VI EAP na półmetku Strategia Lizbońska (2000, 2006)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Unia dla Innowacji – perspektywy polityki UE
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Nowa Perspektywa finansowa
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Europejska Inicjatywa Surowcowa
Stanowisko Rządu RP wobec propozycji KE Warszawa, 5 marca 2013 r.
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
Tworzenie nowego międzynarodowego porozumienia EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Zmiany klimatu.
Reforma Wspólnej Polityki Rolnej po 2013 a obecny stan negocjacji
RURAL DEVELOPMENT IN THE EUROPEAN UNION 15 CZERWCA 2011 DG ENV: water directives, agri-environmental programmes Dr inż. Agnieszka Romanowicz European Commission.
Strategia rozwojowa Unii Europejskiej:
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Polityka energetyczna Unii Europejskiej- obecne działania i trendy.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Priorytet 1 Zdrowie Biotechnologie, rozwój instrumentów i technologii na rzecz ludzkiego zdrowia Badania na rzecz ludzkiego zdrowia mające zastosowanie.
Ochrona środowiska, w tym środowiska ludzkiego poprzez m.in. redukcję zanieczyszczeń i promowanie odnawialnych źródeł energii Ochrona środowiska, ze szczególnym.
PROGNOZA ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO PROJEKTU STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO NA LATA
Krzysztof Zaręba Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
Stan implementacji aktów prawa UE do krajowego porządku prawnego
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
Ramowa Dyrektywa Wodna – skutki dla gospodarstw rybackich
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
Politechnika Częstochowska Wydział Inżynierii Procesowej, Materiałowej i Fizyki Stosowanej Katedra Pieców Przemysłowych i Ochrony Środowiska Struktura.
Zagadnienia polityczno- prawne w Polsce na tle Unii i świata w horyzoncie czasowym do 2050 r. Dr inż. Sławomir Pasierb Zeroemisyjna gospodarka energią
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
Świat – UE - Polska prospekt 2050
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
Europejski Fundusz Morski i Rybacki
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Izabela Grabowska Alicja Wróż
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Stan zaawansowania prac nad opracowaniem planów gospodarowania wodami
Kierunki rozwoju nowoczesnych technologii urządzeń grzewczych w Polsce
Biogazownie rolnicze – ważny element zrównoważonej produkcji rolniczej
Odnawialne źródła energii Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Polski Kongres Energii Odnawialnej Płock, 3 luty 2014 r. Warszawa, 3.
Andrzej Grzyb Poseł do Parlamentu Europejskiego Współprzewodniczący delegacji PO-PSL w Grupie Europejskiej Partii Ludowej Komisja Ochrony Środowiska, Zdrowia.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
INTERREG IV C Międzyregionalny wymiar Europejskiej Współpracy Terytorialnej Konferencja projektu B2N Warszawa, 18 maja 2010 r. Teresa Marcinów, Departament.
NA INWESTYCJE W MLECZARSTWIE
Rozwój energetyki jądrowej w Polsce szanse i zagrożenia
PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ
1 Środowisko Europy PLAN 1.Wprowadzenie 2.Rozwój gospodarczy i związane z nim presje na środowisko 3.Kierunki rozwoju środowiska 4.Podsumowanie.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Cele, Priorytety, podstawowe informacje.
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Miedzna
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Lubsza Krzysztof Pietrzak Meritum Competence.
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Polityka klimatyczno-energetyczna w latach : propozycje KE, stanowisko MG, dalsze działania Warszawa, 28 stycznia r.
GMINA CZERWIŃSK NAD WISŁĄ PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ DLA GMINY CZERWIŃSK NAD WISŁĄ inż. Bartosz Palka IGO Sp. z o.o. Instytut Gospodarowania Odpadami.
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej. Inteligentne rozwiązania aby chronić środowisko 2.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Polityka, strategie i regulacje w zakresie efektywności energetycznej MINISTERSTWO ENERGII Kraków, dn. 30 marca 2016 r.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
UKE URZĄD KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJDEBATA O CZĘSTOTLIWOŚCIACH, 4 lipca 2006 r. DEBATA NA TEMAT KRAJOWEJ STRATEGII GODPODARKI CZĘSTOTLIWOŚCIOWEJ Polityka.
Warunki wstępne (ex ante) stan
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ: - pożądany społecznie - zasadny ekonomicznie
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

VI EAP na półmetku Strategia Lizbońska (2000, 2006) VI program działań UE na rzecz środowiska VI EAP ustanawia wspólnotowe ramy polityki ochrony środowiska na okres od lipca 2002 r. do lipca 2012 r. Stanowi on środowiskowy wymiar wspólnotowej strategii zrównoważonego rozwoju i wytycza priorytety w dziedzinie ochrony środowiska, w szczególności:   1. zmiany klimatu; 2. przyrodę i różnorodność biologiczną; 3. zdrowie i jakość życia; 4. zasoby naturalne i odpady. VI EAP na półmetku

Zmiany klimatu Kraje członkowskie UE powinny ograniczyć emisje gazów cieplarnianych oraz przejść do gospodarki niskoemisyjnej. Każde państwo członkowskie zobowiązało się do prawnie wiążących działań w ramach „porozumienia o dzieleniu ciężaru zobowiązań”, aby osiągnąć cel określony w Protokole z Kioto. Komisja uważa, że ogólnoeuropejski system handlu uprawnieniami do emisji (ETS) został wprowadzony z powodzeniem i jest mechanizmem, który można rozwinąć w globalny system ograniczania emisji. W pakiecie energetycznym i klimatycznym przyjętym w marcu br. przez Radę, kraje UE zobowiązały się do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych o przynajmniej 20 % do roku 2020, a redukcja ta może być zwiększony do 30 %, o ile do tego porozumienia przystąpią inne uprzemysłowione kraje świata. Częścią pakietu są zobowiązania dotyczące 2020 roku: 20 % udział energii odnawialnej w ogólnej produkcji energii i 10 % udział biopaliw. Działaniom w tym zakresie ma towarzyszyć istotna poprawa efektywności energetycznej w UE i zmniejszenie zużycia energii w UE o 20 % w stosunku do przewidywań na 2020 rok. VI EAP na półmetku

Komisja planuje w 2007 r. m.in.: UE będzie wspierać wykorzystanie odnawialnych źródeł energii i badania nad nowymi technologiami, takimi jak sekwestracja i magazynowanie związków węgla (CCS), wykorzystanie wodoru jako paliwa oraz biopaliw drugiej generacji. Komisja przygotuje ramy strategii ograniczania emisji związków węgla do końca 2007 r. W 2007 r. Komisja przedstawi zieloną księgę dotyczącą dostosowania się do zmian klimatu, w której zaproponuje warianty działania. Komisja planuje w 2007 r. m.in.: · przedłożyć wniosek w sprawie poprawy działania dyrektywy dotyczącej systemu handlu uprawnieniami do emisji w trzecim okresie zobowiązania rozpoczynającym się w 2013 r. · zaproponować ramy regulacyjne promujące technologie sekwestracji CO2 i składowania w utworach geologicznych. · przedstawić decyzję w sprawie racjonalnego gospodarowania energią w skali globalnej oraz decyzje w sprawie funduszu na rzecz energii odnawialnej przeznaczonego dla krajów i obszarów rozwijających się i będących w okresie przemian. · opublikować komunikat w sprawie niedoboru wody i zjawiska suszy, aby przeanalizować potrzebę działań na poziomie UE. VI EAP na półmetku

Zdrowie i jakość życia Podstawą obecnego wspólnotowego podejścia do ograniczania zagrożeń środowiskowych dla zdrowia ludzi są: ·   ramowa dyrektywa wodna, · rozporządzenie w sprawie rejestracji, oceny i udzielania zezwoleń na stosowanie substancji chemicznych (REACH), · wniosek dotyczący dyrektywy w sprawie jakości powietrza atmosferycznego i w sprawie czystszego powietrza dla Europy, ·   wniosek dotyczący ramowej dyrektywy w sprawie pestycydów. Komisja uważa, że należy nasilić starania dotyczące wdrażania ramowej dyrektywy wodnej w skali krajowej, a w tym celu władze krajowe powinny udostępnić wystarczające fundusze. Usprawnione wprowadzanie dyrektywy w sprawie oczyszczania ścieków komunalnych oraz prawodawstwa dotyczącego wód gruntowych w znacznym stopniu ograniczy emisje ze źródeł punktowych.   VI EAP na półmetku

Realizacja celów wyznaczonych w Strategii tematycznej dotyczącej zanieczyszczenia powietrza będzie wymagała przyjęcia, a następnie wdrożenia dyrektywy w sprawie jakości powietrza atmosferycznego i w sprawie czystszego powietrza dla Europy, jak również przyjęcia wspierających środków wspólnotowych w sprawie emisji spalin pojazdów oraz zmiany istniejącego prawodawstwa w zakresie emisji przemysłowych (dyrektywa IPPC).   Rozporządzenie REACH ma na celu zapewnienie wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzi i środowiska naturalnego, w tym promowanie alternatywnych metod oceny zagrożeń związanych z substancjami, jak również swobodnego obiegu substancji na rynku wewnętrznym, przy jednoczesnym wspieraniu konkurencyjności i innowacji. Będzie ono prowadzić do lepszego i szybszego identyfikowania właściwości substancji chemicznych oraz do stosowania właściwych środków zarządzania ryzykiem. VI EAP na półmetku

W 2007 r. Komisja przedłoży: średniookresowy przegląd planu działania na rzecz środowiska i zdrowia. nowy wniosek dotyczący przeglądu dyrektywy w sprawie krajowych poziomów emisji oraz dokona przeglądu obowiązującego prawodawstwa w dziedzinie emisji przemysłowych. Przedłoży również wspólnotowy plan wdrożenia w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych. wniosek dotyczący przeglądu dyrektywy w sprawie ochrony zwierząt laboratoryjnych i ustanowienia jednolitych zasad dla przemysłu i naukowców w tym zakresie. VI EAP na półmetku

Zasoby naturalne i odpady Strategia tematyczna w sprawie zapobiegania powstawaniu odpadów i ich recyklingu stanowi podstawę przyszłej wspólnotowej polityki zarządzania odpadami. Wdrażanie strategii, w tym proponowanej ramowej dyrektywy w sprawie odpadów, dyrektywy w sprawie składowania odpadów oraz rozporządzenia w sprawie transportu odpadów, będzie priorytetem w najbliższych latach. W trybie szczególnie pilnym będą traktowane sektory odpowiedzialne za największe zużycie zasobów (mieszkalnictwo, transport i produkcja żywności) oraz obszary w których wdrażanie strategii jest opóźnione. Komisja jest zdeterminowana, aby powstrzymać nielegalny przewóz odpadów niebezpiecznych do państw trzecich i przyjmie środki konieczne do lepszego wdrażania wspólnotowego prawodawstwa w tym obszarze. VI EAP na półmetku

zaproponuje działania na rzecz proekologicznej polityki przemysłowej, Jednym z celów VI EAP jest zerwanie powiązania między wzrostem gospodarczym a degradacją środowiska. Strategia tematyczna w sprawie zrównoważonego wykorzystania zasobów naturalnych ma zapewnić długoterminowe ramy dla osiągnięcia tego celu i ma być podstawą do uczynienia z UE najbardziej efektywnej na świecie gospodarki pod względem wykorzystania zasobów. W 2007 r. Komisja: przygotuje zieloną księgę w sprawie zrównoważonej konsumpcji i produkcji w UE.W 2007 r. Komisja zamierza: zaproponuje działania na rzecz proekologicznej polityki przemysłowej, podejmie działania na rzecz intensyfikacji realizacji w UE „zielonych zamówień publicznych”, sporządzi sprawozdanie na temat stanu wdrażania planu działań na rzecz technologii dla środowiska (ETAP), będzie wspierać stosowanie technologii środowiskowych i innowacji proekologicznych poprzez program ramowy UE na rzecz konkurencyjności i innowacji oraz VII program ramowy w dziedzinie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji podejmie działania na rzecz lepszego wdrożenia przepisów dotyczących transportu odpadów oraz dyrektywy w sprawie urządzeń portowych do odbioru odpadów. przedstawi zieloną księgę na temat demontażu statków. VI EAP na półmetku