infrastruktury kolejowej (w tym dworcowej) Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości. Użytkownicy infrastruktury transportowej Przedsiębiorstwa kolejowych przewozów pasażerskich i towarowych Spółki powołane w celu prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na wynajmowaniu / leasingu taboru kolejowego Jednostki samorządu terytorialnego

PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 PRIORYTET INWESTCYJNY 7.I: WSPIERANIE MULTIMODALNEGO JEDNOLITEGO EUROPEJSKIEGO OBSZARU TRANSPORTU POPRZEZ INWESTYCJE W TEN-T Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Tryb wyboru projektów: Podstawowym trybem wyboru będzie tryb pozakonkursowy. Tryb konkursowy będzie stosowany w przypadkach uzasadnionych rodzajem projektów w danej gałęzi transportu. Forma wsparcia Dotacje (Nie przewiduje się wsparcia w formie instrumentów finansowych.) Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości.

PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 PRIORYTET INWESTCYJNY 7.III: ROZWÓJ I REHABILITACJA KOMPLEKSOWYCH, WYSOKIEJ JAKOŚCI I INTEROPERACYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU KOLEJOWEGO ORAZ PROPAGOWANIE DZIAŁAŃ SLUŻACYCH ZMNIEJSZANIU HAŁASU Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Typy projektów Wsparcie transportu kolejowego poza siecią TEN-T (połączenia do sieci TEN-T, odcinki łączące ważne ośrodki przemysłowe i gospodarcze (tzw. feeder lines), a także linie stanowiące element połączeń portów morskich i lotniczych z zapleczem gospodarczym w głębi kraju oraz połączeń platform multimodalnych). Realizowane będą inwestycje w odniesieniu zarówno do infrastruktury liniowej (podstawowej i systemów sterowania ruchem) i punktowej (w tym m.in. przystanki kolejowe, dworce przesiadkowe), jak i taboru kolejowego. Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości.

Potencjalni beneficjenci Grupy docelowe PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 PRIORYTET INWESTCYJNY 7.III: ROZWÓJ I REHABILITACJA KOMPLEKSOWYCH, WYSOKIEJ JAKOŚCI I INTEROPERACYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU KOLEJOWEGO ORAZ PROPAGOWANIE DZIAŁAŃ SLUŻACYCH ZMNIEJSZANIU HAŁASU Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Potencjalni beneficjenci Grupy docelowe Zarządcy infrastruktury kolejowej (w tym dworcowej) Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości. Użytkownicy infrastruktury transportowej Przedsiębiorstwa kolejowych przewozów pasażerskich i towarowych Spółki powołane w celu prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na wynajmowaniu / leasingu taboru kolejowego Jednostki samorządu terytorialnego

PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 PRIORYTET INWESTCYJNY 7.III: ROZWÓJ I REHABILITACJA KOMPLEKSOWYCH, WYSOKIEJ JAKOŚCI I INTEROPERACYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU KOLEJOWEGO ORAZ PROPAGOWANIE DZIAŁAŃ SLUŻACYCH ZMNIEJSZANIU HAŁASU Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Tryb wyboru projektów: Tryb pozakonkursowy będzie miał zastosowanie do projektów kolei poza TEN-T o strategicznym znaczeniu dla społeczno-gospodarczego rozwoju kraju, zidentyfikowanych w dokumentach strategicznych w zakresie planowania rozwoju infrastruktury transportu (w tym Dokument Implementacyjny do Strategii Rozwoju Transportu). W pozostałych przypadkach będzie miał zastosowanie tryb konkursowy. Forma wsparcia Dotacje (Nie przewiduje się wsparcia w formie instrumentów finansowych.) Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości.

PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Oś Priorytetowa VII: Poprawa bezpieczeństwa energetycznego Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości. Alokacja: 1,179 mld euro

PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 PRIORYTET INWESTCYJNY 7.E: ZWIĘKSZENIE EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ I BEZPIECZEŃSTWA DOSTAW POPRZEZ ROZWÓJ INTELIGENTNYCH SYSTEMÓW DYSTRYBUCJI, MAGAZYNOWANIA I PRZESYŁU ENERGII ORAZ POPRZEZ INTEGRACJĘ ROZPROSZONEGO WYTWARZANIA ENERGII ZE ŹRÓDEŁ ODNAWIALNYCH Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Typy projektów - budowa i/lub przebudowa sieci przesyłowych i dystrybucyjnych gazu ziemnego wraz z infrastrukturą wsparcia dla systemu z wykorzystaniem technologii smart; budowa i/lub przebudowa sieci przesyłowych i dystrybucyjnych energii elektrycznej z wykorzystaniem technologii smart; budowa i/lub przebudowa magazynów gazu ziemnego; - przebudowa możliwości regazyfikacji terminala LNG. Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości.

Potencjalni beneficjenci Grupy docelowe PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 PRIORYTET INWESTCYJNY 7.E: ZWIĘKSZENIE EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ I BEZPIECZEŃSTWA DOSTAW POPRZEZ ROZWÓJ INTELIGENTNYCH SYSTEMÓW DYSTRYBUCJI, MAGAZYNOWANIA I PRZESYŁU ENERGII ORAZ POPRZEZ INTEGRACJĘ ROZPROSZONEGO WYTWARZANIA ENERGII ZE ŹRÓDEŁ ODNAWIALNYCH Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Potencjalni beneficjenci Grupy docelowe Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości. Przedsiębiorstwa energetyczne prowadzące działalność przesyłu, dystrybucji, magazynowania, regazyfikacji gazu ziemnego Użytkownicy korzystający z sieci gzowej i sieci elektroenergetycznych Przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się przesyłem i dystrybucją energii elektrycznej

PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 PRIORYTET INWESTCYJNY 7.E: ZWIĘKSZENIE EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ I BEZPIECZEŃSTWA DOSTAW POPRZEZ ROZWÓJ INTELIGENTNYCH SYSTEMÓW DYSTRYBUCJI, MAGAZYNOWANIA I PRZESYŁU ENERGII ORAZ POPRZEZ INTEGRACJĘ ROZPROSZONEGO WYTWARZANIA ENERGII ZE ŹRÓDEŁ ODNAWIALNYCH Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Tryb wyboru projektów: Tryb pozakonkursowy Forma wsparcia Dotacje (Nie przewiduje się wsparcia w formie instrumentów finansowych.) Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości.

PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Oś Priorytetowa IX: Wzmocnienie strategicznej infrastruktury ochrony zdrowia Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości. Alokacja: 0,556 mld euro

PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 PRIORYTET INWESTCYJNY 9.A INWESTYCJE W INFRASTRUKTURĘ ZDROWOTNĄ I SPOŁECZNĄ, KTÓRE PRZYCZYNIAJĄ SIĘ DO ROZWOJU KRAJOWEGO, REGIONALNEGO I LOKALNEGO, ZMNIEJSZANIA NIERÓWNOŚCI W ZAKRESIE STANU ZDROWIA, PROMOWANIE WŁĄCZENIA SPOŁECZNEGO POPRZEZ LEPSZY DOSTĘP DO USŁUG SPOŁECZNYCH, KULTURALNYCH I REKREACYJNYCH ORAZ PRZEJŚCIA Z USŁUG INSTYTUCJONALNYCH DO USŁUG NA POZIOMIE SPOŁECZNOŚCI LOKALNYCH Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Typy projektów Infrastruktura ratownictwa medycznego: wsparcie istniejących oraz utworzenie nowych szpitalnych oddziałów ratunkowych, ze szczególnym uwzględnieniem stanowisk wstępnej intensywnej terapii (roboty budowlane, doposażenie); modernizacja istniejących oraz utworzenie nowych centrów urazowych (roboty budowlane, doposażenie); -infrastruktura transportu medycznego, włącznie z całym niezbędnym, pomocniczym wyposażeniem i urządzeniami, konieczna dla zapewnienia usług ratownictwa medycznego przez 24 godziny na dobę/7 dni w tygodniu – przy SOR, jednostkach organizacyjnych szpitali wyspecjalizowanych w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych niezbędnych dla ratownictwa medycznego (roboty budowlane, doposażenie) oraz innych jednostkach udzielających ratownictwa medycznego. Do wsparcia ze środków PO IŚ 2014-2020 nie kwalifikuje się zakup karetek pogotowia i helikopterów Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości.

PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 PRIORYTET INWESTCYJNY 9.A INWESTYCJE W INFRASTRUKTURĘ ZDROWOTNĄ I SPOŁECZNĄ, KTÓRE PRZYCZYNIAJĄ SIĘ DO ROZWOJU KRAJOWEGO, REGIONALNEGO I LOKALNEGO, ZMNIEJSZANIA NIERÓWNOŚCI W ZAKRESIE STANU ZDROWIA, PROMOWANIE WŁĄCZENIA SPOŁECZNEGO POPRZEZ LEPSZY DOSTĘP DO USŁUG SPOŁECZNYCH, KULTURALNYCH I REKREACYJNYCH ORAZ PRZEJŚCIA Z USŁUG INSTYTUCJONALNYCH DO USŁUG NA POZIOMIE SPOŁECZNOŚCI LOKALNYCH Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Typy projektów Infrastruktura ponadregionalnych podmiotów leczniczych wsparcie oddziałów oraz innych jednostek organizacyjnych szpitali ponadregionalnych, udzielających świadczeń zdrowotnych stacjonarnych i całodobowych na rzecz osób dorosłych, dedykowanych chorobom układu krążenia, nowotworowym, układu kostno-stawowo mięśniowego, układu oddechowego, psychicznym (roboty budowlane, doposażenie); wsparcie oddziałów oraz innych jednostek organizacyjnych szpitali ponadregionalnych, udzielających świadczeń zdrowotnych stacjonarnych i całodobowych w zakresie ginekologii, położnictwa, neonatologii, pediatrii oraz innych oddziałów zajmujących sięleczeniem dzieci (roboty budowlane, doposażenie); - wsparcie pracowni diagnostycznych oraz innych jednostek zajmujących się diagnostyką, współpracujących z jednostkami wymienionymi powyżej. Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości.

PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 PRIORYTET INWESTCYJNY 9.A INWESTYCJE W INFRASTRUKTURĘ ZDROWOTNĄ I SPOŁECZNĄ, KTÓRE PRZYCZYNIAJĄ SIĘ DO ROZWOJU KRAJOWEGO, REGIONALNEGO I LOKALNEGO, ZMNIEJSZANIA NIERÓWNOŚCI W ZAKRESIE STANU ZDROWIA, PROMOWANIE WŁĄCZENIA SPOŁECZNEGO POPRZEZ LEPSZY DOSTĘP DO USŁUG SPOŁECZNYCH, KULTURALNYCH I REKREACYJNYCH ORAZ PRZEJŚCIA Z USŁUG INSTYTUCJONALNYCH DO USŁUG NA POZIOMIE SPOŁECZNOŚCI LOKALNYCH PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Potencjalni beneficjenci Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości. Podmioty lecznicze (a także przedsiębiorcy powstali z ich przekształcenia) utworzone przez ministra lub centralny organ administracji rządowej, publiczną uczelnię medyczną lub publiczną uczelnię prowadzącą działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych, instytuty badawcze prowadzące badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk medycznych, uczestniczące w systemie ochrony zdrowia Podmioty lecznicze udzielające świadczeń zdrowotnych w zakresie ratownictwa medycznego

PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 PRIORYTET INWESTCYJNY 9.A INWESTYCJE W INFRASTRUKTURĘ ZDROWOTNĄ I SPOŁECZNĄ, KTÓRE PRZYCZYNIAJĄ SIĘ DO ROZWOJU KRAJOWEGO, REGIONALNEGO I LOKALNEGO, ZMNIEJSZANIA NIERÓWNOŚCI W ZAKRESIE STANU ZDROWIA, PROMOWANIE WŁĄCZENIA SPOŁECZNEGO POPRZEZ LEPSZY DOSTĘP DO USŁUG SPOŁECZNYCH, KULTURALNYCH I REKREACYJNYCH ORAZ PRZEJŚCIA Z USŁUG INSTYTUCJONALNYCH DO USŁUG NA POZIOMIE SPOŁECZNOŚCI LOKALNYCH PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Tryb wyboru projektów: Wybór projektów będzie oparty o dane wynikające z map potrzeb zdrowotnych przygotowywanych obecnie przez MZ, w tym Wojewódzkich Planów Działania Systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego (WPDSPRM). Forma wsparcia Dotacje (Nie przewiduje się wsparcia w formie instrumentów finansowych.) Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości.

PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020 PRIORYTET INWESTCYJNY 7.E: ZWIĘKSZENIE EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ I BEZPIECZEŃSTWA DOSTAW POPRZEZ ROZWÓJ INTELIGENTNYCH SYSTEMÓW DYSTRYBUCJI, MAGAZYNOWANIA I PRZESYŁU ENERGII ORAZ POPRZEZ INTEGRACJĘ ROZPROSZONEGO WYTWARZANIA ENERGII ZE ŹRÓDEŁ ODNAWIALNYCH Dziękuję za uwagę Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Tryb wyboru projektów: Wybór projektów będzie oparty o dane wynikające z map potrzeb zdrowotnych przygotowywanych obecnie przez Ministerstwo Zdrowia, w tym Wojewódzkich Planów Działania Systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego (WPDSPRM). Forma wsparcia Dotacje (Nie przewiduje się wsparcie w formie instrumentów finansowych.) Źródło: Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wersja zaakceptowana decyzją Komisji Europejskiej z dnia 5 grudnia 2014 r. (dokument dostępny na stronie internetowej: www.pois.gov.pl ) Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości.