1. Płeć biologiczna sex Płeć kulturowa gender 2  Płeć biologiczna (sex) odnosi się do biologicznych różnic między mężczyznami a kobietami, które są.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Temat 2: Podstawy programowania Algorytmy – 1 z 2 _________________________________________________________________________________________________________________.
Advertisements

60 + NIE DYSKRYMINUJ MNIE Warsztat antydyskryminacyjny.
W tej prezentacji dowiecie się dlaczego i w jaki sposób papierosy, alkohol oraz narkotyki szkodzą zdrowiu i jak to zwalczać. Postaram się odpowiedzieć.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
ŚREDNIOWIECZE A DZISIEJSZE CZASY. PODZIAŁ NA GRUPY SPOŁECZNE KIEDYŚ DZISIAJ -chłopi -bezdomni -mieszczanie/rzemieślnicy -normalni ludzie -szlachta/duchowni.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Stereotypy, uprzedzenia i przesądy w sądach w sprawach związanych z przemocą wobec kobiet Temida pod lupą : stereotypy, Warszawa 28 kwietnia 2016.
Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
2012 Przedsiębiorczość kobiet w Polsce Wyniki projektu badawczego PARP Paulina Zadura-Lichota Dyrektor Departamentu Rozwoju Przedsiębiorczości i Innowacyjności.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
PYT. 1 CZY PRZED LEKCJAMI ZJADASZ W DOMU I Ś NIADANIE Jedynie 44% badanych uczniów zawsze zjada w domu śniadanie, a przecież wiadomo, że jest to najważniejszy.
E- learning czyli nauka przez internet. E-learning E-learning łączy w sobie nauczanie na odległość oraz elastyczność czasową, bywa też łączony z tradycyjnym.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Opiekun osób starszych
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Odpowiedzialność porządkowa pracowników Za nieprzestrzeganie przez pracownika: ustalonego porządku, regulaminu pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Badania statystyczne Ankieta na temat przedmiotów szkolnych.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
„Kapitał Ludzki” - zasób wiedzy, umiejętności oraz potencjału zawartego w każdym człowieku Kraków, 3 czerwca 2009 r. Projekt współfinansowany przez Unię.
KLASA PSYCHOLOGICZNO – PRAWNA. PRZEDMIOTY REALIZOWANE WEDŁUG ROZSZERZONEGO PROGRAMU NAUCZANIA JĘZYK POLSKI - OD KLASY PIERWSZEJ MOŻLIWOŚĆ WYBORU DOWOLNYCH.
Instytucjonalne uwarunkowania realizacji koncepcji CSR w obszarze merchandisingu – zarys problemu Dr Jarosław Plichta Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Alicja Rejment klasa Va Bajki. Co to jest bajka? Bajka – to krótki utwór literacki, cz ę sto wierszowany. Bajki ucz ą, bawi ą, rozwijaj ą i przestrzegaj.
Subkultury ..
„MARZĘ O ZAWODZIE…” Wykona ł a prezentacj ę : Aleksandra Ż ak kl.6c Ze szko ł y podstawowej nr 66 w Warszawie.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
Wyniki badania - Infolinia jako kanał komunikacji z klientem Aby zobaczyć prezentację badania należy wybrać przycisk F5. Poruszanie się pomiędzy.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Prawa kobiet w XXI wieku
Przemoc w szkole Przemysław Urbański Mikołaj Wesołowski Dawid Zawadzki.
Sytuacja psychologiczna kobiet z rodzinną historią raka piersi Maria Rogiewicz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
RYNEK PRACY, RÓWNOŚĆ PŁCI I JAKOŚĆ ŻYCIA Dr Marta Warat.
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Przygotowała Dominika Karpińska - psycholog. Nie każdy ból dorastania jest depresją, ale też nie każdy można zbyć wzruszeniem ramion i stwierdzeniem;
Dzieci i szkolnictwo w Mali. Warunki życia dzieci Jednym z największych problemów w kraju jest bardzo wysoki współczynnik umieralności dzieci do 5. roku.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Klasa 2d. RASIZM – przeświadczenie o wrodzonej wyższości określonej rasy ludzkiej. ( ŹRÓDŁO : Podręcznik – „Dziś i jutro 1”, rozdział – „Naród i społeczeństwo”,
Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii nr 2 w Szczecinie jest placówką koedukacyjną - dla dziewcząt i chłopców - uczęszczających do Gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych.
Realizowany w Chorzowie od do r. autor: Karolina Piwczyk.
Skuteczności i koszty windykacji polubownej Wyniki badań zrealizowanych w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki „Ocena poziomu rzeczywistej.
Opiekunka środowiskowa Czas trwania nauki: 1 rok.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
„Cztery pory roku” PRZYKŁADY WEBQUESTÓW
„ROLA MEDIÓW W ŻYCIU SPOŁECZNYM”
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
BLISKO NAS, czyli co znajdziesz w lasach otaczających nasze osiedle „Kokociniec”
Bezpieczeństwo przy pracy z ciekłym azotem
WPŁYW RÓWNOŚCI PŁCI NA JAKOŚĆ ŻYCIA - METODOLOGIA, MODEL ANALITYCZNY I GŁÓWNE WYNIKI Ewa Krzaklewska Piotr Brzyski Uniwersytet Jagielloński.
Pojęcia związane z antydyskryminacją
MODUŁ 1 TEMAT 1 POZIOM 1 Rozumienie innych. W tym temacie Uczestnicy: Będą umieli zdefiniować pojęcie rozumienie innych Dowiedzą się, w jaki sposób rozumienie.
Różnice? Każda płeć ma inne atuty. Mocne ale i słabe strony. Naukowcy znajdują coraz więcej różnic między kobietami i mężczyznami. Zygmunt Korzeniewski,
STEREOTYP NIEMCA W POLSCE. Co to jest : Są to „obrazy w głowach” wpływające na nasze myślenie, postępowanie i zachowanie.
Emocje towarzyszące kłamaniu
Informacja o maturze w 2018 roku
Czy według Państwa potrzebne są w szkole zajęcia dodatkowe?
Magdalena Milewska.
Moje szczęście.
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
CEL: - Osiągnąć równość płci oraz wzmocnić pozycję kobiet
SYSTEM EDUKACJI W WIELKIEJ BRYTANII
Pomagam mojemu dziecku wybrać szkołę i zawód
Wychowanie przez czytanie
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Zapis prezentacji:

1

Płeć biologiczna sex Płeć kulturowa gender 2

 Płeć biologiczna (sex) odnosi się do biologicznych różnic między mężczyznami a kobietami, które są uniwersalne i naturalnie niezmienne (narządy rozrodcze, cechy płciowe, funkcje reprodukcyjne, gospodarka hormonalna) 3

 Wszystko to, co w danej kulturze i społeczeństwie jest uważane za odpowiednie dla kobiet (dziewcząt) lub mężczyzn (chłopców)  Zespół norm i oczekiwań dotyczących cech charakteru, wyglądu, zachowania, zainteresowań, wyborów życiowych i zawodowych, ról społecznych itp.  gender zmienia się w czasie  gender zmienia się w przestrzeni 4

1. Kobiety rodzą dzieci, mężczyźni nie. 2. Małe dziewczynki są delikatne, nieśmiałe i strachliwe, a chłopcy są twardzi i odważni. 3. W wielu krajach kobiety zarabiają 60% tego, co zarabiają mężczyźni. 4. Wychowanie dzieci należy do obowiązków kobiety. 5. Mężczyźni podejmują najważniejsze decyzje. 6. Chłopcy przechodzą mutację, dziewczynki nie. 7. Kobiety mogą karmić dzieci piersią, mężczyźni potrzebują butelki, by nakarmić niemowlę. 8. Mniej kobiet niż mężczyzn zajmuje stanowiska prezydentów, członków parlamentów, managerów itd. 9. Utrzymywanie rodziny to obowiązek mężczyzny. 10. Dziewczynki bawią się lalkami, a chłopcy samochodami. 5

 uproszczony sąd dotyczący określonej grupy ludzi, wyróżnionej na podstawie jakiejś cechy  często nieprawdziwy, formułowany na podstawie fałszywych informacji  przekazywany przez tradycję, „z pokolenia na pokolenie”  trwały, trudny do zmiany  filtruje informacje i przyjmuje głównie te zgodne z nim  zaciera różnice indywidualne 6

Źródło: wyniki badania kwestionariuszowego przeprowadzonego na uczniach szkół ponadgimnazjalnych (49 dziewcząt i 49 chłopców) w ramach realizacji projektu „Porozmawiajmy o dojrzewaniu”

8

Rodzina Inni znaczący bliscy Szkoła - rówieśnicy, nauczyciele Doświadczenia osobiste, doświadczenia innych Media - prasa, telewizja, reklamy, popularne seriale… Lektury Religia, tradycja, kultura 9

To przyjmowane za prawdziwe, kulturowo zdefiniowane przekonania na temat tego, jakie są (wszystkie) kobiety i jacy są (wszyscy) mężczyźni w zakresie:  Predyspozycji  Cech charakteru  Wyglądu  Wartości pracy  Priorytetów i powinności  Przyjmowanej roli społecznej kobiety mają tendencje do… mężczyźni są bardziej … większość kobiet powinna… każdy mężczyzna potrafi… kobiety lubią gdy… 10

Elementy stereotypów kobiety i mężczyzny 11

12

Odpowiedzi ankietowanych na temat cech kobiecych i męskich Źródło: wyniki badania kwestionariuszowego przeprowadzonego na uczniach szkół ponadgimnazjalnych (49 dziewcząt i 49 chłopców) w ramach realizacji projektu „Porozmawiajmy o dojrzewaniu” 2014 Wrażliwa 61% Emocjonalna 43% Uczuciowa 40% Troskliwa 40% Opiekuńcza 31% Uległa 20% Zdolna do poświęceń 20% Skłonna do zdrady 16% Skromna 14% Nawina 12% Impulsywna 10% Tolerancyjna 10% Obowiązkowa 10% Nastawiona na sukces 10% Rywalizacja 8% Władcza 6% Życzliwa 6% Roztargniona 6% Wierna 6% Oschła 6% Pewna siebie 6% Stanowcza 4% Zdecydowana 4% Nonszalancka 0% Odważna 0% Jakie są kobiety? 13

Jacy są mężczyźni ? Odważny 53% Skłonny do zdrady 37% Rywalizacja 37% Pewny siebie 35% Agresywny 35% Stanowczy 33% Władczy 33% Zdecydowany 20% Opiekuńczy 16% Impulsywny 16% Nastawiony na sukces 14% Uległy 14% Uczuciowy 12% Oschły 10% Zdolny do poświęceń 10% Wrażliwy 8% Troskliwy 8% Roztargniony 8% Opanowany 8% Tolerancyjny 6% Obowiązkowy 6% Emocjonalny 6% Życzliwy 4% Naiwny 4% Skromny 2% Nonszalancki 2% Źródło: wyniki badania kwestionariuszowego przeprowadzonego na uczniach szkół ponadgimnazjalnych (49 dziewcząt i 49 chłopców) w ramach realizacji projektu „Porozmawiajmy o dojrzewaniu”

15

O mężczyznach:  Jest głową domu, rodziny  Zarabiają by utrzymać całą rodzinę; żywiciel rodziny  Mężczyzna więcej zarabia od kobiety  Są silni uważają się za silniejszych od kobiet  Powinien być wysoki i wysportowany  To macho, świnia, kłamca  Po pracy wkłada kapcie i ogląda TV  Są lepszymi kucharzami  Piją dużo alkoholu  Są leniwi 16

O kobietach:  Są gorszymi kierowcami; nie powinny prowadzić samochodu  Blondynki są głupie  Nadają się do prac domowych; kura domowa; do gotowania; prania; do opieki nad dziećmi; powinny ładnie pachnieć  Są lepszymi humanistkami  Są podstępne, fałszywe  Są wrażliwe, piękne  Szybko się denerwują, są zmienne  Nie nadają się na stanowiska kierownicze 17

 ubranka  zabawki  bajki  tematyka zabaw  usprawiedliwianie zachowań  egzekwowanie konkretnych zachowań 18

 kwestia zatrudnienia  wykonywanie zawodów uwarunkowanych płciowo  pozycja zawodowa  możliwości awansu  zarobki 19

20

Jaka jest więc reklamowa kobieta ? Jaki jest więc reklamowy mężczyzna ? 21

22

Nadużycia (wykorzystywanie) seksualne Molestowanie seksualne Upokarzanie Wymuszona prostytucja, małżeństwa Handel ludźmi Okaleczanie narządów płciowych Ekspansja roli płciowej (kobieta – obiekt seksualny, mężczyzna – seksualny agresor) 23

wpływa na uczestnictwo/funkcjonowanie kobiet i mężczyzn w różnych obszarach życia społecznego: w edukacji, nauce i na rynku pracy oraz w życiu prywatnym, w rodzinie, w związku konsekwencją stereotypizacji może być gorsze położenie kobiet lub mężczyzn w danym obszarze, rodzi specyficzne ograniczenia dla jednej i dla drugiej płci. 24

Kobiecość i męskość dzisiaj Czy według Ciebie kobiety w dzisiejszych czasach są: Czy według Ciebie mężczyźni w dzisiejszych czasach są: Źródło: wyniki badania kwestionariuszowego przeprowadzonego na uczniach szkół ponadgimnazjalnych (49 dziewcząt i 49 chłopców) w ramach realizacji projektu „Porozmawiajmy o dojrzewaniu”

Odpowiedzi mężczyznOdpowiedzi kobiet Czy według Ciebie wypada aby kobieta w związku była wyższa niż mężczyzna ? Czy według Ciebie wypada aby mężczyzna w związku był niższy niż kobieta ? Źródło: wyniki badania kwestionariuszowego przeprowadzonego na uczniach szkół ponadgimnazjalnych ( 49 dziewcząt i 49 chłopców) w ramach realizacji projektu „Porozmawiajmy o dojrzewaniu”

Zdaniem dziewczyn… Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że: Mężczyźnie nie wypada płakać? Mężczyzna powinien spłodzić syna, zbudować dom i zasadzić drzewo ? Mężczyzna jest nieczuły? Źródło: wyniki badania kwestionariuszowego przeprowadzonego na uczniach szkół ponadgimnazjalnych (49 dziewcząt i 49 chłopców) w ramach realizacji projektu „Porozmawiajmy o dojrzewaniu”

Zdaniem mężczyzn… Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że: Mężczyzna powinien spłodzić syna, zbudować dom i zasadzić drzewo ? Mężczyźnie nie wypada płakać? Mężczyzna jest nieczuły? Źródło: wyniki badania kwestionariuszowego przeprowadzonego na uczniach szkół ponadgimnazjalnych (49 dziewcząt i 49 chłopców) w ramach realizacji projektu „Porozmawiajmy o dojrzewaniu”

Naprawdę jaka Naprawdę jaka jesteś… Zdaniem mężczyzn… Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że: Kobieta powinna się zająć domem i wychowywaniem dzieci? Kobiety są gorszymi kierowcami niż mężczyźni? Kobieta zmienną jest? Źródło: wyniki badania kwestionariuszowego przeprowadzonego na uczniach szkół ponadgimnazjalnych (49 dziewcząt i 49 chłopców) w ramach realizacji projektu „Porozmawiajmy o dojrzewaniu”

Zdaniem kobiet… Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że: Kobieta powinna zająć się domem i wychowywaniem dzieci ? Kobiety są gorszymi kierowcami niż mężczyźni ? Kobieta zmienną jest ? Źródło: wyniki badania kwestionariuszowego przeprowadzonego na uczniach szkół ponadgimnazjalnych (49 dziewcząt i 49 chłopców) w ramach realizacji projektu „Porozmawiajmy o dojrzewaniu”

Kto kocha ? Kto zdradza ? Kto Twoim zdaniem częściej zdradza? Czy uważasz, ze mężczyźni maja większe potrzeby seksualne niż kobiety? Źródło: wyniki badania kwestionariuszowego przeprowadzonego na uczniach szkół ponadgimnazjalnych (49 dziewcząt i 49 chłopców) w ramach realizacji projektu „Porozmawiajmy o dojrzewaniu”

Czy uważasz, że związek powinien być oparty na współpracy czy na dominacji jednej ze stron? Źródło: wyniki badania kwestionariuszowego przeprowadzonego na uczniach szkół ponadgimnazjalnych (49 dziewcząt i 49 chłopców) w ramach realizacji projektu „Porozmawiajmy o dojrzewaniu”

Czy uważasz, że stereotypy mogą być krzywdzące dla danej płci? Czy w Twoim życiu zdarza się myśleć stereotypowo? Źródło: wyniki badania kwestionariuszowego przeprowadzonego na uczniach szkół ponadgimnazjalnych (49 dziewcząt i 49 chłopców) w ramach realizacji projektu „Porozmawiajmy o dojrzewaniu”

Dziękujemy za uwagę ! 34