PLAN PREZENTACJI Obszary funkcjonalne w regulacjach prawnych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Największy potencjał gruntów inwestycyjnych w ofercie ANR Leszek Świętochowski Prezes ANR Warszawa, 15 kwietnia 2015 roku.
Advertisements

Rozwój infrastruktury sportowej w Gminie Wyszków Analiza wariantowa.
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Podział administracyjny Polski (18). Gmina powiat i województwo to jednostki podziału administracyjnego Polski. W gminach i powiatach władzę sprawuje.
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Rachunki regionalne Urząd Statystyczny w Katowicach Ośrodek Rachunków Regionalnych Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji obchodów Dnia Statystyki Polskiej.
Kompetencje samorządu województwa w zakresie systemu kształtującego ład przestrzenny.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA Czerwiec 2015r.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego w Lesznie prowadzony przez: Stowarzyszenie Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Samorządowa jednostka organizacyjna INSTYTUT ROZWOJU TERYTORIALNEGO Warsztaty subregionalne – 1 Legnicko – Głogowski Obszar Integracji Legnica
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
W województwie zachodniopomorskim nie mniej niż 13% tys. osób to osoby niepełnosprawne. Obecnie region cechuje się najniższym w Polsce poziomem zatrudnienia.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
„Korzyści dla inwestorów oraz regionów i gmin z funkcjonowania w Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej” Zielona Góra, Krzysztof.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Wytyczne do opracowania wojewódzkich, powiatowych i gminnych programów ochrony środowiska Aleksandra Malarz dyrektor Departamentu Strategii i Komunikacji.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Gdańsk, 13 maja 2016 r. Koncepcje delimitacji Obszaru Metropolitalnego Warszawy.
Regionalne Inwestycje Terytorialne w perspektywie finansowej dla subregionu ostrołęckiego Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Ostrołęka,
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI MIASTA ŻARY NA LATA
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Sześciolatek idzie do szkoły
Lokalny Program Rewitalizacji
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
Miejskie Obszary Funkcjonalne w województwie pomorskim
Lokalne źródła prawa – zarys
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
II Spotkanie Robocze Bruksela,
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Innoregiony Dr Anna Golejewska.
Poddziałanie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Biznesplan – jak LGD może wesprzeć wnioskujących
Wzmacnianie potencjału rozwoju w wymiarze lokalnym i regionalnym
Nieruchomość do sprzedania
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI GRODZISKA MAZOWIECKIEGO NA LATA (AKTUALIZACJA) Obszary wiejskie gminy Grodzisk Maz.
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Finansowanie zadań oświatowych
Rządowy Program na rzecz Rozwoju oraz Konkurencyjności Regionów
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Wspomaganie pracy szkół
Możliwości uzyskania dofinansowania na utworzenie gospodarstwa opiekuńczego w ramach dostępnych źródeł- Lokalne Grupy Działania.
Zapis prezentacji:

PLAN PREZENTACJI Obszary funkcjonalne w regulacjach prawnych Obszary funkcjonalne w planie województwa Miejskie obszary funkcjonalne Wiejski obszar funkcjonalny Obszary funkcjonalne szczególnego zjawiska w skali regionalnej

W REGULACJACH PRAWNYCH OBSZARY FUNKCJONALNE W REGULACJACH PRAWNYCH Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym Definicja obszaru funkcjonalnego obszary szczególnego zjawiska z zakresu gospodarki przestrzennej lub występowania konfliktów przestrzennych, stanowiące zwarty układ przestrzenny składający się z funkcjonalnie powiązanych terenów, charakteryzujących się wspólnymi uwarunkowaniami i przewidywanymi jednolitymi celami rozwoju Delimitacja obszarów funkcjonalnych Obszary funkcjonalne określa się z zapewnieniem: ciągłości i zwartości wyznaczanego obszaru – polegającej na wyznaczeniu obszaru zamkniętego wspólną granicą dostępności danych wskaźnikowych, umożliwiających wyznaczenie łącznego obszaru, którego zasięg przestrzenny umożliwia rozwiązanie istniejących lub przewidywanych problemów oraz rozwój nowych funkcji tych obszarów Typologia obszarów funkcjonalnych obszary funkcjonalne o znaczeniu ponadregionalnym – obszary funkcjonalne o istotnym znaczeniu dla polityki przestrzennej kraju obszary funkcjonalne o znaczeniu regionalnym – obszary funkcjonalne o istotnym znaczeniu dla polityki przestrzennej województwa obszary funkcjonalne o znaczeniu lokalnym – obszary funkcjonalne o istotnym znaczeniu dla polityki przestrzennej gminy

W REGULACJACH PRAWNYCH OBSZARY FUNKCJONALNE W REGULACJACH PRAWNYCH Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym Obszary funkcjonalne o znaczeniu ponadregionalnym miejski obszar funkcjonalny ośrodka wojewódzkiego wiejski obszar funkcjonalny obszar funkcjonalny szczególnego zjawiska w skali makroregionalnej, w tym: górski Żuławy przygraniczny obszar funkcjonalny Kryteria i zasady delimitacji obszarów funkcjonalnych Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki określania obszarów funkcjonalnych i ich granic w ramach typów obszarów funkcjonalnych, o których mowa w art. 49b pkt 1 (miejski obszar funkcjonalny ośrodka wojewódzkiego), 3 i 4, mając na uwadze zapewnienie określania obszarów funkcjonalnych w sposób jednolity na terenie całego kraju oraz uwzględniając parametry charakteryzujące dany typ obszaru funkcjonalnego Minister właściwy do spraw rozwoju wsi określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki określania obszarów funkcjonalnych i ich granic w ramach typu obszaru funkcjonalnego, o którym mowa w art. 49b pkt 2 (wiejski obszar funkcjonalny), mając na uwadze zapewnienie określania obszarów funkcjonalnych w sposób jednolity na terenie całego kraju oraz uwzględniając parametry charakteryzujące dany typ obszaru funkcjonalnego

W REGULACJACH PRAWNYCH OBSZARY FUNKCJONALNE W REGULACJACH PRAWNYCH Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym Granice i zasady zagospodarowania obszarów funkcjonalnych W planie zagospodarowania przestrzennego województwa określa się granice i zasady zagospodarowania obszarów funkcjonalnych o znaczeniu ponadregionalnym oraz, w zależności od potrzeb, granice i zasady zagospodarowania obszarów funkcjonalnych o znaczeniu regionalnym Plan zagospodarowania przestrzennego miejskiego obszaru funkcjonalnego Dla miejskiego obszaru funkcjonalnego ośrodka wojewódzkiego uchwala się plan zagospodarowania przestrzennego miejskiego obszaru funkcjonalnego ośrodka wojewódzkiego jako część planu zagospodarowania przestrzennego województwa Procedura Samorząd województwa określa obszary funkcjonalne o znaczeniu ponadregionalnym oraz może określić obszary funkcjonalne o znaczeniu regionalnym i ich granice Propozycje dotyczące określenia obszarów funkcjonalnych samorząd województwa przedstawia do zaopiniowania przez jednostki samorządu terytorialnego, znajdujące się na terenie danego województwa Opinia jest wyrażana podczas konferencji, w której uczestniczą przedstawiciele samorządu województwa oraz przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego zorganizowanej w terminie 30 dni od dnia przedstawienia propozycji określenia obszarów funkcjonalnych o znaczeniu regionalnym i ich granic

OBSZARY FUNKCJONALNE W PLANIE WOJEWÓDZTWA Typologia: Podstawowe typy obszarów funkcjonalnych: Miejski obszar funkcjonalny ośrodka wojewódzkiego – Poznański Obszar Metropolitalny Miejski obszar funkcjonalny ośrodka regionalnego – Aglomeracja Kalisko-Ostrowska Miejskie obszary funkcjonalne ośrodków subregionalnych – Gniezno, Konin, Leszno, Piła Wiejski obszar funkcjonalny Obszary funkcjonalne szczególnego zjawiska w skali regionalnej: Południowo-Zachodni Obszar Funkcjonalny Północno-Zachodni Obszar Funkcjonalny Wschodni Obszar Funkcjonalny Wytyczne: Dla obszarów funkcjonalnych określone zostaną cele rozwoju przestrzennego oraz zasady zagospodarowania, które stanowią uszczegółowienie polityki przestrzennej i kierunków zagospodarowania przestrzennego dla całego województwa, uwzględniające specyfikę potrzeb, możliwości i ograniczeń dla rozwoju poszczególnych obszarów

OBSZARY FUNKCJONALNE W PLANIE WOJEWÓDZTWA

POZNAŃSKI OBSZAR METROPOLITALNY Zgodnie z Koncepcją Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 (KPZK 2030) Poznań – ze względu na pełnioną rolę w systemie osadniczym kraju oraz znaczenie społeczno-gospodarcze w procesach rozwojowych Wielkopolski – zyskał status ośrodka metropolitalnego. Jest głównym elementem struktury przestrzennej regionu, a wraz z powiązanym z nim funkcjonalnie otoczeniem tworzy Poznański Obszar Metropolitalny (POM) Założenia i zasady delimitacji: podstawową jednostką terytorialną poddaną analizie jest gmina – jednostka podziału administracyjnego najniższego szczebla analizie poddano wszystkie gminy z powiatu poznańskiego oraz wszystkie gminy z 10 powiatów otaczających (w sumie 76 gmin) granice obszaru metropolitalnego są ciągłe i oparte na granicach administracyjnych gmin w celu delimitacji obszaru spójnego terytorialnie przyjęto cztery zasady metodologiczne: bezpośredniego sąsiedztwa, ciągłości, zwartości i rozłączności Kryteria delimitacji: społeczno-gospodarcze (potencjał demograficzny oraz zachodzące procesy demograficzne, rynek pracy, poziom życia mieszkańców, aktywność gospodarczą gmin z uwzględnieniem kapitału zagranicznego, poziom obsługi biznesu oraz przekształcenia rolniczej przestrzeni produkcyjnej) dostępności komunikacyjnej (izochrony dojazdu do centrum metropolii: 30` dojazdu środkami komunikacji zbiorowej oraz 60` dojazdu środkami komunikacji indywidualnej odniesione względem odległości 10, 30 i 50 km od centrum metropolii) środowiska przyrodniczego (granice przyrodniczych struktur przestrzennych na podstawie układu zlewniowego, systemu przyrodniczego oraz fitokompleksów krajobrazowych, a także waloryzacji środowiskowej)

POZNAŃSKI OBSZAR METROPOLITALNY Zasięg przestrzenny 6 gmin miejskich: Poznań, Gniezno, Kościan, Luboń, Puszczykowo, Wągrowiec 21 gmin miejsko-wiejskich: Buk, Czempiń, Czerniejewo, Grodzisk Wielkopolski, Kostrzyn, Kórnik, Mosina, Murowana Goślina, Nekla, Nowy Tomyśl, Oborniki, Opalenica, Pobiedziska, Rogoźno, Skoki, Stęszew, Swarzędz, Szamotuły, Śrem, Środa Wielkopolska, Września 18 gmin wiejskich: Brodnica, Czerwonak, Dominowo, Dopiewo, Duszniki, Gniezno, Granowo, Kaźmierz, Kiszkowo, Kleszczewo, Komorniki, Kościan, Łubowo, Rokietnica, Suchy Las, Tarnowo Podgórne, Wągrowiec, Zaniemyśl

AGLOMERACJA KALISKO-OSTROWSKA Zgodnie z Koncepcją Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 (KPZK 2030) Kalisz i Ostrów Wielkopolski, jako bipolarny zespół miast, został uznany za ośrodek o znaczeniu regionalnym, ze względu na jego znaczenie dla sieci osadniczej kraju Założenia i zasady delimitacji: podstawową jednostką terytorialną poddaną analizie jest gmina – jednostka podziału administracyjnego najniższego szczebla analizie poddano wszystkie gminy położone w granicach powiatów, w skład których wchodzą gminy z pierwszego i drugiego pierścienia (analizą objęto powiaty kaliski, ostrowski, pleszewski i koniński oraz powiat grodzki – miasto Kalisz) granice obszaru funkcjonalnego są ciągłe i oparte na granicach administracyjnych gmin w celu delimitacji obszaru spójnego terytorialnie przyjęto cztery zasady metodologiczne: bezpośredniego sąsiedztwa, ciągłości, zwartości i rozłączności Kryteria delimitacji: społeczne (zmiana liczby ludności, udział pracujących w sektorach pozarolniczych, udział bezrobotnych w liczbie ludności w wieku produkcyjnym i zmiana liczby mieszkań na 1000 mieszkańców oraz udział dojeżdżających do pracy do ośrodków regionalnych) gospodarcze (zmiana liczby podmiotów gospodarczych na 10 tys. mieszkańców, udział podmiotów wybranych branż usługowych wyższego rzędu w ogólnej liczbie podmiotów oraz zmiana powierzchni terenów zurbanizowanych) dostępności komunikacyjnej (dostępność czasowa do ośrodków regionalnych, liczba połączeń komunikacją zbiorową do ośrodków regionalnych oraz udział dojeżdżających do pracy do miast centralnych ). funkcjonalne (zasięg obsługi komunalnej w zakresie gospodarki odpadami oraz forma i zasięg terytorialny współpracy samorządów lokalnych)

AGLOMERACJA KALISKO-OSTROWSKA Zasięg przestrzenny 2 gminy miejskie: Kalisz i Ostrów Wielkopolski 5 gmin miejsko-wiejskich: Nowe Skalmierzyce, Odolanów, Opatówek, Raszków, Stawiszyn 14 gmin wiejskich: Blizanów, Brzeziny, Ceków-Kolonia, Godziesze Wielkie, Gołuchów, Lisków, Mycielin, Ostrów Wielkopolski, Przygodzice, Sieroszewice, Sośnie, Szczytniki i Żelazków

OŚRODKI SUBREGIONALNE Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju w grupie miejskich obszarów funkcjonalnych (MOF) wyróżnia obszary funkcjonalne ośrodków subregionalnych. Według klasyfikacji KPZK 2030) miasta subregionalne, dla których wyznacza się obszary funkcjonalne, to miasta o liczbie ludności pomiędzy 50 tys. a 100 tys. mieszkańców, pełniące ważne funkcje gospodarcze i społeczne Dla delimitacji miejskich obszarów funkcjonalnych miast subregionalnych przyjęto metodę, która pozwala na harmonizację i porównywalność wyników. Dla wszystkich miast subregionalnych zastosowano takie same zasady i wskaźniki delimitacji. Mimo że miasta te różnią się strukturą wewnętrzną to wykazują wiele cech wspólnych, takich jak wielkość ośrodka, status administracyjny Założenia i zasady delimitacji: obszar funkcjonalny jest regionem spójnym terytorialnie analizie poddano wszystkie gminy z powiatów otaczających miasto subregionalne, z których co najmniej jedna gmina znajduje się w pierwszym lub drugim pierścieniu jednostek otaczających miasto za wchodzące w skład obszaru funkcjonalnego uznaje się wszystkie gminy bezpośrednio sąsiadujące z miastem subregionalnym, niezależnie od tego czy spełniły określone kryteria delimitacji (zasada bezpośredniego sąsiedztwa) za wchodzące w skład obszaru funkcjonalnego uznaje się tylko te gminy, które sąsiadują z ośrodkiem subregionalnym bezpośrednio lub przez inne gminy wyznaczone w wyniku przyjętych kryteriów (zasada ciągłości) za wchodzące w skład obszaru funkcjonalnego uznaje się te gminy, które nie spełniają kryteriów, ale sąsiadują wyłącznie z gminami spełniającymi założone kryteria (zasada zwartości) każda gmina może wchodzić w skład tylko jednego typu obszaru funkcjonalnego miast subregionalnych; w przypadku nakładania się stref wpływu decyduje odległość gminy do centrum ośrodka subregionalnego (zasada rozłączności)

OŚRODKI SUBREGIONALNE Kryteria delimitacji: udział dojeżdżających do pracy do miast subregionalnych w liczbie ludności w wieku produkcyjnym dostępność czasowa do miast subregionalnych liczba połączeń komunikacją zbiorową zmiana liczby ludności zmiana powierzchni terenów zurbanizowanych Wskaźniki odniesione zostały do średniej wartości dla powiatu otaczającego miasto subregionalne z wyłączeniem tego miasta Dla delimitacji miejskich obszarów funkcjonalnych miast subregionalnych przyjęto metodę spełnienia większości liczby kryteriów, tzn. co najmniej 3 z 5 Zakłada się, że miejskie obszary funkcjonalne miast subregionalnych to strefa oddziaływania miasta subregionalnego, ale także taki zbiór lokalnych jednostek terytorialnych, który wyróżnia się z otoczenia i jednocześnie upodabnia pod pewnymi względami do ośrodka subregionalnego

OŚRODKI SUBREGIONALNE Zasięg przestrzenny : Miejski obszar funkcjonalny Gniezna: Miasto Gniezno, Gminy: Czerniejewo, Gniezno, Kłecko, Łubowo, Niechanowo, Witkowo Miejski obszar funkcjonalny Konina: Miasto Konin, Gminy: Golina, Kazimierz Biskupi, Kramsk, Krzymów, Rzgów, Stare Miasto, Ślesin Miejski obszar funkcjonalny Leszna: Miasto Leszno, Gminy: Lipno, Osieczna, Rydzyna, Święciechowa Miejski obszar funkcjonalny Piły: Miasto Piła, Gminy: Kaczory, Krajenka, Szydłowo, Trzcianka, Ujście, Wysoka

WIEJSKI OBSZAR FUNKCJONALNY Wiejski obszar funkcjonalny na terenie Wielkopolski obejmuje wszystkie jednostki gminne oraz ośrodki powiatowe, które znalazły się poza granicami miejskich obszarów funkcjonalnych o znaczeniu ponadregionalnym, regionalnym i subregionalnym. Obszary te znajdują się poza bezpośrednim wpływem oddziaływania potencjału rozwojowego biegunów wzrostu W obrębie wiejskiego obszaru funkcjonalnego znalazły się ośrodki powiatowe, które w hierarchii jednostek osadniczych pełnią rolę uzupełniającą w stosunku do ośrodków subregionalnych. Ośrodki te mają szczególne znaczenie dla obszarów wiejskich przede wszystkim, jako miejsca koncentracji i tworzenia funkcji pozarolniczych. Jednocześnie ośrodki te wymagają szeregu działań wzmacniających rozwój społeczno-gospodarczy, a także wymagają poprawy jakości przestrzeni miejskiej czy rozwoju infrastruktury technicznej i komunikacyjnej Wiejskie obszary funkcjonalne są niezwykle istotne z punktu widzenia działań na rzecz zwiększenia spójności regionu. Obszary te są znacznie oddalone od najważniejszych ośrodków rozwoju w województwie, a co za tym idzie, nie są pod wpływem bezpośredniego oddziaływania potencjału rozwojowego tychże biegunów wzrostu Założenia i zasady delimitacji: Dla delimitacji wiejskich obszarów funkcjonalnych, przyjęto kluczowe założenie, że położenie względem biegunów wzrostu regionu, jest cechą decydującą o dostępie do potencjału rozwojowego W związku z powyższym do obszaru funkcjonalnego zaliczono wszystkie gminy położone poza granicami miejskich obszarów funkcjonalnych

WIEJSKI OBSZAR FUNKCJONALNY Zasięg przestrzenny 7 gmin miejskich: Chodzież, Czarnków, Koło, Obrzycko, Słupca, Turek, Złotów 59 gmin miejsko-wiejskich: Bojanowo, Borek Wielkopolski, Chocz, Dąbie, Dobra, Dobrzyca, Dolsk, Gołańcz, Gostyń, Grabów nad Prosną, Grodzisk Wielkopolski, Jaraczewo, Jarocin, Jastrowie, Jutrosin, Kępno, Kleczew, Kłodawa, Kobylin, Koźmin Wielkopolski, Krobia, Krotoszyn, Krzywiń, Krzyż Wielkopolski, Książ Wielkopolski, Lwówek, Łobżenica, Margonin, Miejska Górka, Międzychód, Mikstat, Miłosław, Okonek, Ostroróg, Ostrzeszów, Pleszew, Pniewy, Pogorzela, Poniec, Przedecz, Pyzdry, Rakoniewice, Rawicz, Rychwał, Sieraków, Sompolno, Szamocin, Śmigiel, Trzemeszno, Tuliszków, Wieleń, Wielichowo, Wolsztyn, Wronki, Wyrzysk, Zagórów, Zbąszyń, Zduny, Żerków 71 gmin wiejskich: Babiak, Baranów, Białośliwie, Bralin, Brudzew, Budzyń, Chodów, Chodzież, Chrzypsko Wielkie, Czajków, Czarnków, Czermin, Damasławek, Doruchów, Drawsko, Gizałki, Grodziec, Grzegorzew, Kamieniec, Kawęczyn, Kobyla Góra, Kołaczkowo, Koło, Kościelec, Kotlin, Kraszewice, Krzemieniewo, Krzykosy, Kuślin, Kwilcz, Lądek, Lipka, Lubasz, Łęka Opatowska, Malanów, Miasteczko Krajeńskie, Miedzichowo, Mieleszyn, Mieścisko, Nowe Miasto nad Wartą, Obrzycko, Olszówka, Orchowo, Osiek Mały, Ostrowite, Pakosław, Perzów, Pępowo, Piaski, Połajewo, Powidz, Przemęt, Przykona, Rozdrażew, Rychtal, Ryczywół, Siedlec, Skulsk, Słupca, Strzałkowo, Tarnówka, Trzcinica, Turek, Wapno, Wierzbinek, Wijewo, Wilczyn, Władysławów, Włoszakowice, Zakrzewo, Złotów

POŁUDNIOWO-ZACHODNI OBSZAR FUNKCJONALNY Rolnictwo stanowi jedną z wiodących funkcji gospodarczych Wielkopolski. Pomimo, iż w skali całego regionu warunki przyrodnicze dla prowadzenia produkcji rolnej należy ocenić jako umiarkowane, w województwie wyróżniają się obszary posiadające bardzo korzystne warunki dla prowadzenia produkcji rolniczej wynikające zarówno z uwarunkowań przyrodniczych, struktury gospodarstw rolnych, poziomu produkcji czy kultury rolnej Celem delimitacji Południowo-Zachodniego Obszaru Funkcjonalnego jest określenie granic zintegrowanego obszaru intensywnej gospodarki rolnej

POŁUDNIOWO-ZACHODNI OBSZAR FUNKCJONALNY Założenia i zasady delimitacji: podstawową jednostką terytorialną poddaną analizie jest gmina, jednostka podziału administracyjnego najniższego szczebla analizie poddano wszystkie gminy województwa wielkopolskiego granice obszaru funkcjonalnego są ciągłe i oparte na granicach administracyjnych gmin w granice obszaru funkcjonalnego włączono tereny obejmujące co najmniej dwie gminy bezpośrednio ze sobą sąsiadujące, które spełniają ustalone kryteria w granice obszaru funkcjonalnego włączono wszystkie gminy należące do powiatów, na terenie których występują co najmniej dwie gminy spełniające ustalone kryteria Kryteria delimitacji: Wskaźnik waloryzacji rolniczej przestrzeni produkcyjnej Udział użytków rolnych w ogólnej powierzchni gminy Średnia wielkość indywidualnego gospodarstwa rolnego Obsada zwierząt gospodarskich Plony pszenicy Zużycie nawozów mineralnych Poziom wykorzystania środków pochodzących z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (działania 112 i 121) Wskaźniki odniesione zostały do średniej dla województwa wielkopolskiego

POŁUDNIOWO-ZACHODNI OBSZAR FUNKCJONALNY Zasięg przestrzenny 1 gmina miejska: Sulmierzyce 13 gmin miejsko-wiejskich: Bojanowo, Borek Wlkp., Gostyń, Jutrosin, Kobylin, Koźmin Wlkp., Krobia, Krotoszyn, Miejska Górka, Pogorzela, Poniec, Rawicz, Zduny 5 gmin wiejskich: Krzemieniewo, Pakosław, Pępowo, Piaski, Rozdrażew

PÓŁNOCNO-ZACHODNI OBSZAR FUNKCJONALNY Północno-zachodnia Wielkopolska to wyróżniający się w województwie rejon o wysokim udziale obszarów cennych przyrodniczo, pełniących funkcje środowiskotwórcze, przy jednocześnie stosunkowo niskim w skali województwa udziale użytków rolnych. Zasoby i walory środowiska odgrywają strategiczną rolę w kształtowaniu równowagi ekosystemu przyrodniczego całego kraju, pełniąc m.in. funkcje regulatora flory i fauny, wpływając na warunki klimatyczne, obieg wody, czy chroniąc gleby przed erozją Obszar ten, ze względu na koncentrację terenów o wysokim potencjale przyrodniczym, charakteryzuje stosunkowo niski w skali województwa udział przestrzeni do potencjalnego zainwestowania, co w połączeniu ze słabszą dostępnością obszaru, wynikającą m.in. ze znacznej odległości od stolicy regionu i braku dogodnych rozwiązań komunikacyjnych, stanowią istotne ograniczenia dla rozwoju społeczno-gospodarczego. Działalność inwestycyjna w tym rejonie wymaga równoważenia zamierzeń gospodarczych z potrzebami ochrony dla zachowania stabilnego i trwałego funkcjonowania ekosystemów oraz stworzenia spójnego systemu przyrodniczego województwa uwzględniającego powiązania przyrodnicze z resztą regionu oraz obszarami województw sąsiednich Celem delimitacji jest określenie granic obszaru koncentracji terenów o dominującym w przestrzeni udziale terenów o wysokim potencjale przyrodniczym, przy jednocześnie stosunkowo niskim w skali województwa udziale przestrzeni do potencjalnego zainwestowania

PÓŁNOCNO-ZACHODNI OBSZAR FUNKCJONALNY Założenia i zasady delimitacji: podstawową jednostką terytorialną poddaną analizie jest gmina, jednostka podziału administracyjnego najniższego szczebla analizie poddano wszystkie gminy województwa wielkopolskiego granice obszaru funkcjonalnego są ciągłe i oparte na granicach administracyjnych w granice obszaru funkcjonalnego włączono tereny obejmujące co najmniej pięć gmin bezpośrednio ze sobą sąsiadujących spełniających co najmniej 4 ustalone kryteria w granice obszaru funkcjonalnego włączono wszystkie gminy należące do powiatów, na terenie których występują co najmniej trzy gminy spełniające co najmniej 4 ustalone kryteria dodatkowo w granice obszaru funkcjonalnego włączono sąsiadujące powiaty, w których wszystkie gminy spełniają co najmniej 2 ustalone kryteria Kryteria delimitacji: Udział użytków rolnych w powierzchni gminy Udział lasów w powierzchni gminy Udział łąk w powierzchni gminy Udział zbiorników wodnych w powierzchni gminy Udział form ochrony przyrody w powierzchni gminy Ze względu na charakter badań delimitacyjnych przyjęto kryteria, które z jednej strony pozwalają określić potencjał przyrodniczy, a z drugiej – powierzchnię, jaką dysponuje gmina do potencjalnego rozwoju zainwestowania. Wskaźniki odniesione zostały do średniej dla województwa wielkopolskiego

PÓŁNOCNO-ZACHODNI OBSZAR FUNKCJONALNY Zasięg przestrzenny 5 gmin miejskich: Chodzież, Czarnków, Międzychód, Piła, Złotów 13 gmin miejsko-wiejskich: Jastrowie, Krajenka, Krzyż Wlkp., Łobżenica, Margonin, Okonek, Sieraków, Szamocin, Trzcianka, Wieleń, Wyrzysk, Wysoka, Ujście 16 gmin wiejskich: Budzyń, Białośliwie, Chodzież, Chrzypsko Wielkie, Czarnków, Drawsko, Kwilcz, Lubasz, Połajewo, Szydłowo, Kaczory, Miasteczko Krajeńskie, Lipka, Tarnówka, Zakrzewo, Złotów

WSCHODNI OBSZAR FUNKCJONALNY Najważniejszym obszarem przemysłowym w Wielkopolsce jest konińskie zagłębie górniczo- energetyczne funkcjonujące w oparciu o udokumentowane złoża węgla brunatnego, stanowiące kluczowy w skali kraju rejon produkcji energii elektrycznej Ze względu na wyczerpywanie złóż kopalin obszar ten będzie wymagał wdrożenia działań restrukturyzacyjnych ukierunkowanych na stworzenie nowych podstaw dla podtrzymania funkcjonowania istniejącego przemysłu energetycznego i oparcia go na innych nośnikach energii, zarówno istniejących w regionie, jak i zewnętrznych. Ważne też będzie przestawienie gospodarki obszaru opartej na energetyce i górnictwie na wielofunkcyjne profile działalności, ze szczególnym uwzględnieniem wzbogacania funkcji usługowych Celem delimitacji Wschodniego Obszaru Funkcjonalnego jest określenie granic obszaru koncentracji przemysłu wydobywczo-energetycznego

WSCHODNI OBSZAR FUNKCJONALNY Założenia i zasady delimitacji: podstawową jednostką terytorialną poddaną analizie jest gmina, jednostka podziału administracyjnego najniższego szczebla analizie poddano wszystkie gminy wchodzące w skład powiatów, w granicach których występują tereny górnicze związane z eksploatacją węgla brunatnego (analizą objęto miasto Konin oraz powiaty: kolski, koniński, słupecki i turecki) granice obszaru funkcjonalnego są ciągłe i oparte na granicach administracyjnych gmin w granice obszaru funkcjonalnego włączono wszystkie gminy z powiatu, którego przynajmniej dwie gminy spełniają ustalone kryteria Kryteria delimitacji: Tereny występowania złóż węgla brunatnego Tereny górnicze związane z eksploatacją złóż węgla brunatnego Liczba podmiotów gospodarczych powiązanych z przemysłem paliwowo-energetycznym zarejestrowanych w danej gminie przypadającą na 1000 wszystkich podmiotów gospodarczych Liczba wyjazdów do pracy poza granice gmin zamieszkania do gmin znajdujących się wewnątrz analizowanego obszaru

WSCHODNI OBSZAR FUNKCJONALNY Zasięg przestrzenny 4 gminy miejskie: Konin, Koło, Słupca, Turek 13 gmin miejsko-wiejskich: Dąbie, Dobra, Golina, Kleczew, Kłodawa, Przedecz, Rychwał, Sompolno, Ślesin, Tuliszków, Zagórów 28 gmin wiejskich: Babiak, Brudzew, Chodów, Grodziec, Grzegorzew, Kawęczyn, Kazimierz Biskupi, Koło, Kościelec, Kramsk, Krzymów, Lądek, Malanów, Olszówka, Orchowo, Osiek Mały, Ostrowite, Powidz, Przykona, Rzgów, Skulsk, Słupca, Stare Miasto, Strzałkowo, Turek, Wierzbinek, Wilczyn, Władysławów

WIELKOPOLSKIE BIURO PLANOWANIA PRZESTRZENNEGO W POZNANIU Al. Niepodległości 18 61-713 Poznań tel. (061) 852-28-83 fax. (061) 852-32-46 email: sekretariat@wbpp.poznan.pl