Rozważania na temat przyszłości spójności i współpracy terytorialnej Jan Březina, europoseł.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
16 décembre 2013 Slide N° 1 5 mars 2009 Slide N° 1 Urbact Secretariat URBACT II Europejski Program Współpracy Terytorialnej dla Zrównoważonego.
Advertisements

1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Zasady polityki regionalnej UE
FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Polityka spójności UE na lata 2014–2020
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
Refleksje nad przyszłością polityki spójności
Inwestowanie w regiony oraz kraje członkowskie UE
Reforma Wspólnej Polityki Rolnej po 2013 a obecny stan negocjacji
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
REFORMA SIECI EURES WDRAŻANIE ROK 2014
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
1. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
Wyzwania PO KL w 2009 r.2 1. Zapobieganie negatywnym skutkom spowolnienia gospodarczego: przyśpieszenie wydatkowania EFS opracowanie i rozpoczęcie wdrażania.
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Rozwój miast w polityce spójności UE Jan Olbrycht Poseł do Parlamentu Europejskiego Sopot,
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
Fundusze strukturalne w latach
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
2020 – dokąd zmierzamy, czyli o największych wyzwaniach rozwoju
I. Działania Stałej konferencji ds. konsultacji funduszy europejskich
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
Wsparcie dla rozwoju technologii
INTERREG IV C Międzyregionalny wymiar Europejskiej Współpracy Terytorialnej Konferencja projektu B2N Warszawa, 18 maja 2010 r. Teresa Marcinów, Departament.
Rola spójności terytorialnej w rozwoju obszarów wiejskich Prof. dr hab. K. Duczkowska-Małysz Warszawa, lutego 2009.
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
Europejskiej Współpracy Terytorialnej na lata
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Europejska Współpraca Terytorialna OCHRONA ZDROWIA Departament Rozwoju Regionalnego i Współpracy Zagranicznej Urząd Marszałkowski województwa.
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Polityka sp ó jności UE. Polityka sp ó jności w ujęciu czasowym 1957 r. W traktacie rzymskim pierwszy raz wspomniano o r ó żnicach regionalnych 1958 r.
SPOTKANIE KONSULTACYJNE NA TEMAT ZAGADNIENIA GEODEZYJNE W STRATEGII ROZWOJU WOJEDZTWA MAZOWIECKIEGO PROPOZYCJA TEMATYKI MAZOWIECKICH PRZEDSIĘWZIĘĆ.
Stan wdrażania inicjatywy JEREMIE w Województwie Kujawsko-Pomorskim Przemysław Woliński Prezes Kujawsko-Pomorskiego Funduszu Pożyczkowego sp. z o.o.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
PROGRAM WSPÓŁPRACY Transgranicznej Polska - rosja OLSZTYN,
Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
Europejski Fundusz Społeczny po 2013 r.
Solidarność w praktyce − polityka spójności UE
ZESPÓŁ EKSPERCKI DS. EUROPEJSKIEJ I KRAJOWEJ POLITYKI STRUKTURALNEJ RP
Programy INTERREG i Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa Stan wdrażania i przygotowania do nowej perspektywy Pokrzywna, kwiecień 2018.
Zapis prezentacji:

Rozważania na temat przyszłości spójności i współpracy terytorialnej Jan Březina, europoseł

Perspektywa polityki spójności (PS) na okres  możliwość rewizji celów PS: zamiast konwergencji zorientowanie na cele lizbońskie (konkurencyjność, zatrudnienie) oraz nowe wyzwania – zmiany klimatyczne, migracja, starzenie się społeczeństwa  zamiast alokacji narodowej nacisk na skoncentrowanie środków w ogólnoeuropejskich funduszach tematycznych, odzwierciedlających priorytety UE 2020 (np. Fundusz Zmian Klimatycznych)  w funduszach tematycznych (podobnie jak w 7. PR, CIP) sukces będzie możliwy w ramach ogólnoeuropejskiego konkursu projektów  w interesie RCz zachowanie maksymalnej „koperty narodowej“ w ramach PS

Perspektywa PS na okres 2014 – 2020 – c.d.  Komisarz ds. budżetu Lewandowski: bez znalezienia rozwiązania dla Hiszpanii i nowych krajów związkowych Niemiec nie będzie porozumienia w sprawie nowych ram finansowych  Możliwośc zmiany parametrów PS: zmiana PKB/mieszk., phasing-out, phasing-in; poszukiwanie rozwiązania dla Pragi i Środkowych Czech  Możliwość połączenia EFRR z Funduszem Spójności: ryzyko rozszerzenia kryteriów kwalifikowalności z EFRR na Fundusz Spójności – korzystne dla starych PC  Możliwość zmiany określenia regionów (zamiast NUTS euroregiony – stowarzyszenie bez osobowości prawnej, ewentualnie EUWT – stowarzyszenie z osobowością prawną)

Oczekiwane przyszłe główne punkty PS w celu 1 – Konwergencja nacisk na wspomaganie biedniejszych regionów, możliwość wprowadzenia mechanizmu elastyczności (obecnie tylko w Celu 3) w celu 1 – Konwergencja nacisk na wspomaganie biedniejszych regionów, możliwość wprowadzenia mechanizmu elastyczności (obecnie tylko w Celu 3) w celu 2 – Konkurencyjność możliwe wprowadzenie ogólnoeuropejskiego otwartego konkursu, nacisk na projekty transnarodowe i transgraniczne w celu 2 – Konkurencyjność możliwe wprowadzenie ogólnoeuropejskiego otwartego konkursu, nacisk na projekty transnarodowe i transgraniczne w celu 3 – Współpraca terytorialna nacisk na granice zewnętrzne, wzmocnienie polityki sąsiedzkiej w celu 3 – Współpraca terytorialna nacisk na granice zewnętrzne, wzmocnienie polityki sąsiedzkiej ogólnie nacisk na inwestycje na rzecz ochrony klimatu ogólnie nacisk na inwestycje na rzecz ochrony klimatu ogólnie nacisk na mierzalne rezultaty, na ewaluację rezultatów i warunkowość płatności ogólnie nacisk na mierzalne rezultaty, na ewaluację rezultatów i warunkowość płatności wspieranie nowych form udzielenia środków PS (fundusze revolvingowe, inżynieria finansowa) wspieranie nowych form udzielenia środków PS (fundusze revolvingowe, inżynieria finansowa)

Przyszłość Celu 1 – interes Czech zachowanie obecnych kryteriów kwalifikowalności regionów w zakresie korzystania z EFRR, EFS oraz państw członkowskich dla Funduszu Spójności, które bazują na PKB (75% PKB/mieszk. średniej UE dla kwalifikowalności regionów celu Konwergencji i 90% PKB/mieszk. średniej UE dla kwalifikowalności państw do korzystania z Funduszu Spójności) zachowanie obecnych kryteriów kwalifikowalności regionów w zakresie korzystania z EFRR, EFS oraz państw członkowskich dla Funduszu Spójności, które bazują na PKB (75% PKB/mieszk. średniej UE dla kwalifikowalności regionów celu Konwergencji i 90% PKB/mieszk. średniej UE dla kwalifikowalności państw do korzystania z Funduszu Spójności) możliwe rozszerzenie ukierunkowania Funduszu Spójności na interwencje w infrastrukturę w zakresie badań i rozwoju możliwe rozszerzenie ukierunkowania Funduszu Spójności na interwencje w infrastrukturę w zakresie badań i rozwoju

Przyszłość Celu 2 – interes Czech Ryzyko wyłączenia EFS z PS – głównym kryterium bezrobocie – niekorzystne dla RCz Ryzyko wyłączenia EFS z PS – głównym kryterium bezrobocie – niekorzystne dla RCz Ograniczenie się tylko do regionów z PKB/mieszk. poniżej średniej UE? Obecnie regiony Celu 2 osiągają średnio 122% PKB/mieszk. W UE Ograniczenie się tylko do regionów z PKB/mieszk. poniżej średniej UE? Obecnie regiony Celu 2 osiągają średnio 122% PKB/mieszk. W UE Uwzględnienie specyficznej sytuacji Pragi jako gospodarczo rozwiniętego głównego centrum w biedniejszym państwie członkowskim, które pełni rolę bieguna wzrostu również dla pozostałych regionów. Forsowanie wniosku o wprowadzenie elastyczności, polegającej na możliwości wykorzystania środków unijnych przeznaczonych dla mniej rozwiniętych regionów również w bogatszych regionach danego państwa w sytuacji, gdy interwencje te wpłyną pozytywnie również na rozwój regionów bardziej zacofanych. Uwzględnienie specyficznej sytuacji Pragi jako gospodarczo rozwiniętego głównego centrum w biedniejszym państwie członkowskim, które pełni rolę bieguna wzrostu również dla pozostałych regionów. Forsowanie wniosku o wprowadzenie elastyczności, polegającej na możliwości wykorzystania środków unijnych przeznaczonych dla mniej rozwiniętych regionów również w bogatszych regionach danego państwa w sytuacji, gdy interwencje te wpłyną pozytywnie również na rozwój regionów bardziej zacofanych.

Przyszłość Celu 3 – Współpraca terytorialna - interes Czech zachowanie obecnej koncepcji Celu 3 – Europejska Współpraca Terytorialna zachowanie obecnej koncepcji Celu 3 – Europejska Współpraca Terytorialna utrzymanie jego obecnego udziału w alokacjach polityki spójności UE utrzymanie jego obecnego udziału w alokacjach polityki spójności UE istotna wartość dodana – wspieranie współpracy transgranicznej istotna wartość dodana – wspieranie współpracy transgranicznej ewentualne zwiększenie wartości środków finansowowych Celu 3 powinno być na korzyść współpracy transgranicznej ewentualne zwiększenie wartości środków finansowowych Celu 3 powinno być na korzyść współpracy transgranicznej wspieranie strategii makroregionalnych w postaci integracji wszystkich polityk, w tym spójności na danym terenie wspieranie strategii makroregionalnych w postaci integracji wszystkich polityk, w tym spójności na danym terenie wspieranie strategii makroregionalnych nie powinno zmienić stosunku pomiędzy współpracą transgraniczną, transnarodową i międzyregionalną w ramach Celu 3 wspieranie strategii makroregionalnych nie powinno zmienić stosunku pomiędzy współpracą transgraniczną, transnarodową i międzyregionalną w ramach Celu 3

Współpraca terytorialna – priorytety oczekiwane po 2013 r. zapewnienie infrastruktury i dostępności połączeń drogowych obszaru zapewnienie infrastruktury i dostępności połączeń drogowych obszaru wspomaganie innowacji w przemyśle i usługach o większej wartości dodanej, tworzenie powiązań partnerskich pomiędzy przedsiębiorcami, ośrodkami badawczymi i uniwersytetami wspomaganie innowacji w przemyśle i usługach o większej wartości dodanej, tworzenie powiązań partnerskich pomiędzy przedsiębiorcami, ośrodkami badawczymi i uniwersytetami integracja obszaru (współpraca transgraniczna, międzyregionalna i transnarodowa) integracja obszaru (współpraca transgraniczna, międzyregionalna i transnarodowa) dostępność usług publicznych i nacisk na zarządzanie strategiczne poprzez zintegrowane plany rozwoju miast dostępność usług publicznych i nacisk na zarządzanie strategiczne poprzez zintegrowane plany rozwoju miast

Europejskie ugrupowanie współpracy terytorialnej (EUWT) jako platforma współpracy terytorialnej w ramach UE – perspektywa po 2013 r.  nacisk na zakładanie umów pomiędzy KE a EUWT – starania KE o wykorzystanie EUWT jako instrumentu wdrażania celów lizbońskich oraz nowych wyzwań  pełne włączenie EUWT do systemu polityki spójności - EUWT jako adresat środków z PO, ewentualnie samodzielnych PO - EUWT jako beneficjenti współfinansowania krajowego, ewent. regionalnego

EUWT po 2013 r. – c.d.  główną siłą napędową EUWT jest Komitet Regionów (KR)  KR nie ma jednak inicjatywy legislacyjnej, dlatego swoje sugestie kieruje do KE  KE powinna w 2011 roku przedstawić rewizję rozporządzenia w sprawie EUWT  rewizja powinna ułatwić tworzenie EUWT (patrz trudności z tworzeniem EUWT CZ-PL-SK), udział partnerów z krajów trzecich i podmiotów prywatnych

Strategia makroregionalna – wyzwanie dla RCz celem jest stworzenie ram dla współpracy, która prowadziłaby do konkretnych odpowiedzi na obecne wyzwania (zmniejszenie zależności energetycznej, ochrona środowiska) celem jest stworzenie ram dla współpracy, która prowadziłaby do konkretnych odpowiedzi na obecne wyzwania (zmniejszenie zależności energetycznej, ochrona środowiska) istnieje już Strategia UE dla regionu Morza Bałtyckiego, przygotowywana jest Strategia UE dla regionu naddunajskiego, która obejmie również RCz; mogą powstawać kolejne (Alpejska, Śródziemnomorska) istnieje już Strategia UE dla regionu Morza Bałtyckiego, przygotowywana jest Strategia UE dla regionu naddunajskiego, która obejmie również RCz; mogą powstawać kolejne (Alpejska, Śródziemnomorska) RCz ich przyszłość widzi w formie mechanizmu koordynującego istniejące programy, instrumenty finansowania i instytucje PS RCz ich przyszłość widzi w formie mechanizmu koordynującego istniejące programy, instrumenty finansowania i instytucje PS