Zarządzanie strategiczne 7 Alicja Sielska Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii UWr Instytut Nauk Ekonomicznych
Wyk. 7. Realizacja strategii
Plan prezentacji Realizacja strategii: zasady i warunki wdrażania strategii; kontrola strategiczna oraz weryfikacja strategii; * strategiczna karta wyników.
Proces zarządzania strategicznego H. Mruczek, B. Pilarczyk, H. Szulce, Marketing. Uwarunkowania i instrumenty, Poznań 2005, s.244.
1. Realizacja strategii proces wdrażania (wprowadzania w życie) – przedsięwzięcie jednorazowe; efektywna eksplantacja – proces ciągły w całym okresie stosowanej strategii.
Efektywna realizacja strategii wymaga: wysokich umiejętności i nakładów; starannego zaplanowania; zorganizowania; motywowania; kontrolowania; weryfikowania.
System zarządzania realizacją strategii ! Często jednak: niewiele przedsiębiorstw posiada sprawne systemy zarządzania realizacją strategii; wiele organizacji posiada zdolność do formułowania strategii, ale niską zdolność jej realizacji (organizacje, które nie są nastawione na zysk – np. jednostki służby zdrowia, itp.); często również istnieje niedostateczne zintegrowanie systemu planowania strategii z procesami jej kontroli i weryfikacji.
Działania (warunki) wdrażania strategii
zorganizowanie realizacji zadań; motywowanie pracowników. planowanie operacji – rozpisanie celów i działań strategicznych dla konkretnych jednostek organizacyjnych przedsiębiorstwa, konkretnych komórek organizacyjnych; zespołów zadaniowych; planowanie alokacji zasobów – do wdrażania strategii przydzielenie odpowiednich środków finansowych, rzeczowych, ludzkich, finansowych; zorganizowanie realizacji zadań; motywowanie pracowników.
Dlaczego mogą występować problemy z realizacją obranej strategii?
wizja, misja i strategia są niewykonalne; błędna analiza otoczenia i zasobów firmy; cele są niezrozumiałe dla wykonawców albo np. nie są powiązane ze strategią; słaby system motywacyjny pracowników; brak powołania odpowiednich jednostek do realizacji strategii (zespołów).
Kontrola i weryfikacja strategii
Kontrola – „czy wszystko poszło zgodnie z planem”; Weryfikacja – zaproponowanie zmian strategii i zmian w systemie zarządzania strategicznego.
Kontrola – nie tylko procesu wdrażania, ale również procesu budowania strategii czy opracowana strategia powstała przy zastosowaniu odpowiednich metod i procedur? czy analizy strategiczne są dokładne i szczegółowe? w jakim stopniu strategia została wdrożona i jakie są przyczyny ewentualnych odchyleń? czy procedury wdrażania spełniają obowiązujące standardy? czy uzyskano oczekiwane rezultaty?
Procesy kontroli kontrola na wszystkich poziomach zarządzania strategicznego (poziom sieci przedsiębiorstwa, poziom przedsiębiorstwa, poziom SJB i poziom funkcjonalny SJB) – kontrola zewnętrzna; firmy konsultingowe – inna forma kontroli zewnętrznej (UWAGA – zagrożenia).
* Kontrola strategiczna fazy wdrażania * Przykład strategii: „Wchodzimy na rynek niemiecki przez utworzenie joint venture z wybraną firmą niemiecką w celu osiągnięcia w ciągu dwóch lat 10% udziału w rynku” Strategia nie została w pełni wprowadzona w życie np. z powodu siły innych konkurentów. Sprawdzamy, czy opracowania strategia rokuje nadzieje na pozytywne rezultaty? Kto i w jakim trybie podejmie działania kontrolne? Ocena zakresu i stopnia wdrażania strategii. Jakie są przyczyny niepełnego lub niesprawnego wdrożenia?
* Kontrola strategiczna fazy eksplantacji * Analiza polega na obserwacji i ocenie uzyskanych rezultatów, gdyż pełne efekty wdrażania występują po dłuższym czasie (np. po pół roku obecności na rynku niemieckim osiągamy 4% udział w rynku, po roku 7%, a docelowy udział – 10% osiągamy po dwóch latach); Co jest przyczyną odchyleń wyników osiągniętych od zaplanowanych? Analiza ta stanowi podstawę do opracowania korekt istniejącej strategii.
Metody kontroli metoda ex post – proces budowania strategii; metoda ex ante – proces wdrażania, kiedy rozpisujemy strategię na konkretne zadania z konkretnym czasem realizacji, dla konkretnych osób i zespołów uwzględniając podział zasobów i umiejętności, ale potem dokonujemy kontroli ex post.
Metody kontroli Do systemu kontroli dodajemy analizę zmian otoczenia (ex post i ex ante) oraz procesy formułowania korekt strategii, jako rezultat oceny zmian w otoczeniu – POPRAWA EFEKTYWNOŚCI STRATEGII.
Ryzyko a niepewność?
Strategiczna karta wyników sugeruje cele i obszary analizy strategicznej, określa sposób przełożenia celów strategicznych na poszczególne cele w dziedzinie finansów; rynku i procesów rozwojowych; służy do oceny postępów realizacji strategii przez zastosowanie odpowiednich mierników ilościowych; jej kompleksowość polega na ocenie zarówno czynników finansowych, jak i rynkowych, dotyczących procesów wewnętrznych i rozwojowych.
SKW Uwzględnia: czynniki finansowe; perspektywę klienta; perspektywę procesów wewnętrznych; perspektywę rozwoju przedsiębiorstwa.
1. Czynniki finansowe W SKW należy rozpisać cele finansowe na poszczególne SJB, rynki oraz klientów wraz z haromonogramem ich realizacji; Sugerowanie wskaźniki do oceny stopnia realizacji: zysk operacyjny, stopa zwrotu z kapitału, ekonomiczna wartość dodana i wskaźniki wartości sprzedaży.
2. Perspektywa klienta W SKW należy określić klientów i segmenty rynku, na których dane przedsiębiorstwo zamierza konkurować; w tej części stosuje się mierniki do oceny stopnia realizacji celów: stopień satysfakcji klientów, utrzymanie stanu posiadania klientów czy udział w rynku docelowym.
3. Perspektywa procesów wewnętrznych Wewnętrzny łańcuch wartości przedsiębiorstwa najczęściej zawiera trzy grupy procesów: procesy innowacyjne (badanie nowych potrzeb klientów i tworzenie nowych produktów); procesy operacyjne (zaopatrzenie, produkcja i dystrybucja); procesy obsługi posprzedażowej (naprawy gwarancyjne, obsługa zwrotów serwisowych).
4. Perspektywa rozwoju przedsiębiorstwa Polega na identyfikacji zasobów i umiejętności, które dane przedsiębiorstwo musi rozwijać; zdolność przedsiębiorstwa do uczenia się i rozwoju zależy od: kadr; systemów; procedur.
ZALICZENIE
Zaliczenie odbędzie się dn. 26.04.2017 r. Od godz. 17.00 do godz. 17.40 będą pisać studenci, których pierwsza litera nazwiska znajduje się w przedziale "A - Ł", od godz. 17.50 do godz. 18.30 "M - Ż". Osoby, które trzy razy widnieją na liście, uprawnione są do wykreślenia jednego pytania podczas zaliczenia.
4 podstawowe problemy zarządzanie strategicznego w przedsiębiorstwie; Poziomy w systemie zarządzania strategicznego oraz odpowiadające im strategie; Macierz Ansoffa; Cele strategiczne przedsiębiorstwa; Metoda SMART;
Misja i wizja przedsiębiorstwa; Luka strategiczna, luka rozwojowa; Proces zarządzania strategicznego. Strategia zamierzona i strategia wyłaniająca się; Wewnętrzne i zewnętrzne otoczenie przedsiębiorstwa (składniki i cechy); Metoda cyklu życia produktu;
Metoda atrakcyjności inwestycyjnej sektorów; Model cyklu życia technologii; Analiza SWOT; Macierz wzrostu BCG; Model atrakcyjności sektorów firmy McKinsey;
Model cyklu życia sektora firmy A.D. Little; Walory i ograniczenia strategii portfelowych; Warunki wdrażania strategii; Kontrola strategiczna i weryfikacja strategii; Strategiczna Karta Wyników.
Dziękuję za uwagę