Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Grupa Edukacyjna Aktywne Szkolenia Sp. z o. o
Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
NAUCZANIE INDYWIDUALNE ODN SŁUPSK Władysława Hanuszewicz
Organizacja nauczania indywidualnego
Podstawy prawne i organizacja oddziałów integracyjnych
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Konferencja psychologów/pedagogów szkolnych w Rudzie Śląskiej
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Zmiany w prawie w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego w szkołach
MONITOROWANIE I EWALUACJA DZIAŁAŃ W ZAKRESIE IPET I PDW
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
Perspektywy Szkolnictwa Specjalnego (w aspekcie analizy działalności orzeczniczej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 i nr 2 w Płocku) Marzenna Czarnecka.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA, oraz PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH
Kształcenie uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Kuratorium Oświaty w Łodzi Barbara Łaska.
Spotkanie dla Dyrektorów Szkół i Przedszkoli
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA
Procedury i możliwości wykorzystania na terenie szkoły.
Szczecin, 4 października 2012 r.
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej Opracowanie: Maria Rusin Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
BARBARA WOLAŃSKA WRZESIEŃ 2011
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole
Indywidualne nauczanie
Nowe regulacje prawne zawarte zostały w rozporządzeniach:
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Podstawy prawne, rola psychologa,
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
Uczeń z niepełnosprawnością w systemie oświaty – regulacje prawne
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
UCZEŃ NIESŁYSZĄCY W SYSTEMIE EDUKACJI
Kształcenie dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w roku szkolnym 2015/ sierpnia 2015 r.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Forum Pedagogów 1 października 2015r.
Orzecznictwo w procesie diagnozy FASD Barbara Woszczyna Tomaszowice 2015r.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
Joanna Brzoskowska Dyrektor PP-P 4 4 listopad 2015 r.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Opracowanie : Joanna Zamojska
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Przepisy oświatowe PPP, Beata Dyjas.
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i uczniów
ORGANIZACJA KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO W SZKOŁACH I PLACÓWKACH OGÓLNODOSTĘPNYCH Liliana Zientecka Warszawa 14 maja 2018 r.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
FORUM NAUCZYCIELI UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI
Kształcenie specjalne
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNEJ Organizacja kształcenia specjalnego w przedszkolu i szkole zgodnie z obowiązującymi.
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ System poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Współpraca na linii przedszkole/szkoła.
Zapis prezentacji:

Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego

Podstawa prawna Ustawa o Systemie Oświaty Rozporządzenie MEN w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej (Dz. U. z dnia 30.04.2013 r. poz. 532) Rozporządzenie MEN w sprawie organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z dnia 24.07.2015 r. poz. 113) Rozporządzenie MEN w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. z dnia 12.02.2009 r. poz. 133) i inne

Możliwości rehabilitacji i edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością: Wczesne wspomaganie rozwoju Wychowanie przedszkolne Kształcenie specjalne

Kształcenie specjalne dzieci niepełnosprawnych: - w przedszkolu do 9 r.ż. - w szkole podstawowej do 18 roku życia - w gimnazjum do 21 roku życia - w szkole ponadgimnazjalnej do 24 roku życia - przedłużony etap edukacji

Rodzaje niepełnosprawności: słabosłyszenie, niesłyszenie słabowidzenie, niewidzenie niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym niepełnosprawność ruchowa w tym afazja Autyzm, Zespól Aspergera niepełnosprawność sprzężona

Wczesne wspomaganie rozwoju Opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju może być wydana przez publiczne i niepubliczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne Od momentu wykrycia niepełnosprawności do rozpoczęcia nauki w szkole Zespół wczesnego wspomagania rozwoju Indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju 4-8 godzin w miesiącu Grupa 2-3 dzieci i rodzice Dla dzieci poniżej 3 roku życia zajęcia mogą być organizowane w domu

Kształcenie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością Wychowanie przedszkolne na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego Odroczenie obowiązku szkolnego dzieci niepełnosprawnych (opinia) Kształcenie specjalne w szkołach ogólnodostępnych, w szkołach i oddziałach, integracyjnych, specjalnych oraz w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych

Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego: dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społecznie wydaje się na czas: roku szkolnego, etapu edukacyjnego, kształcenia w danej szkole zawiera diagnozę oraz zalecenia do pracy, ze szczególnym uwzględnieniem godzin rewalidacyjnych, innych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zakresu dostosowania wymagań itp.

Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego: wydawane tylko przez publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne zawiera ważne informacje: dane poradni, skład Zespołu Orzekającego, kwalifikację, diagnozę, określenie najkorzystniejszej formy kształcenia, zalecenia i uzasadnienie podstawa konstruowania IPET nie należy mylić z orzeczeniem o niepełnosprawności

Indywidualny Program Edukacyjno –Terapeutyczny opracowuje Zespół nauczycieli dla każdego dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego na spotkanie zespołu można zaprosić rodziców oraz specjalistów spoza placówki po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka lub ucznia określa zakres i sposób dostosowania odpowiednio programu wychowania przedszkolnego oraz wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka lub ucznia

Indywidualny Program Edukacyjno –Terapeutyczny zintegrowane działania nauczycieli o charakterze rewalidacyjnym formy oraz okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej działania wspierające rodziców dziecka lub ucznia, zakres współdziałania z placówkami (np. PPP, ODN, organizacje pozarządowe itp.) zakres współpracy nauczycieli z rodzicami ucznia lub dziecka

Indywidualny Program Edukacyjno –Terapeutyczny opracowuje się na okres, na jaki zostało wydane orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, nie dłużej niż na etap edukacyjny w terminie do 30 września lub 30 dni od momentu złożenia orzeczenia w placówce co najmniej 2 razy w roku ewaluacja IPET, możliwość dokonania korekty programu Rodzice oraz pełnoletni uczeń mogą wnioskować o otrzymanie kopii IPET

Komunikat Dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Dostosowanie warunków przeprowadzania sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego oraz egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie do rodzaju niepełnosprawności lub indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia

W przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym objęte są dzieci i uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego można zatrudnić dodatkowo: nauczycieli posiadających kwalifikacje z pedagogiki specjalnej lub specjalistów asystenta pomoc nauczyciela

Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla dzieci i młodzieży z głęboką niepełnosprawnością intelektualną orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno - wychowawczych zespołowych lub indywidualnych od 3 roku życia do 25 roku życia Indywidualny program zajęć rewalidacyjno-wychowawczych Ośrodki Rewalidacyjno-Wychowawcze (OREW)

Indywidualne nauczanie Orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania ze względu na stan zdrowia znacznie utrudniający lub uniemożliwiający uczęszczanie do szkoły Zaświadczenie lekarskie (czas indywidualnego nauczania, stan zdrowia, możliwość zajęć z grupą)

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ