Monika Kwiecińska-Zdrenka Instytut Socjologii Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Toruń, 21 czerwca 2016 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
Advertisements

Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Plan Czym się zajmiemy: 1.Bilans przepływów międzygałęziowych 2.Model Leontiefa.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Innowacyjna Warszawa 2020 Program wspierania przedsiębiorczości.
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne.
CO TO SĄ PROJEKTY INNOWACYJNE? PROJEKTY INNOWACYJNE WYTYCZNE EFS NIE WSKAZUJĄ ODRĘBNEJ DEFINICJI INNOWACYJNOŚCI.
Jak rozwijać PS po zakończeniu finansowania ze środków projektowych? OWES subregion centralno-zachodni Tadeusz Durczok
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Przygotowanie projektu w ramach Programu Interreg V-A Polska-Słowacja Wspólny Sekretariat Techniczny Programu Interreg V-A Polska-Słowacja
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Sytuacje problemowe w Grupach Partnerskich na podstawie materiałów dla FPŚ.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
SOJUSZ DLA PRACY F0607 Zastosowanie metody zarządzania cyklem projektu (PCM) do przygotowania i wdrażania projektu PIW EQUAL.
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Miasta i gminy przyjazne starzeniu Paweł Kubicki, Instytut Gospodarstwa Społecznego SGH 1.
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
Wypadkowa sił.. Bardzo często się zdarza, że na ciało działa kilka sił. Okazuje się, że można działanie tych sił zastąpić jedną, o odpowiedniej wartości.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Innowacje i konkurencyjność łańcuchów dostaw we współczesnej gospodarce Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof. UEK.
Coaching w poradnictwie zawodowym i edukacji. PLAN Definicja, proces - zmiana Możliwość wykorzystania coachingu w poradnictwie zawodowym i edukacji Model.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
„Lokalne partnerstwa dzielnicowe” Gdańska Sieć Partnerstw Lokalnych - wnioski z drugiej edycji projektu - Monika Chabior Gdańsk, 10 maja 2010.
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
Rok Samorządności plany Ministerstwa Spraw Zagranicznych
Sesja 6 Planowanie wdrożenia: Mapa Procesu Zmian
Klub Młodych Profesjonalistów Warsztaty Opracował: Marcin Adamczyk.
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko „Dla rozwoju infrastruktury.
Strategia rozwoju kierowanego przez społeczność na lata Lokalna Grupa Działania Ziemia Gotyku.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ” Dzielnica Wilanów m. st. Warszawy.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Lokalne Podstawy Światowej Strategii Innowacji Tadeusz Baczko Lubuska Rada Innowacji Czerwińsk, 26 września 2012 r.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Wieloaspektowa analiza czasowo- kosztowa projektów ze szczególnym uwzględnieniem kryterium jakości rozwiązań projektowych AUTOR: ANNA MARCINKOWSKA PROMOTOR:
Dobre praktyki oraz najczęstsze błędy popełniane przez przedsiębiorców r. Piotr Nędzewicz.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
? ? ? ? ? ? ? ? ? ?. Podstawowe informacje Ogólnopolski program Od r. do r. 5 edycja „Czytamy i odkrywamy” Wykorzystanie technologii.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Ewaluacja polityki spójności w Polsce z perspektywy ewaluatora. Doświadczenia i perspektywy Piotr Stronkowski.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
Współczesna środowiskowa praca socjalna na przykładzie organizowania społeczności lokalnych Zabrze, 15 czerwca 2016 rok.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Budżetowanie kapitałowe cz. III. NIEPEWNOŚĆ senesu lago NIEPEWNOŚĆ NIEMIERZALNA senesu strice RYZYKO (niepewność mierzalna)
Lokalny Program Rewitalizacji Miasta Głubczyce do roku 2020
MAM PRAWO WIEDZIEC I DZIAŁAĆ!
Sylabusy.
Trzy wyzwania medycyny personalizowanej - perspektywa pacjentów:
Małopolski Festiwal Innowacji
Wspomaganie pracy szkół

Zapis prezentacji:

Monika Kwiecińska-Zdrenka Instytut Socjologii Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Toruń, 21 czerwca 2016 r.

Kiedy tradycyjna ewaluacja zawodzi?  Złożoność rzeczywistości  Nieprzewidywalność procesów społecznych i gospodarczych  Niepewność jako główna cecha rzeczywistości  Nielinearność (skrzydła motyla)  Wyłanianie się  Dynamika  Adaptacyjność  Współzmienność

Co zmienia ewaluacja rozwojowa? Ewaluacja tradycyjnaEwaluacja rozwojowa Oceny sukcesów i porażekInformacja zwrotna, nauka, wspieranie zmian Założone cele a sukcesNowe miary, mechanizmy monitorowania towarzyszące powstawaniu i zmianie celów Niezależność i obiektywność ewaluatoraEwaluacja częścią działania Linearny model logicznyUchwycenie dynamiki systemu, wzajemne zależności, modele i wyłaniające się powiązania Wyniki – możliwe do uogólnieniaSensy uwzględniające kontekst – informacja zwrotna dla trwających innowacji Zewnętrzne autorytety, interesariusze, płatnicy Wartości i zaangażowanie innowatorów Kontrola i przypisywanie odpowiedzialnościUczenie się reagowanie na brak kontroli, reakcje strategiczne Ewaluator kontroluje zmianęEwaluator współpracuje z wprowadzającymi zmianę Jej wynikiem jest ustalenie sukcesów i porażek interwencji. Wspiera proces uczenia się. Źródło: J. Gamble, A Developmental Evaluation Primer, s. 62.

Czym jest ewaluacja rozwojowa? Źródło: J. Gamble, A Developmental Evaluation Primer, s. 31.

Czym nie jest ewaluacja rozwojowa? Mit # 1. Ewaluacja rozwojowa zastępuje inne rodzaje ewaluacji. Mit # 2. Opiera się na miękkich metodach pomiarowych. Mit # 3. To zbiór subiektywnych opowieści. Mit # 4. To wyłącznie ewaluacja procesu. Mit # 5. Ewaluacja rozwojowa bagatelizuje problem odpowiedzialności. Mit # 6. To to samo, co ewaluacja uczestnicząca.

Kiedy ewaluacja rozwojowa może się sprawdzić? Problemy o dużej złożoności, wczesne fazy wprowadzania innowacji, np.: Programy edukacyjne (Wars i Sawa – uczniowie zdolni; Jump – uczniowie z dysfunkcjami) Rozwój lokalny Programy rozwiązywania problemów społecznych rewitalizacja społeczna przez aktywizację wybranych grup społecznych program aktywizacji młodzieży (YouthScape) aktywizacja zawodowa izolacja społeczna np. ze względu na chorobę psychiczną, biedę Prawa człowieka, działania na rzecz równości (AI Canada) Ochrona środowiska (Green Street)

Jak w praktyce zrealizować ewaluację rozwojową? Jak? W każdy sposób, który się sprawdzi. Przygotowanie Rozpoznanie: kontekst zmiany, interesariusze zmiany Zbudowanie sieci relacji: dostęp do informacji, możliwość wpływu Ramy ewaluacji = ramy uczenia się: na co organizacja powinna zwracać uwagę, czego muszą się uczyć Proces ewaluacji: Ukierunkowywanie działań: gra w szachy, zasady gry, mapowanie, „coach strategiczny” Obserwacja: kluczowa rola relacji z organizacją i wewnątrz niej, świadomość realizatorów Wnioskowanie Interwencja

Jak w praktyce zrealizować ewaluację rozwojową? Zadawanie pytań Przypominanie Ułatwianie Mapowanie i modelowanie Łączenie grupy z ludźmi, ideami, zasobami, organizacjami Dostarczanie informacji Dzwonek na przerwę Interwencja:

Ewaluacja – tak, ale jak? Zmiana modelu i filozofii: trafność i zasadność metodologiczna użyteczność metodologiczna Mapowanie: złożona dynamika systemów wzajemne zależności wyłaniające się powiązania wyszukiwanie wzorów Metody hybrydowe

Ewaluacja – tak, ale jak? Stare nowe metody Quasi-eksperymenty Etnografia: autoetnografia, etnografia narracyjna Etnografia wizualna: fotoblogi, video- pamiętniki Metody performatywne On-line FGI Metody z wykorzystaniem nowoczesnych technologii Sieć 2.0 – dane generowane przez użytkowników Dane na kliknięcie (hipermedia) Dane on-line Telefon jako czujnik aktywności Listy mailingowe

Przeszkody w realizacji Planowanie w czasie Budżetowanie kontrakt czasowy z ewaluatorem (otwarty zakres działań) finansowanie schodkowe (stopniowe) – odstępy kwartalne lub miesięczne spekulacja i przyzwolenie na nieokreśloność (określone % kosztów, reszta obliczana progresywnie)

Szanse i możliwości zastosowania w polskich instytucjach? Teza z konferencji z 2013 r. (B. Jankowski): „Jedną z przeszkód, na które może natrafić stosowanie ewaluacji rozwojowej jako podejścia użytecznego w ocenie projektów innowacyjnych i obciążonych dużym ryzykiem niepowodzenia, są cechy polskich instytucji publicznych, które uniemożliwiają zmianę w aktywne i uczące się organizacje” (Olejniczak, 2012). Getting to Maybe – Maybe World w polskich instytucjach publicznych?

Szanse i możliwości zastosowania w polskich instytucjach? Kiedy organizacja jest gotowa na ewaluację rozwojową? Poziom akceptacji dla takiej ewaluacji (lub lider akceptujący ten typ zdobywania wiedzy) Chęć uczenia się. Radzenie sobie z porażkami. Gotowość do podejmowania ryzyka. Gotowość do inwestowania w innowację. Sposób podejmowania decyzji. Dynamika władzy w organizacji. Doświadczenie w pracy ze złożonymi problemami. Chęć adaptacji i zastosowania nowego sposobu pracy Przeszkody, potencjalne bariery: konflikty wewnętrzne, niepewność finansowania, niepewny mandat do podejmowania działań