Linia współpracy Projekt „Informatyzacja JST z wykorzystaniem technologii przetwarzania w Chmurze” Warszawa, 13 stycznia 2014 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYKORZYSTANIE POTENCJAŁU CHMURY OBLICZENIOWEJ W EUROPIE
Advertisements

Zewnętrzne i wewnętrzne uwarunkowania inteligentnej specjalizacji regionów Toruń, 20 marca 2013 Instytut Badań nad Przedsiębiorczością i Rozwojem.
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
1. Geneza projektu 2. Założenia i cele projektu 3. Harmonogram projektu 4. Produkty projektu 5. Założenia techniczne i wydajnościowe 6. Wizja systemu 7.

Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
WIELKOPOLSKI OŚRODEK EKONOMII SPOŁECZNEJ PRZY STOWARZYSZENIU NA RZECZ SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH.
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
1 Projekt System 7/24. Białystok, 9 lipiec 2007 System 7/24 - jako przykład współpracy BIZNES - SAMORZĄD Warszawa,
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
Office 365… (liveatedu) Andrzej Kowalczyk
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Koncepcja Geoprzestrzennego Systemu Informacji o Terenie Górniczym
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Narodowa Strategia Spójności
Projekt „e-świętokrzyskie” Finansowany z funduszy ZPORR na
Problemy organizacji usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną wdrażanych przez MSWiA   współpraca między systemami lokalnymi a platformą ePUAP.
E-PUAP Usługi administracji świadczone drogą elektroniczną metodyka wyboru, lista usług, kolejność wdrażania. dr inż. Dariusz Bogucki p.o. Dyrektor Departamentu.
Urząd Miasta Ostrowiec Świętokrzyski Kielce 12 marca 2009 r.
Zasady leżące u podstaw informatyzacji administracji publicznej
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
Jakie Centrum Obywatelskie w Łodzi? Forum Pełnomocników 19 czerwca 2012.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Zadanie: Integracja oprogramowania w gminach i starostwie
XIV Kongres Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej
PRODUKTY Instytut Ekologii Terenów Uprzemysłowionych Dział Promocji
Informatyzacja JST z zastosowaniem technologii przetwarzania w chmurze
Informatyzacja JST z zastosowaniem technologii przetwarzania w chmurze Centrum Projektów Informatycznych Warszawa, 22 kwietnia 2013 r. Linia Współpracy,
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
Informacja nt. stanu realizacji konkursu
Internet i telekomunikacja NETInstal Pszów ul. Łanowa 34 tel (Poland) tel (U.K.) opracowanie: inż. Błażej.
Cloud computing – chmura obliczeniowa
TWORZENIE I ROZWIJANIE STANDARDÓW USŁUG POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ Konkurs na wykonanie pilotażowego wdrażania standardów usług i modeli instytucji.
2010 Aleksandra Herba Przewodnicząca Rady Punktów Konsultacyjnych KSU Prokurent, Zastępca Dyrektora Generalnego Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach.
Świadczenie e-usług publicznych na poziomie centralnym i regionalnym
Informatyzacja JST z zastosowaniem technologii przetwarzania w chmurze
Termin zakończenia – III kwartał 2014 r. Projekty współfinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
Tworzenie infrastruktury informacyjnej dla polskiego
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Kick-off meeting PROJEKT „Poprawa zdolności administracyjnych
Projekt Wojewody Opolskiego Upowszechnienie e-usług świadczonych przez administrację publiczną w województwie opolskim.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Biblioteka publiczna w regionie jako dystrybutor informacji Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu informacyjnemu. - w drodze ku otwartemu.
PROJEKT „SIEĆ SZEROKOPASMOWA POLSKI WSCHODNIEJ”
Jak powstaje chmura? Maciej Nabożny, Miłosz Zdybał
Informatyzacja procesów komunikacyjnych związanych z prowadzeniem postępowań przygotowawczych w sprawach karnych („e-prokuratura”) Publiczna prezentacja.
Rozwój Systemu Digitalizacji Akt Postępowań Przygotowawczych (iSDA) Publiczna prezentacja założeń projektu w ramach POPC 2.1 prok. Marek Zajkowski Dyrektor.
Koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Warszawa,
Propozycja kryteriów szczegółowych wyboru finansowanych operacji dla Działania 2.1 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
Bezpieczeństwo cloud computing FAKTY I MITY Beata Marek, cyberlaw.pl Beata Marek, cyberlaw.pl Kancelaria w chmurze, Kancelaria w chmurze, 19.X X.2012.
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Dr inż. Jan Gąsienica-Samek – CRZL, kierownik projektu 1.12 Dr inż. Jan Gąsienica-Samek Kierownik projektu 1.12 Centrum.
Centralna Komisja Egzaminacyjna
Zintegrowany monitoring infrastruktury IT w Budimex
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
Sygnity.City Otwarty Ekosystem Inteligentnych Miast.
Projekt STARGARDZKI INTERNET SZEROKOPASMOWY planowany do realizacji ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na.
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
E-turystyka w sektorze publicznym
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
OGÓLNOPOLSKA SIEĆ EDUKACYJNA
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
Zasady leżące u podstaw informatyzacji administracji publicznej
Zapis prezentacji:

Linia współpracy Projekt „Informatyzacja JST z wykorzystaniem technologii przetwarzania w Chmurze” Warszawa, 13 stycznia 2014 r.

W Programie Zintegrowanej Informatyzacji Państwa Chmura obliczeniowa W Programie Zintegrowanej Informatyzacji Państwa Zbudowanie do 2020 roku Chmury Obliczeniowej Administracji Publicznej jest jednym z zadań Programu Zintegrowanej Informatyzacji Państwa. Potencjał zbudowany przez Chmurę Obliczeniowa Administracji Publicznej warunkuje osiągnięcie korzyści całego PZIP Zakłada się etapowa realizacje przedsięwzięcia a pierwszym (pilotowym etapem) będzie Projekt „Informatyzacja JST z zastosowaniem technologii przetwarzania w Chmurze”

Przesłanki do budowy Chmury Administracji Publicznej Problem Narastające dysproporcje w dostępności e-usług administracji Duże jednostki świadczą e-usługi na poziomie europejskim Małe jednostki odstają coraz mocniej „in minus” Granica dostępności podnosi się coraz wyżej Powody „Dodatnie sprzężenie zwrotne TIK”: Realizacja zadań administracji coraz mocniej bazuje na TIK Wykorzystanie TIK wiąże się z rosnącymi kosztami Możliwe Rozwiązanie Chmura obliczeniowa całej administracji Potwierdzają to wyniki badań Komisji Europejskiej Potwierdzają to wyniki badania ARC dla MSWiA w 2011 Są pozytywne doświadczenia krajów UE!

Co to jest chmura obliczeniowa? model wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych, oparty na użytkowaniu usług dostarczonych przez usługodawcę zewnętrznego w stosunku do danego podmiotu (usługobiorcy); usługa oferowana jest przez udostępniane przez usługodawcę oprogramowanie oraz eksploatowaną przez niego infrastrukturę; dzięki przeniesieniu zasobów (serwerów, danych, aplikacji) z naszej firmy/serwerowni w inne miejsce, można uzyskać oszczędności: zakupu sprzętu i oprogramowania (w tym licencji), utrzymania ośrodków obliczeniowych oraz ich kadr, związanych z koniecznością zakupu licencji czy instalowania oprogramowania, związanych z administrowaniem oprogramowaniem.

Modele usług Chmury SaaS (Software as a Service): dostęp do określonych gotowych funkcjonalności: mogą to być i proste aplikacje (edytor, poczta) i zaawansowane rozwiązania CRM, workflow, księgowości, pracy grupowej itp. PaaS (Platform as a Service): dostęp do platformy (standardowego środowiska pracy), na której można tworzyć, instalować i uruchamiać własne aplikacje IaaS (Infrastructure as a Service): dostęp do funkcjonalności sprzętowych, takich jak moc obliczeniowa procesorów, przestrzeń na dysku, serwer pozwalający zdalne posadowienie własnego systemu operacyjnego i aplikacji

Co powstanie w ramach projektu? W ramach projektu Chmura Administracji Publicznej powstanie: Infrastruktura prywatnej chmury obliczeniowej administracji publicznej obejmująca zasoby wielu ośrodków obliczeniowych (zarówno JAR jak i JST), centrum zarządzania siecią Zwirtualizowana infrastruktura udostępniająca zasoby powyższego gridu obliczeniowego dla całej administracji w modelu IaaS, Wykorzystujące infrastrukturę platformy udostępniane w modelu PaaS (centralne, regionalne i lokalne), Aplikacje udostępniane w modelu SaaS (centralne, regionalne i lokalne) Infrastruktura i usługi Chmury rozwijane będą w oparciu o zasoby znajdujące się już we władaniu administracji centralnej i JST, jak i zasoby komercyjne i JBR (partnerstwo)

Role w przedsięwzięciu MAC / Operator Udostępnianie usług na oczekiwanym poziomie Pozyskiwanie zasobów infrastruktury centralnej Centralny rozwój usług Jednostki (klienci) Eksploatacja usług Udostępnianie swojej infrastruktury Ustalanie wymagań dla rozwijanych usług Model organizacyjno-prawny Operatora Aspekt organizacyjny Aspekt rozwoju infrastruktury Aspekt rozwoju usług

Co już realizujemy w tym przedsięwzięciu Ekspertyza możliwości wykorzystania usług przetwarzania w chmurze w sektorze administracji publicznej : Umożliwi ono określenie, w których obszarach działalności administracji zastosowanie chmury przyniesie największe efekty, a w przypadku, których chmura nie powinna być stosowana np. ze względów bezpieczeństwa. W ramach ekspertyzy zbadane zostaną też wszechstronnie uwarunkowania prawne stosowania chmury obliczeniowej w administracji państwowej Uwzględnione będą prace prowadzone z inicjatywy instytucji Unii Europejskiej. Wynik ekspertyzy będzie stanowił wytyczne kierunkowe do zastosowań chmury obliczeniowej w administracji państwowej w szerokim zakresie. MAC zainicjowało projekt pilotowy umożliwiający dostarczanie e-usług dla małych JST w chmurze obliczeniowej: zredefiniowany projekt Informatyzacja JST z wykorzystaniem przetwarzania w chmurze

Co umożliwi pilotaż „małej chmury” Praktyczne zweryfikowanie założeń dotyczących świadczenia e-usług w Chmurze w tym zakresu (współ)odpowiedzialności za rozwój infrastruktury i usług wspólnych; Określenie optymalnego modelu funkcjonowania Operatora w kontekście zapewnienia trwałości projektu i modelu finansowania utrzymania i rozwoju Chmury Administracji Publicznej Zweryfikowanie kształtu i zakresu umów SLA podpisywanych pomiędzy MAC / Operator  JST na świadczenie usług; Weryfikację możliwości wykorzystania infrastruktury IT już funkcjonującej / budowanej w JST / Jednostkach Administracji Rządowej / innych jednostkach (Plan Budowy Wspólnej Infrastruktury); Określenie usług elektronicznych jakie powinny być docelowo rozwijane we wspólnej infrastrukturze, w szczególności obszarów możliwego re-use już funkcjonujących rozwiązań (Katalog e-Usług Wspólnych).

Korzyści dla JST uczestniczących w pilotażu Zakłada się, że w realizacji projektu pilotowego będą uczestniczyć wybrane, zainteresowane JST, dzięki którym będzie można praktycznie zweryfikować założenia organizacyjno-techniczne budowy Chmury Administracji Publicznej Z JST uczestniczącymi w projekcie MAC podpisze Porozumienia Korzyści dla JST uczestniczącej w projekcie: Dostęp do usług udostępnianych w chmurze w okresie realizacji projektu bez jakichkolwiek opłat; Dostęp do usług udostępnianych w chmurze po zakończeniu realizacji projektu – w okresie trwałości, bez jakichkolwiek opłat; Udział w szkoleniach (w tym w certyfikacji) dla pracowników urzędów uczestniczących w pilotażu na takich samych zasadach jak zespołu projektowego;

E-Usługi przewidziane w etapie pilotowym (propozycja) Usługa Projekt pilotowy Dalsze etapy „dużej chmury” Hosting stron WWW podmiotów administracji publicznej Wdrożenie (zakres pilotowy) Rozszerzenie zakresu Udostępnianie mocy obliczeniowej Internetowy backup dla JST Platforma szkoleń multimedialnych Fora dyskusyjne dla urzędów analiza Usługi telefonii IP i komunikacji natychmiastowej wraz z centralną książką teleadresową Centrum SMS administracji publicznej System Konsultacji Samorządowych Jednolity System Opłat Lokalnych Nowy System Analiz Samorządowych Punkt kontaktowy e-administracji publicznej Interaktywny konsultant prawny

Warunki dla JST uczestniczących w pilotażu (1) Warunki techniczne Zapewnienie stałego łącza internetowego o przepustowości min. 1 Mbit /s, na własny koszt uczestnika pilotażu Jest to przepustowość oszacowana na bazie doświadczeń z realizacji projektów przez CPI (pl.ID – moduł ZMOKU / CMOKU) Beneficjent nie ma możliwości refundowania kosztów bieżących związanych z dostępem do Internetu. Łącze musi funkcjonować w momencie przystąpienia JST do projektu (zestawione, skonfigurowany router itd.) Beneficjent nie ma możliwości refundowania kosztów związanych zapewnieniem dostępu do Internetu. W ramach tego projektu nie jest przewidywane przetwarzanie informacji niejawnych

Warunki dla JST uczestniczących w pilotażu (2) Warunki organizacyjne W JST musi być zatrudniony min. jeden informatyk, który będzie stałym przedstawicielem JST w projekcie Przedstawiciel JST będzie zobowiązany do uczestnictwa w spotkaniach projektowych (w szczególności spotkaniach Rady Użytkowników): częstotliwość maksymalnie 1 / miesiąc Beneficjent zakłada refundowanie delegacji przedstawicieli JST w związku z ich udziałem w spotkaniach projektowych oraz spotkaniach Rady Użytkowników. Przedstawiciele JST będą zobowiązani do uczestnictwa w konferencjach, szkoleniach i seminariach Beneficjent zakłada refundowanie delegacji przedstawicieli JST w związku z ich udziałem w konferencjach, szkoleniach i seminariach JST zobowiązuje się do stosowania zasad związanych z promocja i informacja o finansowaniu projektu ze środków wspólnotowych JST zobowiązuje się do korzystania z usług udostępnionych w Chmurze w okresie projektu oraz w okresie jego trwałości

Jak jednostka będzie mogła docelowo wykorzystać chmurę Wykorzystać gotowe aplikacje dostępne w Chmurze – w szczególności na e-PUAP lub innych platformach wykorzystujących infrastrukturę Chmury (model SaaS); Wykorzystać infrastrukturę Chmury do budowy aplikacji (samemu lub w grupie) w szczególności zamawiając na rynku Przenieść do wspólnej infrastruktury już posiadane aplikacje / skorzystać z wersji „chmurowej” Zintegrować swoją platformę usługową ze wspólną infrastruktura - dostęp do wspólnych zasobów danych

Docelowe usługi w modelu IaaS Obszar Usługi Możliwe usługi oferowane w ramach projektu użyczanie mocy obliczeniowej podmiotom publicznym, hosting stron internetowych administracji publicznej, internetowy backup, usługi telefonii IP i komunikacji natychmiastowej wraz z centralną książką teleadresową administracji Centrum SMS administracji. Możliwe pola integracji z systemami JST Włączenie zasobów centrów obliczeniowych JST do wspólnej jednolicie zarządzanej infrastruktury teleinformatycznej całej administracji (tzw. grid obliczeniowy administracji). Pola możliwej integracji z systemami centralnymi Włączenie zasobów centrów obliczeniowych administracji centralnej do wspólnej infrastruktury teleinformatycznej całej administracji.

Docelowe usługi w modelu PaaS Obszar Usługi Możliwe usługi oferowane w ramach projektu platforma szkoleń multimedialnych administracji, platforma konsultacji społecznych (system konsultacji samorządowych). Możliwe pola integracji z systemami JST Integracja platform regionalnych oraz zintegrowanych systemów JST na wspólnej infrastrukturze teleinformatycznej. Pola możliwej integracji z systemami centralnymi pełna integracja z infrastrukturą Platformy ePUAP i usług przez nią świadczonych, integracja z centralnymi platformami sektorowymi np. CSIOZ.

Docelowe usługi w modelu SaaS Obszar Usługi Możliwe usługi oferowane w ramach projektu punkt kontaktowy e-administracji publicznej i interaktywny konsultant prawny, Jednolity System Opłat Lokalnych … Możliwe pola integracji z systemami JST aplikacje bazujące / wykorzystujące platformę ePUAP, aplikacje regionalnych platform i systemów samorządowych zintegrowanych z Chmurą (w modelu IaaS, PaaS). Pola możliwej integracji z systemami centralnymi aplikacje centralnych platform sektorowych zintegrowanych z Chmurą (w modelu IaaS, PaaS).

Dziękujemy za uwagę! Justyna Duszyńska Zastępca Dyrektora Departamentu Informatyzacji MAC justyna.duszynska@mac.gov.pl Dariusz Bogucki Radca Ministra w Departamencie Informatyzacji MAC dariusz.bogucki@mac.gov.pl