Główne kierunki krajowej polityki edukacyjnej do roku 2020

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Kraków
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Kompleksowy program podnoszenia kwalifikacji zawodowych uczniów Technikum Urządzeń Sanitarnych w ZSP Nr 3 w Łodzi we współpracy z MSG sp. z o.o. Łódź,
Perspektywa Finansowa
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Polityka spójności na lata
Modernizacja kształcenia zawodowego
Kształcenie dorosłych w Małopolsce - zamierzenia Województwa Małopolskiego Spotkanie w dniach 4-5 kwietnia 2013 WARSZAWA.
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
MINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ Departament Funduszy Strukturalnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki Wsparcie dla edukacji z Europejskiego Funduszu.
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Perspektywa uczenia się przez całe życie poziom krajowy i regionalny 18 marca 2011.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Jakość kształcenia zawodowego w Unii Europejskiej
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dr Anna Białek-Jaworska, WNE UW, PTM, 16 grudnia 2011.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Departament Funduszy Strukturalnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Projekty systemowe i konkursowe, realizowane.
Województwa Pomorskiego 2020 a jakość edukacji w regionie
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, WIEDZA SPEŁNIA MARZENIA Projekt Unii Europejskiej.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
PO KL sukcesy i wyzwania oraz dobre praktyki w rozwiązywaniu problemów woj. podlaskiego Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament.
Pomiędzy I a II Forum Pomorskiej Edukacji
Efektywne programowanie Bruksela, 3 kwietnia 2014 Dyrekcja Generalna do spraw Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
MOŻLIWOŚCI WSPARCIA EDUKACJI
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
Monitorowanie rozwoju edukacji w Polsce na tle UE i OECD:  Komisja Europejska – „Education and Training Monitor 2015”  OECD – „Education Policy Outlook:
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
Prace nad Polską Ramą Kwalifikacji oraz integracją krajowego systemu kwalifikacji Horacy Dębowski Instytut Badań Edukacyjnych Krajowy Zespół Ekspertów.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
GDAŃSK 2030 Strategia Rozwoju Gdańska Program Operacyjny EDUKACJA GRO 18 czerwca 2015.
PRIORYTET IX PO KL ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH.
Misja Wykształcony Gdańszczanin w pełni wykorzystujący swój potencjał rozwojowy w dynamicznie zmieniającym się świecie Pełen rozwój potencjału intelektualnego.
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Projekty zrealizowane w ZS1
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Budżet jako środek do realizacji strategii „jakość.
Zapis prezentacji:

Główne kierunki krajowej polityki edukacyjnej do roku 2020 Warszawa, 4 kwietnia 2013

Porządek prezentacji Powiązanie krajowej polityki edukacyjnej ze strategiami rozwoju kraju Znaczenie idei uczenia się przez całe życie Wyzwania polskiej edukacji Główne kierunki krajowej polityki edukacyjnej Priorytety inwestycyjne UE w edukacji Krajowe cele inwestycyjne zorientowane na wykorzystanie funduszy UE

1. Powiązanie krajowej polityki edukacyjnej ze strategiami rozwoju kraju Kierunki krajowej polityki edukacyjnej do roku 2020 zostały określone na podstawie rządowych dokumentów strategicznych: Strategia Rozwoju Kraju 2020 Strategia Rozwoju Kapitału Ludzkiego Strategia Rozwoju Kapitału Społecznego Strategia Innowacyjności i Efektywności Gospodarki Perspektywa uczenia się przez całe życie (dodatkowy dokument strategiczny wynikający ze zobowiązań międzynarodowych)

Strategia Rozwoju Kraju 2020 1. Powiązanie krajowej polityki edukacyjnej ze strategiami rozwoju kraju Strategia Rozwoju Kraju 2020 przyjęta przez Radę Ministrów w dniu 25 września 2012 r. Działania edukacyjne Strategii Rozwoju Kraju 2020 zostały ujęte głównie w rozdziałach dotyczących: poprawy jakości kapitału ludzkiego (rozdział II.4.2.) rozwoju kapitału społecznego (rozdział I.3.2.) zwiększania aktywności zawodowej (rozdział II.4.1.) oraz w ramach zagadnień dotyczących: produktywności gospodarki, kadr dla B+R, mobilności zawodowej i przestrzennej, wykorzystania technologii cyfrowych, ubóstwa, podnoszenie jakości i dostępności usług publicznych Działania te zostały rozwinięte w strategiach zintegrowanych takich, jak Strategia Rozwoju Kapitału Ludzkiego, Strategia Rozwoju Kapitału Społecznego, Strategia Innowacyjności i Efektywności Gospodarki

Strategia Rozwoju Kapitału Ludzkiego 1. Powiązanie krajowej polityki edukacyjnej ze strategiami rozwoju kraju Strategia Rozwoju Kapitału Ludzkiego projekt został pozytywnie zaopiniowany przez Komitet Koordynacyjny ds. Polityki Rozwoju w dniu 14 marca 2013 r. Strategia Rozwoju Kapitału Ludzkiego przewiduje działania edukacyjne w następujących obszarach: 6.1 Wczesne dzieciństwo 6.2 Edukacja szkolna 6.4 Aktywność zawodowa, uczenie się dorosłych i rodzicielstwo Głównym celem podejmowanych działań jest podniesienie poziomu kompetencji oraz kwalifikacji obywateli

Strategia Rozwoju Kapitału Społecznego 1. Powiązanie krajowej polityki edukacyjnej ze strategiami rozwoju kraju Strategia Rozwoju Kapitału Społecznego przyjęta przez Radę Ministrów w dniu 26 marca 2013 r. Strategia Rozwoju Kapitału Społecznego przewiduje działania edukacyjne w następujących obszarach: 1.1. Wspieranie edukacji formalnej w zakresie metod nauczania sprzyjających kooperacji, kreatywności i komunikacji oraz rozwijanie demokratycznej kultury szkoły. 1.2. Wspieranie edukacji innej niż formalna ukierunkowanej na kooperację, kreatywność i komunikację społeczną. Głównym celem SRKS w obszarze edukacji jest kształtowanie postaw sprzyjających kooperatywności, kreatywności oraz komunikacji

Strategia Innowacyjności i Efektywności Gospodarki 1. Powiązanie krajowej polityki edukacyjnej ze strategiami rozwoju kraju Strategia Innowacyjności i Efektywności Gospodarki przyjęta przez Radę Ministrów w dniu 15 stycznia 2013 r. Strategia Innowacyjności i Efektywności Gospodarki przewiduje działania edukacyjne m.in. w następujących obszarach: Zaangażowanie środowiska biznesu w system uczenia się przez całe życie Promowanie i rozwój kształcenia i szkolenia zawodowego Zwiększenie nacisku w procesie kształcenia kadr na kompetencje kluczowe i umiejętności o charakterze przekrojowym i interdyscyplinarnym Realizacja SIEG przyczyni się do poprawy jakości edukacji oraz dostosowania struktury kształcenia do potrzeb gospodarki

2. Znaczenie idei uczenia się przez całe życie Perspektywa uczenia się przez całe życie (dodatkowy dokument strategiczny wynikający ze zobowiązań międzynarodowych) projekt został pozytywnie zaopiniowany przez Komitet Koordynacyjny ds. Polityki Rozwoju w dniu 14 marca 2013 r. W Perspektywie wskazuje się na istnienie dużych kontrastów uczenia się w Polsce

2. Znaczenie idei uczenia się przez całe życie W Perspektywie promuje się nowe podejście do polityki edukacyjnej, które polega na równym traktowaniu wszystkich form uczenia się i korzystaniu z ich potencjałów Perspektywę opracował Międzyresortowy Zespół ds. uczenia się przez całe życie, w tym Krajowych Ram Kwalifikacji, powołany przez Prezesa RM W Perspektywie następująco definiuje się politykę LLL: polega ona na promowaniu i wspieraniu dobrej jakości uczenia się w każdym wieku, w rożnych formach i miejscach oraz na potwierdzaniu efektów uczenia się w systemach kwalifikacji stawia osoby uczące się w centrum, a miarą jej skuteczności są kompetencje i kwalifikacje osób – niezależnie od drogi na jakiej zostały osiągnięte realizowana jest na zasadzie partnerstwa rządu, samorządu terytorialnego, pracodawców, pracobiorców i organizacji obywatelskich

3. Wyzwania polskiej edukacji Podstawę wyboru głównych kierunków polityki edukacyjnej stanowi diagnoza stanu i wyzwań edukacji oparta się na: wyżej wymienionych krajowych dokumentach strategicznych ocenach i zaleceniach instytucji UE w sprawie rozwoju edukacji w Polsce Zalecenia Rady UE w sprawie reformowania edukacji w Polsce wydawane są już od około dekady – najpierw w odniesieniu do celów Europejskiej Strategii Zatrudnienia, następnie Strategii Lizbońskiej, a obecnie w odniesieniu do celów strategii Europa 2020

3. Wyzwania polskiej edukacji Do najważniejszych wyzwań polskiej edukacji określonych w strategiach rozwoju i zaleceniach Rady UE należy: poprawa dostępności form wczesnej edukacji i opieki, w tym edukacji przedszkolnej lepsze dostosowanie kształcenia i szkolenia do potrzeb rynku pracy poprawa jakość edukacji (kształcenia i szkolenia) opieranie polityki edukacyjnej na kompleksowej i spójnej strategii uczenia się przez całe życie, ze szczególnym uwzględnieniem poprawy w zakresie upowszechnienia uczenia się dorosłych

3. Wyzwania polskiej edukacji Europejski wskaźnik wczesnej edukacji Procent dzieci od 4 r.ż. do wieku obowiązku szkolnego objętych wczesną edukacją w UE i w Polsce Wyzwanie w zakresie wczesnej edukacji i opieki Mimo szybkiej poprawy w ostatnich latach upowszechnienie wczesnej edukacji w Polsce jest nadal wyraźnie niższe niż w UE

3. Wyzwania polskiej edukacji Zróżnicowanie poziomu uczestnictwa dzieci w wieku 3-4 lat w wychowaniu przedszkolnym w powiatach (w procentach), 2011/2012 Wyzwanie w zakresie wczesnej edukacji i opieki Poziom upowszechnienia edukacji przedszkolnej w Polsce jest silnie zróżnicowany terytorialnie

3. Wyzwania polskiej edukacji Wyzwanie w zakresie jakości kształcenia Przykład odsetka najlepszych uczniów (według badania PISA) Najlepsi uczniowie w czytaniu, matematyce i naukach przyrodniczych w państwach OECD – procent uczniów osiągających najwyższe poziomy kompetencji, tj. poziom 5 (kolor jaśniejszy) i poziom 6 (kolor ciemniejszy) w badaniu PISA 2009

3. Wyzwania polskiej edukacji Wyzwanie w zakresie dostosowania kształcenia do potrzeb rynku pracy Przykład bezrobocia absolwentów różnego typu szkół Stopa bezrobocia absolwentów* w Polsce w latach 2003-2012 (I kwartał) według wykształcenia

3. Wyzwania polskiej edukacji Wyzwanie w zakresie uczenia się dorosłych Uczestnictwo dorosłych powyżej 24 roku życia w kształceniu i szkoleniu Uczestnictwo osób w wieku 25-64 lat w kształceniu i szkoleniu w UE, 2011 – w procentach (cztery tygodnie przed badaniem) Uczestnictwo w edukacji formalnej (2004-2011) Uczestnictwo w edukacji pozaformalnej (2004-2011)

3. Wyzwania polskiej edukacji Zalecenia Rady Unii Europejskiej w sprawie krajowego programu reform Polski z 2012 r. w zakresie edukacji wskazują na konieczność: zwiększenia dostępności programów praktyk zawodowych i uczenia się w miejscu pracy, podniesienia jakości szkoleń zawodowych, zapewnienia powszechnego dostępu do wysokiej jakości edukacji i lepszego dopasowania kształcenia do potrzeb rynku pracy i przyjęcia strategii uczenia się przez całe życie podwyższenia wskaźnika przyjmowania dzieci zarówno do placówek opieki nad najmłodszymi dziećmi, jak i placówek przedszkolnych poprzez zapewnienie stałego finansowania oraz inwestycji w infrastrukturę publiczną, zapewnienie wykwalifikowanego personelu i przystępnych cen

4. Główne kierunki krajowej polityki edukacyjnej Strategiczna wizja działań do roku 2020 opiera się na czterech głównych celach krajowej polityki edukacyjnej (z wyłączeniem szkolnictwa wyższego): 1. Dobry start 2. Kompetencje – klucz do przyszłości 3. Wysoka jakość edukacji 4. Kompetencje dorosłych – stały rozwój

4. Główne kierunki krajowej polityki edukacyjnej Cel strategiczny 1: Dobry start Upowszechnienie wysokiej jakości wczesnej opieki i edukacji, w tym ukierunkowanie działań na zindywidualizowane podejście do potrzeb najmłodszych dzieci oraz efektywną współpracę ze środowiskiem domowym i wsparcie rodziców w opiece nad dziećmi Stworzenie wszystkim dzieciom w wieku od 3 do 5 lat miejsca realizacji wychowania przedszkolnego; zapewnienie łagodnego przejścia z edukacji przedszkolnej do szkoły Upowszechnianie wczesnej edukacji powinno przyczyniać się do wyrównywania szans edukacyjnych dzieci oraz lepszego rozwoju ich kompetencji do uczenia się

4. Główne kierunki krajowej polityki edukacyjnej Cel strategiczny 2: Kompetencje – klucz do przyszłości Współczesna szkoła musi kształtować kompetencje, które pomogą dzisiejszym uczniom sprostać wyzwaniom rynku pracy i społeczeństwa w przyszłości Coraz ważniejsze są szerokie kompetencje, ułatwiające zmianę zawodu na dynamicznie zmieniającym się rynku pracy, a także sprostanie wyzwaniom technologicznym i społecznym przyszłości Ponadto, uczniowie muszą nabyć w szkole kompetencje przydatne już teraz na rynku pracy, w tym zarówno wiedzę praktyczną związaną z określonymi zawodami jak i kompetencje przekrojowe, takie jak zdolność do pracy w zespole czy kreatywność, które są coraz ważniejsze we wszystkich zawodach

4. Główne kierunki krajowej polityki edukacyjnej Cel strategiczny 3: Wysoka jakość edukacji Skuteczność całego systemu oświaty zależy od skuteczności działania poszczególnych szkół i placówek edukacyjnych, od tego w jakim stopniu potrafią odpowiadać na indywidualne potrzeby każdego ucznia i dobrze współdziałać ze środowiskiem, w którym funkcjonują Tak jak w centrum działania szkoły jest uczący się, któremu szkoła pomaga w rozwoju, tak w centrum działań systemowych jest szkoła, która jest wspierana w rozwoju, doskonaleniu metod i warunków nauczania i wychowania, ulepszaniu organizacji pracy, oraz stałym podnoszeniu kompetencji kadry

4. Główne kierunki krajowej polityki edukacyjnej Cel strategiczny 4: Kompetencje dorosłych – stały rozwój Zmiany na rynku pracy wymagają od osób dorosłych stałego rozwijania swoich kompetencji i zdobywania nowych kwalifikacji W tym kontekście konieczne jest zwiększenie dostępności kształcenia i szkolenia dla dorosłych oraz uświadamianie znaczenia uczenia się przez cały okres dorosłego życia Realizacji celu będzie sprzyjało promowanie środowiska pracy jako miejsca uczenia się dorosłych, rozwijanie modelu uczenia się dorosłych, którego podstawą jest uczenie praktyczne i wdrażanie nowych standardów i form organizacyjnych szkoleń dla dorosłych, w tym uczenia się na odległość Szczególnie istotnym zadaniem jest wspieranie edukacji osób z grup defaworyzowanych, w tym bezrobotnych i poszukujących pracy oraz osób niepełnosprawnych

4. Główne kierunki krajowej polityki edukacyjnej Cele strategiczne wyznaczają najważniejsze kierunki działań w obszarze edukacji (z wyłączeniem szkolnictwa wyższego) Cele te obejmują wszystkie działania w tym obszarze podejmowane do roku 2020 i finansowane ze wszystkich dostępnych źródeł: środków budżetu państwa, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz innych (np. budżetów jednostek samorządu terytorialnego)

5. Priorytety inwestycyjne UE w edukacji Zakładamy, że osiągnięcie celów strategicznych krajowej polityki edukacyjnej wspierane będzie przez realizację dwóch priorytetów inwestycyjnych UE ujętych we Wspólnych Ramach Strategicznych 2014-2020: Ograniczenie zjawiska wczesnego kończenia nauki oraz promowanie równego dostępu do dobrej jakości edukacji elementarnej, kształcenia podstawowego i średniego Poprawa dostępności uczenia się przez całe życie, podnoszenie umiejętności i kwalifikacji osób i lepsze dopasowanie systemów kształcenia i szkolenia do potrzeb rynku pracy

6. Krajowe cele inwestycyjne zorientowane na wykorzystanie funduszy UE Dla realizacji tych dwóch priorytetów MEN proponuje wyznaczenie po trzy cele inwestycyjne W ramach pierwszego priorytetu UE: Zwiększenie efektywności systemu zapewniania wysokiej jakości pracy oraz równego dostępu do szkół i przedszkoli Zwiększenie kompetencji kadry zarządzającej oświatą 3. Rozwój nowoczesnego nauczania poprzez modernizacje treści kształcenia oraz rozwijanie metod aktywnego i praktycznego uczenia się, w tym wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych na wszystkich etapach kształcenia

6. Krajowe cele inwestycyjne zorientowane na wykorzystanie funduszy UE Dla realizacji tych dwóch priorytetów MEN proponuje wyznaczenie po trzy cele inwestycyjne W ramach drugiego priorytetu UE: Zwiększenie udziału pracodawców w modernizacji treści i metod kształcenia zawodowego oraz w procesie kształcenia i egzaminowania Zwiększenie dostępu uczniów do informacji edukacyjno-zawodowej o możliwościach dalszego kształcenia i uczenia się, zintegrowanej z informacją o rynku pracy Upowszechnianie uczenia się dorosłych zgodnie z ideą uczenia się przez całe życie, z wykorzystaniem narzędzi krajowego systemu kwalifikacji

6. Krajowe cele inwestycyjne zorientowane na wykorzystanie funduszy UE