ZMIANA KONCEPCJI FUNKCJONOWANIA SZKOŁY WEDŁUG EUROPEJSKICH STANDARDÓW KSZTAŁCENIA Makary K. Stasiak Kinga Kwiatkowska-Kuc.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
przeprowadzonych w szkołach/placówkach województwa wielkopolskiego
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
SZPN - zadania Dyrektora szkoły
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
Otwarcie Centrum Naukowego ds. KRK 22 marca 2011 r. aula H 116 AHE w Łodzi przy ul. Rewolucji 1905 r. nr 52. PROGRAM WTOREK, 22 MARCA :00-11:10.
1 Europejskie i Krajowe Ramy Kwalifikacji - perspektywy wdrożenia Makary K. Stasiak Akademia Humanistyczno – Ekonomiczna w Łodzi Łódź, r.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Projekt ICT w nauczaniu przedmiotów matematycznych i przyrodniczych w gimnazjach Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Edward Krawczyński Nowa Podstawa Programowa z informatyki w rzeczywistości szkolnej RODN WOM Katowice 2012.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Projekt edukacyjny w gimnazjum
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
Forum Pedagogów 1 października 2015r.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez Łódzkiego Kuratora Oświaty w okresie od 1 czerwca 2015r. do 31 maja 2016r. Kuratorium Oświaty.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Doradztwo zawodowe w szkołach
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Zmiany w prawie oświatowym
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Zasadnicze Oświatowe akty prawne
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Kształcenie specjalne
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

ZMIANA KONCEPCJI FUNKCJONOWANIA SZKOŁY WEDŁUG EUROPEJSKICH STANDARDÓW KSZTAŁCENIA Makary K. Stasiak Kinga Kwiatkowska-Kuc

Reforma oświaty wg Unii Europejskiej Unia Europejska wprowadziła dwa dokumenty, które spowodowały zmianę koncepcji kształcenia z treściowego na podmiotowe.

Dyrektywy – kompetencje kluczowe - wymieniaj się 8 kompetencji kluczowych ucznia i zaleca się ich kształcenie. Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w Procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE). oparcie edukacji na efektach kształcenia: wiedzy, umiejętnościach i kompetencjach społecznych i personalnych Europejskie i Krajowe Ramy Kwalifikacji Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia Europejskich Ram Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie. obejmują wszystkie rodzaje kwalifikacji, będące wynikiem kształcenia na kolejnych poziomach edukacji (szkoła podstawowa, gimnazjum, liceum, szkoły wyższe) - służą porównaniu kwalifikacji na terenie Unii Europejskiej, (niedostosowanie naszego systemu kształcenia spowoduje, że polskie dyplomy będą miały charakter lokalny a nie europejski) - wspierają dialog edukacji z rynkiem pracy i środowiskiem lokalnym

Zmiana koncepcji kształcenia polega na: zmianie programu nauczania, zmianie metod nauczania, zmianie sposobu Nadzoru pedagogicznego, dostosowaniu realizacji specjalnych potrzeb wychowawczo-edukacyjnych.

Program nauczania Dawniej Szczegółowe programy nauczania poszczególnych przedmiotów narzucone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i kontrolowane przez Kuratorium Oświaty. Dziś Podstawa programowa, którą nauczyciel wypełnia, interpretuje poprzez samodzielnie opracowanie autorskiego programu. Rozporządzenie MEN z dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów nauczania (Dz. U. Nr 89, poz. 730)

Metody dydaktyczne Dawniej Metoda podająca: wykład, ćwiczenia, Dziś 1. Metoda tradycyjna (wykład, ćwiczenia) 2. Nowa metodyka kształcenia metoda warsztatowa metoda projektowa Efekt kształcenia wiedza, czyli rozwój intelektualny ucznia rozwój umiejętności: interpersonalnych i społecznych twórcze rozwiązywanie problemu Rozwój kompetencji: poszerzanie pola wolności, odpowiedzialności, przedsiębiorczości Dawniej Metoda podająca: wykład, ćwiczenia, Efekty nauczania wiedza, czyli rozwój intelektualny ucznia Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (zwane potocznie podstawą programową) oraz z Rozporządzenie MEN z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.

Nadzór Pedagogiczny Dawniej Szczegółowa kontrola procesu dydaktycznego przez Kuratorium Oświaty. Dziś Ewaluacja wewnętrzna dokonuje grono pedagogiczne danej szkoły Integruje treści przedmiotowe i metodykę nauczania Recenzuje dokonania poszczególnych nauczycieli Ewaluacja zewnętrzna dokonują pracownicy Kuratorium Oświaty polega na ocenie poprawności ewaluacji wewnętrznej Efekty dyrektorzy szkół i placówek oświatowych są odpowiedzialni za właściwe przeprowadzenie ewaluacji wewnętrznej nauczyciele stają się odpowiedzialni za jakość własnych działań edukacyjnych Rozporządzenie MEN z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2009 r. Nr 168, poz. 1324)

Specjalne potrzeby wychowawczo-edukacyjne Dawniej Uczniowie wykazujący dysfunkcje kierowani do szkół specjalnych Skutek Uczniowie szkół specjalnych są naturalnymi kandydatami środowisk wykluczonych. Dziś Nauczyciel wzbogaca swoją wiedzę w zakresie pracy z uczniem o specjalnych potrzebach wychowawczo-opiekuńczych z: - niewielkimi deficytami - opóźnieniami wybitnymi zdolnościami 2. Sposób realizacji nauczyciel diagnozuje deficyty osobowościowe i społeczne uczniów nauczyciel sam projektuje i wykonuje działanie w klasie 3. Szkoły Specjalne tylko dla uczniów o wysokim stopniu nasilenia dysfunkcji. Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 228, poz. 1490)

Podmiotowość nauczyciela - podsumowanie Dawniej Nauczyciel realizuje zadane Przez Ministerstwo Edukacji Narodowej treści i metody edukacji. Kontrolowany jest przez Dyrektorów szkół i Kuratorium Oświaty. Dziś Nauczyciel samodzielnie przygotowuje program nauczania w oparciu o podstawę programową. Grono pedagogiczne łącznie z dyrektorem integruje proces i metody kształcenia w całościowy projekt. Grono pedagogiczne jest podmiotem procesu edukacji, gdyż przygotowuje treści, metody i samodzielnie je ocenia.

W odpowiedzi na zmiany w edukacji proponujemy Szkoły Edukacji Innowacyjnej dla dzieci i dorosłych: Międzynarodowe Przedszkole Edukacji Innowacyjnej ‘Tęczowy Świat Dziecka” - Łódź Międzynarodowa Szkoła Podstawowa Edukacji Innowacyjnej - Łódź Gimnazjum Umiejętności Twórczych - Łódź Gimnazjum Edukacji Innowacyjnej – Bydgoszcz Liceum Ogólnokształcące Umiejętności Twórczych – Łódź, Sieradz Liceum Ogólnokształcące Edukacji Innowacyjnej – Bydgoszcz Jednoroczna Policealna Szkoła Edukacji Innowacyjnej – Jarosław, Hrubieszów, Łuków, Międzyrzec Podlaski 8. Gimnazjum dla Dorosłych Edukacji Innowacyjnej - Hrubieszów 9. Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych Edukacji Innowacyjnej - Zakopane Uzupełniające Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych Edukacji Innowacyjnej – Zakopane, Sieradz, Opole, Międzyrzec Podlaski, Łuków, Jarosław, Hrubieszów