ROLA POT W TWORZENIU ZINTEGROWANEGO SYSTEMU BADAŃ KONSUMENTÓW USŁUG TURYSTYCZNYCH TERESA BUCZAK
Kierunki i cele działań wytyczyliśmy... Kierunki rozwoju turystyki do 2015 roku, MSiT : Opracowanie zintegrowanego programu badań regionalnych gospodarki turystycznej Rozwój metod badawczych w skali regionalnej i ogólnopolskiej Marketingowa strategia Polski w sektorze turystyki na lata , POT: Zadanie Badania marketingowe Działania 1.Inicjowanie i prowadzenie badań marketingowych 2.Inicjowanie partnerstwa mającego na celu stworzenie zintegrowanego programu badań regionalnych 3.Wypracowanie spójnej metodologii badań popytu w skali regionalnej i krajowej w celu porównywalności oraz kompilacji danych i wyników 4.Inicjowanie stworzenia w partnerstwie internetowego narzędzia analiz rynkowych REGIONALNE BADANIA KONSUMENTÓW USŁUG TURYSTYCZNYCH2
Ludzie Procedury i metody zbierania, analizy i udostępniania informacji Sprzęt Nasz cel - Zintegrowany System Informacji Marketingowej REGIONALNE BADANIA KONSUMENTÓW USŁUG TURYSTYCZNYCH3 Wzrost konkurencyjności Polski jako obszaru recepcji turystycznej wymaga wsparcia informacyjnego na wszystkich szczeblach zarządzania turystyką
Zastosowania badań marketingowych Analiza potrzeb i postaw konsumenta Kształtowanie i ocena elementów marketingu- mix Analiza pozycji produktu lub marki w świadomości konsumenta Pomiar efektywności wykorzystania mediów REGIONALNE BADANIA KONSUMENTÓW USŁUG TURYSTYCZNYCH4
REGIONALNE BADANIA KONSUMENTÓW USŁUG TURYSTYCZNYCH5 „W badaniach rynku, podobnie jak w każdej innej działalności badawczej, nie jest sztuką udzielić odpowiedzi. Sztuką jest zadać adekwatne pytanie. Reszta to warsztat.” M. Penconek, Marketing w praktyce, lipiec –sierpień 1998, No 4
Co będziemy badać? Potencjalny popyt na polskie produkty turystyczne na rynkach zagranicznych (strategicznych) Pozycję konkurencyjną Polski w stosunku do głównych konkurentów na rynkach emisji ruchu turystycznego Jakość i funkcjonalność stron internetowych wdrożonych i zarządzanych przez POT Wizerunek Polski jako destynacji turystycznej Efekty kampanii promocyjnych na rynkach zagranicznych Poziom satysfakcji turystów zagranicznych i krajowych z zakupionych (konsumowanych) usług turystycznych REGIONALNE BADANIA KONSUMENTÓW USŁUG TURYSTYCZNYCH6
Co zamierzamy w kwestii zadawania „adekwatnych” pytań? określenia zbioru danych uznanych za „kluczowe”. Powołanie zespołu ekspertów w celu opracowania zbioru pojęć, które będą stosowane w badaniach konsumentów usług turystycznych oraz określenia zbioru danych uznanych za „kluczowe”. Koordynowanie prac, przy współpracy z MSiT, nad przygotowaniem i upowszechnieniem wyników prac zespołu - „podręcznik” (maj 2010?) REGIONALNE BADANIA KONSUMENTÓW USŁUG TURYSTYCZNYCH7
Jak chcemy „integrować” i udostępniać wyniki badań? Zakupimy specjalistyczne oprogramowanie i sprzęt – platformę do realizacji badań on-line (I kwartał 2010). System umożliwia realizację nawet do 100 tys. wywiadów rocznie, zapewnia swobodę dostępu wielu użytkownikom i „generowanie” zaprojektowanych raportów on-line. Wdrożymy pierwszy projekt badawczy w celu przetestowania platformy jako narzędzia (do końca 2010) REGIONALNE BADANIA KONSUMENTÓW USŁUG TURYSTYCZNYCH8
Wsparcie procesu realizacji badań Składowanie danych Składowanie danych System bazodanowy Gromadzenie danych WWW Papier Telefon Wywiad Raportowanie SPSS Dystrybucja wyników on-line Przetwarzanie i udostępnianie danych MS Office Analiza Zarządzanie projektami badań Użytkownik Systemu HTML Reporter
Realizacja badań ankietowych on-line projekt badań kwestionariusz dobór próby automatyzacja zbierania danych dane gotowe do analiz kontrola realizacji próby analiza danych generowanie raportów publikowanie raportów możliwość automatyzacji System badań on-line
Dlaczego badania on-line w oparciu o platformę ? Niższe koszty realizacji badania niż w przypadku klasycznych technik badawczych (PAPI, CATI) Wysoka jakość danych (brak błędów związanych z realizacją badań realizowanych innymi technikami) Monitoring i pełna kontrola realizacji badania Dostęp do wyników ad-hoc w każdym momencie badania, niezależnie od poziomu realizacji projektu REGIONALNE BADANIA KONSUMENTÓW USŁUG TURYSTYCZNYCH11
Dlaczego akurat SPSS Dimensions? Pełna integracja z narzędziami SPSS wykorzystywanymi w Polskiej Organizacji Turystycznej Łatwe i intuicyjne narzędzie, dostępne z poziomu przeglądarki internetowej Badania międzynarodowe z wykorzystaniem wielu wersji językowych kwestionariusza w ramach jednego projektu Swoboda w nadawaniu uprawnień użytkownikom – dowolność sposobu współpracy z agencjami badawczymi i partnerami w regionach REGIONALNE BADANIA KONSUMENTÓW USŁUG TURYSTYCZNYCH12