FALOCHRON zintegrowany program przeciwdziałania problemom społecznym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Monitoring „Miejskiego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie”
Advertisements

Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
Warszawa 15 maja 2013 r. LOKALNY SYSTEM WSPARCIA NA OBSZARZE REWITALIZOWANYM KONKURS - WNIOSKI.
Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m.st. Warszawy
FALOCHRON na rzecz Młodzieży Wrocławia
Rozwój społeczności lokalnych
MIEJSKI OŚRODEK POMOCY RODZINIE W KONINIE
Niebieska Procedura dla Lecznictwa Odwykowego
Zatrudnianie osób niepełnosprawnych
LOKALNA KOALICJA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW PRZEMOCY W RODZINIE
Rola FORUM w realizacji projektu Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
WYDZIAŁ PREWENCJI KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W GDAŃSKU
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
LOKALNY SYSTEM POMOCY DZIECKU I RODZINIE w dzielnicy Gdańsk Stogi (1999 – 2009) Mężczyźni i kobiety wszystkich narodowości uznają, że ludzkość powinna.
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Hubert Kotarski Uniwersytet Rzeszowski
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
FALOCHRON na rzecz Młodzieży Wrocławia Zintegrowany program przejścia od młodości ku dorosłości młodzieży Wrocławia na lata 2008 – 2012 dr hab. Jacek KURZĘPA.
Krzysztof Durnaś Szkoła Podstawowa nr 35 w Łodzi
Jestem aktywny i aktywizuję innych
Wnioski grupy V Jak systemowo w skali szkoły zapewnić wsparcie dla ucznia, który tego potrzebuje?
Instytucje wspierające proces wychowawczy nauczyciela wychowawcy ośrodka wychowawczego Anna Ozga.
Zadania Świetlicy Profilaktyczno – Wychowawczej w zakresie pomocy dzieciom z trudnościami wychowawczymi i dydaktycznymi.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
SZKOŁA w systemie przeciwdziałania przemocy ???
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 3 WE WROCŁAWIU
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Dnia 4 marca 2008 roku odbyło się spotkanie Dolnośląskiej Rady ds. Bezpieczeństwa Dzieci i Młodzieży Na spotkaniu była poruszana między innymi kwestia.
LOKALNY SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W TYCHACH
Przemoc w rodzinie Bieżące refleksje wynikające z praktyki
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
IV Suwalska Kampania Białej Wstążki 25 XI – 10 XII 2013r. Patronat Kampanii Prezydent Miasta Suwałk Starosta Suwalski Koordynacja Kampanii Komenda Miejska.
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
MŁODZIEŻ WBREW STEREOTYPOM. Ważne pytania 1.Jakie kompetencje osobiste i społeczne gimnazjalistów zwiększają odporność na działanie zagrożeń w postaci.
PRZEMOCY MÓWIMY NIE! KOALICJA NA RZECZ OSÓB ZNAJDUJĄCYCH SIĘ
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
Kierunek: pedagogika Specjalności: pedagogika resocjalizacyjna edukacja elementarna ze specjalnością dodatkową j. obcy pedagogika socjalna terapia psychopedagogiczna.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
EWALUACJA LOKALNEGO SYSTEMU PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE - DOŚWIADCZENIA DOTYCZĄCE SPOSOBÓW POMAGANIA I NASILENIA STRESU POURAZOWEGO (PTSD) Z.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
REWITALIZACJA A ROZWÓJ LOKALNY Katowice r. Katowice r.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Ul. Bazylianówka – 044 Lublin
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Serdecznie witam Państwa Dr Julian Kołodziej Konsultant Katedra Integracji Europejskiej WSM SIG Piaseczno, wrzesień 2005r.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
Lokalna Strategia Rozwoju jako źródło funduszy wspierających włączenie społeczne na przykładzie Torunia Miejskie LGD.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

FALOCHRON zintegrowany program przeciwdziałania problemom społecznym Autor: dr hab. Jacek Kurzępa prof. SWPS WZ Wrocław szalupa@wp.pl szalupa2@gmail.com tel. mobil: 693 470 895

Przestrzeń mikrospołeczna (jednostka – rodzina – lokalność wieś, dzielnica, miasto, parafia) Dziecko - Kobieta - Rodzina Faza I >>> Diagnozowanie problemów Profil socjo-psycho-pedagogiczny lokalności, ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk i problemów społecznych ujętych w schemacie: przejawy – przyczyny – dotychczasowe efekty działania Profil posiadanego w danej lokalności kapitału początkowego ze szczególnym uwzględnieniem następujących elementów: Kapitał ludzki (osoby znaczące, liderzy, animatorzy, autorytety), Kapitał społeczny (stowarzyszenia, organizacje, wspólnoty), Kapitał ekonomiczny (potencjalne źródła zasilania gospodarczego), Kapitał kulturowy (mentalność, tradycje, obyczaje – fundamenty więzi). Analiza SWOT w zakresie szeroko rozumianej oceny lokalności (liderzy życia społecznego), jej mocnych i słabych stron (bez argumentowania) Raport o sytuacji dziecka w naszej lokalności (szkoła/parafia); Raport o sytuacji kobiet w naszej lokalności (MOPS/PCPR); Raport o sytuacji rodzin w naszej lokalności (parafia/szkoła)

Faza II >>> Konceptualizacja programów DIAGNOZA (skonkretyzowanie problemów) Faza II >>> Konceptualizacja programów wsparcia w stosunku do 3 fundamentów życia wspólnoty >>> Dziecko – Kobieta - Rodzina

Dziecko Grupy wsparcia rówieśniczego, Grupy terapeutyczne, Indywidualne stypendia, Treningi: Asertywności, Zastępowania agresji, Unikania sytuacji ryzykownych (odmawiania używek/ oporu w stosunku do rówieśników) Świetlice socjoterapeutyczne, Wydarzenia kulturalne, Wydarzenia sportowe, Projekty internetowe, Program „Otwórz okno – wyjdź na świat” Program „Wyrównać szanse edukacyjne”

Kobieta Grupy samopomocowe Grupy terapeutyczne, Zajęcia reorientujące zawodowo, Zajęcia ekonomizacji życia codziennego, Program „Przybliżyć szanse na zdrowie własne, Program „Jak prowadzić dialog z własnym dzieckiem”, Program „Dorzucić do budżetu domowego...”

Rodzina Terapia rodzin, Projekt „Wyjście z obszaru zmarginalizowanego Reorientacja postaw, Aktywizacja społeczna, Aktywizacja zawodowa, Projekt „Zbliżanie rodzin” Rodzina wielkomiejska, może nie nadto zasobna, z jej odpowiednikiem ze wsi ...wakacje/ pączki/ wizyty/ święta...

Faza III >>> Realizacja i ewaluacja Faza IV >>> Modyfikacja i zmiany Faza V >>> Falicytacja i wnioski

Przestrzeń mezospołeczna (instytucje, struktury formalne, układ powiatowo-dekanalny) Szkoła - Samorząd - Parafia Faza I >>> Diagnoza instytucji - wspólnoty Analiza SWOT ww. instytucji Wyprowadzenie merytorycznych wniosków i ich operacjonalizacja Operacjonalizacja projektów pomocowych Treningi i doszkalanie kadr pedagogicznych Asertywność Agresja/przemoc Uzależnienia Oddziaływanie grup rówieśniczych Praca z rodzicami Występowanie z wnioskami finansowymi Analiza i unowocześnienie programów wychowawczych/ profilaktycznych szkoły Wyszkolenie grupy ekspertów/ konsultantów wspierających określoną placówkę

Faza II >>> Rewitalizacja mechanizmów kontroli społecznej w lokalności Publiczne debaty na temat zjawisk nagannych moralnie (szkoły ponadgimnazjalne) Realizowanie powiatowego programu: Bezpieczne gimnazjum Wzmacnianie postaw poszanowania prawa i solidaryzmu społecznego (parafia) Wdrożenie linii programowej lokalnych mediów – wzorce pozytywne Faza III >>> Analiza efektywności wdrażania ww. procedur oraz korekty i konieczne zmiany Faza IV >>> Podsumowanie działań

Przestrzeń makrospołeczna (region, diecezja) Diecezja / Sejmik / Wojewoda Faza I >>> Tworzenie grup lobbingowych - wsparcia Prezentacje projektu u Ks. Biskupa Pozyskiwanie sojuszników >>> Wojewoda Pozyskiwanie sojuszników >>> Marszałek Budowanie Zespołów wsparcia: Media lokalne Lokalny biznes Środowiska akademickie Stowarzyszenia i organizacje lokalne Faza II >>> Finansowanie projektów i ich monitoring Faza III >>> Falicytacja i rozliczenie

On/a PERSPEKTYWA MAKROSTRUKTURALNA Spirala życzliwości / ślimak wsparcia jednostka WSPÓLNOTA LOKALNA Grupy formalne i nieformalne, organizacje i stowarzyszenia Raport o stanie R. w śr. lokalnym RODZINA diagnoza R Jednostka i jej problemy - diagnoza SAMORZĄD LOKALNY i jego organizacja i służby On/a SZKOŁA Diagnoza i budowanie programów profilaktycznych Interwencja socjo-psycho-pedagogiczna Korekta i uzdraiwanie i/lub wzmacnianie WSPIERANIE KOORDYNACJA WSPÓŁPRACA WŁADZE WYKONAWCZE Policja, sądy, kuratorzy, administracja stowarzyszenia, organizacje i jego struktura, KOŚCIÓŁ PARAFIALNY

Jednostka: Casus 1 >>> uzależniona... Procedury i zadania do wykonania J Interwencja: pytania >>> kto, gdzie, za pomocą jakich środków i narzędzi oraz co dalej z klientem... D Diagnoza i wybór ścieżki korekty i resocjalizacji >>> pytanie j/w oraz konieczna synchronizacja działań poszczególnych instytucji i osób zaangażowanych w proces R Realizacja wybranej ścieżki naprawczej >>> kto, gdzie, kiedy, jakimi środkami i co dalej... J Interwencja zakładając, że mamy do czynienia z sytuacją ujawnienia się konkretnego problemu społecznego (tutaj na poziomie jednostkowym/lokalnym); rozumiemy, że w perspektywie mikrostruktury dokonujemy następujących działań:

Strefy w impakcie traumy na poziomie lokalnym Sieć wsparcia! Strefy w impakcie traumy na poziomie lokalnym traumatyczna Sytuacja do rozwiązania problemy Zderzenie Szkoła (Samorząd lokalny) On/a Rodzina full servis do poziomu neutralizacji napięcia i możliwego uruchomienia procedury wsparcia stałego Strefa I-ego kontaktu (Rodzice/ Ksiądz /Nauczyciel/ Policjant/ Terapeuta) Poradnictwo Rodzin (Kościół Parafialny) Strefa buforowania (wsparcia) Kurator Sądowy (władza wykonawcza) Poradnia Psych-Ped. (Samorząd Lokalny) Pomoc społeczna (Samorząd lokalny) Stowarzyszenia/ III sektor (wspólnota lokalna) Klub Sportowy (wspólnota lokalna) Strefa wzmocnień stałe / ważne fluktuacyjne / zadaniowe PRIORYTETOWE / KONIECZNE Intensywność i ważność kontaktów: