Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i uczniów

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i uczniów"— Zapis prezentacji:

1 Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i uczniów
Kuratorium Oświaty w Katowicach Delegatura w Częstochowie

2 Kształcenie specjalne
art. 127 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2018r. poz. 996 ze zm.) Podstawą organizowania kształcenia specjalnego dla ucznia jest orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane przez publiczną poradnię psychologiczno – pedagogiczną, w tym specjalistyczną. art. 68 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2018r. poz. 996 ze zm.) Dyrektor szkoły lub placówki odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

3 Organizacja kształcenia specjalnego
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz.1578 ze zm.) /w odniesieniu do przedszkoli, szkół i placówek działających w nowym ustroju szkolnym/

4 cd. Organizacja kształcenia specjalnego
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2015 r., poz.1113) rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz.1652) /w odniesieniu do gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, do czasu zakończenia kształcenia w tych szkołach/

5 Stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy
wymagają uczniowie posiadający orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego: niepełnosprawni: niesłyszący, słabosłyszący, niewidomi, słabowidzący, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z niepełnosprawnościami sprzężonymi, niedostosowani społecznie, zagrożeni niedostosowaniem społecznym.

6 Kształcenie specjalne
realizowane jest w: przedszkolach (ogólnodostępnych, ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi, integracyjnych, ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi, specjalnych), oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, innych formach wychowania przedszkolnego, szkołach (ogólnodostępnych, ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi, integracyjnych, ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi, specjalnych, w tym w przysposabiających do pracy), młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, specjalnych ośrodkach szkolno – wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych, ośrodkach rewalidacyjno – wychowawczych.

7 Przedszkoli specjalnych i oddziałów specjalnych
w przedszkolach ogólnodostępnych nie organizuje się dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Oddziałów specjalnych dla uczniów niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym nie organizuje się w szkołach ogólnodostępnych.

8 20 rok życia – w przypadku szkoły podstawowej,
Kształcenie uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem może być prowadzone do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym uczeń kończy: 20 rok życia – w przypadku szkoły podstawowej, 24 rok życia – w przypadku szkoły ponadpodstawowej. uczniowie gimnazjum nie dłużej niż do 21 roku życia

9 Odroczenie spełniania obowiązku szkolnego – art
Odroczenie spełniania obowiązku szkolnego – art. 38 ustawy Prawo oświatowe Rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego przez dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego może być odroczone nie dłużej niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat. Dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, na wniosek rodziców, odracza rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego w danym roku szkolnym (wniosek składa się nie później niż do 31 sierpnia). Do wniosku należy dołączyć: orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej, z której wynika potrzeba odroczenia dziecka.

10 Odroczenie spełniania obowiązku szkolnego – art. 38 ustawy Prawo
Dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, na wniosek rodziców, może odroczyć rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego o jeden rok szkolny (wniosek składa się nie później niż do sierpnia). Do wniosku należy dołączyć opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej.

11 Szkoły/placówki specjalne zapewniają
realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, zajęcia specjalistyczne, określone w rozporządzeniu o pomocy psychologiczno – pedagogicznej, inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w szczególności zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne, integrację uczniów ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z uczniami pełnosprawnymi, przygotowanie uczniów do samodzielności w życiu dorosłym.

12 Indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny
dla uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, określa: zakres i sposób dostosowania odpowiednio programu wychowania przedszkolnego oraz wymagań edukacyjnych, zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem/wychowankiem, formy i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno- pedagogicznej oraz wymiar godzin, działania wspierające rodziców ucznia oraz – w zależności od potrzeb – zakres współdziałania z różnymi instytucjami oraz podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży,

13 cd. Indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny
zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia, zakres współpracy nauczycieli i specjalistów (a w przypadku ośrodków – także wychowawców grup wychowawczych) z rodzicami ucznia/wychowanka, rodzaj i sposób dostosowania warunków organizacji kształcenia do rodzaju niepełnosprawności ucznia, wybrane zajęcia wychowania przedszkolnego lub zajęcia edukacyjne, które są realizowane indywidualnie z dzieckiem/uczniem lub w grupie liczącej do 5 uczniów (w zależności od indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych).

14 Wymagane zajęcia rewalidacyjne rozwijające umiejętności komunikacyjne
w programie (IPET) – w przypadku ucznia: niewidomego – nauka orientacji przestrzennej i poruszania się oraz naukę systemu Braille’a lub innych alternatywnych metod komunikacji, niepełnosprawnego z zaburzeniami mowy lub jej brakiem – nauka języka migowego lub innych sposobów komunikowania się, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera – zajęcia rozwijające umiejętności społeczne, w tym umiejętności komunikacyjne.

15 Indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny
opracowuje zespół, który tworzą: nauczyciele i specjaliści, prowadzący zajęcia z uczniem, a w przypadku ośrodków – także wychowawcy grup wychowawczych prowadzący zajęcia z wychowankiem w tym ośrodku. pracę zespołu koordynuje odpowiednio: wychowawca oddziału lub wychowawca grupy wychowawczej, do której uczęszcza uczeń, albo nauczyciel lub specjalista, prowadzący zajęcia z uczniem, wyznaczony przez dyrektora.

16 Indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny
opracowuje się na okres, na jaki zostało wydane orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, nie dłuższy jednak niż etap edukacyjny, po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka/ucznia, uwzględniając diagnozę i wnioski sformułowane na jej podstawie oraz zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, we współpracy, w zależności od potrzeb, z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnią specjalistyczną. w terminie: do dnia 30 września roku szkolnego, w którym uczeń rozpoczyna od początku roku szkolnego realizowanie wychowania przedszkolnego lub kształcenie albo 30 dni od dnia złożenia w przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole lub ośrodku, orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

17 Spotkania zespołu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku szkolnym. Zespół, co najmniej dwa razy w roku szkolnym, dokonuje okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, uwzględniając ocenę efektywności programu oraz w miarę potrzeb dokonuje jego modyfikacji. Rodzice ucznia albo pełnoletni uczeń mają prawo uczestniczyć w spotkaniach zespołu, a także w opracowaniu i modyfikacji programu oraz dokonywaniu wielospecjalistycznych ocen. Rodzice otrzymują kopię: 1) wielospecjalistycznych ocen, 2) indywidualnego programu edukacyjno – terapeutycznego.

18 Osoby dodatkowo zatrudnione w szkołach/placówkach organizujących kształcenie specjalne
w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi lub integracyjnych – zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.

19 cd. Osoby dodatkowo zatrudnione w szkołach/placówkach organizujących kształcenie specjalne
w przedszkolach ogólnodostępnych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo: - nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów, lub - pomoc nauczyciela – z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. W przypadku innych niepełnosprawności – można zatrudnić dodatkowo nauczyciela za zgodą organu prowadzącego.

20 Pomoc nauczyciela w przedszkolach specjalnych,
przedszkolach ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi oraz w klasach I–IV szkół podstawowych specjalnych i szkół podstawowych ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi, zatrudnia się dodatkowo – dla uczniów: z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, - z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, - z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, - z niepełnosprawnościami sprzężonymi. W przypadku innych niepełnosprawności – można zatrudnić dodatkowo pomoc nauczyciela za zgodą organu prowadzącego (dotyczy również przedszkoli i szkół integracyjnych, ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi lub integracyjnymi).

21 Dyrektor szkoły/placówki :
Zadania dla: nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej dodatkowo zatrudnionych w oddziałach określa rozporządzenie, specjalistów oraz pomocy nauczyciela – wyznacza dyrektor. Dyrektor szkoły/placówki : wyznacza nauczycielom dodatkowo zatrudnionym w oddziale, zajęcia edukacyjne oraz zintegrowane działania i zajęcia, określone w programie, realizowane wspólnie z innymi nauczycielami lub zajęcia, w których ci nauczyciele uczestniczą, powierza prowadzenie zajęć, w szczególności: rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych, nauczycielom lub specjalistom posiadającym kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności ucznia.

22 Czas trwania zajęć rewalidacyjnych
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r. poz.649 ze zm.) Czas prowadzonych w przedszkolu zajęć powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci, z tym, że czas prowadzonych m.in. zajęć rewalidacyjnych powinien wynosić: 1) z dziećmi w wieku 3–4 lat – około 15 minut, 2) z dziećmi w wieku 5–6 lat – około 30 minut. Godzina zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych w szkole trwa 60 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć rewalidacyjnych, w czasie krótszym niż 60 minut, zachowując ustalony dla ucznia łączny czas tych zajęć w okresie tygodniowym.

23 Tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych
dla uczniów niepełnosprawnych określają rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania: rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. z 2012r. poz. 204 ze zm.), rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2017r. poz. 703).

24 Tygodniowy minimalny wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych
wynosi: po 12 godzin na oddział – w szkołach specjalnych i oddziałach specjalnych w szkołach ogólnodostępnych dla uczniów niepełnosprawnych, z wyjątkiem niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym lub znacznym (od 2019r. – w liceach ogólnokształcących specjalnych), po 10 godzin na oddział – w szkołach podstawowych specjalnych i oddziałach specjalnych w szkołach ogólnodostępnych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, w szkołach specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w branżowej szkole specjalnej I stopnia, w liceum ogólnokształcącym specjalnym (do 2019r.), po 8 godzin na oddział – w technikum specjalnym (od 2019r. – w branżowej szkole II stopnia), po 2 godziny na ucznia niepełnosprawnego – w szkole ogólnodostępnej, integracyjnej lub z oddziałami integracyjnymi, w oddziałach przysposabiających do pracy w szkole ogólnodostępnej.

25 Ważne uczniowie niepełnosprawni intelektualnie w stopniu lekkim nie uczestniczą w nauce drugiego języka obcego nowożytnego (mogą na wniosek rodziców), jeżeli uczeń nie uczy się drugiego języka obcego nowożytnego, uczęszcza na zajęcia z techniki.

26 Organizacja oddziałów integracyjnych
Liczba dzieci w oddziale przedszkola integracyjnego i oddziale integracyjnym w przedszkolu ogólnodostępnym oraz liczba uczniów w oddziale szkoły integracyjnej i oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej wynosi nie więcej niż 20, w tym nie więcej niż 5 dzieci lub uczniów niepełnosprawnych. Za zgodą organu prowadzącego szkołę lub przedszkole liczba dzieci /uczniów może być wyższa, jeżeli uczeń uczęszczający do tego oddziału uzyska orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane z uwagi na niepełnosprawność w trakcie roku szkolnego. Doboru dzieci/uczniów do oddziału integracyjnego dokonuje dyrektor szkoły lub przedszkola za zgodą ich rodziców, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i uczniów, w tym dzieci i uczniów niepełnosprawnych.

27 Liczba uczniów niepełnosprawnych na zajęciach świetlicowych pozostająca pod opieką jednego nauczyciela w przypadku szkół ogólnodostępnych i integracyjnych oraz szkół ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi – wynosi nie więcej niż 5, w przypadku szkół specjalnych oraz szkół ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi – odpowiada liczbie uczniów w oddziale danej szkoły specjalnej.

28 Dostosowanie wymagań edukacyjnych Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1534) Wymagania edukacyjne dostosowuje się do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia: posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania – na podstawie tego orzeczenia; posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, wskazującą na potrzebę takiego dostosowania – na podstawie tej opinii; nieposiadajcego orzeczenia lub opinii wymienionych w pkt 1–3, który jest objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole – na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia dokonanego przez nauczycieli i specjalistów, posiadającego opinię lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego – na podstawie tej opinii.

29 Dowożenie uczniów niepełnosprawnych (art. 39 ust
Dowożenie uczniów niepełnosprawnych (art. 39 ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. – Prawo oświatowe) Obowiązkiem gminy jest: zapewnienie uczniom niepełnosprawnym, których kształcenie i wychowanie odbywa się na podstawie art. 127, bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższej szkoły podstawowej, a uczniom z niepełnosprawnością ruchową, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym – także do najbliższej szkoły ponadpodstawowej (ponadgimnazjalnej), do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym uczeń kończy 21. rok życia, zapewnienie dzieciom i młodzieży, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, a także dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna, bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą: 24. rok życia – w przypadku uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna, 25. rok życia – w przypadku uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, zwrot kosztów przejazdu ucznia, o którym mowa w pkt 1 i 2, oraz jego opiekuna do szkoły lub ośrodka, wymienionych w pkt 1 i 2, na zasadach określonych w umowie zawartej między wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta) a rodzicami, jeżeli dowożenie i opiekę zapewniają rodzice.

30 Dowożenie dzieci niepełnosprawnych (art. 32 ust
Dowożenie dzieci niepełnosprawnych (art. 32 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. – Prawo oświatowe) Obowiązkiem gminy jest: - zapewnienie niepełnosprawnym dzieciom pięcioletnim i sześcioletnim oraz dzieciom odroczonym od realizacji obowiązku szkolnego bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższego przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej, innej formy wychowania przedszkolnego lub ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego albo zwrot kosztów przejazdu dziecka i opiekuna na zasadach określonych w umowie zawartej między wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta) a rodzicami, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice. Gmina może zorganizować dzieciom bezpłatny transport i opiekę w czasie przewozu do przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej lub innej formy wychowania przedszkolnego również w przypadkach, w których nie ma takiego obowiązku.

31 Indywidualne nauczanie, indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U. z 2017r. poz. 1616) /w odniesieniu do przedszkoli i szkół działających w nowym ustroju szkolnym/

32 cd. Indywidualne nauczanie, indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2014r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U. z 2014r. poz. 1157) rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017r. zmieniające rozporządzenie w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U. z 2017r. poz. 1656) /w odniesieniu do gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, do czasu zakończenia kształcenia w tych szkołach/

33 Indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne oraz indywidualne nauczanie
organizuje się na podstawie orzeczenia publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym specjalistycznej: dla dzieci/uczniów, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do odpowiednio przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej lub szkoły, na czas określony, wskazany w orzeczeniu, w sposób zapewniający wykonanie zaleceń określonych w orzeczeniu.

34 Sposób organizacji zajęć
zajęcia realizuje się w miejscu pobytu dziecka/ucznia, w przedszkolu, oddziale przedszkolnym, innej formie wychowania przedszkolnego oraz klasach I-III szkoły podstawowej zajęcia prowadzone z dzieckiem/uczniem przez jednego lub dwóch nauczycieli, zapewnia się realizację programów wychowania przedszkolnego oraz nauczania (dostosowanych do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka/ucznia), zapewnienia się realizację wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych wynikających z ramowego planu nauczania danego typu i rodzaju szkoły oraz zajęć prowadzonych w ramach praktycznej nauki zawodu.

35 Stosownie do możliwości psychofizycznych dziecka/ucznia
Dyrektor może zezwolić na odstąpienie od realizacji: niektórych treści wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego (na wniosek nauczyciela prowadzącego indywidualne przygotowanie przedszkolne, po zasięgnięciu opinii rodziców dziecka), niektórych treści nauczania objętych obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi (na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia indywidualnego nauczania, po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia).

36 Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz indywidualnego nauczania indywidualne przygotowanie przedszkolne realizowane z dzieckiem – od 4 do 6 godzin, indywidualne nauczanie realizowane z uczniem: dla uczniów klas I–III szkoły podstawowej – od 6 do 8 godzin, dla uczniów klas IV–VI szkoły podstawowej – od 8 do 10 godzin, dla uczniów klas VII i VIII szkoły podstawowej oraz klas gimnazjalnych – od 10 do 12 godzin, dla uczniów szkół ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych – od 12 do 16 godzin.

37 Dyrektor przedszkola/szkoły może ustalić:
tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania wyższy niż maksymalny wymiar określony w rozporządzeniu za zgodą organu prowadzącego. w przypadkach uzasadnionych stanem zdrowia dziecka/ucznia (na wniosek rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia), tygodniowy wymiar godzin indywidualnego przygotowania przedszkolnego lub zajęć indywidualnego nauczania niższy niż minimalny wymiar określony w rozporządzeniu – obniżając ten wymiar należy uwzględnić konieczność realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego lub podstawy programowej przez ucznia. Dzieci i uczniowie objęci indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym lub indywidualnym nauczaniem uczestniczą w zajęciach rewalidacyjnych, zajęciach z zakresu doradztwa zawodowego lub w formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej poza tygodniowym wymiarem godzin zajęć określonym w rozporządzeniach.

38 zajęciach rozwijających zainteresowania i uzdolnienia,
Dyrektor organizuje różne formy uczestniczenia dziecka/ucznia w życiu przedszkolnym lub szkolnym umożliwia udział w: zajęciach rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, uroczystościach i imprezach przedszkolnych lub szkolnych, wybranych zajęciach wychowania przedszkolnego lub zajęciach edukacyjnych.

39 Zawieszenie zajęć indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz indywidualnego nauczania na wniosek rodziców dziecka lub ucznia albo pełnoletniego ucznia, na podstawie dołączonego do wniosku zaświadczenia lekarskiego, z którego wynika, że stan zdrowia dziecka lub ucznia uległ czasowej poprawie i umożliwia mu uczęszczanie do przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej, innej formy wychowania przedszkolnego lub szkoły. Dyrektor zawiesza organizację odpowiednio indywidualnego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania na okres wskazany w zaświadczeniu lekarskim.

40 Zaprzestanie organizacji zajęć indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz indywidualnego nauczania na wniosek rodziców dziecka lub ucznia albo pełnoletniego ucznia, na podstawie dołączonego do wniosku zaświadczenia lekarskiego, z którego wynika, że stan zdrowia dziecka lub ucznia umożliwia uczęszczanie do przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej, innej formy wychowania przedszkolnego lub szkoły. Dyrektor zaprzestaje organizacji odpowiednio indywidualnego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania oraz powiadamia o tym poradnię, która wydała orzeczenie.

41 Ważne Zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego i zajęcia indywidualnego nauczania dla dzieci i uczniów posiadających orzeczenie wydane przed dniem 1 września 2017r., mogą być organizowane odpowiednio w przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego lub szkole, jeżeli: - w orzeczeniu tym wskazano możliwość realizacji indywidualnego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania w pomieszczeniu odpowiednio w przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego lub szkole, odpowiednio przedszkole, inna forma wychowania przedszkolnego lub szkoła dysponuje pomieszczeniem, w którym mogą odbywać się zajęcia dla tego dziecka lub ucznia do końca okresu na jaki zostało wydane to orzeczenie, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego 2017/2018.

42 Pomoc psychologiczno – pedagogiczna
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017r. poz.1591) /w odniesieniu do przedszkoli, szkół i placówek działających w nowym ustroju szkolnym/

43 cd. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013r. poz.532) rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017r. poz.1643) /w odniesieniu do gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, do czasu zakończenia kształcenia w tych szkołach/

44 Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
polega na : - rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz - rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, szkole i placówce w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz w środowisku społecznym. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest dobrowolna i nieodpłatna, udzielana : - dzieciom/uczniom w przedszkolu, szkole i placówce, - rodzicom dzieci/uczniów, - nauczycielom.

45 Potrzeba objęcia dziecka/ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną
wynika w szczególności: z niepełnosprawności, z niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym, z zaburzeń zachowania lub emocji;, ze szczególnych uzdolnień, ze specyficznych trudności w uczeniu się, z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych, z choroby przewlekłej, z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych, z niepowodzeń edukacyjnych, z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi, z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.

46 Pomoc psychologiczno-pedagogiczną
organizuje dyrektor przedszkola, szkoły lub placówki udzielają: nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu, szkole i placówce zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności: psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, doradcy zawodowi i terapeuci pedagogiczni.

47 Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w przedszkolu
udzielana jest: w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie: zajęć rozwijających uzdolnienia, zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym, zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, porad i konsultacji.

48 Pomoc psychologiczno – pedagogiczna
w szkole udzielana jest: w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie: klas terapeutycznych, zajęć rozwijających uzdolnienia, zajęć rozwijających umiejętności uczenia się, zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym, zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu – w przypadku uczniów szkół podstawowych, ponadpodstawowych, gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych, zindywidualizowanej ścieżki kształcenia, porad i konsultacji, warsztatów.

49 Zindywidualizowana ścieżka realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub kształcenia organizowana jest dla dzieci/uczniów, którzy mogą uczęszczać do przedszkola lub szkoły, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające w szczególności ze stanu zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć wychowania przedszkolnego lub zajęć edukacyjnych wspólnie z oddziałem przedszkolnym lub szkolnym i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych, obejmuje wszystkie zajęcia wychowania przedszkolnego lub zajęcia edukacyjne, które są realizowane wspólnie z oddziałem przedszkolnym lub szkolnym oraz indywidualnie z dzieckiem/uczniem, wymaga opinii publicznej poradni, z której wynika potrzeba objęcia dziecka/ucznia pomocą w tej formie, Nie jest organizowana dla dzieci/uczniów objętych kształceniem specjalnym, indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym albo indywidualnym nauczaniem.

50 Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w placówce
udzielana jest: w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów, a także w formie: zajęć rozwijających uzdolnienia, zajęć rozwijających umiejętności uczenia się, zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno--społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym, zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu (w przypadku uczniów szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych), porad i konsultacji. warsztatów.

51 Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole dla dorosłych
udzielana jest: w trakcie bieżącej pracy ze słuchaczem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie: zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu, porad i konsultacji, warsztatów i szkoleń.

52 W przedszkolu, szkole i placówce pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom uczniów i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.

53 Czas trwania zajęć Godzina zajęć organizowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej (rozwijających uzdolnienia oraz umiejętności uczenia się, dydaktyczno-wyrównawczych, specjalistycznych, związanych z wyborem kierunków kształcenia i zawodu), trwa 45 minut. Dopuszcza się prowadzenie tych zajęć w czasie dłuższym lub krótszym niż 45 minut, z zachowaniem ustalonego dla ucznia łącznego tygodniowego czasu tych zajęć, jeżeli jest to uzasadnione potrzebami ucznia.

54 Kwalifikacje nauczycieli
zajęcia: - rozwijające uzdolnienia, - rozwijające umiejętności uczenia się, - dydaktyczno-wyrównawcze, - specjalistyczne, prowadzą nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju zajęć.

55 Zadania nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów
w przedszkolu, szkole i placówce: rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów, określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów, rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły lub placówki, podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału uczniów w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania, współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności w zakresie m.in. oceny funkcjonowania uczniów, efektów podejmowanych działań, planowania dalszej pracy z uczniem.

56 Nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści prowadzą
w przedszkolu: obserwację pedagogiczną mającą na celu wczesne rozpoznanie u dziecka dysharmonii rozwojowych i podjęcie wczesnej interwencji, a w przypadku dzieci realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne – obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna); w szkole: a) obserwację pedagogiczną w trakcie bieżącej pracy z uczniami mającą na celu rozpoznanie u uczniów: – trudności w uczeniu się, w tym w przypadku uczniów klas I–III szkoły podstawowej deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych oraz ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się, a także potencjału ucznia i jego zainteresowań, – szczególnych uzdolnień, b) wspomaganie uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu w trakcie bieżącej pracy z uczniami.

57 Dyrektor szkoły/placówki:
- ustala formy udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej, - okres ich udzielania - wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane. Nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści udzielający pomocy psychologiczno-pedagogicznej, oceniają efektywność udzielonej pomocy i formułują wnioski dotyczące dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia. Jeżeli, mimo udzielanej uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole lub placówce nie następuje poprawa jego funkcjonowania, dyrektor przedszkola, szkoły lub placówki, za zgodą rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia, występuje do publicznej poradni z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu ucznia.

58 Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Planowanie i koordynowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole i placówce, w tym: ustalenie form tej pomocy, okresu ich udzielania, wymiaru godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane – jest zadaniem zespołu opracowującego indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny dla tego ucznia.

59 O potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną informuje się rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia. O ustalonych dla ucznia formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, dyrektor przedszkola, szkoły lub placówki, niezwłocznie informuje pisemnie, w sposób przyjęty w danym przedszkolu, szkole lub placówce, rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia.

60 Rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania
pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach określa zadania: pedagoga i psychologa, logopedy, doradcy zawodowego, terapeuty pedagogicznego.

61 Wsparcie merytoryczne dla nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu, szkole i placówce, na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, zapewniają poradnie oraz placówki doskonalenia nauczycieli.

62 wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści
Nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści udzielający pomocy psychologiczno-pedagogicznej prowadzą dokumentację zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2017r. poz. 1646)

63 Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. z 2017r. poz. 1635) określa: warunki organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, które ma celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, kwalifikacje wymagane od osób prowadzących wczesne wspomaganie, formy współpracy z rodziną dziecka.

64 Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci
mogą prowadzić publiczne i niepubliczne: przedszkola, w tym specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego, szkoły podstawowe, w tym specjalne, specjalne ośrodki szkolno – wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, środki rewalidacyjno – wychowawcze, poradnie psychologiczno – pedagogiczne, w tym specjalistyczne.

65 Zespoły wczesnego wspomagania
powołuje dyrektor szkoły/przedszkola/placówki lub osoba kierująca inną formą wychowania przedszkolnego jeżeli: - zatrudnia kadrę posiadającą kwalifikacje do prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania, - dysponuje pomieszczeniami do prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania indywidualnie i w grupie, wyposażonymi w sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci.

66 W skład zespołu wczesnego wspomagania
wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym: pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, psycholog, logopeda. W skład zespołu, w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny, mogą wchodzić również inni specjaliści.

67 Zadania zespołu ustalenie, na podstawie diagnozy poziomu funkcjonowania dziecka zawartej w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań podejmowanych w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka, - nawiązanie współpracy z: a) przedszkolem, inną formą wychowania przedszkolnego, oddziałem przedszkolnym w szkole podstawowej, do którego uczęszcza dziecko, lub innymi podmiotami, w których dziecko jest objęte oddziaływaniami terapeutycznymi, w celu zapewnienia spójności wszystkich oddziaływań wspomagających rozwój dziecka, b) podmiotem leczniczym w celu zdiagnozowania potrzeb dziecka wynikających z jego niepełnosprawności, zapewnienia mu wsparcia medyczno-rehabilitacyjnego i zalecanych wyrobów medycznych oraz porad i konsultacji dotyczących wspomagania rozwoju dziecka, c) ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku i jego rodzinie pomocy, stosownie do ich potrzeb,

68 cd. Zadania zespołu - opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu oraz koordynowania działań osób prowadzących zajęcia z dzieckiem, - ocenianie postępów oraz trudności w funkcjonowaniu dziecka, w tym identyfikowanie i eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym, - analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w programie, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania, - szczegółowe dokumentowanie działań prowadzonych w ramach programu, w tym prowadzenie arkusza obserwacji.

69 w ramach wczesnego wspomagania
Wymiar zajęć w ramach wczesnego wspomagania – od 4 do 8 godzin w miesiącu W przypadkach uzasadnionych potrzebami dziecka i jego rodziny, za zgodą organu prowadzącego, miesięczny wymiar godzin zajęć w ramach wczesnego wspomagania może być wyższy niż określony w rozporządzeniu. Formy realizacji zajęć w ramach wczesnego wspomagania rozwoju: - indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną, - w grupie, z udziałem rodzin dzieci lub innych dzieci objętych wczesnym wspomaganiem – liczba dzieci w grupie nie może przekraczać 3. Miejsce prowadzenia zajęć ustala dyrektor placówki/szkoły lub osoba kierująca inną formą wychowania przedszkolnego, w uzgodnieniu z rodzicami dziecka. Zajęcia, w szczególności z dziećmi, które nie ukończyły 3 roku życia, mogą być prowadzone także w domu rodzinnym.

70 Ważne Od 1 lutego 2017r. opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju mogą wydawać wyłącznie zespoły opiniujące działające w publicznych poradniach psychologiczno – pedagogicznych, w tym specjalistycznych. Ważność zachowują opinie wydane przed 1 lutego 2017r. przez niepubliczne poradnie psychologiczno – pedagogiczne lub opinie, których wydanie zostało wszczęte i nie zakończone przed tym terminem.

71 Ośrodki Koordynacyjno – Rehabilitacyjno – Opiekuńcze
udzielają dzieciom i ich rodzicom kompleksowej pomocy od chwili wykrycia zagrożenia niepełnosprawnością, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci do 3 roku życia. rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 5 września 2017 r. w sprawie szczegółowych zadań wiodących ośrodków koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1712) /określa rozwiązania prawne służące realizacji rządowego programu wsparcia dla rodzin „Za Życiem”/

72 Funkcję wiodącego Ośrodka Koordynacyjno – Rehabilitacyjno – Opiekuńczego
w danym powiecie może pełnić: publiczne przedszkole lub inna forma wychowania przedszkolnego, szkoła podstawowa, w tym specjalna, specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy, specjalny ośrodek wychowawczy dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy, poradnia psychologiczno-pedagogiczna, w tym poradni specjalistyczna.

73 Zadania Ośrodka udzielanie rodzicom specjalistycznej informacji dotyczącej problemów rozwojowych dziecka, wskazywanie właściwych dla dziecka i jego rodziny form kompleksowej, specjalistycznej pomocy, w szczególności rehabilitacyjnej, terapeutycznej, fizjoterapeutycznej, psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej, wskazywanie jednostek udzielających specjalistycznej pomocy dzieciom, organizowanie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka na warunkach i w formach określonych w rozporządzeniu, w wymiarze do 5 godzin tygodniowo dla danego dziecka, oraz – w zależności od potrzeb dziecka – dodatkowych usług terapeutów, fizjoterapeutów, psychologów, pedagogów, logopedów i innych specjalistów, koordynowanie korzystania z usług specjalistów dostępnych na obszarze powiatu, w tym: a) zbieranie i upowszechnianie informacji o usługach i świadczących je specjalistach, b) prowadzenie akcji informacyjnych, c) monitorowanie działań związanych z udzielaniem pomocy dzieciom i ich rodzinom.

74 Ośrodek Koordynacyjno – Rehabilitacyjno – Opiekuńczy
może: udzielać dzieciom i ich rodzinom kompleksowej pomocy od chwili wykrycia zagrożenia niepełnosprawnością, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci do 3. roku życia, zapewniać specjalistyczną opiekę dziecku i jego rodzinie, w tym opiekę pielęgniarską, związaną z procesem rehabilitacji dziecka, w zależności od ich potrzeb, zapewniać konsultacje lekarzy różnych specjalności, w zależności od potrzeb dziecka. W celu zapewnienia dziecku konsultacji lekarzy różnych specjalności, usług rehabilitacji, terapii, opieki, w tym opieki pielęgniarskiej, oraz innych form kompleksowej pomocy ośrodek współpracuje z podmiotem wykonującym działalność leczniczą, ośrodkiem pomocy społecznej oraz jednostkami organizacyjnymi systemu wspierania rodziny i pieczy zastępczej.

75 Dziękujemy za uwagę.


Pobierz ppt "Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i uczniów"

Podobne prezentacje


Reklamy Google