Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

FALOCHRON na rzecz Młodzieży Wrocławia Zintegrowany program przejścia od młodości ku dorosłości młodzieży Wrocławia na lata 2008 – 2012 dr hab. Jacek KURZĘPA.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "FALOCHRON na rzecz Młodzieży Wrocławia Zintegrowany program przejścia od młodości ku dorosłości młodzieży Wrocławia na lata 2008 – 2012 dr hab. Jacek KURZĘPA."— Zapis prezentacji:

1 FALOCHRON na rzecz Młodzieży Wrocławia Zintegrowany program przejścia od młodości ku dorosłości młodzieży Wrocławia na lata 2008 – 2012 dr hab. Jacek KURZĘPA

2 Doktor nauk humanistycznych, UMK Toruń 1996 Przewodniczący Misji Dworcowej im ks. Jana Schneidera we Wrocławiu w latach 2000-2006 Instruktor Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej Członek Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego i Polskiego Towarzystwa Socjologicznego Reprezentuje Polskę w CERI przy OECD w Paryżu Ekspert ds. Młodzieży w Radzie Europy w Strasburgu Ekspert przy ministrze edukacji i sportu ds. Programów młodzieżowych Członek Rady Ekspertów przy Rzeczniku Praw Dziecka e-mail: szalupa@wp.pl szalupa2@gmail.comszalupa@wp.plszalupa2@gmail.com tel.: +48 693 470 895

3 Dlaczego Falochron ? FALOCHRON, gdyż o niego rozbijają się nieprzyjazne sztormowe fale. Ma za zadanie chronić ląd i żyjących na nim ludzi. Jest wzmocnieniem dla obszarów często narażonych na szkwał, podmycia, porywy wiatru, niszczycielską ślepą siłę Natury. Siła ta zarówno może tworzyć niezapomniane rajskie widoki, jak i wzniecać huragany, tornada i niszczyć bez opamiętania.

4 Falochron Co to jest, jak się za to zabrać, jak w zasadzie ma wyglądać... i o co tu chodzi??? FALOCHRON jest pomyślany jako program profilaktyczny polegający na NAKŁADANIU się na JEDNOSTKĘ, która znajduje się w Jego Epicentrum, rozmaitych podobnych do stref falochronu- wzmocnień- przeciwko przeciwnościom losu. Może być tak, że Jednostka dotknięta zostanie jakąś życiową przypadłością i w zasadzie nie ze swej złej woli, czy gnuśności zapada się w kolejne doliny, które zdają się coraz większe i głębsze. Samodzielnie nie może z nich już się wydostać. Korzystnym byłoby,żeby nie zaliczała takich dolin, ale życie jakie jest wiemy, wobec czego niekiedy potrzebna jest pomoc. Zamysłem autora jest takie wzmacnianie osoby, które skutecznie da odpór różnym losowym udrękom. Dlatego też pierwszą strefą wzmocnienia jest sama Jednostka i najbliższe jej otoczenia Rodzina!!!

5 Falochron Co to jest, jak się za to zabrać, jak w zasadzie ma wyglądać... i o co tu chodzi??? Dopiero po poddaniu Jednostki pozytywnym wzmocnieniom w jej naturalnym środowisku wychowawczo- socjalizacyjnym, możemy mieć nadzieję na to, że w obliczu pokus nowoczesności, kultury pozoru i łatwego świata nie poweźmie błędnych decyzji co do siebie samej. W procesie dochodzenia do świadomości zagrożeń, jakie na młodego człowieka czyhają na każdym kroku powinien towarzyszyć jej spolegliwy opiekun, rozumny wychowawca. Najlepiej byłoby gdyby byli nimi naturalni Rodzice: Kochająca Matka i Troskliwy Ojciec. Niekiedy jednak także i Oni potrzebują wsparcia, porady, opieki i podpowiedzi. Bywa bowiem, że gubią się w rozpoznawaniu tego świata, nie potrafią go interpretować tym samym dawać swym dzieciom adekwatnych i trafnych podpowiedzi. Uznajmy więc, że pierwszą strefą FALOCHRONU jest: –Świadome prowadzenie dziecka/ nastolatka w niepewną dorosłość; –Uparte wspieranie rodziców w towarzyszeniu swoim dzieciom w kolonizowaniu nowego świata- nazywania go- interpretowania- wybierania z niego to co najlepsze, a ignorowania pozornych wartości.

6 MŁODOŚĆ – FALOCHRON Jak się ma jedno do drugiego? Młodość piękna jest i nieprzewidywalna. Ma w sobie siłę tornada i lekkość wicherka unoszącego źdźbło traw. Bywa ślepa i bezduszna, a jednocześnie wrażliwa i nadmiernie kochająca. Ponosząca wielkie ofiary w poszukiwaniu miłości, przyjaźni i czegoś lub kogoś, komu mogłaby być WIERNA. Jednocześnie jest buńczuczna i kontestująca, obalająca zastane prawdy, autorytety, depcząca zasady. Trwożliwa jest i niespokojna, gdyż niepewna swojej przyszłości. I może dlatego pokazująca nadmiernie często oblicze zblazowane, cyniczne i wyrachowane. Nie znajdując skutecznego porozumienia się z samą sobą, nie znajdując drogi do najbliższych szuka wytrychów do drzwi szczęścia i zrozumienia siebie i otaczającego ją niegościnnego świata. FALOCHRON w obliczu takiego pejzażu młodości otacza ją na tyle skutecznym puklerzem wsparcia, żeby w swojej niepewności nie zagubiła azymutu ku DOBRU, w tym dobru wspólnemu. Wsparcie to opiera się na kilku strefach FALOCHRONU! W jego Epicentrum jest SAM MŁODY CZŁOWIEK, jego niepewności, zmartwienia, poszukiwania. W tym obszarze nabywa kompetencji by poznawać i kształtować samego siebie, ale i wchodzić w zdrowe relacje z innymi. Druga strefa FALOCHRONU to najbliższe Środowisko socjalizacji i wychowania Jednostki. Jej rodzina, rówieśnicy, sąsiedzi. Trzeba zadbać o to by młody, gdy rośnie miał zdrowe GNIAZDO! By jego DOM był ostoją zasad, wsparcia, miłości. Najszersze strefy, to Region, Miasto, coś ponadjednostkowego. Gdyż odpowiedzialność za Nich Młodych spoczywa na każdym z Nas: osobach, Instytucjach, Stowarzyszeniach, Ojczyźnie.

7 Strefy FALOCHRONU JA - JA JA – Mój dom, Rodzina JA – Rówieśnicy, szkoła, ulica Strefa 1 Jednostka i jej kompetencje, umiejętności i wiedza Strefa 2 Środowisko wychowawcze jednostki Rodzina, Rówieśnicy, Szkoła, Sąsiedztwo Strefa 3 Makrostrukturalna: 1.Sejmik Wojewódzki 2.Wojewoda 3.JE Biskup Diecezji 4.Kuratorium Oświaty 5.Komenda Wojewódzka Policji 6.Regionalne Media 7.Uczelnie Wyższe 8.Stowarzyszenia i Organizacje Pozarządowe

8 Przestrzeń mikrospołeczna (jednostka – rodzina – lokalność, wieś, dzielnica, miasto, parafia) Profil socjo-psycho-pedagogiczny lokalności, ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk i problemów społecznych ujętych w schemacie: przejawy – przyczyny – dotychczasowe efekty działania Profil posiadanego w danej lokalności kapitału początkowego ze szczególnym uwzględnieniem następujących elementów: –Kapitał ludzki (osoby znaczące, liderzy, animatorzy, autorytety), –Kapitał społeczny (stowarzyszenia, organizacje, wspólnoty), –Kapitał ekonomiczny (potencjalne źródła zasilania gospodarczego), –Kapitał kulturowy (mentalność, tradycje, obyczaje – fundamenty więzi). Analiza SWOT w zakresie szeroko rozumianej oceny lokalności (liderzy życia społecznego), jej mocnych i słabych stron (bez argumentowania) Raport o sytuacji dziecka w naszej lokalności (szkoła/parafia); Raport o sytuacji kobiet w naszej lokalności (MOPS/PCPR); Raport o sytuacji rodzin w naszej lokalności (parafia/szkoła) Diagnozowanie problemów Faza I Diagnozowanie problemów DzieckoKobietaRodzina

9 Przestrzeń mezospołeczna (instytucje, struktury formalne, układ powiatowo-dekanalny) Analiza SWOT ww. instytucji Wyprowadzenie merytorycznych wniosków i ich operacjonalizacja Operacjonalizacja projektów pomocowych –Treningi i doszkalanie kadr pedagogicznych Asertywność Agresja/przemoc Uzależnienia Oddziaływanie grup rówieśniczych Praca z rodzicami Występowanie z wnioskami finansowymi –Analiza i unowocześnienie programów wychowawczych/ profilaktycznych szkoły –Wyszkolenie grupy ekspertów/ konsultantów wspierających określoną placówkę Diagnoza instytucji, wspólnoty Faza I Diagnoza instytucji, wspólnoty SzkołaSamorządParafia

10 Przestrzeń makrospołeczna (region, diecezja) Pozyskiwanie sojuszników Wojewoda Pozyskiwanie sojuszników Marszałek Prezentacje projektu u Ks. Biskupa Budowanie Zespołów wsparcia: –Media lokalne –Lokalny biznes –Środowiska akademickie –Stowarzyszenia i organizacje lokalne Tworzenie grup lobbingowych, wsparcia Faza I Tworzenie grup lobbingowych, wsparcia SejmikWojewodaDiecezja Finansowanie projektów i ich monitoring Faza II Finansowanie projektów i ich monitoring Falicytacja i rozliczenie Faza III Falicytacja i rozliczenie

11 Perspektywa makrostrukturalna Spirala życzliwości / Ślimak wsparcia On / Ona Jednostka i jej problemy - diagnoza Interwencja socjo psycho pedagogiczna Korekta i uzdrawianie i/lub wzmacnianie WSPÓLNOTA LOKALNA Grupy formalne i nieformalne, organizacje i stowarzyszenia SAMORZĄD LOKALNY i jego organizacja i służby KOŚCIÓŁ PARAFIALNY i jego struktura, stowarzyszenia, organizacje WŁADZE WYKONAWCZE Policja, sądy, kuratorzy, administracja RODZINA diagnoza R Raport o stanie R. w śr. lokalnym SZKOŁA Diagnoza i budowanie programów profilaktycznych WSPIERANIE KOORDYNACJA WSPÓŁPRACA Jednostka

12 Sieć wsparcia! Strefy w impakcie traumy na poziomie lokalnym On/a problemy do rozwiązania Sytuacja traumatyczna Poradnictwo Rodzin (Kościół Parafialny) Szkoła (Samorząd lokalny) Kurator Sądowy (władza wykonawcza) Pomoc społeczna (Samorząd lokalny) Strefa wzmocnień Strefa buforowania (wsparcia) Strefa I-ego kontaktu (Rodzice/ Ksiądz /Nauczyciel/ Policjant/ Terapeuta) full servis do poziomu neutralizacji napięcia i możliwego uruchomienia procedury wsparcia stałego Poradnia Psych-Ped. (Samorząd Lokalny) wspólnota lokalna Stowarzyszenia/ III sektor (wspólnota lokalna) Rodzina Zderzenie stałe / ważne fluktuacyjne / zadaniowe PRIORYTETOWE / KONIECZNE Intensywność i ważność kontaktów:

13 Misja programu Wywołanie w świadomości społeczności lokalnych przekonania o konieczności podejmowania aktywnych, pozytywnych wychowawczo i socjalizacyjnie postaw. Resustytucja procesów kontroli społecznej i tworzenie środowisk wsparcia dla działań profilaktyczno- resocjalizacyjnych.

14 Cele Programu Cel Główny Integracja i koordynacja działań wszelkich służb, instytucji oraz organizacji podejmujących aktywności wobec zjawisk patologicznych i problemów społecznych w naszej wspólnocie lokalnej.

15 Cele Programu Cele operacyjne Diagnoza zagrożeń zjawiskami patologicznymi i problemami społecznymi społeczności lokalnych na naszym terenie, ze szczególnym uwzględnieniem młodzieży; Rozpoznanie, zewidencjonowanie i powiązanie sieciami współpracy instytucji, osób, organizacji działających na rzecz profilaktyki wobec zjawisk patologicznych; Przeprowadzenie cyklu szkoleń dla osób zaangażowanych w działanie profilaktyczne, mających na celu uaktualnienie stosowanych metod, poszerzenie zakresu ich wiedzy i kompetencji, z wykorzystaniem komparatystycznych rozwiązań w krajach UE; Works- shops o charakterze międzynarodowym, dotyczące poszczególnych segmentów zjawisk patologicznych i problemów społecznych Przeprowadzenie kongresu organizacji III sektora oraz Samorządów lokalnych na temat wdrażania, konstruowania oraz ewaluacji programów nastawionych na proces integracji i reintegracji społecznej; Utworzenie Wrocławskiego (Dolnośląskiego) Centrum Monitoringu zjawisk patologicznych i sposobów ich rozwiązywania.

16 Oczekiwane efekty realizacji projektu Poprawa stanu praworządności mieszkańców wspólnot lokalnych; Wdrożenie długoterminowych sposobów działań profilaktycznych nastawionych na : –profilaktykę przestępczości; (subprogram Bezpieczne Gimnazjum); –reintegrację społeczną rówieśników (subprogram RSR); –Interwencji w sytuacjach kryzysowych (subprogram Misja dworcowa); –Działań w epicentrum marginalizacji (subprogram Wrocławski Bronx); –Stworzenie Wrocławskiego Centrum Monitoringu zjawiska patologicznych i problemów społecznych;

17 Oczekiwane efekty realizacji projektu Wyszkolenie specjalistycznych kadr wolontariuszy zajmujących się realizacją programu i jego elementami składowymi; Integracja wspólnot lokalnych wokół programu i jego realizacji; Upowszechnienie wyników projektu poprzez : –organizację konferencji nt: Sposoby realizowania zadań samorządów lokalnych w zakresie przeciwdziałania zjawiskom patologicznym i problemom społecznym –przygotowanie i edycja wydawnictwa zwartego pt: Zintegrowany system profilaktyki w społecznościach lokalnych- FALOCHRON dla Wrocławia

18 Podstawowe założenia Projektu W najbliższym czasie musimy oswoić się między innymi: –oswajanie się z innością (etniczną, kulturową, organizacyjną, mentalną, religijną); –oswajanie się z nową aksjologią (postmodernistyczny chaos vs rewitalizacja imponderabiliów); –oswajanie się z nową technologią i technokracją; –oswajanie się z nowym samym sobą - Tu! W Polsce, w mojej Ojczyźnie; –oswajanie się z nowymi możliwościami –,,wolnością od.... Inni w nas ONIINNI Inni u nich MY

19 Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "FALOCHRON na rzecz Młodzieży Wrocławia Zintegrowany program przejścia od młodości ku dorosłości młodzieży Wrocławia na lata 2008 – 2012 dr hab. Jacek KURZĘPA."

Podobne prezentacje


Reklamy Google