Ewaluacja polityki spójności w Polsce z perspektywy ewaluatora. Doświadczenia i perspektywy Piotr Stronkowski.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Advertisements

Modele biznesowe. Podręcznik Model biznesowy to w pewnym sensie szkic strategii, która ma zostać wdrożona w ramach struktur, procesów i systemów organizacji.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Zasady udzielania zamówień Wydział Kontroli Projektów.
Choroby związane ze złym odżywianiem.. Jakie są choroby związane ze złym odżywianiem się ?
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
CO TO SĄ PROJEKTY INNOWACYJNE? PROJEKTY INNOWACYJNE WYTYCZNE EFS NIE WSKAZUJĄ ODRĘBNEJ DEFINICJI INNOWACYJNOŚCI.
POZYCJA – USYTUOWANIE SĘDZIEGO NA POLU GRY. Marek Kowalczyk Przewodniczący Centralnej Komisji Szkoleniowej KS PZPN Luty 2005.
Przygotowanie projektu w ramach Programu Interreg V-A Polska-Słowacja Wspólny Sekretariat Techniczny Programu Interreg V-A Polska-Słowacja
Dr Magdalena Arczewska.  Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax (0-89) Urząd Marszałkowski.
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.3. Materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Departament Polityki Regionalnej, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji za rok 2010 Jolanta Rudnicka.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Wniosek o dofinansowanie.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Stan wdrażania projektów systemowych w ramach PO KL w zakresie analiz zmian gospodarczych i realizacji Dolnośląskiej Strategii Innowacji Urząd.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
Umowy o dofinansowanie projektów, umowy partnerskie - na co warto zwrócić szczególną uwagę Grzegorz Gołda PWT PL-SK.
Innowacje i konkurencyjność łańcuchów dostaw we współczesnej gospodarce Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof. UEK.
Koncepcja Obserwatorium ICT w Województwie Świętokrzyskim Sandomierz - Dwikozy
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
E-sądy po polsku IV EDYCJA Badanie i ranking stron internetowych sądów okręgowych i apelacyjnych oraz Sądu Najwyższego i Trybunału Konstytucyjnego 3 kwietnia.
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka w Warszawie Wojciech Duranowski Karolina Geletta Joanna Lizut RAPORT EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Departament Rozwoju Regionalnego XV Posiedzenie Podkomitetu ds. Zrównoważonego Rozwoju Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward Reszkowski.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko „Dla rozwoju infrastruktury.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Białystok, 10 sierpnia 2010 r. Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego – część II, administracja samorządowa 1.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Departament Polityki Regionalnej Informacja nt. przeprowadzonych badań ewaluacyjnych dot. RPO WK-P Wykorzystanie rekomendacji z badań Toruń,
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
Wieloaspektowa analiza czasowo- kosztowa projektów ze szczególnym uwzględnieniem kryterium jakości rozwiązań projektowych AUTOR: ANNA MARCINKOWSKA PROMOTOR:
Badanie ewaluacyjne finansowane jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawko-Pomorskiego.
Dobre praktyki oraz najczęstsze błędy popełniane przez przedsiębiorców r. Piotr Nędzewicz.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Najczęściej popełniane błędy w przygotowywanych wnioskach o dofinasowanie Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk,
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Departament Rozwoju Regionalnego. Zakres tematyczny informacji: -Spotkanie Roczne z przedstawicielami KE w Regionie, -Komitet Monitorujący, - Postęp w.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WP Gdańsk, 20 maja 2016r. Kryteria wyboru projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w roku 2014 Jolanta Rudnicka Biuro Ewaluacji Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO r. Departament.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn (w oparciu o standard minimum) Olsztyn, 6 czerwca 2016r.
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
ROLA POT W TWORZENIU ZINTEGROWANEGO SYSTEMU BADAŃ KONSUMENTÓW USŁUG TURYSTYCZNYCH TERESA BUCZAK.
Moc Dialogu i Transformacji Konfliktu, w oparciu o doświadczenie Dayton Mediation Center Michelle Zaremba & Aaron Primm.
Spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych Lublin, 8 grudnia 2011.
Kryteria wyboru wykonawcy jako jeden z kroków ku jakości w ewaluacji - doświadczenia Jednostki Ewaluacyjnej Województwa Zachodniopomorskiego Monika Lemke.
Harmonogram prac nad projektem Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego Toruń, styczeń 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy
Informacja dotycząca realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego za 2014 rok  
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
Zapis prezentacji:

Ewaluacja polityki spójności w Polsce z perspektywy ewaluatora. Doświadczenia i perspektywy Piotr Stronkowski

Ogólna ocena ewaluacji w Polsce Olbrzymi postęp w zakresie potencjału ewaluacyjnego, liczby ewaluacji, budowania kultury ewaluacji, wykorzystania wyników Z drugiej strony jakość i użyteczność ewaluacji odbiega od oczekiwań

Co to znaczy, że ewaluacje odbiegają od oczekiwań? Znikome wykorzystanie wyników ewaluacji W roku 2014 – T. Kupiec wykonał analizę wykorzystania rekomendacji z ewaluacji w zrealizowanych w okresie w III celowo dobranych województwach. W sumie w tych trzech województwach zrealizowano 44 ewaluacje RPO, w tym 35 zawierały ogółem 440 rekomendacje (ok. 12,5 rekomendacji na raport) 40% rekomendacji zostało wdrożonych, ale… Wdrożone rekomendacje dotyczyły głównie kwestii technicznych, organizacyjnych, usprawnienia sposobu wdrażania (waga wdrożonych rekomendacji: niska lub średnia) Wiele z nich dotyczyło promocji i informacji

Co to znaczy, że ewaluacje odbiegają od oczekiwań? Najważniejsze: ewaluacje nie miały wpływu na kluczowe decyzje, dotyczące podstawowych założeń interwencji, definiowania problemów i sposobów ich rozwiązania, celów, priorytetów czy też alokacji finansowej. Pomimo, że w tym samym czasie dokonano wielu zmian w interwencji Zidentyfikowano również przykłady niewłaściwego użycia ewaluacji (uzasadnienie dla decyzji, które nie wynikały z ewaluacji) Ewaluacje również w niewielkim stopniu wspierają proces uczenia się organizacji i w niewielkim stopniu wykorzystywane są w trakcie dyskusji nad interwencją Kluczowy problem: W opinii głównych odbiorców ewaluacje dostarczają mało istotnych i mało użytecznych wniosków i rekomendacji!

Na czym konkretnie polega niska użyteczność ewaluacji Badanie użyteczności badań ewaluacyjnych: T. Kupiec – metaanaliza 30% badań zrealizowanych na poziomie RPO Wnioski: Tylko 20% ewaluacji zawiera rekomendacje w pełni zgodne z celami badania, a w 30% badań rekomendacje całkowicie niezgodne z celami badawczymi 77% rekomendacji spójnych z wnioskami badań (ocenianych jako wiarygodne) 37% rekomendacji ocenianych jako istotne (powiązane z wnioskami, czytelne i możliwe do wdrożenia, potencjał do wywołania znaczących, pozytywnych zmian, rozwiązania problemu 7% rekomendacji ma charakter strategiczny (dotyczy kierunków wsparcia, zakresu działań, typów projektów i alokacji finansowych)

Na czym konkretnie polega niska użyteczność ewaluacji 72% badań ewaluacyjnych nie zawiera odpowiedzi na wszystkie pytania badawcze (często są to odpowiedzi pozorowane – luźne dywagacje na temat) Najczęściej brakuje odpowiedzi na pytania dotyczące wpływu RPO na rozwój społeczno-gospodarczy, szacowanie oddziaływań, zaspokojenie potrzeb społecznych. Przyczyny: – Badanie realizowane zbyt wcześnie – Skala projektów zbyt mała aby oddziaływania mogło być uchwycone – Budżet i metody zwykle uniemożliwiają uchwycenie oddziaływania Bezpośrednia przyczyna: zbyt duża liczba pytań – średnio 36 pytań na badanie, ale: – Czasami odpowiedzi są wymagane w dodatkowych przekrojach – Niektóre pytania są bardzo szerokie Dodatkowo Zamawiający premiują za dodatkowe pytania badawcze – w efekcie liczba celów i pytań może rosnąć nawet kilkukrotnie W efekcie – produkcja raportów, a nie wiedzy

Ewaluacja a rozwiązywanie problemów Ewaluacja – to przede wszystkim ocena programów / polityk pod kątem określonych kryteriów (działa / nie działa / dlaczego nie działa) Rozwiązywanie problemów – ustrukturyzowany proces analizowania różnych dostępnych alternatyw dla rozwiązania problemu: – Każdy element problemu / decyzji powinien zostać poddany analizie oddzielnie, systematycznie i w wystarczającym stopniu To są dwa oddzielne procesy, wymagające zastosowania różnych technik analitycznych, oddzielnych zasobów i kompetencji

Przykładowe błędy popełniane przy rozwiązywania problemu Rozpoczynamy analizę problemu od sformułowania wniosków (czyli od końca) Analizy koncentrują się na tych rozwiązaniach, które intuicyjnie wydają się nam właściwe – niedostateczny nacisk na analizę alternatywnych rozwiązań Rozwiązania, które intuicyjnie wydają się nam właściwie, uznajemy za adekwatne i wystarczające – nie poszukujemy dalej Mylimy dyskusje na temat problemu (wymianę argumentów) z analizowaniem problemu Koncentrujemy się na argumentach, dowodach i wnioskach, a nie na procesie analizy Większość z nas nie rozumie, co to znaczy podejść w sposób ustrukturyzowany do rozwiązywania problemów Źródło: M.D. Jones, The Thinkers Toolkit, Crown Business, New York

Formułowanie rekomendacji w praktyce badań ewaluacyjnych Faza budowania rekomendacji nie jest oddzielona od fazy formułowania wniosków z badania, w efekcie rekomendacje są formułowane: – Na ostatnią chwilę – często tuż przed oddaniem raportu końcowego – Intuicyjnie – bazując na intuicjach, wiedzy, doświadczeniach i przekonaniach badaczy, jak należy rozwiązać dany problem – Często nie poświęca się czasu na analizę alternatywnych rozwiązań / rekomendacji – Ewentualne warsztaty / panele służą dyskusji, a nie systematycznej analizie

Ewaluator: kompetencje badacza, eksperta czy konsultanta? Badacz – potrafi zoperacjonalizować problem i pytania badawcze, skonstruować narzędzia, poddać analizie wyniki badania Ekspert – ma dużą wiedzę o tematyce badania (rozwoju regionalnym, edukacji itd.) Konsultant – stara się zrozumieć potrzeby klienta, systematycznie przeanalizować problem i zaproponować najlepsze rozwiązania Wśród ewaluatorów: – Dominują kompetencje badawcze – nacisk na poprawność metodologiczną badań, próby, wnioskowania itd. – Eksperckość traktowana czasami powierzchownie (brak wystarczającego zrozumienia tematyki) lub akademicko (wymagany tytuł naukowy) – Kompetencje konsultanta – potrzebne na etapie strukturyzowania problemu i poszukiwania rozwiązań – myślę, że występują najrzadziej

Zamawiający Nacisk na kompetencje badacza – operacjonalizację pytań badawczych, opracowanie narzędzi, realizację badań i analizę wyników Zbyt mały nacisk na: – Zrozumienie tematyki badania (kompetencje eksperckie) – Ustrukturyzowanie analizy i poszukiwanie rozwiązań problemów (kompetencje konsultanta)

Do czego to prowadzi? Upowszechniania się działań pozornych: – pozorowania przez wykonawców, że realizują rzetelne badania ewaluacyjne – Pozorowania przez zamawiających, że te badania ich satysfakcjonują Psucie się rynku: – Coraz większa aktywność firm żerujących na owej pozorności – Konieczność ścinania kosztów i obniżenia jakości przez firmy z ambicjami do prowadzenia badań wyższej jakości

Co możemy zrobić? Decydujący wpływ na kształt rynku mają zamawiający – to oni określają reguły gry Zapewne nie ma jednego rozwiązania – należy jednak dążyć do stałego doskonalenia praktyki ewaluacji.

Możliwe sposoby poprawy jakości badań Większy nacisk na kompetencje ewaluatorów – Zaostrzenie wymagań wobec firm badawczych / ewaluatorów, z jasnym wyodrębnieniem badaczy na pozycji senior i na pozycji junior – Określanie wymagań jakościowych i ich konsekwentne stosowanie na etapie odbioru raportów z badań Ograniczenie liczby pytań badawczych – Koncentracja na kluczowych kwestiach badawczych – Wstępna weryfikacja pytań pod kątem ich rozstrzygalności – Rezygnacja z kryteriów premiujących dodatkowe pytania badawcze Wymuszenie lepszego rozpoznania tematu i strukturyzacji problemów badawczych – Wydłużenie fazy wstępnej badania – Zastąpienie raportu metodologicznego raportem wstępnym – W raporcie wstępnym powinny znaleźć się pierwsze ustalenia badawcze oraz analiza teorii zmiany interwencji – Częstsze stosowanie raportów cząstkowych, podsumowujących kolejne etapy procesu ewaluacji Wyodrębnienie fazy rozwiązywania problemów zdiagnozowanych na etapie badań – Wyodrębnienie w procesie ewaluacji fazy przygotowania rekomendacji – Oczekiwanie w ofertach prezentacji metod analizy problemów i sposobu dochodzenia do rekomendacji Urealnienie budżetów badań ewaluacyjnych, ze szczególnym naciskiem na koszty: przygotowania koncepcji badania, analizy materiału i przygotowania rzetelnego raportu