PODSUMOWANIE REALIZACJI PROJEKTU pn. „Budowa społeczeństwa informacyjnego poprzez rozwój technologii informacyjnych sprzyjających zdalnej obsłudze spraw obsługiwanych w Starostwie Powiatowym w Zgierzu” Zgierz, 13 grudnia 2010 r. Starostwo Powiatowe w Zgierzu Fundusze Europejskie dla rozwoju regionu łódzkiego Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata
HISTORIA PROJEKTU
CELE PROJEKTU
Problemy - Potrzeby Brak odpowiedniej infrastruktury informatycznej, umożliwiającej optymalizacje pracy urzędników oraz świadczenie nowoczesnych e-usług publicznych. Zły stan techniczny infrastruktury sieciowej i teleinformatycznej, przestarzałe i wyeksploatowane technologie teleinformatyczne stosowane w Starostwie i jednostkach organizacyjnych jako główna przeszkoda na drodze promowania i rozwoju społeczeństwa informacyjnego na terenie Powiatu. Brak prostej i sprawnej komunikacji w relacji klient – urząd za pośrednictwem technologii informatycznych. Ograniczony dostęp do informacji z powodu braku publicznych punktów dostępu do Internetu na terenie Powiatu. Brak nowoczesnych rozwiązań informacyjnych i komunikacyjnych w Starostwie jest znaczącą przeszkodą w tworzeniu warunków sprzyjających rozwojowi przedsiębiorczości.
Cel główny projektu Głównym celem jest rozwój społeczeństwa informacyjnego na terenie Powiatu Zgierskiego poprzez budowę elektronicznej administracji w Starostwie Powiatowym w Zgierzu w oparciu o zaawansowane technologie informacyjne i komunikacyjne
Cel bezpośredni Uzasadnienie projektu : Wsparcie tworzenia społeczeństwa informacyjnego przez administrację publiczną nie może się zrealizować bez informatyzacji jej samej. Co niezwykle istotne, powinna ona przebiegać w sposób możliwie przyjazny i wygodny dla klienta, umożliwiający zdalną obsługę spraw we wszystkich przypadkach, gdy to możliwe.
Projekt znacząco przyczyni się do rozwoju regionalnego społeczeństwa informacyjnego. Realizacja projektu przyczyni się do lepszego postrzegania usług publicznych. Nowoczesność systemu obsługi świadczyć będzie o szczególnym podejściu do zagadnień życia publicznego, co przełoży się na zwiększone zainteresowanie Powiatem ze strony potencjalnych inwestorów. Urząd jako instytucja publiczna zyska w oczach mieszkańców jak i inwestorów. Cele pośrednie
Zakres rzeczowy projektu
Budowa systemów teleinformatycznych wraz z niezbędną infrastrukturą dla potrzeb elektronicznego obiegu dokumentów i optymalizacji procesów w administracji publicznej Budowa systemów komunikacji i kontroli – podpis elektroniczny Rozwój telefonii internetowej (VoIP)
Działanie 1 Elektroniczna Skrzynka Podawcza EBOI Konto indywidualne (obraz teczki) Obsługa formularzy elektronicznych BIP Informacja o sposobie załatwiania sprawy Formularze tradycyjne i elektroniczne Stan sprawy Analizator przesyłek Kancelaria Rejestr pism przychodzących i wychodzących Spis spraw Wnioski elektroniczne Systemy zaplecza
Działanie 2 Dokument oryginalny Klucz prywatny nadawcy wiadomości Skrót dokumentu Szyfrujemy skrót Dokument + podpis skrót dokumentu zaszyfrowany kluczem prywatnym nadawcy Podpis cyfrowy =
Działanie 2 Dokument + podpis Klucz publiczny nadawcy Podpis Deszyfrujemy skrót Certyfikat nadawcy wiadomości Dokument Obliczamy skrót Zgadza się? T N Weryfikacja e-podpisu
Działanie 3 Serwery Komputery Drukarki Skanery UPS Urządzenia do zabezpieczania sieci
Działanie 4 Kompleksowa modernizacja infrastruktury sieciowej
Działanie 5 System finansowo-księgowy
Działanie 6 TELEFONIA VoIP Schemat ogólny. Źródło: Wirtualna Polska
HARMONOGRAM RZECZOWO-FINANSOWY i BUDŻET PROJEKTU
Harmonogram
Budżet projektu
Budżet projektu (stan na dzień 13 grudnia 2010 r.) Kategoria wydatkówWydatki kwalifikowaneWydatki do zrealizowaniaPozostało do rozliczenia Zakup i wdrożenie oprogramowania ,730,00 Zakup i wdrożenie oprogramowania-VAT 22% ,340,00 Zakup/modernizacja i instalacja sprzętu ,410, ,00 Zakup/modernizacja i instalacja sprzętu-VAT 22% ,630, ,00 Budowa pasywnej infrastruktury teleinformatycznej ,000, ,28 Budowa pasywnej infrastruktury teleinformatycznej-VAT 22% ,800, ,28 Studium wykonalności ,000,00 Studium wykonalności-VAT 22% 3 740,000,00 Promocja projektu 3 090, , ,44 Promocja projektu-VAT 22% 679,80910, ,98 RAZEM: , , ,98
Montaż finansowy Na podstawie umowy nr UDA-RPLD /08-00 z dnia 24 listopada 2008 r.
PRODUKTY I REZULTATY
Produkty Wskaźniki produktu
Produkty liczba wdrożonych systemów Elektronicznego Obiegu Dokumentów w jednostkach publicznych – 1 sztuka liczba utworzonych portali – 2 sztuki [Portal i BIP] liczba systemów ułatwiających zarządzanie jednostką samorządową – 2 sztuki [system FK, system do inwentaryzacji sprzętu] liczba zakupionych komputerów PC – 100 sztuk liczba zainstalowanych serwerów baz danych/aplikacji – 7 sztuk liczba aparatów telefonicznych w systemie VoIP – 120 sztuk liczba urządzeń zabezpieczających sieć – 2 sztuki
Rezultaty Wskaźniki rezultatu
Analiza ekonomiczna wzrost wydajności i efektywności pracowników starostwa powiatowego, dzięki zbudowaniu nowoczesnej, zinformatyzowanej e-administracji, wygodnej i przyjaznej dla potrzeby obywateli, skrócenie czasu załatwiania sprawy w urzędzie przez obywatela, zwiększenie liczby osób korzystających z usług urzędu, skrócenie czasu obsługi sprawy przez urzędnika, obniżenie kosztów obsługi interesantów w urzędzie, poprawa jakości oferowanych elektronicznych usług publicznych na rzecz mieszkańców i przedsiębiorców, racjonalizacja wydatków w starostwie powiatowym poprzez obniżenie kosztów obsługi interesantów, promocja Powiatu dzięki zwiększeniu wykorzystania Internetu, wzmocnienie wizerunku i poprawa konkurencyjności powiatu dzięki dostosowaniu systemów informatycznych do standardów miast europejskich.
Społeczne korzyści W związku z przyrostem spraw będzie konieczne zwiększenie zatrudnienia w urzędzie o ok. 1% rocznie. Oznacza to, że zatrudnienie w starostwie wzrastać będzie o ok. 14 osób rocznie, a koszty osobowe z tego tytułu o ,76 PLN rocznie, Skrócenie czasu załatwiania sprawy w urzędzie przez interesanta - w 2007r. zostało załatwionych spraw, których rozpatrzenie zajęło ,4 godz. Zakłada się oszczędność czasu załatwienia spraw w Starostwie średnio o 30%. Dzięki realizacji projektu interesanci zaoszczędzą ok godzin czyli 55 dni rocznie, Czas zaoszczędzony z tytułu nie przychodzenia do urzędu - projekt zakłada możliwość załatwienia sprawy przez Internet z pracy lub domu. Przyjmuje się, że przy wspomnianej w powyższym punkcie liczbie spraw interesanci Starostwa zaoszczędzą ok godzin, Przeciętne miesięczne wynagrodzenie mieszkańców Powiatu Zgierskiego wynosiło w IV kw roku PLN. Przyjmuje się zatem, że wynagrodzenie za 1 godzinę pracy wyniesie 13,35 PLN. Zakładając, że interesanci zmuszeni są do załatwiania spraw urzędowych w Starostwie Powiatowym w godzinach pracy zaoszczędzą oni dzięki realizacji projektu ,65 PLN rocznie ( godz. X 13,35 PLN).
Promocja projektu
Narzędzia informacyjno-promocyjne DZIAŁANIA: Tablice informacyjneI kwartał 2009 Strona internetowaIV kwartał 2009 Gadżety promocyjne (Piknik Funduszy Europejskich)2009 – 2010 Ogłoszenia w prasie2009 – 2010 Etykiety na sprzęt2007 – 2010 Konferencja IV kwartał 2010 Tablice pamiątkoweIV kwartał 2010 Oznakowanie dokumentacji projektu
Instytucja Zarządzająca: ZARZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO Urząd Marszałkowski w Łodzi Al. Piłsudskiego 8, Łódź tel Instytucja Wdrażająca: Departament ds. Regionalnego Programu Operacyjnego tel , fax
Beneficjent: POWIAT ZGIERSKI Starostwo Powiatowe w Zgierzu ul. Sadowa 6A, ul. Długa Zgierz tel , fax Wydział Promocji i Spraw Europejskich tel , fax Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata
DZIĘKUJĘ ZA POMOC W REALIZACJI Fundusze Europejskie dla rozwoju regionu łódzkiego Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata