Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Interpretacje przepisów prawa podatkowego
Advertisements

Departament Ochrony Środowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego Dostęp do informacji o środowisku Płock, 8 lipca 2004 r.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 sierpnia 2008 r. w sprawie programu Patent Plus – wsparcie patentowania wynalazków Patrycja.
Prof. dr hab. Krystyna Szczepanowska – Kozłowska
dr Grzegorz Sibiga Instytut Nauk Prawnych PAN
Partnerstwa w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki.
Instytut Prawa Własności Intelektualnej UJ
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Nowelizacja Ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2005 MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO.
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
Aktualne zagadnienia prawne.
Status SP ZOZ, a komercyjne usługi medyczne
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność Kwestię tę reguluje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu użytkowania wieczystego we własność
BIP czyli Biuletyn Informacji Publicznej
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH I INFORMACJI NIEJAWNYCH
Regulamin dotyczący zasad ochrony i komercjalizacji dóbr niematerialnych w Uniwersytecie Warmińsko- Mazurskim w Olsztynie -uchwalony przez Senat
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
PAŃSTWOWA INSPEKCJA SANITARNA
Ochrona własności intelektualnej
LICENCJE OPROGRAMOWANIA
PRAWO AUTORSKIE w polsce
Podatki Vat.
Zasady stosowania 50 % kosztów uzyskania przychodu
Postępowanie administracyjne w zarządzaniu oświatą
PRAWO AUTORSKIE Co należy wiedzieć? - EDUKACJA
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych
Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
SIO źródło danych o kształceniu zawodowym i planowane zmiany.
Jak organizacja może sama „zarobić” na swoje działania – czyli o działalności odpłatnej i gospodarczej. Beata Matyjaszczyk Educare.
POJĘCIE PRZEDSIĘBIORCY W PRAWIE POLSKIM
Petycja Twoje Prawo.
Poświadczanie dokumentów w KPA
Prawo własności przemysłowej? Prawo mienia przemysłowego? Prawo dóbr przemysłowych? Dz.U USTAWA z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej.
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
EEXPO-ŁÓDŹ (Al. Politechniki 4) XPO-ŁÓDŹ EXPO-ŁÓDŹ (Al. Politechniki 4) (Al. Politechniki 4) seminarium warsztatowe poświęcone.
U DOSTĘPNIANIE INFORMACJI O ŚRODOWISKU I UDZIAŁ SPOŁECZEŃSTWA W JEGO OCHRONIE Podyplomowe Studia Prawne instrumenty ochrony środowiska Prowadzący: Anna.
UMOWY O PRACĘ – ZMIANY.
Reglamentacja procesu budowy
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
Prawo autorskie w szkole, czyli … zasady eksploatacji Internetu
Zakres obowiązywania kpa
Prawo zagospodarowania przestrzennego a prawa jednostki.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Warszawa, Piotr Czaplicki Rynek Leków a Własność Intelektualna Udzielanie patentów na substancje lecznicze w praktyce Urzędu Patentowego RP.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Własność intelektualna w projektach 7PR.
Dziękuję za uwagę Pomoc techniczna PROW 2014 – 2020 Koszty kwalifikowalne – informacje ogólne - proj. rozp. MRiRW w spr. szczegółowych warunków i trybu.
„Przedsiębiorcą być, czyli trochę o działalności gospodarczej”
Udostępnianie dokumentacji w archiwum wyodrębNionym – do celów służbowych i naukowo-badawczych mgr Klaudia Banach.
NADZÓR UBEZPIECZENIOWY
Konstytucyjny system źródeł prawa
Ustawa o ponownym wykorzystywaniu Informacji Sektora Publicznego
TEMAT KLASYFIKOWANIE INFORMACJI NIEJAWNYCH. KLAUZULE TAJNOŚCI
Rządowa administracja zespolona w administracji
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
PRAWO WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
Publiczne prawo konkurencji
Ochrona baz danych.
PRAWA POKREWNE.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Anonimowość wnioskodawcy
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
dr Piotr Sitniewski  Prezes Fundacji JAWNOSC.PL
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA mgr Barbara Trybulińska.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zapis prezentacji:

Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego

dr B. Fischer dr A. Piskorz-Ryń dr M. Sakowska- Baryła dr J. Wyporska-Frankiewicz

Ustawa z dnia 25 lutego 2016 r. o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz. U. z 2016 r. poz. ) weszła w życie 16 czerwca 2016 r. ponownego wykorzystywania isp nie reguluje już ustawa o dostępie do informacji publicznej

Definicja ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego art. 2 ust. 2 upw Przez ponowne wykorzystywanie należy rozumieć wykorzystywanie przez osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „użytkownikami”, informacji sektora publicznego, w celach komercyjnych lub niekomercyjnych innych niż pierwotny publiczny cel, dla którego informacja została wytworzona. 3. Ponownym wykorzystywaniem w rozumieniu ustawy nie jest udostępnianie lub przekazanie informacji sektora publicznego przez podmiot wykonujący zadania publiczne innemu podmiotowi wykonującemu zadania publiczne wyłącznie w celu realizacji takich zadań.

Definicja ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego Obejmuje cztery elementy, które muszą być spełnione łącznie: 1. aspekt użytkowy tego prawa; 2. przedmiot użycia, którym jest informacja sektora publicznego będąca w posiadaniu podmiotów zobowiązanych, o których mowa w art. 3 i 4 upw, przy czym isp stanowi istotny element tworzonego produktu dobra lub usługi; 3. podmiot uprawniony (osoba fizyczna, prawna, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej); 4. cel użycia inny niż wykonywanie zadań publicznych.

Definicja ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego Udzielenie pozytywnej odpowiedzi na każde ze wskazanych poniżej pytań będzie oznaczało, że można uznać użycie konkretnej informacji za ponowne wykorzystywanie: 1) Czy udostępnianie lub przekazywanie następuje dla wytworzenia produktów, dóbr lub usług o wartości dodanej? 2) Czy przedmiotem udostępniania lub przekazywania jest isp będąca w posiadaniu podmiotów zobowiązanych, o których mowa w art. 3 i 4 upw i czy stanowi ona istotny element tworzonego produktu dobra lub usługi?; 3) Czy wnioskodawcą jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej? 4) Czy cel użycia isp jest inny niż wykonywanie zadań publicznych?

Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego Problemy w zakresie ponownego wykorzystywania Definicja Odróżnienie wniosków o dostęp od wniosków o ponowne wykorzystywanie Wnioski o ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego niebędącej informacją publiczną Katalog podmiotów uprawnionych

Procedura Tryb cywilny czy administracyjny? Wniosek o udostępnienie isp do ponownego wykorzystywania Stosowanie przepisów kpa

Wnioskowy tryb ponownego wykorzystywania 1. Wniesienie wniosku 2. Wniosek o stały dostęp 3. Warunki formalne wniosku 4. Forma i sposób złożenia wniosku 5. Wezwanie do usunięcia braków formalnych wniosku oraz skutek nie uczynienia zadość wezwaniu 6. Rozpatrzenie wniosku (terminy, przewlekłość i bezczynność), - sposoby rozpatrzenia wniosku - bezwarunkowe przekazanie isp - poinformowanie o braku warunków - oferta - rozstrzygnięcie wniosku decyzją administracyjną -odmowa ze względu na ograniczenia w tym prawa własności intelektualnej

Warunki Warunki obligatoryjne przewidziane zostały w art. 13 ust. 2 upw - podmiot zobowiązany zawsze ma obowiązek określić: 1) warunki ponownego wykorzystywania ISP, mających cechy utworu lub przedmiotu praw pokrewnych w rozumieniu przepisów upapp lub stanowiących bazę danych w rozumieniu przepisów uobd, do których przysługują mu autorskie prawa majątkowe lub prawa pokrewne 2) warunek dotyczący obowiązku poinformowania o nazwisku, imieniu lub pseudonimie twórcy lub artysty wykonawcy, jeżeli jest znany.

Warunki Warunki określane fakultatywnie na podstawie art. 14: 1) ogólne (powszechne) warunki ponownego wykorzystywania (art. 14 ust. 1), które mogą być określone przez wszystkie podmioty zobowiązane 2) inne niż ogólne warunki, które mogą być określane przez muzea państwowe, muzea samorządowe, biblioteki publiczne, biblioteki naukowe. Podmiot zobowiązany nie ma prawnej możliwości dowolnego określenia warunków ponownego wykorzystania, jego swoboda sprowadza się do zdecydowania o ich wprowadzeniu. Treść warunków determinuje art. 14 upw.

Warunki Warunki ponownego wykorzystywania mogą dotyczyć (art. 14 ust. 1): 1) obowiązku poinformowania o źródle, czasie wytworzenia i pozyskania informacji od podmiotu zobowiązanego 2) obowiązku poinformowania o przetworzeniu informacji ponownie wykorzystywanej 3) zakresu odpowiedzialności podmiotu zobowiązanego za udostępniane lub przekazywane informacje

Opłaty 1) opłata ustalana na zasadach ogólnych - odpowiadająca dodatkowym kosztom poniesionym przez podmiot zobowiązany w przypadku wniosku o ponowne wykorzystywanie, o której mowa w art. 17 upw 2) opłata za ponowne wykorzystywanie w drodze teletransmisji - koszty wynikające z dostosowania systemu teleinformatycznego oraz warunków technicznych i organizacyjnych do realizacji wniosku 3) opłata za komercyjne wykorzystywanie informacji muzeów państwowych i samorządowych - za ponowne wykorzystywanie informacji w celach innych niż niekomercyjne o charakterze badawczym, naukowym lub edukacyjnym, o której mowa w art. 18 upw, może być wyższa niż ustalana na zasadach ogólnych

Opłaty art. 17 upw 1. Podmiot zobowiązany może nałożyć opłatę za ponowne wykorzystywanie, jeżeli przygotowanie lub przekazanie informacji w sposób lub w formie wskazanych we wniosku o ponowne wykorzystywanie wymaga poniesienia dodatkowych kosztów. 2. Ustalając wysokość opłaty, o której mowa w ust. 1, uwzględnia się koszty przygotowania lub przekazania informacji sektora publicznego w określony sposób i w określonej formie oraz inne czynniki, które będą brane pod uwagę przy rozpatrywaniu nietypowych wniosków o ponowne wykorzystywanie, które mogą mieć wpływ w szczególności na koszt lub czas przygotowania lub przekazania informacji. Łączna wysokość opłaty nie może przekroczyć sumy kosztów poniesionych bezpośrednio w celu przygotowania lub przekazania informacji sektora publicznego w celu ponownego wykorzystywania w określony sposób i w określonej formie.

Ograniczenia prawa do ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego 1) ze względu na ochronę informacji niejawnych oraz ochronę innych tajemnic ustawowo chronionych (art. 6 ust. 1); 2) ze względu na prywatność osoby fizycznej i tajemnicę przedsiębiorcy (art. 6 ust. 2); 3) ze względu na ograniczenie dostępu do informacji na podstawie przepisów innych ustaw (art. 6 ust. 3); 4) dotyczące informacji, których wytwarzanie przez podmioty zobowiązane nie należy do zakresu ich zadań publicznych określonych prawem (art. 6 ust. 4 pkt 1);

Ograniczenia prawa do ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego 5) dotyczące informacji powiązanych z depozytami znajdującymi się w posiadaniu podmiotu zobowiązanego, o ile ich właściciele umownie wyłączyli możliwość ich udostępniania lub przekazywania w całości lub w określonym zakresie (art. 6 ust. 4 pkt 2); 6) dotyczące informacji, do których prawa autorskie i prawa pokrewne, prawa do baz danych, prawa do odmian roślin, prawa własności przemysłowej lub prawa własności przemysłowej podlegającego ochronie na podstawie umów międzynarodowych lub przepisów prawa Unii Europejskiej, przysługują podmiotom innym niż podmioty zobowiązane (art. 6 ust. 4 pkt 3); 7) dotyczące informacji będących w posiadaniu muzeów państwowych, muzeów samorządowych, bibliotek publicznych, bibliotek naukowych lub archiwów, w przypadku gdy pierwotnym właścicielem autorskich praw majątkowych lub praw pokrewnych były podmioty inne niż podmioty zobowiązane, a czas trwania tych praw nie wygasł (art. 6 ust. 4 pkt 4).

Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego a ochrona danych osobowych i inne ustawy Art. 7 upw 1. Przepisy ustawy nie naruszają prawa dostępu do informacji publicznej ani wolności jej rozpowszechniania, ani przepisów innych ustaw określających zasady, warunki i tryb dostępu do informacji będących informacjami sektora publicznego. 2. Przepisy ustawy nie naruszają przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2135 i 2281 oraz z 2016 r. poz. 195).

Dziękujemy za uwagę!