autor : Damian Karbownik 2013r. JAK STWORZYĆ LOKALNY SYSTEM WSPARCIA DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH INTRELEKTUALNIE ? autor : Damian Karbownik 2013r.
Muc to znaczy chcieć Wielu ludzi postrzega osoby niepełnosprawne intelektualnie za niezdolne do samodzielnej egzystencji i możliwości podejmowania wyzwań życia codziennego , jak chociażby zatrudnienia na otwartym rynku pracy. My uczestnicy projektu „Zrobimy to sami” chcemy przełamać te stereotypy i pokazać na co nas stać.
Do czego potrzebny jest nam system lokalnego wsparcia ? Władze miasta zajmując się sprawami osób niepełnosprawnych skupiają się przede wszystkim na zapewnieniu im ustawowej pomocy materialnej NIE O TO NAM CHODZI ! Chcemy konstruktywnych działań polegających na zbudowaniu modelu autonomicznego życia osób niepełnosprawnych intelektualnie w naszym mieście i nie tylko..
Koordynacja i koncentracja działań usamodzielniających Powołanie rzecznika do spraw osób niepełnosprawnych intelektualnie w Urzędzie Miasta Chorzów Utworzenie platformy (np. w Internecie) wymiany informacji między różnymi instytucjami na terenie miasta mogącymi wspierać takie osoby Wspomaganie zawodowe poprzez powołanie fachowej służby wspierającej
Koordynacja i koncentracja działań cd. Pozyskanie wsparcia naukowego Włączenie szkół i innych placówek dla osób niepełnosprawnych intelektualnie do informowania odpowiednich służb o potencjale absolwentów do określonej działalności zawodowej i monitorowania ich postępów Włączanie niepełnosprawnych intelektualnie w prace usługowo-remontowe na terenie miasta , powiatu , gminy
Dobre przykłady dobrej współpracy W 1979r. Na terenie szkoły w Pforzheim ( Niemcy) powstało koło rozwoju (prace oparło o podstawę programową oraz własną pracę grona pedagogicznego), które zajęło się problemem usamodzielniania uczniów i podjęło próbę jego usystematyzowania. W tym samym czasie pozyskano wsparcie radnego dr Reicherta, który rozpoczął wdrażać ideę włączania uczniów w prace remontowe na terenie powiatu.
Nowe rozwiązania Pośrednio do sukcesu przyczyniła się rolnicza szkoła zawodowa. Powołała ona bowiem do życia fachową służbę, która miała na celu wspomaganie zawodowego włączania się uczniów szkoły specjalnej w prace renowacyjne. W ten sposób w 1983 roku powstała pierwsza profesjonalna służba włączająca w życie osoby upośledzone w Pforzheim. Stanowiło to zaczątek rozwiniętych dziś w całych Niemczech IFG Integrationsfachdienste. (Integracyjne Służby Pracy).
Dobre przykłady Koncepcję usamodzielniania uczniów z upośledzeniem systematycznie ulepszano, co doprowadziło w 1991 roku do utworzenia w ramach Krajowego Biura Opieki Społecznej grupy roboczej (do której dyrektor szkoły GH został powołany), o nazwie „drogi do otwartego rynku pracy”.
Mobilna opieka Ostatnie badania w Badenii - Wirtembergii wykazały, że osoby niepełnosprawne, które uczęszczały do warsztatów dla niepełnosprawnych mogły wchodzić w długotrwałe i regularne stosunki zawodowe (zatrudnienie) cechujące się stabilnością. Dla osiągnięcia takiego efektu niezbędna była jednoczesna mobilna opieka specjalnych jednostek integracyjnych
Wspomaganie zawodowe W ostatnich latach władze Badenii -Wirtembergii stale zwiększały liczbę placówek integracyjnych (Integrationsfachdienste). W ten sposób powstało dotychczas 5 tego typu placówek w Badenii, w Wirtembergii- Hohenzollern natomiast, do 1996 utworzono gęstą sieć specjalistycznych placówek wspomagających zawodowe włączanie się niepełnosprawnych w życie. Sieć ta łączyła 22 miejscowości.
Dodatni bilans Postawione tym placówkom (Integrationsfachdienste) wysokie wymagania, procentują dzisiaj dodatnim bilansem wynikającym z potwierdzonej wynikami sprawności w znajdywaniu pracy znacznej liczbie osób niepełnosprawnych na otwartym rynku pracy.
A jednak można… W latach 1996 i 1997 znaleziono zatrudnienie 298 osobom z różnego rodzaju niepełnosprawnością. W pierwszym rzędzie gwarantowano zatrudnienie osobom z psychiczną niepełnosprawnością (55,5 %), następne 21% stanowili podopieczni warsztatów dla niepełnosprawnych pozostałe 3,5% to absolwenci szkół dla upośledzonych umysłowo, którzy z pomocą specjalistycznych placówek wspomagających zawodowe włączanie się niepełnosprawnych w życie, znaleźli regularne zatrudnienie, a tym samym uniknęli przeniesienia do chronionych warsztatów dla niepełnosprawnych.
Dla chcącego nic trudnego Żeby poznać ludzi i ich możliwości, trzeba być między nimi Potrzebny do tego jest czasem wysiłek!!
Przykłady podejmowanych działań w innych krajach Projekt zrealizowany wspólnie z władzami miasta – organizacja praktyk i zatrudnienie grupy absolwentów w kantynie urzędu Projekt zrealizowany z Urzędem ds. opieki społecznej – organizacja mieszkań socjalnych i zatrudnienie grupy absolwentów w gospodarstwie rolnym oraz organizacja piekarni. Odrestaurowany w dużym stopniu siłami uczniów stary budynek został przekształcony w restaurację z hotelem, gdzie zatrudniono absolwentów szkoły.
Teraz nasza kolej Uczestnicy naszego projektu pracując metodą e-portfolio tworzą swoje profile osobowe , które zamieszczone zostaną w Internecie dla pracodawców w celu poznania możliwości osób niepełnosprawnych jako potencjalnych pracowników. Mamy nadzieję ,że ktoś nam zaufa i skorzysta z naszego zapału i gotowości do pracy.