1
Płeć biologiczna sex Płeć kulturowa gender 2
Płeć biologiczna (sex) odnosi się do biologicznych różnic między mężczyznami a kobietami, które są uniwersalne i naturalnie niezmienne (narządy rozrodcze, cechy płciowe, funkcje reprodukcyjne, gospodarka hormonalna) 3
Wszystko to, co w danej kulturze i społeczeństwie jest uważane za odpowiednie dla kobiet (dziewcząt) lub mężczyzn (chłopców) Zespół norm i oczekiwań dotyczących cech charakteru, wyglądu, zachowania, zainteresowań, wyborów życiowych i zawodowych, ról społecznych itp. gender zmienia się w czasie gender zmienia się w przestrzeni 4
1. Kobiety rodzą dzieci, mężczyźni nie. 2. Małe dziewczynki są delikatne, nieśmiałe i strachliwe, a chłopcy są twardzi i odważni. 3. W wielu krajach kobiety zarabiają 60% tego, co zarabiają mężczyźni. 4. Wychowanie dzieci należy do obowiązków kobiety. 5. Mężczyźni podejmują najważniejsze decyzje. 6. Chłopcy przechodzą mutację, dziewczynki nie. 7. Kobiety mogą karmić dzieci piersią, mężczyźni potrzebują butelki, by nakarmić niemowlę. 8. Mniej kobiet niż mężczyzn zajmuje stanowiska prezydentów, członków parlamentów, managerów itd. 9. Utrzymywanie rodziny to obowiązek mężczyzny. 10. Dziewczynki bawią się lalkami, a chłopcy samochodami. 5
uproszczony sąd dotyczący określonej grupy ludzi, wyróżnionej na podstawie jakiejś cechy często nieprawdziwy, formułowany na podstawie fałszywych informacji przekazywany przez tradycję, „z pokolenia na pokolenie” trwały, trudny do zmiany filtruje informacje i przyjmuje głównie te zgodne z nim zaciera różnice indywidualne 6
Źródło: wyniki badania kwestionariuszowego przeprowadzonego na uczniach szkół ponadgimnazjalnych (49 dziewcząt i 49 chłopców) w ramach realizacji projektu „Porozmawiajmy o dojrzewaniu”
8
Rodzina Inni znaczący bliscy Szkoła - rówieśnicy, nauczyciele Doświadczenia osobiste, doświadczenia innych Media - prasa, telewizja, reklamy, popularne seriale… Lektury Religia, tradycja, kultura 9
To przyjmowane za prawdziwe, kulturowo zdefiniowane przekonania na temat tego, jakie są (wszystkie) kobiety i jacy są (wszyscy) mężczyźni w zakresie: Predyspozycji Cech charakteru Wyglądu Wartości pracy Priorytetów i powinności Przyjmowanej roli społecznej kobiety mają tendencje do… mężczyźni są bardziej … większość kobiet powinna… każdy mężczyzna potrafi… kobiety lubią gdy… 10
Elementy stereotypów kobiety i mężczyzny 11
12
Odpowiedzi ankietowanych na temat cech kobiecych i męskich Źródło: wyniki badania kwestionariuszowego przeprowadzonego na uczniach szkół ponadgimnazjalnych (49 dziewcząt i 49 chłopców) w ramach realizacji projektu „Porozmawiajmy o dojrzewaniu” 2014 Wrażliwa 61% Emocjonalna 43% Uczuciowa 40% Troskliwa 40% Opiekuńcza 31% Uległa 20% Zdolna do poświęceń 20% Skłonna do zdrady 16% Skromna 14% Nawina 12% Impulsywna 10% Tolerancyjna 10% Obowiązkowa 10% Nastawiona na sukces 10% Rywalizacja 8% Władcza 6% Życzliwa 6% Roztargniona 6% Wierna 6% Oschła 6% Pewna siebie 6% Stanowcza 4% Zdecydowana 4% Nonszalancka 0% Odważna 0% Jakie są kobiety? 13
Jacy są mężczyźni ? Odważny 53% Skłonny do zdrady 37% Rywalizacja 37% Pewny siebie 35% Agresywny 35% Stanowczy 33% Władczy 33% Zdecydowany 20% Opiekuńczy 16% Impulsywny 16% Nastawiony na sukces 14% Uległy 14% Uczuciowy 12% Oschły 10% Zdolny do poświęceń 10% Wrażliwy 8% Troskliwy 8% Roztargniony 8% Opanowany 8% Tolerancyjny 6% Obowiązkowy 6% Emocjonalny 6% Życzliwy 4% Naiwny 4% Skromny 2% Nonszalancki 2% Źródło: wyniki badania kwestionariuszowego przeprowadzonego na uczniach szkół ponadgimnazjalnych (49 dziewcząt i 49 chłopców) w ramach realizacji projektu „Porozmawiajmy o dojrzewaniu”
15
O mężczyznach: Jest głową domu, rodziny Zarabiają by utrzymać całą rodzinę; żywiciel rodziny Mężczyzna więcej zarabia od kobiety Są silni uważają się za silniejszych od kobiet Powinien być wysoki i wysportowany To macho, świnia, kłamca Po pracy wkłada kapcie i ogląda TV Są lepszymi kucharzami Piją dużo alkoholu Są leniwi 16
O kobietach: Są gorszymi kierowcami; nie powinny prowadzić samochodu Blondynki są głupie Nadają się do prac domowych; kura domowa; do gotowania; prania; do opieki nad dziećmi; powinny ładnie pachnieć Są lepszymi humanistkami Są podstępne, fałszywe Są wrażliwe, piękne Szybko się denerwują, są zmienne Nie nadają się na stanowiska kierownicze 17
ubranka zabawki bajki tematyka zabaw usprawiedliwianie zachowań egzekwowanie konkretnych zachowań 18
kwestia zatrudnienia wykonywanie zawodów uwarunkowanych płciowo pozycja zawodowa możliwości awansu zarobki 19
20
Jaka jest więc reklamowa kobieta ? Jaki jest więc reklamowy mężczyzna ? 21
22
Nadużycia (wykorzystywanie) seksualne Molestowanie seksualne Upokarzanie Wymuszona prostytucja, małżeństwa Handel ludźmi Okaleczanie narządów płciowych Ekspansja roli płciowej (kobieta – obiekt seksualny, mężczyzna – seksualny agresor) 23
wpływa na uczestnictwo/funkcjonowanie kobiet i mężczyzn w różnych obszarach życia społecznego: w edukacji, nauce i na rynku pracy oraz w życiu prywatnym, w rodzinie, w związku konsekwencją stereotypizacji może być gorsze położenie kobiet lub mężczyzn w danym obszarze, rodzi specyficzne ograniczenia dla jednej i dla drugiej płci. 24
Kobiecość i męskość dzisiaj Czy według Ciebie kobiety w dzisiejszych czasach są: Czy według Ciebie mężczyźni w dzisiejszych czasach są: Źródło: wyniki badania kwestionariuszowego przeprowadzonego na uczniach szkół ponadgimnazjalnych (49 dziewcząt i 49 chłopców) w ramach realizacji projektu „Porozmawiajmy o dojrzewaniu”
Odpowiedzi mężczyznOdpowiedzi kobiet Czy według Ciebie wypada aby kobieta w związku była wyższa niż mężczyzna ? Czy według Ciebie wypada aby mężczyzna w związku był niższy niż kobieta ? Źródło: wyniki badania kwestionariuszowego przeprowadzonego na uczniach szkół ponadgimnazjalnych ( 49 dziewcząt i 49 chłopców) w ramach realizacji projektu „Porozmawiajmy o dojrzewaniu”
Zdaniem dziewczyn… Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że: Mężczyźnie nie wypada płakać? Mężczyzna powinien spłodzić syna, zbudować dom i zasadzić drzewo ? Mężczyzna jest nieczuły? Źródło: wyniki badania kwestionariuszowego przeprowadzonego na uczniach szkół ponadgimnazjalnych (49 dziewcząt i 49 chłopców) w ramach realizacji projektu „Porozmawiajmy o dojrzewaniu”
Zdaniem mężczyzn… Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że: Mężczyzna powinien spłodzić syna, zbudować dom i zasadzić drzewo ? Mężczyźnie nie wypada płakać? Mężczyzna jest nieczuły? Źródło: wyniki badania kwestionariuszowego przeprowadzonego na uczniach szkół ponadgimnazjalnych (49 dziewcząt i 49 chłopców) w ramach realizacji projektu „Porozmawiajmy o dojrzewaniu”
Naprawdę jaka Naprawdę jaka jesteś… Zdaniem mężczyzn… Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że: Kobieta powinna się zająć domem i wychowywaniem dzieci? Kobiety są gorszymi kierowcami niż mężczyźni? Kobieta zmienną jest? Źródło: wyniki badania kwestionariuszowego przeprowadzonego na uczniach szkół ponadgimnazjalnych (49 dziewcząt i 49 chłopców) w ramach realizacji projektu „Porozmawiajmy o dojrzewaniu”
Zdaniem kobiet… Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że: Kobieta powinna zająć się domem i wychowywaniem dzieci ? Kobiety są gorszymi kierowcami niż mężczyźni ? Kobieta zmienną jest ? Źródło: wyniki badania kwestionariuszowego przeprowadzonego na uczniach szkół ponadgimnazjalnych (49 dziewcząt i 49 chłopców) w ramach realizacji projektu „Porozmawiajmy o dojrzewaniu”
Kto kocha ? Kto zdradza ? Kto Twoim zdaniem częściej zdradza? Czy uważasz, ze mężczyźni maja większe potrzeby seksualne niż kobiety? Źródło: wyniki badania kwestionariuszowego przeprowadzonego na uczniach szkół ponadgimnazjalnych (49 dziewcząt i 49 chłopców) w ramach realizacji projektu „Porozmawiajmy o dojrzewaniu”
Czy uważasz, że związek powinien być oparty na współpracy czy na dominacji jednej ze stron? Źródło: wyniki badania kwestionariuszowego przeprowadzonego na uczniach szkół ponadgimnazjalnych (49 dziewcząt i 49 chłopców) w ramach realizacji projektu „Porozmawiajmy o dojrzewaniu”
Czy uważasz, że stereotypy mogą być krzywdzące dla danej płci? Czy w Twoim życiu zdarza się myśleć stereotypowo? Źródło: wyniki badania kwestionariuszowego przeprowadzonego na uczniach szkół ponadgimnazjalnych (49 dziewcząt i 49 chłopców) w ramach realizacji projektu „Porozmawiajmy o dojrzewaniu”
Dziękujemy za uwagę ! 34