MATURA 2007 podstawowe informacje o zmianach w egzaminie
GDZIE SZUKAĆ INFORMACJI? arkusze egzaminacyjne arkusze egzaminacyjne przykładowe rozwiązania przykładowe rozwiązania komentarze do zadań komentarze do zadań informacja ogólna o wynikach (populacja zdających, wybory, zdawalność) informacja ogólna o wynikach (populacja zdających, wybory, zdawalność) sprawozdania przedmiotowe sprawozdania przedmiotowe inne materiały (akty prawne, biuletyny) inne materiały (akty prawne, biuletyny)
GDZIE SZUKAĆ INFORMACJI? Opracowano aneksy do informatorów do wszystkich przedmiotów maturalnych zawierające opis egzaminu i przykładowe arkusze z modelami odpowiedzi W dniach 15 – 17 listopada odbyła się „próbna matura” przygotowana zgodnie z nowymi zasadami przeprowadzania egzaminu
CZĘŚĆ USTNA CZĘŚĆ PISEMNA Język polski Język obcy Przedmiot wybrany Inny język obcy (jeżeli wybrany jako przedmiot dodatkowy) Przedmiot dodatkowy (0-3) SCHEMAT EGZAMINU MATURALNEGO
JAKIE ZMIANY WPROWADZONO W PORÓWNANIU Z ROKIEM 2006?
WYBÓR POZIOMU EGZAMINU Jak było : Jak jest : Wszyscy maturzyści przystępowali do egzaminu na poziomie podstawowym, a ci, którzy chcieli zdawać przedmiot obowiązkowy na poziomie rozszerzonym lub wybrali przedmioty dodatkowe, przystępowali ponadto do egzaminu na poziomie rozszerzonym Maturzysta zdaje egzamin tylko na jednym, wybranym poziomie; przedmiot obowiązkowy na poziomie podstawowym albo rozszerzonym, przedmiot dodatkowy tylko na poziomie rozszerzonym, Dlaczego zmieniono? Skrócenie czasu trwania egzaminu, łatwiejsze przygotowanie do egzaminu, mniej arkuszy do wydrukowania i sprawdzenia, krótszy czas oczekiwania na wyniki
CZAS TRWANIA EGZAMINU Jak było : Jak jest : Język polski – 130 min Język obcy – 180 min Historia, WOS – 150 min Geografia – 120 min Biologia, chemia, fizyka – 120 min Matematyka – 150 min Język polski – 180 min Język obcy – 190 min Historia, WOS – 180 min Geografia – 150 min Biologia, chemia, fizyka – 150 min Matematyka – 180 min Dlaczego zmieniono? Arkusze egzaminacyjne na poziomie rozszerzonym poszerzono o treści i typy zadań, które do tej pory występowały na poziomie podstawowym Poziom podstawowy – bez zmian Poziom rozszerzony – czas wydłużono w zależności od przedmiotu od 10 do 50 minut
DEKLARACJE UCZNIOWSKIE Jak było : Jak jest : Uczeń składał deklarację do 30 września i miał prawo do zmian w deklaracji na 3 miesiące przed egzaminem pisemnym, o ile nie naruszało to harmonogramu egzaminu Deklaracja wstępna do 30 września; deklaracja ostateczna do 20 grudnia Po tym terminie nie można dokonywać żadnych zmian w deklaracji Dlaczego zmieniono? Prawo do tak późnych zmian wynikało ze względu na możliwość zmian uchwał rekrutacyjnych wyższych uczelni. Arkusze egzaminacyjne zamawiano i drukowano na podstawie deklaracji wrześniowej przyjmując dużą rezerwę na ewentualne zmiany. Było to nieekonomiczne, gdyż wiele z tych arkuszy było niewykorzystanych.
ORZECZENIE LUB OPINIA PORADNI PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNEJ Jak było : Jak jest : Powinna być wydana przez poradnię nie później niż do 30 września i nie wcześniej niż 2 lata przed egzaminem Powinna być wydana przez poradnię nie później niż do 30 września i nie wcześniej niż 4 lata przed egzaminem Dlaczego zmieniono? Mniejsze obciążenie poradni psychologiczno-pedagogicznej i mniejszy kłopot dla uczniów, którzy mogą wykorzystać to samo zaświadczenie do egzaminu gimnazjalnego i matury
SKŁAD ZESPOŁU PRZEDMIOTOWEGO NA EGZAMINIE USTNYM Jak było : Jak jest : 3 osoby w zespole, w tym co najmniej jeden egzaminator i jedna osoba spoza szkoły w skład zespołu mógł wchodzić nauczyciel uczący danego maturzystę 2 osoby w zespole, w tym co najmniej jeden egzaminator i jedna osoba spoza szkoły w skład zespołu nie może wchodzić nauczyciel uczący danego maturzystę w ostatniej klasie Dlaczego zmieniono? Mniejsze obciążenie nauczycieli, łatwiejsza organizacja pracy w szkole, większy obiektywizm oceniania
WARUNKI ZDANIA EGZAMINU MATURALNEGO Jak było : Jak jest : Maturzysta zdał jeżeli w części pisemnej z każdego przedmiotu obowiązkowego uzyskał co najmniej 30% punktów na poziomie podstawowym, a w części ustnej 30% punktów na wybranym poziomie 1.Maturzysta zdał jeżeli w części ustnej i pisemnej z każdego przedmiotu obowiązkowego uzyskał co najmniej 30% punktów na wybranym poziomie 2.Maturzysta zdał również jeżeli w części ustnej albo pisemnej z jednego przedmiotu obowiązkowego uzyskał mniej niż 30% punktów, ale średnia wyników ze wszystkich egzaminów obowiązkowych wyniosła co najmniej 30% punktów Dlaczego zmieniono? Zaliczenie „kompensacyjne” ma za zadanie zmniejszyć ryzyko wyboru przez maturzystów poziomu rozszerzonego po rozdzieleniu poziomów i wprowadzeniu progu zaliczenia na poziomie rozszerzonym. Nie dotyczy nieobecnych i ściągających
PODWYŻSZANIE WYNIKÓW Jak było : Jak jest : 1.Można było podwyższać tylko wynik egzaminu pisemnego 2.Można było podwyższać wynik na obu poziomach 1.Można podwyższać wynik egzaminu pisemnego i ustnego 2.Można podwyższać wynik tylko na jednym poziomie Dlaczego zmieniono? Zmiana wynika z ze zmiany formy egzaminu
INNE ZMIANY W EGZAMINIE MATURALNYM
PRZELICZANIE WYNIKÓW POZIOMU ROZSZERZONEGO NA POZIOM PODSTAWOWY 1.Obowiązuje tylko w roku Wynika z wymagań rekrutacyjnych uczelni ogłoszonych w maju 2006 bez możliwości zmiany 3.Uwzględnia różnicę trudności arkuszy na poziomie rozszerzonym i podstawowym 4.Uwzględnia poszerzenie arkuszy na poziomie rozszerzonym o treści i typy zadań, które do tej pory występowały na poziomie podstawowym 5.Jest proste w użyciu
ZMIANY W LATACH NASTĘPNYCH Od 2008 roku: ograniczenie liczby języków obcych (bez słowackiego, szwedzkiego i portugalskiego ograniczenie liczby przedmiotów dodatkowych (bez języka greckiego i kultury antycznej) Od 2009 roku: wprowadzenie obowiązkowego egzaminu maturalnego z matematyki wprowadzenie egzaminu maturalnego z filozofii wprowadzenie języka łacińskiego i kultury antycznej i informatyki do grupy przedmiotów obowiązkowych oraz wprowadzenie egzaminu gimnazjalnego z języka obcego
DZIĘKUJĘ