BADANIA RYNKOWE I MARKETINGOWE mgr Agata Wiznerowicz.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Advertisements

Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych
Raport z badań społecznego odbioru prowadzonych działań inwestycyjnych opracowany na zlecenie Gminy Zabrze oraz Zabrzańskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów.
Istota i przesłanki badań marketingowych
Informacja w procesie podejmowania decyzji..
Jak prawidłowo publikować wyniki badań? Mgr Magdalena Szpunar.
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
badania rynku turystycznego
Wykorzystanie badań marketingowych Istota rynku, jego charakterystyka.
TECHNIKI, DOWODY, PRZEBIEG BADANIA ROCZNEGO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO
Audity Opracował: Tomasz Greber
ZASADY AUDITOWANIA ZARZĄDZANIE PROGRAMEM AUDITÓW
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Spotkanie robocze z pracownikami PUP odpowiedzialnymi
Metody badawcze w socjologii
Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy
Czym jest zarządzanie operacyjne
Typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji (projekt badawczy)
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
Katedra Marketingu Usług
przygotowała mgr Sylwia Zych
Zarządzanie projektami
Zarządzanie projektami
Prawdy oczywiste Plan marketingowy Część 23
Pedagogika ogólna.
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Prawdy oczywiste czyli… BIZNES PLAN Część 18
Kilka uwag ogólnych o danych zastanych (wtórnych)
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Sporządzanie biznesplanu
Metody zbierania danych empirycznych
Zasady wyboru i wytyczne do opisu dobrych praktyk Dr inż. Janusz Adamczyk.
Sporządzamy biznesplan
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Planowanie przepływów materiałów
Metody i techniki badań a socjologia ilościowa i jakościowa
INFORMACJA MARKETINGOWA
Techniki,procedury,metody oceniania
BADANIA EFEKTÓW PROMOCJI SPRZEDAŻY
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Wykład 1 Dr Agnieszka Tubis.
Metoda badań eksperymentalnych i quasi-eksperymentalnych
Projekt „Indywidualne ścieżki zatrudnienia” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt jest realizowany.
Zarządzanie zagrożeniami
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Gromadzenie informacji
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Prawdy oczywiste Twoja firma w obliczu nowej ustawy o prawach konsumenta - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
Rodzaje dokumentów biurowych
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
OBSŁUGA KLIENTA WYKŁAD POMIAR JAKOŚCI OBSŁUGI KLIENTA.
1 Obserwacje... Obserwacja polega na ukierunkowanym, zamierzonym, celowym, systematycznym i prowadzonym według ustalonego planu postrzeganiu badanych obiektów.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
Badania marketingowe - wprowadzenie Paweł Gałka Konsultacje: poniedziałek p. 216 godz.:
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Dominika Muś TiR, grupa 2b
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Zapis prezentacji:

BADANIA RYNKOWE I MARKETINGOWE mgr Agata Wiznerowicz

Co to jest sondaż? Sondaż daje orientację na temat jakiegoś zjawiska, ale nie pozwala rozszerzać wyników na całą populację Sondaż zazwyczaj jest krótki i płytki, a zatem z obszarów tematycznych należy wybrać jedno konkretne zagadnienie

ZNACZENIE INFORMACJI W ZARZĄDZANIU PRZEDSIĘBIORSTWEM mgr Agata Wiznerowicz

Informacja i jej znaczenie Informacja – element wiedzy komunikowany, przekazywany komuś za pomocą języka lub innego kodu; także to, co w danej sytuacji może dostarczyć jakiejś wiedzy; wiadomość, komunikat, wskazówka – Słownik Języka Polskiego

Zapotrzebowanie menedżerów na informacje zależy od rodzaju problemów, jakie mają oni rozwiązywać w związku z zarządzaniem działaniami przedsiębiorstwa

CZY DANE I INFORMACJA SĄ TYM SAMYM? Informacje są to dane przekształcone przez menedżerów (lub odpowiednie komórki funkcjonalne czy przez podmioty zewnętrzne )

Informacja i jej znaczenie W zarządzaniu informacja to taki rodzaj zasobów, który pozwala na zwiększenie naszej wiedzy o nas i otaczającym nas świecie.

Informacja i jej znaczenie Informacja w przeciwieństwie do danych jest wrażliwa na kontekst, w jakim została użyta Ten kontekst jest determinantą jej wartości użytkowej

WARTOŚĆ INFORMACJI Miary jakości definiowania danych (zgodność z istotnymi standardami i wytycznymi określonymi przez przedsiębiorstwo): –zgodność wzajemna wielu nazw danych –jasność –precyzja –kompletność –unikatowość –poprawność

WARTOŚĆ INFORMACJI –aktualność – wszelka niezbędna informacja jest otrzymywana dokładnie na czas; aktualność eliminuje sytuację, gdy informację otrzymujemy za późno lub za wcześnie –zwięzłość, treściwość – wszelka niezbędna informacja jest otrzymywana w postaci zrozumiałej i możliwej do natychmiastowego użycia, –użyteczność – informacja jest niezbędna i przydatna dla podejmowania decyzji

WARTOŚĆ INFORMACJI Potrzeby informacyjne są pochodną procesów decyzyjnych Rodzaj decyzji determinuje podstawowe cechy informacji: dokładność, zakres i częstotliwość W konsekwencji powyższego, wykorzystywanie informacji w podejmowaniu decyzji polega na uzależnieniu decyzji od otrzymanych informacji

ETAPY WYKORZYSTANIA INFORMACJI W PROCESIE DECYZYJNYM –zbieranie informacji –przesyłanie informacji –przetwarzanie informacji –podjęcie decyzji na kanwie informacji –przesłanie decyzji do wykonania

METODY POZYSKIWANIA INFORMACJI DLA POTRZEB ZARZĄDZANIA

SUBIEKTYWNE PRZESŁANKI PODEJMOWANIA DECYZJI Intuicja Rutyna Emocje Przeczucie

METODY POZYSKIWANIA INFORMACJI Badania wtórne Badanie pierwotne –Badania ilościowe –Badania jakościowe Metody projekcyjne

BADANIA MARKETINGOWE Badania marketingowe jest to celowe, systematyczne i obiektywne gromadzenie, przetwarzanie i analiza danych istotnych dla podejmowania decyzji w przedsiębiorstwie.

BADANIA MARKETINGOWE Cel badań zależy od problemu, jaki ma być rozwiązany na podstawie ich wyników Obiektywność badań to inaczej mówiąc bezstronność i niezależność ich wyników.

RODZAJE BADAŃ Badania opisowe Badania wyjaśniające Badania prognostyczne Badania innowacyjne Badania kontrolne

BADANIA OPISOWE Cel: Sporządzenie charakterystyki zdarzeń i procesów rynkowych. Badania opisowe polegają zazwyczaj na sporządzeniu charakterystyki elementów otoczenia przedsiębiorstwa (nabywcy, konkurenci) Przykłady: Charakterystyka segmentów – profile Wyobrażenie o danej marce i markach konkurencyjnych

BADANIA WYJAŚNIAJĄCE Cel: Poszukiwanie związków przyczynowo-skutkowych dotyczących zdarzeń rynkowych. Jeśli badanie ma na celu zweryfikowanie hipotez, co do przyczyn określonego zdarzenia, np. wzrostu zakupów towaru, to jest to badanie wyjaśniające. Zmienne zależne w badaniach wyjaśniających: –wielkości sprzedaży, –sumę lub stopę zysku, –udział w rynku itd. Przykład hipotezy: –Zainteresowanie produktami konkurenta wzrosło głównie ze względu na obniżenie ceny –Wielkość sprzedaży na rynku samochodów zależy od liczby dealerów

BADANIA PROGNOSTYCZNE Cel: Przewidywanie zmian zdarzeń i procesów rynkowych Badania prognostyczne polegają przede wszystkim na przewidywaniu wielkości sprzedaży produktów lub usług, jak również wielkości zysku, udziału w rynku danego przedsiębiorstwa i firm konkurencyjnych itp. Przykładem badania tego rodzaju jest prognoza sprzedaży nowego produktu, który jest właśnie wprowadzany na rynek.

BADANIA INNOWACYJNE Cel: Wskazywanie możliwości, dostarczanie nowych pomysłów. Wśród badań innowacyjnych (twórczych) znajdują się różne procedury badawcze, mające na celu pozyskanie nowych idei np. przy kształtowaniu nowego produktu Zalicza się tu także badania, których zadaniem jest zwrócenie uwagi menedżerów na tendencje rynkowe i inne czynniki w otoczeniu przedsiębiorstwa stanowiące dla niego szansę (okazje) realizacji nowych działań. (np. nowe smaki soków)

BADANIA KONTROLNE Cel: Kontrolowanie i ocena skutków działań marketingowych Przykładem badania kontrolnego jest badanie skuteczności działań reklamowych przedsiębiorstwa wyrażonej zauważeniem i zapamiętaniem reklamy, pozytywną zmianą postaw i preferencji adresatów reklamy oraz wielkością zakupów reklamowanego towaru.

PROCES BADAWCZY

Badania powinny odpowiednio wyprzedzać decyzje, które mają być podjęte na podstawie ich rezultatów. Oznacza to, że proces badawczy powinien być zaplanowany i rozpoczęty z niezbędnym wyprzedzeniem

ETAPY BADANIA MARKETINGOWEGO Określenie problemu decyzyjnego Ustalenie celów badania Zaplanowanie badania Zebranie, przetworzenie i analiza danych Przygotowanie raportu z badania i zaleceń decyzyjnych

OKREŚLNIE PROBLEMU DECYZYJNEGO Dokonując diagnozy sytuacji i zdefiniowania problemu stojącego przed menedżerem, należy jednocześnie stwierdzić czy problem ten powinien być rozwiązany przez podjęcie decyzji dotyczącej bieżących lub długookresowych działań marketingowych

USTALENIE CELÓW BADANIA Określa się, jakie są funkcje podejmowanego badania, czego spodziewa się menedżer po rezultatach badania W tej fazie stwierdza się na przykład, czy badanie będzie miało charakter opisowy, wyjaśniający czy prognostyczny W niektórych badaniach (np. wyjaśniających) są też ustalane hipotezy dotyczące problemu badawczego, których weryfikacja będzie celem badania

PLANOWANIE BADANIA sprecyzowanie rodzaju i ilości danych potrzebnych do zrealizowania celów badania, określenie metod i technik zbierania danych oraz procedur przetwarzania i analizy zebranych danych ustalenie źródeł danych, które będą przygotowanie narzędzi badawczych właściwych do zbierania danych z wybranych źródeł

PLANOWANIE BADANIA określenie badanej grupy respondentów, czyli wybór próby w przypadku badań reprezentacji badanej zbiorowości przeszkolenie ankieterów, ustalenie harmonogramu, kosztów i wykonawców poszczególnych czynności badawczych itd

GROMADZENIE, PRZETWARZANIE I ANALIZA DANYCH Ta faza badania trwa zazwyczaj najdłużej i pochłania największe koszty. Z punktu widzenia realizacji celów badania jest to faza najważniejsza. Wykorzystywane są różne metody gromadzenia danych. Od ich rodzaju zależą stosowane następnie metody przetwarzania (np. sumowania, tabelaryzacji) i analizy danych tak, aby w rezultacie tych czynności powstały informacje o istotnym znaczeniu dla postawionego na wstępie problemu decyzyjnego.

RAPORT Z BADANIA Raport końcowy powinien zawierać zarówno opis przebiegu badania, jak i jego wyniki, stanowiące realizację postawionych celów. Wyniki badania winny odpowiadać zapotrzebowaniu informacyjnemu menedżerów. W ocenie przydatności wyników badań dla menedżerów bierze się pod uwagę kilka kryteriów. Tak, więc, raport końcowy (ewentualnie wraz z sugerowanymi wariantami decyzyjnymi) powinien być: kompletny i logicznie skonstruowany, zrozumiały, odpowiadający zapotrzebowaniu informacyjnemu, aktualny, dokładny, przejrzysty i zwięzły.

BADANIA WTÓRNE Dane wtórne jest to wiedza zgromadzona w przeprowadzonych wcześniej badaniach marketingowych (lub w innych celach), która może okazać się przydatna w danym badaniu. Badania marketingowe oparte na danych wtórnych określane są jako badania wtórne.

ŹRÓDŁA DANYCH WTÓRNYCH Wewnętrzne źródła danych wtórnych to na przykład własny system księgowości przedsiębiorstwa, sprawozdania pracowników z negocjacji handlowych, wyjazdów służbowych itp., różne notatki służbowe i raporty wewnętrzne, korespondencja z klientami, wyniki innych, przeprowadzanych wcześniej badań marketingowych. Do zewnętrznych źródeł danych w badaniach wtórnych należą, m.in. materiały statystyczne (krajowe i zagraniczne), opracowania instytutów badawczych, banków, izb przemysłowych i handlowych itd., dane dostępne w wywiadowniach handlowych, prasa codzienna i czasopisma o treści ogólnej oraz prasa fachowa, inne publikacje.

PRZYDATNOŚĆ DANYCH WTÓNYCH Przydatność danych wtórnych do rozwiązania problemu decyzyjnego powinna być oceniona przez menedżera lub odpowiednio przygotowaną komórkę badawczą. Ocena ta polega na zbadaniu: wiarygodności organizacji lub osób będących źródłem danych, celu badania pierwotnego, którego wynikiem są dane (o ile jego ustalenie jest w konkretnym przypadku możliwe), zastosowanych w badaniu metod zbierania, przetwarzania analizy danych, przyjętych klasyfikacji, użytej terminologii itp., aktualności, kompletności i dokładności danych.

Jeśli ocena danych wtórnych wypadnie pozytywnie, ich wykorzystanie do dalszej analizy może przynieść spore korzyści. Niekiedy zebrane dane wtórne są wystarczające do rozwiązania problemu decyzyjnego. Nie ma wówczas potrzeby podejmowania badania pierwotnego. Koszty badania wtórnego są zwykle znacznie mniejsze, a czas jego trwania znacznie krótszy niż badania pierwotnego o podobnym celu i zakresie.

Dane wtórne mogą też być przydatne dla dokładnego zdefiniowania problemu decyzyjnego i celów badania pierwotnego, jeśli takie badanie okaże się niezbędne

BADANIA PIERWOTNE  Badania pierwotne to badania, w których wszelkie dane gromadzone są po raz pierwszy na potrzeby danego badania  Dane zbierane noszą nazwę danych pierwotnych  Są kosztowniejsze i bardziej czasochłonne, ale dostarczają dokładniejszych informacji

METODY DOCIERANIA DO ŹRÓDEŁ PIERWOTNYCH Metody ankietowe Obserwacja Eksperymenty

METODY ANKIETOWE Badania ankietowe jest zazwyczaj badaniem częściowym, tj. badaniem próby reprezentującej ogółu interesującej „badacza” zbiorowości. Narzędziem badawczym jest kwestionariusz, czyli zbiór celowo zaprojektowanych i odpowiednio ułożonych pytań, które mają być zadane osobom badanym.

SPOSOBY KOMUNIKACJI Z RESPONDENTAMI Trudne do zorganizowania Czasochłonne Wysokie koszty Kontakt bezpośredni daje możliwość wyjaśniania – daje to dokładniejsze odpowiedzi WYWIAD BEZPOŚREDNI

ANKIETA TELEFONICZNA Często w badaniach firm Ograniczona do komunikacji werbalnej Nie ma możliwości prezentacji Ograniczenie czasowe Daje oszczędność czasu Dość niskie koszty

ANKIETA POCZTOWA Trzeba dotrzeć do listy adresowej Wymaga przesłania koperty zwrotnej Niski stopień efektywności

ANKIETA PRASOWA Kwestionariusz dołączony do prasy Często zachęca się potencjalnych respondentów nagrodami

ANKIETA ROZDAWANA Zbiorowość często przypadkowa Rozdawana w miejscach publicznych Mniejsza pracochłonność i kosztochłonność

BADANIA ILOŚCIOWE Obiektywne Ograniczony wpływ badacza na respondentów Pytania raczej zamknięte, rozstrzygające

BADANIA JAKOŚCIOWE Nie ograniczają się do stawiania konkretnych pytań Dobór osób jest celowy i podporządkowany celowi badania Zazwyczaj mniejsze próby Przewaga pytań otwartych – większa dowolność odpowiedzi

WYWIAD ROZPOCZĘCIE – przyjazna atmosfera, przedstawienie celu CZĘŚĆ ZASADNICZA – pytania od obojętnych do trudnych, logiczna kolejność, język dostosowany do odbiorcy ZAKOŃCZENIE – nie gwałtowne

RODZAJE WYWIADÓW Ustruktualizowany, swobodny Jawny i niejawny

BADANIA ILOŚCIOWEBADANIA JAKOŚCIOWE Ile?Co? Jak? Dlaczego? Pytania rozstrzygające, raczej zamknięte Swoboda odpowiedzi, otwarte pytania, elastyczność Większe próbyMniejsze próby Mały wpływ badającego, duży zespół badawczy Odwrotnie Możliwość generalizacji wyników, dane rzetelne Brak możliwości generalizowania wyników, dane trudne do porównania, głębokie i dokładne