Proces instytucjonalizacji i formalizacji Sprawiedliwego Handlu (FT)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sprawiedliwy Handel to międzynarodowy ruch konsumentów, organizacji pozarządowych, firm importerskich i handlowych oraz spółdzielni drobnych producentów.
Advertisements

Sprawiedliwy Handel (Fair trade) – międzynarodowy ruch konsumentów, organizacji pozarządowych, firm importerskich i handlowych oraz spółdzielni drobnych.
Struktura kanałów marketingowych. Definicje kanału dystrybucji Podejście podmiotowe Podejście funkcjonalne zbiór wzajemnie zależnych od siebie organizacji.
RYNEK GOSPODARCZY. Analiza rynku, konkurencji: Aby ka ż dy biznes, bez wzgl ę du na wielko ść, czy obszar dzia ł ania, móg ł sprawnie funkcjonowa ć powinien.
Powiatowy Urząd Pracy w Śremie Powiatowy Urząd Pracy w Śremie SFINANSUJEMY NOWE MIEJSCA PRACY Śrem, 4 listopada 2010 roku.
Oferta nieruchomości nierolnych dla inwestycji zagranicznych dr Tomasz Nawrocki Prezes Agencji Nieruchomości Rolnych Warszawa, 28 kwietnia 2011 roku.
Rozwój infrastruktury sportowej w Gminie Wyszków Analiza wariantowa.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
1 Kobiety na rynku pracy. 2 Współczynnik aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn w wieku w Polsce i w UE w 2013 roku.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Dr Anna M. Zarzycka Katedra Biznesu Międzynarodowego A.M. Zarzycka.
Innowacyjna Warszawa 2020 Program wspierania przedsiębiorczości.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
WOLONTARIAT w MIEJSKIM OŚRODKU POMOCY SPOŁECZNEJ W DOBRYM MIEŚCIE Dobre Miasto
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
„Aktywni zawodowo” program promocji zatrudnienia osób z niepełnosprawnością intelektualną i zaburzeniami psychicznymi w Gdyni.
GEOTERMIA-CZARNKÓW SP. Z O.O. SPRAWOZDANIE ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI za 2014r.
1 Fundacja Rozwoju Lubelszczyzny -Lider Lubelskiego Energetycznego Partnerstwa Naturowego Lubelskie Energetyczne Partnerstwo Naturowe Małgorzata Gałczyńska.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Instytucjonalne uwarunkowania realizacji koncepcji CSR w obszarze merchandisingu – zarys problemu Dr Jarosław Plichta Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych.
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Dr Piotr SZAJNER IERiGZ-PIB ul. Świętokrzyska Warszawa Tendencje w produkcji mleka w Polsce.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
ZABRZAŃSKI RYNEK PRACY – FORMY AKTYWIZACJI OSÓB BEZROBOTNYCH I POSZUKUJĄCYCH PRACY Zabrze, Powiatowy Urząd Pracy w Zabrzu.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Pro-ekologiczny Konstantynów Ł ódzki „Dofinansowano ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi”
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Innowacje i konkurencyjność łańcuchów dostaw we współczesnej gospodarce Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof. UEK.
TEORIE OSZCZĘDNOŚCI I INWESTYCJI Wykład 6 1. Teorie oszczędności i inwestycji 2  Zainteresowanie kapitałem i jego oszczędzaniem pojawiła się w połowie.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Równowaga rynkowa w doskonałej konkurencji w krótkim okresie czasu Równowaga rynkowa to jest stan, kiedy przy danej cenie podaż jest równa popytowi. p.
Działania na rzecz ustalenia uczciwych reguł gry na rynku płatności kartami w Europie Cécile Grégoire Rynek Usług Finansowych w UE 25 stycznia 2007, Warszawa.
W YBRANE ZAGADNIENIA POSTĘPOWANIA CYWILNEGO W SPRAWACH O OCHRONĘ WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ Prof. dr hab. Feliks Zedler Konferencja „Rynek leków a ochrona.
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
Dzieci i szkolnictwo w Mali. Warunki życia dzieci Jednym z największych problemów w kraju jest bardzo wysoki współczynnik umieralności dzieci do 5. roku.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Jak realizować wzorcową rolę instytucji publicznych w zakresie efektywności energetycznej Perspektywa biznesu Menedżer ds. Norm i Standardów ROCKWOOL Polska.
Skuteczności i koszty windykacji polubownej Wyniki badań zrealizowanych w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki „Ocena poziomu rzeczywistej.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
Gdańsk, listopad 2009 STOSUNEK DO ORGANIZACJI EURO 2012 ™ W WOJEWÓDZTWIE POMORSKIM opracowanie: Qualifact. Badania rynkowe i doradztwo.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
Ideą projektu jest polepszanie jakości życia osób niepełnosprawnych oraz wyrównywanie szans w dostępie do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym jak.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO W LUBLINIE Departament Europejskiego Funduszu Społecznego „Możliwości pozyskania funduszy strukturalnych UE.
Konsekwencje wprowadzonych zmian Edukacja przedszkolna Teresa Ogrodzińska Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego.
Każdy człowiek ma prawo do... - problem łamania praw człowieka w Azji.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
A.M. Zarzycka.  wartość produktu wyrażona w pieniądzu  miernik wartości (z punktu widzenia konsumenta)  instrument marketingu A.M. Zarzycka.
ROLA POT W TWORZENIU ZINTEGROWANEGO SYSTEMU BADAŃ KONSUMENTÓW USŁUG TURYSTYCZNYCH TERESA BUCZAK.
Renata Maciaszczyk Kamila Kutarba. Teoria gier a ekonomia: problem duopolu  Dupol- stan w którym dwaj producenci kontrolują łącznie cały rynek jakiegoś.
Wkład III sektora w polską edukację po 1989 roku Raport obywatelski Podsumujmy razem debaty o oświacie Warszawa, 20 czerwca 2016 r.
Spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych Lublin, 8 grudnia 2011.
MINIPRZEDSIĘBIORSTWO „PRZERWA NA SOK” z I Liceum Ogólnokształcącego im. Generała Józefa Bema w Ostrołęce maj 2016r.
Sprawiedliwy Handel Projekt jest współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2013r.
Polityka Unii Europejskiej w zakresie badań i rozwoju
Struktura kanałów marketingowych
Bądź częścią rozwiązania
Mirosław Maliszewski -Prezes Związku Sadowników RP
Miasto Przyjazne Dzieciom
Współczesne kierunki polityki społecznej
Zapis prezentacji:

Proces instytucjonalizacji i formalizacji Sprawiedliwego Handlu (FT) Grażyna Śmigielska, Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych UEK

Idea Sprawiedliwego Handlu Sprawiedliwy Handel to zakup produktów od producentów w krajach rozwijających się na warunkach bardziej korzystnych niż warunki wolnorynkowe i sprzedaż tych produktów w krajach rozwiniętych po cenie uwzględniającej “premię etyczną“

Nierówności gospodarcze

Ubóstwo jako problem globalny Pogłębiające się ubóstwo: Ubóstwo – jeżeli osoba nie jest w stanie zaspokoić podstawowych potrzeb. Ubóstwo dotyka obecnie ponad 2.2 mld. ludzi czyli 1/3 populacji świata Chroniczny głód cierpi 842 mln. (12% populacji) 1.5 mld jest zatrudnionych w sektorze nieformalnym, albo ich zatrudnienia ma charakter niepewny

Deklaracja Milenijna ONZ z 2000 r. Wyeliminowanie skrajnego ubóstwa i głodu Zapewnienie podstawowego nauczania Promowanie równości płci i awansu społecznego kobiet Ograniczenie umieralności dzieci Poprawa opieki zdrowotnej nad matkami Ograniczenie rozprzestrzeniania się HIV/AIDS, malarii i innych chorób Stosowanie zrównoważonych metod gospodarowania zasobami naturalnymi Stworzenie globalnego, partnerskiego porozumienia na rzecz rozwoju

Geneza Sprawiedliwego Handlu

Geneza Sprawiedliwego Handlu Zakup produktów rękodzieła w najuboższych krajach afrykańskich 1946 r. Edna Ruth Byler ze wspólnoty religijnej Mennonitów rozpoczyna w Pensylwanii sprzedaż wyrobów z Puerto Rico

Geneza Sprawiedliwego Handlu 1952 r na Światowej Konferencji Mennonitów – projekt Self Help Crafts – nie tylko sprzedaż ale również projektowanie produktów i ich promocja 1962 r. – oficjalny program tworzenia nowych miejsc pracy 1970 r. – oficjalnym programem nowopowstałej organizacji non profit (Self-Help Crafts of the World) – wolontariusze z USA i Kanady Od 1996 r. – organizacja działa jako Ten Thousand Villages. Obecnie ma 100 sklepów z produktami rzemieślniczymi w USA i Kanadzie.

Rozwój idei w Europie 1959 – Worldshop (utworzony przez Oxfam), wyroby uchodźców z Chin. Lata 70. XX w – w Europie Zachodniej(zwłaszcza w Wielkiej Brytanii, Holandii, Niemczech i Szwajcarii) powstają organizacje pozarządowe, kupujące bezpośrednio od producentów towary z najbiedniejszych krajów Afryki, Azji, Ameryki Środkowej i Południowej Lata 80. – spadek popytu na wyroby rękodzielnicze a jednocześnie spadek cen na kawę 1988 r. – Organizacja Stichting Max Havellaar wprowadza na rynek kawę z logo Max Havelaar (MH) Rozpowszechnienie idei TRADE NOT AID

Proces instytucjonalizacji FT 1989 Federacja na Rzecz Alternatywnego Handlu (IFAT), obecnie Światowa Organizacja Sprawiedliwego Handlu (World Fair Trade Organization, WFTO), zrzeszająca producentów, organizacje alternatywnego handlu (ATO) Europejskie Stowarzyszenie Sprawiedliwego Handlu (European Fair Trade Association, EFTA) 1994 – Sieć Europejskich Sklepów Świata (Network of European World Shops, NEWS!) – organizacja zrzeszająca Sklepy Świata Wzrost liczby organizacji certyfikujących 1997 – Międzynarodowa Organizacja Standaryzacji Produktów Sprawiedliwego Handlu (Fairtrade Labelling Organizations International, FLO) 1998 - FLO, IFAT, NEWS! i EFTA utworzyły- FINE – koordynacja i lobbing

Etapy rozwoju idei Fair Trade 1970-90 - Etap solidarności, w którym prowadzono kampanie społeczne na rzecz wzrostu świadomości problemów społecznych Trzeciego Świata 1990 – 2000 - Stosunkowo mały rynek (niche market) na produkty FT – mają miejsce procesy konsolidacji inicjatyw związanych z oznaczaniem produktów, rozwojem kanałów dystrybucji 2000 – do chwili obecnej – produkty FT są dostępne na rynku masowym, przesunięcie akcentu na komercjalizację tych produktów (Pousa i Nunez (2014)

Definicja Sprawiedliwego Handlu Sprawiedliwy Handel – partnerstwo handlowe oparte na dialogu, które dąży do większej równości w handlu międzynarodowym (FINE)

Cele Sprawiedliwego Handlu Wzmocnienie pozycji drobnych producentów i pracowników Uczynienie handlu bardziej sprawiedliwym Edukacja i utrzymanie zrównoważonych źródeł utrzymania

Lokalizacja produkcji FT

Przedmiotem obrotu w Sprawiedliwym handlu są: żywność: kawa, banany, cukier, kakao, herbata, które są wytwarzane głównie w trzech regionach: w Afryce i na Środkowym Wschodzie W Ameryce Łacińskiej i na Karaibach Azji i Oceanii Nieżywnościowe: włókno bawełny, pamiątki Przetwarzane często w krajach wysokorozwiniętych

Zasady Sprawiedliwego Handlu (2001) Tworzenie ekonomicznie najkorzystniejszych możliwości dla producentów Przejrzystość i odpowiedzialność Uczciwe praktyki handlowe Zapłata uczciwej ceny Zakaz pracy dzieci i pracy przymusowej Zakaz dyskryminacji, równość płci i wolność działalności związkowej Zapewnienie dobrych warunków pracy Budowanie potencjału drobnych wytwórców Promowanie sprawiedliwego handlu Troska o ochronę środowiska naturalnego

Cechy Sprawiedliwego handlu Minimalizowanie liczby pośredników w kanale dystrybucji Zapewnienie przejrzystości warunków handlu i zasad długofalowej współpracy Zaangażowanie w kooperację a nie w konkurencję w łańcuchu dostaw Oferowanie farmerom z krajów trzeciego Świata uczciwych cen za ich produkty ( respektowanie cen minimalnych, które są zwykle wyższe niż ceny wolnorynkowe) Wspomaganie rozwoju produkcji oraz społeczności lokalnych poprzez wypłacanie premii społecznej (zwykle jest to co najmniej 10% ponad koszty nabycia produktu)

Organizacje certyfikujące Łańcuch dostaw FT Producenci Organizacje certyfikujące Organizacje nabywające: importerzy, pośrednicy, hurtownie Dystrybucja: supermarkety, sprzedaż na odległość, ATOs Konsument Source: Karjalaimen and C. Moxham (2013)

Struktura ceny końcowej kawy w handlu sprawiedliwym

Struktura ceny końcowej kawy w handlu tradycyjnym

Przeznaczenie premii Fair Trade Społeczność lokalna Projekty rozwoju społeczności lokalnej (domy dziecka, domy opieki, ośrodki pomocy) infrastruktura, pomoc socjalna i humanitarna Edukacja Infrastruktura szkolna, stypendia, wynagrodzenia dla nauczycieli, kształcenie dorosłych Środowisko Wspieranie produkcji organicznej, gospodarka odpadami, środowiskowe projekty rozwoju Zdrowie Szpitale, ubezpieczenia zdrowotne, profilaktyka, higiena Równość płci Programy i projekty wspierające samotne matki, zdrowie kobiet Rozwój org. producenckich Wspieranie rozwoju org. rolników, pracowników, kontroli wewnętrznej, rozwój innowacyjnej infrastruktury: magazynów i wyposażenia Inwestycje w produkcję i przetwarzanie Wspieranie rozpoczęcia działalności produkcyjnej, wyposażanie farm w celu zwiększenia wydajności , jakości i różnorodności produkcji, kształtowanie biznesowych umiejętności – szkolenia w zakresie zarządzania, księgowości i marketingu

Cechy łańcucha dostaw FT: Wszyscy jego uczestnicy (producenci, organizacje certyfikujące, sprzedawcy i konsumenci) są społecznie odpowiedzialni Produkty oznaczone logo FT jest wytwarzane z poszanowaniem środowiska, pochodzą z naturalnych upraw i są wysokiej jakości

Słabe strony łańcucha FT Stosunkowo niewielki odsetek producentów jest zaangażowany w FT – nadal jest to zjawisko o stosunkowo niewielkim zasięgu Nie wszystkie transakcje przebiegają zgodnie z założeniami. Istnieją przypadki iż produkty są wytwarzane niezgodnie z zasadami np. zatrudnianie dzieci, płacenie najniższej ceny rynkowej przez pośredników. Następnie te produkty są odsprzedawane organizacjom certyfikującym Bariery rynkowe rozwoju FT : Brak wiedzy i odpowiednio wysokich dochodów ludności w wielu krajach ( w krajach najbogatszych 50% zna produkty FT) Brak zaufania do marki detalisty sprzedającego produkty finalnemu nabywcy (w krajach najbogatszych 91 % znających ma zaufanie do FT)

Znajomość Sprawiedliwego Handlu w Polsce 77% konsumentów w Polsce nie zna idei SH 10% zna ją dobrze Raport ze stronhttp://fairtrade.org.pl/materialy/publ_128_rap ort_stowarzyszenia_konsumentow_polskichpdf.pdfy 24% mieszkańców dużych miast (powyżej 100 tys. mieszkańców słyszało o tej idei) 26% raczej nie słyszało o tej idei Rynek produktów Sprawiedliwego Handlu w Polsce red. M. J. Radziukiewicz

Źródła informacji o sprawiedliwym handlu

Problemy społeczne a Fair Trade

Zainteresowani produktami Fair Trade w Polsce Zainteresowani FT Niezainteresowani FT Kobiety Płeć mężczyźni 50- 59 lat Wiek do 39 i od 69 lat miasta powyżej 500 tys. mieszkańców Miejsce zamieszkania miasta 100- 500 tys. mieszkańców mężatki Stan cywilny rozwiedzeni i w separacji wyższe Wykształcenie podstawowe zatrudnieni Status zawodowy bezrobotni powyżej 600 Euro Dochód miesięczny netto do 365 Euro powyżej 1200 Euro Dochód miesięczny netto w gospodarstwie dom. 486- 714 Euro

Działania na rzecz popularyzacji Koalicja Sprawiedliwego Handlu 11 maja – dzień Sprawiedliwego Handlu Akcje: Szkoły przyjazne dla Sprawiedliwego Handlu, Miasta przyjazne dla Sprawiedliwego handlu

Krytyka: Psuje „wolny rynek” Tak naprawdę jest źródłem dochodów przede wszystkim dla wielkich organizacji weń zaangażowanych Wypaczenie idei w związku z zaangażowaniem się korporacji, m.in. Cadbury, Nestle, Green&Blacks, Ben%Jary’s

Konkluzja Sprawiedliwy handel (Fair trade) to społecznie odpowiedzialny łańcuch dostaw, który przyczynia się do zrównoważonego rozwoju poprzez zwiększanie możliwości otrzymywania godziwej zapłaty na pracę, działania na rzecz wyrównywania nierówności społecznych i ochrony zasobów naturalnych. Przyczynia się też do zwiększania satysfakcji konsumenta nabywającego dobre jakościowo produkty wytworzone z poszanowaniem środowiska naturalnego i który ma również satysfakcję, że pomaga ludziom najuboższym na świecie w sposób, który nie narusza poczucia ich godności osobistej.

Literatura Rynek produktów Sprawiedliwego Handlu w Polsce, red. M.J. Radziukiewicz, PWE, Warszawa 2015 Fair Trade in CSR Strategy of Global Retailers, red. M. Stefańska i R. Nestorowicz, Palgrave Macmillan 2015