autor : Damian Karbownik 2013r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym
Advertisements

Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Edukacja specjalna w Badenii-Wirtembergii Niemcy
Warszawski System Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
Krzysztof Kłos Dyrektor Departamentu Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego Gminne i powiatowe programy ochrony zdrowia.
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
Osoba niepełnosprawna w urzędzie pracy
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
PRACA SOCJALNA.
Animatorzy społeczni na rzecz osób niepełnosprawnych – aktywizacja środowiska na pograniczu Andrzej Łuszko Szkolna integracja w powiecie Jaworskim.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Jesteś młody ? Wykorzystaj swój potencjał!!! Działanie 1.2 Projekt TWÓJ START- NASZYM WYZWANIEM.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
POWSTANIE PUBLICZNEGO SPECJALNEGO KATOLICKIEGO OŚRODKA EDUKACYJNO – WYCHOWAWCZEGO
Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole
Konferencja inaugurująca projekty realizowane przez Ośrodek Wsparcia w Lipniaku: „Stworzenie i wsparcie funkcjonowania Zakładu Aktywności Zawodowej w.
W Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 73
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
ZESPÓŁ DOWNA, czyli edukacja 20 lat później
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY (SzOK)
Rynek pracy a osoby niepełnosprawne stan obecny i perspektywy zmian Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Warszawa, kwiecień 2006.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Regionalna Platforma Współpracy - Pilotaż
Budowanie mechanizmów partycypacji społecznej w sprawowaniu władzy samorządowej.
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Młodzieżowa Rada Gminy
CENTRUM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ Propozycja projektu US Zielona Góra GRUPA ROBOCZA LUBUSKIE-BRANDENBURGIA – Kostrzyn nad Odrą r.
W roku szkolnym podjęliśmy działania, których celem było poprawienie funkcjonowania szkoły. Aby pozyskać potrzebne informacje : - Zwróciliśmy.
Misja Misją Gminnej Biblioteki Publicznej w Gorzkowicach jest zaspakajanie potrzeb czytelniczych, integracja i aktywizacja społeczności.
P ODSUMOWANIE PROJEKTU „G OTOWI DO STARTU … META : PRACA” Miejska Biblioteka Publiczna im. Zofii Nałkowskiej w Przasnyszu –
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Osoba niepełnosprawna
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Self – adwokaci, czyli rzecznicy własnych praw
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
ZESPÓŁ SZKÓŁ SPECJALNYCH nr 3 mgr Małgorzata Turyńska
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZATRUDNIENIE WSPOMAGANE Krzysztof Grablewski. ZATRUDNIENIE WSPOMAGANE Zatrudnienie wspomagane to zapewnienie wsparcia osobom niepełnosprawnym lub innym.
Artur Kochański Sekcja Naukowa Psychiatrii Środowiskowej i Rehabilitacji PTP.
FORMY WSPARCIA OFEROWANE PRZEZ PUP SKARŻYSKO-KAMIENNA W 2016r. Elżbieta Niewczas – Koordynator Zespołu ds. Instrumentów Rynku Pracy w PUP Skarżysko-Kamienna.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Co to jest ZAZ Zakład Aktywizacji Zawodowej Definicja Przeznaczony jest dla osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia.
PROJEKT „MOBILNY URZĄD” WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Osoba prezentująca: Jolanta Szmidla Urząd Miasta Częstochowy Projekt przygotowany przez Annę Marczak, Jolantę Szmidla, i Monikę Podgórską - Miejski Ośrodek.
Zatrudnienie wspomagane. Harmonogram – Spotkanie 1 Wprowadzenie do modułu Strategie promocji zatrudnienia osób niepełnosprawnych Powstanie idei zatrudnienia.
Autor: Damian Karbownik Chorzów 2013r. Status osoby niepełnosprawnej na rynku pracy Osoba niepełnosprawna, mająca prawo do jakiegoś świadczenia może.
Spotkanie SORE z Radą Pedagogiczną 1. Założenia programu 2.
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
 promowanie rozwoju lokalnego Lublina i województwa lubelskiego,  budowa społeczeństwa obywatelskiego,  przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób.
Rozwiązywanie problemu niepełnosprawności w Polsce i w Europie – dylematy wyboru Marek Rymsza ISNS Uniwersytet Warszawski Konferencja z okazji Jubileuszu.
w województwie pomorskim
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Losy absolwentów publicznego gimnazjum nr 24 w Białymstoku
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Zatrudnienie wspomagane
Zapis prezentacji:

autor : Damian Karbownik 2013r. JAK STWORZYĆ LOKALNY SYSTEM WSPARCIA DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH INTRELEKTUALNIE ? autor : Damian Karbownik 2013r.

Muc to znaczy chcieć Wielu ludzi postrzega osoby niepełnosprawne intelektualnie za niezdolne do samodzielnej egzystencji i możliwości podejmowania wyzwań życia codziennego , jak chociażby zatrudnienia na otwartym rynku pracy. My uczestnicy projektu „Zrobimy to sami” chcemy przełamać te stereotypy i pokazać na co nas stać.

Do czego potrzebny jest nam system lokalnego wsparcia ? Władze miasta zajmując się sprawami osób niepełnosprawnych skupiają się przede wszystkim na zapewnieniu im ustawowej pomocy materialnej NIE O TO NAM CHODZI ! Chcemy konstruktywnych działań polegających na zbudowaniu modelu autonomicznego życia osób niepełnosprawnych intelektualnie w naszym mieście i nie tylko..

Koordynacja i koncentracja działań usamodzielniających Powołanie rzecznika do spraw osób niepełnosprawnych intelektualnie w Urzędzie Miasta Chorzów Utworzenie platformy (np. w Internecie) wymiany informacji między różnymi instytucjami na terenie miasta mogącymi wspierać takie osoby Wspomaganie zawodowe poprzez powołanie fachowej służby wspierającej

Koordynacja i koncentracja działań cd. Pozyskanie wsparcia naukowego Włączenie szkół i innych placówek dla osób niepełnosprawnych intelektualnie do informowania odpowiednich służb o potencjale absolwentów do określonej działalności zawodowej i monitorowania ich postępów Włączanie niepełnosprawnych intelektualnie w prace usługowo-remontowe na terenie miasta , powiatu , gminy

Dobre przykłady dobrej współpracy W 1979r. Na terenie szkoły w Pforzheim ( Niemcy) powstało koło rozwoju (prace oparło o podstawę programową oraz własną pracę grona pedagogicznego), które zajęło się problemem usamodzielniania uczniów i podjęło próbę jego usystematyzowania. W tym samym czasie pozyskano wsparcie radnego dr Reicherta, który rozpoczął wdrażać ideę włączania uczniów w prace remontowe na terenie powiatu.

Nowe rozwiązania Pośrednio do sukcesu przyczyniła się rolnicza szkoła zawodowa. Powołała ona bowiem do życia fachową służbę, która miała na celu wspomaganie zawodowego włączania się uczniów szkoły specjalnej w prace renowacyjne. W ten sposób w 1983 roku powstała pierwsza profesjonalna służba włączająca w życie osoby upośledzone w Pforzheim. Stanowiło to zaczątek rozwiniętych dziś w całych Niemczech IFG Integrationsfachdienste. (Integracyjne Służby Pracy).

Dobre przykłady Koncepcję usamodzielniania uczniów z upośledzeniem systematycznie ulepszano, co doprowadziło w 1991 roku do utworzenia w ramach Krajowego Biura Opieki Społecznej grupy roboczej (do której dyrektor szkoły GH został powołany), o nazwie „drogi do otwartego rynku pracy”.

Mobilna opieka Ostatnie badania w Badenii - Wirtembergii wykazały, że osoby niepełnosprawne, które uczęszczały do warsztatów dla niepełnosprawnych mogły wchodzić w długotrwałe i regularne stosunki zawodowe (zatrudnienie) cechujące się stabilnością. Dla osiągnięcia takiego efektu niezbędna była jednoczesna mobilna opieka specjalnych jednostek integracyjnych

Wspomaganie zawodowe W ostatnich latach władze Badenii -Wirtembergii stale zwiększały liczbę placówek integracyjnych (Integrationsfachdienste). W ten sposób powstało dotychczas 5 tego typu placówek w Badenii, w Wirtembergii- Hohenzollern natomiast, do 1996 utworzono gęstą sieć specjalistycznych placówek wspomagających zawodowe włączanie się niepełnosprawnych w życie. Sieć ta łączyła 22 miejscowości.

Dodatni bilans Postawione tym placówkom (Integrationsfachdienste) wysokie wymagania, procentują dzisiaj dodatnim bilansem wynikającym z potwierdzonej wynikami sprawności w znajdywaniu pracy znacznej liczbie osób niepełnosprawnych na otwartym rynku pracy.

A jednak można… W latach 1996 i 1997 znaleziono zatrudnienie 298 osobom z różnego rodzaju niepełnosprawnością. W pierwszym rzędzie gwarantowano zatrudnienie osobom z psychiczną niepełnosprawnością (55,5 %), następne 21% stanowili podopieczni warsztatów dla niepełnosprawnych pozostałe 3,5% to absolwenci szkół dla upośledzonych umysłowo, którzy z pomocą specjalistycznych placówek wspomagających zawodowe włączanie się niepełnosprawnych w życie, znaleźli regularne zatrudnienie, a tym samym uniknęli przeniesienia do chronionych warsztatów dla niepełnosprawnych.

Dla chcącego nic trudnego Żeby poznać ludzi i ich możliwości, trzeba być między nimi Potrzebny do tego jest czasem wysiłek!!

Przykłady podejmowanych działań w innych krajach Projekt zrealizowany wspólnie z władzami miasta – organizacja praktyk i zatrudnienie grupy absolwentów w kantynie urzędu Projekt zrealizowany z Urzędem ds. opieki społecznej – organizacja mieszkań socjalnych i zatrudnienie grupy absolwentów w gospodarstwie rolnym oraz organizacja piekarni. Odrestaurowany w dużym stopniu siłami uczniów stary budynek został przekształcony w restaurację z hotelem, gdzie zatrudniono absolwentów szkoły.

Teraz nasza kolej Uczestnicy naszego projektu pracując metodą e-portfolio tworzą swoje profile osobowe , które zamieszczone zostaną w Internecie dla pracodawców w celu poznania możliwości osób niepełnosprawnych jako potencjalnych pracowników. Mamy nadzieję ,że ktoś nam zaufa i skorzysta z naszego zapału i gotowości do pracy.