Podsumowanie 1 roku kadencji 27 października 2003 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Polskie 10 lat w Unii. Polityczne aspekty członkostwa - jak Polska zmieniła Europę.
Advertisements

Największy potencjał gruntów inwestycyjnych w ofercie ANR Leszek Świętochowski Prezes ANR Warszawa, 15 kwietnia 2015 roku.
Rozwój infrastruktury sportowej w Gminie Wyszków Analiza wariantowa.
Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej.
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Jak finansować rozwój działalności gospodarczej – unijne pożyczki dla firm Leszno, 17 czerwca 2011 r. Ewelina Śmichurska.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne. ( ZIT ). Dofinansowanie :ZIT 11,4 mln euro WRPO 8,0 mln euro Beneficjenci :- Uniwersytet im. A. Mickiewicza, - Politechnika.
Remont Szkoły Podstawowej Nr 2 wraz z budową przyszkolnej infrastruktury sportowej Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Budżet Miasta Gdańska na rok Wskaźniki przyjęte w projektowaniu budżetu na rok Realne tempo wzrostu PKB – 3,8% Średnioroczna dynamika cen.
Oferta „Fundacji Przedsiębiorczość” – wsparcie rozwoju firmy Spotkania lokalne organizowane są w ramach projektu systemowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa.
Budżet miasta Gdańska na rok 2004 Opracowanie Uchwały Nr XIX/553/04 RMG z dn. 24 stycznia 2004.
„e-Gdańsk – europejska metropolia on-line” Projekt Współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Sytuacja na rynku pracy – bezrobocie na terenie miasta Zawiercie Zawiercie, r.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
PRODUKTY ZABEZPIECZAJĄCE TRANSAKCJE KREDYTOWE ORAZ INFORMACJE NA TEMAT INICJATYWY UNIJNEJ JEREMIE LESZNO, 17 czerwca 2011 Samorządowy Fundusz Poręczeń.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
SSPW woj. Warmińsko-Mazurskiego Parametry infrastruktury: ponad 2273 km szkieletowej i dystrybucyjnej sieci światłowodowej oraz 226 węzłów.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
„Aktywni zawodowo” program promocji zatrudnienia osób z niepełnosprawnością intelektualną i zaburzeniami psychicznymi w Gdyni.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
Zajęcia dodatkowe realizowane przez przedszkola dla których organem prowadzącym jest Miasto Poznań Poznań, 9 września 2013 roku.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
2 UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Podsumowanie wdrażania Osi priorytetowej 6 Środowisko przyrodnicze REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
1 Po pierwsze praca… Krajowe i regionalne programy operacyjne w kontekście przedsiębiorczości i miejsc pracy.
Spotkanie informacyjne. NIE WYKLUCZAJ SIĘ Z SUKCESU!
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.3. Materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
ZABRZAŃSKI RYNEK PRACY – FORMY AKTYWIZACJI OSÓB BEZROBOTNYCH I POSZUKUJĄCYCH PRACY Zabrze, Powiatowy Urząd Pracy w Zabrzu.
Fundusze unijne Rozplanowanie działań i środków w budżecie.
Prezentacja Analizy SWOT Gminy Nysa. Analiza strategiczna Gminy Nysa obejmuje rozpoznanie sił i słabości, czyli mocnych i słabych stron (analiza wewnętrzna)
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
Czy będzie więcej przedszkoli? Placówki publiczne i niepubliczne w Gdańsku kwiecień 2010.
DOZAMEL Sp. z o.o. – Zarządca WPP Spotkanie Rady Parku Rozwój i integracja infrastruktury WPP etap I oraz dalsze zamierzenia Zarządcy WPP.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
*) WOLNE ŚRODKI jako nadwyżka środków pieniężnych budżetu na koniec 2008 roku, wynikających z rozliczeń kredytów i pożyczek z lat ubiegłych Budżet – wykonanie.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ” Dzielnica Wilanów m. st. Warszawy.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
„Korzyści dla inwestorów oraz regionów i gmin z funkcjonowania w Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej” Zielona Góra, Krzysztof.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
SPOTKANIE Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI Z TERENU POWIATU GLIWICKIEGO KONKURS OFERT – POWIAT GLIWICKI.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Tanie pożyczki na założenie lub rozwój firmy r Nowy Dwór Mazowiecki.
Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia - Raport Electus Forum Rynku Zdrowia Warszawa,
Informacja o wykonaniu budżetu powiatu kluczborskiego za 2013 rok.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
BUSINESS LEX POZNAŃ, Ul. Chwaliszewo 60/62 Tel Fax
Spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych Lublin, 8 grudnia 2011.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Formy wspierania przedsiębiorców przez Gminę Wałbrzych
WYKONANIE BUDŻETU MIASTA ŁODZI ZA 2016 R
BUDŻET POWIATU MIELECKIEGO NA ROK 2018
Budżet miasta Tychy na 2005 r.
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Informacja dodatkowa dotycząca projektów uchwał rady miejskiej w zakresie restrukturyzacji zadłużenia Grudzień, 2018 r.
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Zapis prezentacji:

Podsumowanie 1 roku kadencji 27 października 2003 r.

Grudziądz 19 listopada 2002 r.: brak równowagi w bieżących dochodach na kwotę ,00 zł bardzo niski potencjał dochodowy bardzo wysoki poziom sztywnych wydatków budżetowych zadłużenie na ogólną kwotę ,00 zł zobowiązania z tytułu niezapłaconych faktur ,00 zł Budżet na rok 2003: deficyt w wysokości ,00 zł nowe obciążenia z tytułu spłaty i obsługi zadłużenia ,00 zł nierealne źródła pokrycia deficytu – sprzedaż OPEC-u; podwyżka opłat za ścieki o 30% Tak było

UZDROWIMY FINANSE KOMUNALNE I PRZYWRÓCIMY MIASTU FINANSOWĄ SUWERENNOŚĆ Powstrzymamy wzrost zadłużenia miasta; doprowadzimy do bezpiecznego poziomu deficyt budżetowy  zracjonalizowaliśmy wydatki publiczne na kwotę ,00 zł  zwiększyliśmy dochody z następujących źródeł:  dywidenda ze spółek ,00 zł  zwrot nadpłaconego podatku VAT ,00 zł  dodatkowe wpływy z obrotu majątkiem ,00 zł  dodatkowe środki zewnętrzne pozyskane na inwestycje ,00 zł ,00 zł Efekt: Ograniczyliśmy deficyt o kwotę ,00 zł

UZDROWIMY FINANSE KOMUNALNE I PRZYWRÓCIMY MIASTU FINANSOWĄ SUWERENNOŚĆ Zracjonalizujemy wydatki komunalne; zwiększymy kontrolę nad wydatkami publicznymi szczególnie w administracji, oświacie i służbie zdrowia Podjęte działania racjonalizujące wydatki przyniosły oszczędności na kwotę ,00 zł w tym: administracja samorządowa ,00 zł oświata ,00 zł Zmniejszono planowane wydatki z tytułu obsługi kredytów o kwotę ,00 zł Efekt: uzdrowiliśmy miejskie finanse publiczne przywróciliśmy miastu finansową suwerenność powstrzymaliśmy lawinowy wzrost wydatków oświatowych mimo niekorzystnych tendencji demograficznych, stworzyliśmy podstawy pod finansowanie inwestycji oraz pozyskiwanie środków z funduszy europejskich

UZDROWIMY FINANSE KOMUNALNE I PRZYWRÓCIMY MIASTU FINANSOWĄ SUWERENNOŚĆ Ścisłej kontroli poddamy procesy wydawania środków budżetowych w ramach zamówień publicznych  usunęliśmy nieprawidłowości w realizacji inwestycji komunalnych z lat polegające na notorycznym łamaniu ustawy o zamówieniach publicznych, *  naprawiliśmy skutki finansowe popełnionych błędów, Biuro Zamówień Publicznych  powołaliśmy Biuro Zamówień Publicznych odpowiedzialne za ścisłe przestrzeganie procedur ustawowych, Efekt: zamówienia publiczne poddane są ścisłemu nadzorowi z jasno określonym zakresem kompetencji i osobistej odpowiedzialności za poprawność procedur, * Ustalenia wewnętrznej kontroli potwierdzone zostały wynikami kontroli NIK

UZDROWIMY FINANSE KOMUNALNE I PRZYWRÓCIMY MIASTU FINANSOWĄ SUWERENNOŚĆ znajdziemy dodatkowe źródła dochodów budżetowych nowe dochody nie będą dodatkowym obciążeniem mieszkańców zamrozimy na okres dwóch lat poziom opłat lokalnych o charakterze socjalnym (bilety MZK, woda, czynsze) Źródła sfinansowania deficytu:  dywidenda ze spółek  zwrot nadpłaconego podatku VAT  dodatkowe wpływy z obrotu majątkiem komunalnym  dodatkowe środki zewnętrzne pozyskane na inwestycje Efekt: utrzymanie na niskim poziomie opłat o charakterze socjalnym, podniesienie potencjału dochodowego miasta uporządkowanie i usprawnienie zarządzania spółkami komunalnymi zdecydowana poprawa efektywności gospodarowania majątkiem komunalnym zarządzanym przez spółki poprawa wyników finansowych spółek komunalnych (dane na koniec września)

UZDROWIMY FINANSE KOMUNALNE I PRZYWRÓCIMY MIASTU FINANSOWĄ SUWERENNOŚĆ znajdziemy dodatkowe źródła dochodów; środki pomocowe Unii Europejskiej  urealniliśmy plan finansowy programu ISPA,  przygotowaliśmy nowe projekty do sfinansowania z funduszy europejskich:  zapewnienie prawidłowej gospodarki ściekami, II etap  budowa strefy aktywności gospodarczej  umocnienie związku miasta z Wisłą poprzez zagospodarowanie nabrzeży  budowa Trasy Średnicowej Efekt: możliwość rozpoczęcia realizacji programu ISPA w roku 2005, możliwość opracowania aplikacji na pozyskanie środków na realizację pozostałych zadań (szczególnie Trasy Średnicowej)

ZMNIEJSZYMY ROZMIARY BEZROBOCIA Wszelkie działania gospodarcze podporządkujemy ochronie istniejących i tworzeniu nowych nowych miejsc pracy Efekt: Liczba podmiotów gospodarczych w Grudziądzu jest najwyższa od 2000 r. Liczba ofert pracy zgłoszonych w I półroczu 2003 r. jest niemal taka sama jak w całym roku Grudzi ą dz X Liczba ofert pracy w Grudzi ą dzu Liczba podmiotów gospodarczych na terenie Grudziądza; liczba ofert pracy

ZMNIEJSZYMY ROZMIARY BEZROBOCIA Wszelkie działania gospodarcze podporządkujemy ochronie istniejących i tworzeniu nowych nowych miejsc pracy; przełamiemy bariery ograniczające masowe rozwijanie robót publicznych Efekt: Od kwietnia 2003 zahamowany został lawinowy wzrost bezrobocia, Obserwowany od kwietnia spadek bezrobocia okazał się trwały mimo wejścia na rynek pracy absolwentów, Od marca bezrobocie zmniejszyło się o 702 osoby utworzyliśmy fundusz poręczeń kredytowych o kapitale początkowym ,00 zł udzieliliśmy pomocy lokalnym przedsiębiorcom na kwotę ok ,00 zł zorganizowaliśmy na dużą skalę roboty publiczne i prace interwencyjne (dla 166 osób) z bardzo wysokim poziomem efektywności (ok. 50 %) stworzyliśmy warunki do uruchomienia od 1 stycznia 2004 Zakładu Robót Publicznych,

ZMNIEJSZYMY ROZMIARY BEZROBOCIA zmienimy radykalnie zasady funkcjonowania Urzędu Pracy wykorzystamy wszystkie dostępne środki na działania kreujące powstawanie nowych miejsc pracy opracujemy system pomocy absolwentom w znajdowaniu pierwszego zatrudnienia w roku 2003 na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu pozyskaliśmy: ,00 zł (w roku 2002 pozyskano zł) w roku 2003 liczba bezrobotnych absolwentów zmalała o 200 osób

ZMNIEJSZYMY ROZMIARY BEZROBOCIA Zapewnimy możliwość zarobkowania wszystkim jedynym żywicielom rodzin, którzy wykażą wolę pracy Efekt: 31 marca 2003 podwójne bezrobocie w Grudziądzu dotknęło rodzin 30 czerwca października tj. o 687 rodzin mniej czyli o 44,4 % zdiagnozowaliśmy rozmiary zjawiska podwójnego bezrobocia, przyznaliśmy preferencje w zatrudnieniu w ramach robót publicznych i prac interwencyjnych osobom dotkniętym podwójnym bezrobociem

OTWORZYMY GRUDZIĄDZOWI NOWE SZANSE ROZWOJU doprowadzimy do powstania w Grudziądzu wyższej szkoły zawodowej o poszukiwanych na rynku profilach kształcenia; zapewnimy podstawy do rozwoju jej infrastruktury, Efekt: ok. 760 osób może studiować na różnych kierunkach studiów wyższych w rodzinnym mieście, jako wykładowcy znaleźli zatrudnienie niektórzy grudziądzcy nauczyciele, przesądziliśmy sprawę utworzenia w Grudziądzu studiów dziennych na dobrym poziomie zawarliśmy porozumienia w sprawie współpracy w zakresie prowadzenia kształcenia na poziomie wyższym z Uniwersytetem Mikołaja Kopernika i Politechniką Gdańską, stworzyliśmy warunki dla funkcjonowania studiów zaocznych na kierunkach ekonomicznych (UMK); informatycznych (PG); technicznych (GSW), zawarliśmy porozumienie w sprawie uruchomienia od r. dziennych studiów na 2-3 kierunkach ekonomicznych

OTWORZYMY GRUDZIĄDZOWI NOWE SZANSE ROZWOJU zracjonalizujemy w oparciu o rzetelne badania kierunki kształcenia grudziądzkiego szkolnictwa Efekt: powstrzymaliśmy wzrost liczby bezrobotnych absolwentów, zahamowaliśmy rujnujący miasto wzrost wydatków na oświatę powołaliśmy zespół do przygotowania reorganizacji sieci szkół i racjonalizacji kierunków kształcenia opracowaliśmy obszerny i rzetelny raport o stanie grudziądzkiego szkolnictwa, zorganizowaliśmy współdziałanie miasta, kuratorium, PUP i lokalnych przedsiębiorców w kierunku zmiany profilu szkolnictwa zawodowego

OTWORZYMY GRUDZIĄDZOWI NOWE SZANSE ROZWOJU stworzymy program rewitalizacji zasobów staromiejskich; pozyskamy na ten cel środki finansowe Efekt: jesteśmy przygotowani koncepcyjnie i finansowo do realizacji programu rewitalizacji ul. Starej i Mickiewicza już w roku 2004 opracowaliśmy program rewitalizacji Starego Miasta na lata , powołaliśmy zespół do realizacji w/w programu złożyliśmy kompletne aplikacje na dofinansowanie rewitalizacji ul. Starej i Mickiewicza (w opracowaniu kolejne)

OTWORZYMY GRUDZIĄDZOWI NOWE SZANSE ROZWOJU realnie zaangażujemy się w opracowanie studium możliwości wykorzystania wód geotermalnych Efekt: dopiero jako właściciel miasto może odpowiedzialnie wypowiadać się na temat wykorzystania źródeł finalizujemy rozmowy dot. nabycia większościowego pakietu udziałów w Geotermii Marusza (transakcja jeszcze w tym roku), prowadzimy rozmowy z inwestorami (krajowymi i zagranicznymi) w sprawie wspólnej inwestycji na źródłach geotermalnych,

PRZYWRÓCIMY MIESZKAŃCOM POCZUCIE BEZPIECZEŃSTWA Zapewnimy środki na kontynuację budowy nowego szpitala oraz rozwój bazy diagnostycznej grudziądzkiego lecznictwa Efekt: perspektywa uzyskania w latach efektów w postaci możliwości ograniczania działalności szpitala w starych obiektach przy ul. Szpitalnej ograniczenie kosztów funkcjonowania szpitala; stworzenie podstaw do utrzymania działalności szpitala w pełnym zakresie zweryfikowaliśmy harmonogram budowy w kierunku szybszego uzyskiwania efektów w postaci przenoszenia oddziałów ze starego do nowego szpitala, „przerobiliśmy” na budowie szpitala ,00 zł przygotowaliśmy plan zakończenia budowy szpitala do roku 2008, przygotowaliśmy wniosek o dofinansowanie budowy szpitala kwotą ,00 zł w roku 2004 przygotowaliśmy program dofinansowania miejskimi pieniędzmi rozwoju bazy diagnostycznej oddziałów dziecięcych nowego szpitala ( 250 tys. w roku 2004)

PRZYWRÓCIMY MIESZKAŃCOM POCZUCIE BEZPIECZEŃSTWA udzielimy wsparcia organizacjom i instytucjom charytatywnym prowadzącym działalność opiekuńczą (Caritas, Schronisko im. Brata Alberta), sfinansujemy program walki z patologiami społecznymi, szczególnie z narkomanią wśród młodzieży Efekt: zapewniamy schronienie i pożywienie dla wszystkich bezdomnych (w tym również dla matek z dziećmi) objęliśmy profilaktyką antynarkotykową uczniów wszystkich szkół średnich, skoordynowaliśmy działalność różnych organizacji pozarządowych w sferze pomocy socjalnej i działalności charytatywnej; sieć świetlic socjoterapeutycznych obejmuje wszystkie dzielnice Grudziądza współfinansowaliśmy działalność: Grudziądzkiego Centrum Caritas ,00 zł Tow. Pomocy Brata Alberta ,00 zł PKPS (Schronisko dla kobiet) ,00 zł razem z GC Caritas złożyliśmy aplikację do funduszy europejskich na sfinansowanie programu ”Przeciwdziałanie bezrobociu wśród absolwentów i ludzi młodych poprzez funkcjonowanie Centrum Informacji, Aktywizacji Zawodowej i Wolontariatu” rozwinęliśmy sieć świetlic socjoterapeutycznych (3 nowe)

PRZYWRÓCIMY MIESZKAŃCOM POCZUCIE BEZPIECZEŃSTWA wprowadzimy w życie i sfinansujemy program „Bezpieczne Miasto” udzielimy pomocy finansowej i organizacyjnej dla policji, zapewnimy ściślejszą współpracę policji i Straży Miejskiej Efekt: poprawa ogólnego poziomu bezpieczeństwa spadek przestępczości w miejscach monitorowanych o 60% przygotowanie rozbudowy systemu monitoringu o kolejne kamery w roku 2004 przekazaliśmy na potrzeby policji kwotę ponad ,00 zł głównie na ponadetatowe policyjne patrole piesze, od stycznia 2003 r. funkcjonuje monitoring kilku newralgicznych ulic śródmieścia, rozwinęliśmy formy współpracy policji i SM (wspólne patrole; odprawy; zabezpieczanie imprez masowych) zwiększyliśmy stan etatowy SM

WYRWIEMY GRUDZIĄDZ Z GOSPODARCZEGO MARAZMU opracujemy czytelny system rzeczywistych zachęt inwestycyjnych, usuniemy biurokratyczne bariery dla inwestorów, nadamy promocji miasta charakter priorytetowy opracowaliśmy wieloletni plan inwestycyjny na lata 2004 – 2008, obecnie konsultowany – 16 najważniejszych zadań, opracowaliśmy nową, rozbudowaną ofertę inwestycyjną, zinwentaryzowaliśmy miejskie i prywatne zasoby inwestycyjne, opracowaliśmy profesjonalny poradnik inwestora, poddaliśmy się certyfikacji w ramach programu „Gmina przyjazna inwestorom” rozpoczęliśmy procedurę certyfikacji w zakresie ISO 9001 ustaliliśmy zasady stałej współpracy z PAIZ (również w zakresie szkoleń pracowników urzędu oraz stałej wymiany informacji na temat ofert i inwestorów), zmodernizowaliśmy miejski serwis internetowy w kierunku działań marketingowych; skojarzyliśmy go z BIP-em, współuczestniczymy w tworzeniu bazy informacji gospodarczej miasta, prezentowaliśmy miejską ofertę inwestycyjną w prezentacjach na TUR SALON w Poznaniu, ITB i Grune Woche w Berlinie, Targach gospodarczych w Szanghaju, GuWa w Guetersloh,

WYRWIEMY GRUDZIĄDZ Z GOSPODARCZEGO MARAZMU aktywnie włączymy się w zagospodarowanie „majątku niechcianego” po upadających lub zlikwidowanych zakładach Efekt: pozyskano inwestorów na tereny Stomilu, Zakładów Mięsnych, Fermentowni Tytoniu, poszerzenie miejskiej oferty inwestycyjnej, którą kierujemy do potencjalnych inwestorów, uporządkowanie inwestycyjne i architektoniczne jednego z najatrakcyjniejszych terenów miejskich zaangażowaliśmy się bardzo aktywnie w zagospodarowanie terenów inwestycyjnych po Fermentowni Tytoniu (zmiany w planach; wola przejęcia części terenów; pośredniczenie w pozyskaniu inwestora), zadeklarowaliśmy wolę przejęcia zbędnych terenów Zakładów Mięsnych, pośredniczymy w zagospodarowywaniu terenów po Stomilu, złożyliśmy deklaracje dotyczące wielu obiektów i terenów wojskowych, zarówno administrowanych przez Agencję Mienia Wojskowego, jak i wprost przez MON złożyliśmy propozycję udziału w konsorcjum mającym na celu zagospodarowanie terenu obecnego targowiska na Alei 23 Stycznia

WYRWIEMY GRUDZIĄDZ Z GOSPODARCZEGO MARAZMU samorządowi gospodarczemu stworzymy realną możliwość wpływania na politykę gospodarczą miasta, poprzez powołanie Rady Biznesu Efekt: utworzenie współfinansowanego przez miasto Centrum Biznesu, realizującego wspólny program wspierania małej i średniej przedsiębiorczości powołaliśmy Radę Biznesu przy Prezydencie Grudziądza, zawarliśmy porozumienie ze środowiskami gospodarczymi w sprawie współpracy w kreowaniu życia gospodarczego miasta, ustaliliśmy zasady informowania o planach sprzedaży nieruchomości komunalnych i konsultowania podwyżek i opłat lokalnych

WYRWIEMY GRUDZIĄDZ Z GOSPODARCZEGO MARAZMU zapewnimy wysoki poziom inwestycji komunalnych, rozpoczniemy realizację trasy średnicowej, dokończymy inwestycje rozpoczęte, kontynuować będziemy modernizację istniejących ciągów komunikacyjnych Efekt: stworzyliśmy warunki pod rozpoczęcie i zrealizowanie w latach 2004 – 2007 pierwszego etapu Trasy Średnicowej utrzymaliśmy wysoki poziom inwestycji – 16,9% budżetu (ok. 40 mln zł) dokończyliśmy inwestycje rozpoczęte w ubiegłych latach i pospłacaliśmy zaległe należności z nimi związane (węzeł segregacji odpadów w Zakurzewie, rondo przy Realu, ul. Piłsudskiego), dokończyliśmy plany zagospodarowania dla północnego odcinka Trasy Średnicowej i rozpoczęliśmy procedurę planistyczną dla wariantu Droga Łąkowa, kontynuujemy przebudowę głównego ciągu komunikacyjnego (Chełmińska, Włodka); dokonaliśmy wykupów gruntów pod realizację w roku 2004 przebudowy ul. Paderewskiego,

WYRWIEMY GRUDZIĄDZ Z GOSPODARCZEGO MARAZMU zachowamy kontrolę nad tymi składnikami majątku komunalnego, które służą wykonywaniu zadań komunalnych Efekt: ustabilizowanie sytuacji finansowej miasta, przygotowanie podstaw pod budowę prężnego miejskiego holdingu działającego w sferze komunalnej odstąpiliśmy od sprzedaży OPECu, zreorganizowaliśmy system zarządzania spółkami komunalnymi, poprawiliśmy efektywność gospodarowania majątkiem komunalnym zarządzanym przez spółki (poprawa wyników) odzyskaliśmy wielomilionowy miejski majątek, wyprowadzony w minionych latach do TBS – u, i przejęliśmy kontrolę nad tą spółką, opracowaliśmy wieloletni plan udziału spółek komunalnych w realizacji zadań miasta MWiO – spłata długów zaciągniętych na budowę oczyszczalni; realizacja ISPy MPGN – budowa mieszkań komunalnych i socjalnych, TBS, rewitalizacja

Do zrobienia w roku 2004: utrzymanie bezpiecznego poziomu deficytu budżetowego (nie więcej niż 12 mln zł), utrzymanie poziomu inwestycji komunalnych w granicach 40 – 50 mln (w tym budowa szpitala), doprowadzenie realizacji Trasy Średnicowej do etapu projektu technicznego (nakłady 7 mln zł; możliwość rozpoczęcia budowy w 2005), całkowite pokrycie bieżących wydatków bieżącymi dochodami, zbudowanie stabilnych podstaw finansowych pod pozyskiwanie środków z Unii Europejskiej (budżet miasta, majątek komunalny, spółki miejskie), utrzymanie cen usług komunalnych o charakterze socjalnym: woda, czynsze, bilety MZK, zwiększenie dochodów z obrotu majątkiem w celu realizowania zadań inwestycyjnych, doprowadzenie do integracji spółek komunalych i zwiększenie efektywności posiadanego przez nie majątku, utrzymanie korzystnych tendencji dotyczących poziomu bezrobocia,