Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

PRAWA POKREWNE.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "PRAWA POKREWNE."— Zapis prezentacji:

1 PRAWA POKREWNE

2 Prawo autorskie utwory prawa pokrewne bazy danych

3 Cel: ochrona interesów osób, dzięki którym utwory są rozpowszechniane
Pojęcie Prawa pokrewne – zbywalne, bezwzględne prawa podmiotowe powstające obok praw autorskich Cel: ochrona interesów osób, dzięki którym utwory są rozpowszechniane

4 Katalog Prawa do artystycznych wykonań
Prawa do fonogramów i wideogramów Prawa do nadań programów Prawa do pierwszych wydań Prawa do wydań naukowych i artystycznych

5 PRAWA DO ARTYSTYCZNYCH WYKONAŃ
Przedmiot: artystyczne wykonanie utworu lub dzieła sztuki ludowej niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (art. 85 ust. 1 PrAut) -> działania, które w sposób twórczy przyczyniają się do powstania wykonania Podmiot: artysta wykonawca (w przypadku zespołu - zob. art. 91 PrAut)

6 PRAWA DO ARTYSTYCZNYCH WYKONAŃ
Treść – wyłączne prawa do (art. 86 PrAut): Ochrony dóbr osobistych wskazywanie artysty wykonawcy jako twórcy (chyba że pominięcie zwyczajowo przyjęte) decydowanie o sposobie oznaczenia wykonawcy (w tym zachowanie anonimowości lub posłużenie się pseudonimem) sprzeciwiania się jakimkolwiek wypaczeniom, przeinaczeniom i innym zmianom wykonania, które mogłyby naruszać jego dobre imię Korzystania z artystycznego wykonania i rozporządzania prawami do niego – dot. enumeratywnie wskazanych pól eksploatacji! w zakresie utrwalania i zwielokrotniania: prawo do wytwarzania określoną techniką egzemplarzy wykonania, w tym zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową w zakresie obrotu egzemplarzami, na których utrwalono wykonanie: prawo wprowadzania do obrotu, użyczania lub najmu egzemplarzy w zakresie rozpowszechniania wykonania w inny sposób: prawo nadawania, reemitowania , odtwarzania, publicznego udostępniania* utrwalenia wykonania

7 PRAWA DO ARTYSTYCZNYCH WYKONAŃ
*Publiczne udostępnianie – w taki sposób, aby każdy mógł mieć dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym Ponadto artyście wykonawcy przysługuje prawo do wynagrodzenia za korzystanie z wykonania lub rozporządzanie prawami do niego określone w umowie albo przyznane w przepisach ustawy. Prawo do stosownego wynagrodzenia przysługuje też w przypadku nadawania, reemitowania lub odtwarzania artystycznego wykonania za pomocą wprowadzonego do obrotu egzemplarza.

8 PRAWA DO ARTYSTYCZNYCH WYKONAŃ
Czas trwania uprawnień majątkowych artysty wykonawcy – 50 lat Ww. termin należy liczyć: po roku, w którym ustalono artystyczne wykonanie od chwili publikacji utrwalenia wykonania lub publicznego odtworzenia – jeśli nastąpiło w tym czasie jeśli obydwa nastąpiły – od wcześniejszego zdarzenia

9 PRAWA DO FONOGRAMÓW I WIDEOGRAMÓW
Przedmiot: fonogramy i wideogramy Fonogram – pierwsze utrwalenie warstwy dźwiękowej wykonania utworu albo innych zjawisk akustycznych Wideogram – pierwsze utrwalenie sekwencji ruchowych obrazów (z dźwiękiem lub bez), niezależnie od tego, czy stanowi ono utwór audiowizualny

10 PRAWA DO FONOGRAMÓW I WIDEOGRAMÓW
Podmiot: producent – osoba, pod której nazwiskiem lub firmą (nazwą) fonogram lub wideogram został po raz pierwszy sporządzony Utrwalenia „pirackie” – egzemplarze fonogramów lub wideogramów, na których brak jest oznaczenia: autorstwa, artystycznego wykonawstwa, tytułów utworów, daty sporządzenia, nazwiska lub firmy (nazwy) producenta lub nazwy organizacji radiowej lub telewizyjnej (w odniesieniu do utrwalenia nadań)

11 PRAWA DO FONOGRAMÓW I WIDEOGRAMÓW
Treść – wyłączne prawo do rozporządzania i korzystania z tych dóbr w zakresie: zwielokrotniania określona techniką wprowadzania do obrotu najmu oraz użyczenia egzemplarzy publicznego udostępniania Ponadto – prawo do wynagrodzenia w przypadku nadawania, reemitowania lub odtwarzania wprowadzonego do obrotu fonogramu lub wideogramu

12 PRAWA DO FONOGRAMÓW I WIDEOGRAMÓW
Czas trwania uprawnień: 50 lat po roku, w którym fonogram/wideogram został sporządzony, opublikowany lub rozpowszechniony

13 PRAWA DO NADAŃ PROGRAMÓW
Przedmiot: nadanie programów Nadanie programów – każdy dowolnie wyodrębniony odcinek nadawanych programów radiowych lub telewizyjnych, niezależnie od tego czy składają się nań utwory chronione prawem autorskim i czy wykorzystano w nim dobra niematerialne stanowiące przedmiot innych praw pokrewnych

14 PRAWA DO NADAŃ PROGRAMÓW
Podmiot: organizacja radiowa lub telewizyjna Organizacja radiowa/telewizyjna – definicja w ustawie o radiofonii i telewizji – osoba fizyczna, prawna lub osobowa spółka handlowa, która tworzy i zestawia program oraz rozpowszechnia go lub przekazuje innym osobom w celu rozpowszechnania

15 PRAWA DO NADAŃ PROGRAMÓW
Treść – wyłączne prawo do rozpowszechniania i korzystania z nadań programów w zakresie: utrwalania zwielokrotniania określoną techniką nadawania przez inna organizację radiową lub telewizyjną reemitowania wprowadzania do obrotu utrwaleń odtwarzania w miejscach dostępnych za opłatą wstępu udostępnienia utrwaleń w taki sposób, by każdy mógł mieć do nich dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym

16 PRAWA DO NADAŃ PROGRAMÓW
Czas trwania uprawnień: 50 lat – po roku pierwszego nadania programu

17 PRAWO DO PIERWSZYCH WYDAŃ ORAZ WYDAŃ NAUKOWYCH I KRYTYCZNYCH
Dwie sytuacje: Wydawca pierwszy zgodnie z prawem opublikował (rozpowszechnił w inny sposób) utwór, którego czas ochrony już wygasł, a jego egzemplarze nie były jeszcze publicznie udostępniane wyłączne prawo do rozporządzania utworem i korzystania z niego na wszystkich polach eksploatacji czas 25 lat od daty pierwszej publikacji/udostępnienia Ten, kto po upływie czasu ochrony prawa autorskiego do utworu przygotował jego wydanie krytyczne lub naukowe, niebędące utworem wyłączne prawo do rozporządzania wydaniem i korzystania z niego w zakresie: a) utrwalania i zwielokrotniania (wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy) b) obrotu oryginałem albo egzemplarzami na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy)


Pobierz ppt "PRAWA POKREWNE."

Podobne prezentacje


Reklamy Google