Gdańsk, 13 maja 2016 r. Koncepcje delimitacji Obszaru Metropolitalnego Warszawy.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Największy potencjał gruntów inwestycyjnych w ofercie ANR Leszek Świętochowski Prezes ANR Warszawa, 15 kwietnia 2015 roku.
Advertisements

Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax. (0-89) Urząd Marszałkowski.
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Regionalna Sieć Szerokopasmowa Województwa Podlaskiego „ INTERNET BLIŻEJ WSZYSTKICH Departament Społeczeństwa Informacyjnego Urząd Marszałkowski Województwa.
Podział administracyjny Polski (18). Gmina powiat i województwo to jednostki podziału administracyjnego Polski. W gminach i powiatach władzę sprawuje.
1 Kobiety na rynku pracy. 2 Współczynnik aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn w wieku w Polsce i w UE w 2013 roku.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne. ( ZIT ). Dofinansowanie :ZIT 11,4 mln euro WRPO 8,0 mln euro Beneficjenci :- Uniwersytet im. A. Mickiewicza, - Politechnika.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
PODSTAWOWE DOKUMENTY Z ZAKRESU REALIZACJI ZADAŃ OBRONY CYWILNEJ PREZENTUJE: HIERONIM WAWRZYNIAK Kierownik Oddziału Ochrony Ludności Wydziału Zarządzania.
Rachunki regionalne Urząd Statystyczny w Katowicach Ośrodek Rachunków Regionalnych Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji obchodów Dnia Statystyki Polskiej.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Zasady udzielania zamówień Wydział Kontroli Projektów.
Przesłanki i istota planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru metropolitalnego. Prof. dr hab. Tomasz Kaczmarek WARSZTATY NT. WYMIANY DOŚWIADCZEŃ.
TERYT 2 Współdziałanie w zakresie objęcia nadzorem wstępnej weryfikacji danych inicjalnej bazy danych PRG w zakresie granic jednostek i obrębów ewidencyjnych.
Kompetencje samorządu województwa w zakresie systemu kształtującego ład przestrzenny.
Przestrzenne zróżnicowanie potencjału innowacyjnego w Polsce Dr Robert Guzik Uniwersytet Jagielloński Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Zakład.
System wyrównawczy w JST: propozycje modyfikacji Paweł Swianiewicz Zakład Rozwoju i Polityki Lokalnej Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytet.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
„Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności woj. podlaskiego – część II, administracja samorządowa”
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego w Lesznie prowadzony przez: Stowarzyszenie Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Wsparcie jst w procesie przygotowania.
Stan wdrażania projektów systemowych w ramach PO KL w zakresie analiz zmian gospodarczych i realizacji Dolnośląskiej Strategii Innowacji Urząd.
Stan wdrażania założeń polityki terytorialnej 6 listopada 2014 r. Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA 2014 – 2020 Realizacja projektów w ramach.
Remont Przedszkola Miejskiego nr 4 w Kolnie wraz z wyposażeniem dydaktycznym i adaptacją niewykorzystanych pomieszczeń na potrzeby edukacji przedszkolnej.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Założenia przyszłego okresu programowania Założenia przyszłego.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
Wytyczne do opracowania wojewódzkich, powiatowych i gminnych programów ochrony środowiska Aleksandra Malarz dyrektor Departamentu Strategii i Komunikacji.
Informacja na temat procedury wyboru projektów indywidualnych umieszczonych w Indykatywnym wykazie indywidualnych projektów kluczowych Regionalnego Programu.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Działania rewitalizacyjne na Pradze do 2014 r. i Zintegrowany Program Rewitalizacji Pragi na lata
Justyna Danielewicz Małgorzata Żak-Skwierczyńska Uniwersytet Łódzki DELIMITACJA WARSZAWSKO-ŁÓDZKIEGO OBSZARU FUNKCJONALNEGO W STRATEGII ROZWOJU WARSZAWSKO.
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
Samorządowa jednostka organizacyjna INSTYTUT ROZWOJU TERYTORIALNEGO Plan zagospodarowania przestrzennego województwa dolnośląskiego 1.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WP Gdańsk, 20 maja 2016r. Kryteria wyboru projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA HARMONOGRAM NABORÓW WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE W TRYBIE KONKURSOWYM NA 2016 ROK.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych Lublin, 8 grudnia 2011.
Harmonogram prac nad projektem Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego Toruń, styczeń 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami.
ZIT ZIT Plus = METROPOLIA.
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
Perspektywy rozwoju demograficznego województwa mazowieckiego, wybrane konsekwencje ekonomiczne i społeczne Konferencja RRL „Sytuacja demograficzna.
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
Wykorzystanie środków unijnych przez powiat działdowski w ramach RPO WiM na lata Planowane nabory w nowej perspektywie Departament.
Miejskie Obszary Funkcjonalne w województwie pomorskim
Formy wspierania przedsiębiorców przez Gminę Wałbrzych
Innoregiony Dr Anna Golejewska.
Finansowanie programu
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
REGIONALNY PROGRAM OCHRONY ZDROWIA PSYCHICZNEGO
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Finansowanie zadań oświatowych
Zmiany społeczno-gospodarcze w subregionach województwa mazowieckiego
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Zapis prezentacji:

Gdańsk, 13 maja 2016 r. Koncepcje delimitacji Obszaru Metropolitalnego Warszawy

Jak definiować Obszar Metropolitalny Warszawy?  obszar funkcjonalny – obszar szczególnego zjawiska z zakresu gospodarki przestrzennej lub występowania konfliktów przestrzennych, stanowiący zwarty układ przestrzenny składający się z funkcjonalnie powiązanych terenów, charakteryzujących się wspólnymi uwarunkowaniami i przewidywanymi jednolitymi celami rozwoju  miejski obszar funkcjonalny ośrodka wojewódzkiego – typ obszaru funkcjonalnego obejmującego miasto będące siedzibą władz samorządu województwa lub wojewody oraz jego bezpośrednie otoczenie powiązane z nim funkcjonalnie;

Obszar Metropolitalny Warszawy – koncepcje delimitacji  Programowanie Rozwoju Obszaru Metropolitalnego Warszawy  Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego  Warszawski Obszar Funkcjonalny (ZIT)  Rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków wyznaczania obszarów funkcjonalnych i ich granic  Podział województwa mazowieckiego  Ustawa o związkach metropolitalnych

Obszar Metropolitalny Warszawy – koncepcje delimitacji Źródło delimitacji:  Prace badawcze w ramach projektu „Programowanie Rozwoju Obszaru Metropolitalnego Warszawy – PROM” (2014 r.) Cel delimitacji:  Weryfikacja delimitacji dokonanej w 2006 r. na potrzeby studium planu zagospodarowania OMW  Wyznaczenie obszaru analiz dla dalszych etapów projektu (diagnoza społeczno-gospodarcza, Strategia Rozwoju OMW do roku 2030) Czynniki delimitacyjne:  Sytuacja społeczno-ekonomiczna i zagospodarowanie przestrzenne gmin województwa mazowieckiego  Powiązania wynikające z zasięgu infrastruktury technicznej  Dynamika zjawisk społeczno-gospodarczych w woj. mazowieckim  Analiza struktury funkcjonalno-przestrzennej województwa

Programowanie Rozwoju Obszaru Metropolitalnego Warszawy - PROM

Obszar Metropolitalny Warszawy – koncepcje delimitacji Źródło delimitacji:  Plan zagospodarowania przestrzennego zagospodarowania przestrzennego województwa mazowieckiego z 2014 r. Cel delimitacji:  Wyznaczenie granic jednego z Obszarów Strategicznej Interwencji na potrzeby prowadzenia polityki rozwoju i zagospodarowania przestrzennego województwa mazowieckiego Czynniki delimitacyjne:  Punktem wyjścia delimitacja dokonana w 2006 r. na potrzeby studium planu zagospodarowania OMW  Korekty polityczne na etapie konsultacji zapisów Planu (poszerzenie obszaru)

Plan zagospodarowania przestrzennego województwa mazowieckiego

Obszar Metropolitalny Warszawy – koncepcje delimitacji Źródło delimitacji:  Prace przygotowawcze do programowania Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (2013 r.) Cel delimitacji:  Wyznaczenie obszaru realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Czynniki delimitacyjne:  Punktem wyjścia delimitacja prof. Śleszyńskiego wykonana na potrzeby MR (ówcześnie MRR) w 2013 r.  Dodatkowe czynniki delimitacyjne:  dostępność transportowa gmin do Warszawy (czas dojazdu do centrum miasta)  powiązania w zakresie transportu publicznego (wspólny bilet)  zamożność gmin (dochody własne per capita)

Warszawski Obszar Funkcjonalny Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych

Obszar Metropolitalny Warszawy – koncepcje delimitacji Źródło delimitacji:  Projekt rozporządzenia ministra infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków określania obszarów funkcjonalnych i ich granic (2015 r.) Cel delimitacji:  Delimitacja obszaru na potrzeby uchwalenia planu zagospodarowania przestrzennego miejskiego obszaru funkcjonalnego ośrodka wojewódzkiego będącego częścią planu zagospodarowania przestrzennego województwa

Obszar Metropolitalny Warszawy – koncepcje delimitacji Czynniki delimitacyjne:  Liczba osób wyjeżdżających do pracy najemnej do miasta rdzeniowego w 2011 r.  Liczba zameldowań na pobyt stały z miasta rdzeniowego w latach  Dochody z tytułu udziału w podatku PIT per capita w wieku produkcyjnym w 2012 r.  Liczba firm na 1000 mieszkańców w 2012 r.  Udział firm innowacyjnych i specjalistycznych  Udział gruntów zabudowanych i zurbanizowanych w powierzchni gminy w 2012 r.  Liczba mieszkań oddanych na 1000 mieszkańców w latach  Gminy otoczone ze wszystkich stron przez gminy spełniające kryteria wskaźnikowe  Gminy miejskie graniczące z MOF OW  Gminy graniczące z miastem rdzeniowym  Gminy „obwarzanki” gmin spełniających kryteria wskaźnikowe

Projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków określania obszarów funkcjonalnych i ich granic

Obszar Metropolitalny Warszawy – koncepcje delimitacji Źródło delimitacji:  Wniosek do KE w sprawie podziału województwa mazowieckiego na dwie jednostki statystyczne poziomu NUTS2 Cel delimitacji:  Podział woj. mazowieckiego na potrzeby programowania perspektywy finansowej Czynniki delimitacyjne:  Zgodne z zasadami wyznaczania jednostek NUTS o charakterze nieadministracyjnym  uwzględnienie granic jednostek o charakterze administracyjnym na poziomie powiatów  ograniczenie dotyczące liczby mieszkańców (0,8-3 mln)  uwzględnienie kryteriów geograficznych, społeczno-ekonomiczne, historyczne, kulturowe lub uwarunkowań środowiska naturalnego  Dodatkowe kryterium delimitacji – utrzymanie ciągłości terytorialnej „regionalnej” jednostki NUTS 2 pozostałej po wydzieleniu NUTSa „metropolitalnego”

Podział województwa mazowieckiego na dwie jednostki poziomu NUTS 2

Obszar Metropolitalny Warszawy – koncepcje delimitacji Źródło delimitacji:  Ustawa z dnia 9 października o związkach metropolitalnych Cel delimitacji:  Powołanie Związków Metropolitalnych Czynniki delimitacyjne:  KPZK oraz plan zagospodarowania przestrzennego województwa  powiązania funkcjonalne oraz zaawansowanie procesów urbanizacyjnych  jednorodność układu osadniczego i przestrzennego, uwzględniającego więzi społeczne, gospodarcze i kulturowe.

Obszar Metropolitalny Warszawy – koncepcje delimitacji Źródło delimitacji:  Ustawa o związku metropolitalnym w województwie śląskim Cel delimitacji:  Powołanie Związku Metropolitalnego Czynniki delimitacyjne:  Istniejące formy współpracy gmin  powiązania funkcjonalne oraz zaawansowanie procesów urbanizacyjnych  jednorodność układu osadniczego i przestrzennego, uwzględniającego więzi społeczne, gospodarcze i kulturowe.

Ustawa o związkach metropolitalnych ?

Jakie elementy brać pod uwagę przy delimitacji obszarów metropolitalnych – pytania do dyskusji  Czynniki jednolite dla całego kraju, czy indywidualnie ustalane dla każdego obszaru?  Czynniki obiektywne (wskaźniki), czy subiektywne (wola polityczna)?  Czynniki statycze, czy dynamika zmian?  Czynniki historyczne, czy delimitacja na przyszłość?  Jakie czynniki powinny decydować o „przeglądzie” delimitacji i jak często to robić?  Co z granicami województw?

Kamil Przyborowski Urząd m.st. Warszawy Wydział Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych