Zarządzanie strategiczne 7

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Advertisements

2.1. MISJA PRZEDSIĘBIORSTWA I JEGO CELE
REFLEKSJE NA TEMAT ZARZĄDZANIA STRATEGICZNEGO
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
PLANOWANIE JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
ZARZĄDZANIE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
Autorzy: Janusz Melaniuk Grzegorz Manowski
PODEJMOWANIE DECYZJI STRATEGICZNYCH
Analiza ryzyka projektu
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
Czym jest zarządzanie operacyjne
Zintegrowane techniki analizy strategicznej
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Innowacje w firmach – czy to się opłaca?
Innowacje organizacyjne w usługach
Planowanie i realizacja inwestycji z elementami zarządzania
Nazwa, logo i (opcjonalnie) motto firmy. Fakty o firmie Branża - w jakiej branży działacie? Produkt – co chcecie sprzedawać? (pamiętajcie o konkretach!)
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
Prawdy oczywiste czyli… BIZNES PLAN Część 18
Rynek usług medycznych
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Promocja oferty przedsiębiorstwa turystycznego
Model referencyjny łańcucha dostaw
Sporządzamy biznesplan
Analiza i planowanie startegiczne 3
Analiza potencjału firmy
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Planowanie przepływów materiałów
INFORMACJA MARKETINGOWA
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Operacyjne sterowanie produkcją
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Model łańcucha wartości
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Uniwersytet Gdański, Wydział Zarządzania
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Politechnika Śląska w Gliwicach Wydział Organizacji i Zarządzania Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem i Organizacji Produkcji Kierownik Katedry: prof.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
STRATEGIE LOGISTYCZNE
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
PAŹDZIERNIK  INDYWIDUALNY – samodzielna lub zaprojektowana dla pracownika ścieżka rozwoju kompetencji  ZESPOŁOWY – inicjowana przez menedżera.
Zarządzanie ryzykiem w projektach Poznań, r.
Strategie wejścia na rynki zagraniczne
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Biznes plan Biznes plan jest dokumentem planistycznym związanym z działalnością globalną przedsiębiorstwa, którego zadaniem jest wskazanie celów oraz sposobów.
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
Różne zastosowania metody SWOT opracowała Agnieszka OLSZOK I TIR.
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
Zarządzanie strategiczne 4
Firmy globalne.
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Proces kontroli w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Zarządzanie strategiczne 5
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
MARKETING INTERNETOWY
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Zapis prezentacji:

Zarządzanie strategiczne 7 Alicja Sielska Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii UWr Instytut Nauk Ekonomicznych

Wyk. 7. Realizacja strategii

Plan prezentacji Realizacja strategii: zasady i warunki wdrażania strategii; kontrola strategiczna oraz weryfikacja strategii; * strategiczna karta wyników.

Proces zarządzania strategicznego H. Mruczek, B. Pilarczyk, H. Szulce, Marketing. Uwarunkowania i instrumenty, Poznań 2005, s.244.

1. Realizacja strategii proces wdrażania (wprowadzania w życie) – przedsięwzięcie jednorazowe; efektywna eksplantacja – proces ciągły w całym okresie stosowanej strategii.

Efektywna realizacja strategii wymaga: wysokich umiejętności i nakładów; starannego zaplanowania; zorganizowania; motywowania; kontrolowania; weryfikowania.

System zarządzania realizacją strategii ! Często jednak: niewiele przedsiębiorstw posiada sprawne systemy zarządzania realizacją strategii; wiele organizacji posiada zdolność do formułowania strategii, ale niską zdolność jej realizacji (organizacje, które nie są nastawione na zysk – np. jednostki służby zdrowia, itp.); często również istnieje niedostateczne zintegrowanie systemu planowania strategii z procesami jej kontroli i weryfikacji.

Działania (warunki) wdrażania strategii

zorganizowanie realizacji zadań; motywowanie pracowników. planowanie operacji – rozpisanie celów i działań strategicznych dla konkretnych jednostek organizacyjnych przedsiębiorstwa, konkretnych komórek organizacyjnych; zespołów zadaniowych; planowanie alokacji zasobów – do wdrażania strategii przydzielenie odpowiednich środków finansowych, rzeczowych, ludzkich, finansowych; zorganizowanie realizacji zadań; motywowanie pracowników.

Dlaczego mogą występować problemy z realizacją obranej strategii?

wizja, misja i strategia są niewykonalne; błędna analiza otoczenia i zasobów firmy; cele są niezrozumiałe dla wykonawców albo np. nie są powiązane ze strategią; słaby system motywacyjny pracowników; brak powołania odpowiednich jednostek do realizacji strategii (zespołów).

Kontrola i weryfikacja strategii

Kontrola – „czy wszystko poszło zgodnie z planem”; Weryfikacja – zaproponowanie zmian strategii i zmian w systemie zarządzania strategicznego.

Kontrola – nie tylko procesu wdrażania, ale również procesu budowania strategii czy opracowana strategia powstała przy zastosowaniu odpowiednich metod i procedur? czy analizy strategiczne są dokładne i szczegółowe? w jakim stopniu strategia została wdrożona i jakie są przyczyny ewentualnych odchyleń? czy procedury wdrażania spełniają obowiązujące standardy? czy uzyskano oczekiwane rezultaty?

Procesy kontroli kontrola na wszystkich poziomach zarządzania strategicznego (poziom sieci przedsiębiorstwa, poziom przedsiębiorstwa, poziom SJB i poziom funkcjonalny SJB) – kontrola zewnętrzna; firmy konsultingowe – inna forma kontroli zewnętrznej (UWAGA – zagrożenia).

* Kontrola strategiczna fazy wdrażania * Przykład strategii: „Wchodzimy na rynek niemiecki przez utworzenie joint venture z wybraną firmą niemiecką w celu osiągnięcia w ciągu dwóch lat 10% udziału w rynku” Strategia nie została w pełni wprowadzona w życie np. z powodu siły innych konkurentów. Sprawdzamy, czy opracowania strategia rokuje nadzieje na pozytywne rezultaty? Kto i w jakim trybie podejmie działania kontrolne? Ocena zakresu i stopnia wdrażania strategii. Jakie są przyczyny niepełnego lub niesprawnego wdrożenia?

* Kontrola strategiczna fazy eksplantacji * Analiza polega na obserwacji i ocenie uzyskanych rezultatów, gdyż pełne efekty wdrażania występują po dłuższym czasie (np. po pół roku obecności na rynku niemieckim osiągamy 4% udział w rynku, po roku 7%, a docelowy udział – 10% osiągamy po dwóch latach); Co jest przyczyną odchyleń wyników osiągniętych od zaplanowanych? Analiza ta stanowi podstawę do opracowania korekt istniejącej strategii.

Metody kontroli metoda ex post – proces budowania strategii; metoda ex ante – proces wdrażania, kiedy rozpisujemy strategię na konkretne zadania z konkretnym czasem realizacji, dla konkretnych osób i zespołów uwzględniając podział zasobów i umiejętności, ale potem dokonujemy kontroli ex post.

Metody kontroli Do systemu kontroli dodajemy analizę zmian otoczenia (ex post i ex ante) oraz procesy formułowania korekt strategii, jako rezultat oceny zmian w otoczeniu – POPRAWA EFEKTYWNOŚCI STRATEGII.

Ryzyko a niepewność?

Strategiczna karta wyników sugeruje cele i obszary analizy strategicznej, określa sposób przełożenia celów strategicznych na poszczególne cele w dziedzinie finansów; rynku i procesów rozwojowych; służy do oceny postępów realizacji strategii przez zastosowanie odpowiednich mierników ilościowych; jej kompleksowość polega na ocenie zarówno czynników finansowych, jak i rynkowych, dotyczących procesów wewnętrznych i rozwojowych.

SKW Uwzględnia: czynniki finansowe; perspektywę klienta; perspektywę procesów wewnętrznych; perspektywę rozwoju przedsiębiorstwa.

1. Czynniki finansowe W SKW należy rozpisać cele finansowe na poszczególne SJB, rynki oraz klientów wraz z haromonogramem ich realizacji; Sugerowanie wskaźniki do oceny stopnia realizacji: zysk operacyjny, stopa zwrotu z kapitału, ekonomiczna wartość dodana i wskaźniki wartości sprzedaży.

2. Perspektywa klienta W SKW należy określić klientów i segmenty rynku, na których dane przedsiębiorstwo zamierza konkurować; w tej części stosuje się mierniki do oceny stopnia realizacji celów: stopień satysfakcji klientów, utrzymanie stanu posiadania klientów czy udział w rynku docelowym.

3. Perspektywa procesów wewnętrznych Wewnętrzny łańcuch wartości przedsiębiorstwa najczęściej zawiera trzy grupy procesów: procesy innowacyjne (badanie nowych potrzeb klientów i tworzenie nowych produktów); procesy operacyjne (zaopatrzenie, produkcja i dystrybucja); procesy obsługi posprzedażowej (naprawy gwarancyjne, obsługa zwrotów serwisowych).

4. Perspektywa rozwoju przedsiębiorstwa Polega na identyfikacji zasobów i umiejętności, które dane przedsiębiorstwo musi rozwijać; zdolność przedsiębiorstwa do uczenia się i rozwoju zależy od: kadr; systemów; procedur.

ZALICZENIE 

Zaliczenie odbędzie się dn. 26.04.2017 r. Od godz. 17.00 do godz. 17.40 będą pisać studenci, których pierwsza litera nazwiska znajduje się w przedziale "A - Ł", od godz. 17.50 do godz. 18.30 "M - Ż". Osoby, które trzy razy widnieją na liście, uprawnione są do wykreślenia jednego pytania podczas zaliczenia.

4 podstawowe problemy zarządzanie strategicznego w przedsiębiorstwie; Poziomy w systemie zarządzania strategicznego oraz odpowiadające im strategie; Macierz Ansoffa; Cele strategiczne przedsiębiorstwa; Metoda SMART;

Misja i wizja przedsiębiorstwa; Luka strategiczna, luka rozwojowa; Proces zarządzania strategicznego. Strategia zamierzona i strategia wyłaniająca się; Wewnętrzne i zewnętrzne otoczenie przedsiębiorstwa (składniki i cechy); Metoda cyklu życia produktu;

Metoda atrakcyjności inwestycyjnej sektorów; Model cyklu życia technologii; Analiza SWOT; Macierz wzrostu BCG; Model atrakcyjności sektorów firmy McKinsey;

Model cyklu życia sektora firmy A.D. Little; Walory i ograniczenia strategii portfelowych; Warunki wdrażania strategii; Kontrola strategiczna i weryfikacja strategii; Strategiczna Karta Wyników.

Dziękuję za uwagę