Proces boloński z perspektywy biur karier – nowe wyzwania i możliwości, Monika Domańska. Politechnika Krakowska.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kierunki przemian Szkolnictwa Wyższego
Advertisements

Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Uniwersytet Warszawski
EURYDICE Sieć Informacji o Edukacji w Europie, istnieje od 1980 r.
Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego – platformą współpracy na rzecz rozwoju i promocji kształcenia przez całe życie Luty 2010.
Proces Boloński - co warto o nim wiedzieć?
Konferencja  Czas dla ludzi młodych
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Deklaracja Bolońska Europejska Przestrzeń Edukacyjna
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Koordynator Programu Erasmus Wersja skrócona przez S.Salamon – BWZ UW
Krajowe Ramy Kwalifikacji, standardy kształcenia, ocena programów …
Uniwersytet Warszawski. Studia I i II stopnia w świetle założeń Procesu Bolońskiego Biuro ds. Jakości Kształcenia we współpracy z Pełnomocnikiem ds. Realizacji.
Uniwersytet Warszawski. REKRUTACJA WIELOKIERUNKOWA Kilka uwag praktycznych Spotkanie z Prodziekanami ds. Studenckich 13 października 2009.
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować style wzorca tekstu Drugi poziom Trzeci poziom Czwarty poziom Piąty poziom Polski system.
I.Sagan, Proces Boloński, REA, Leźno Gdańsk, 28 listopada 2008 tworzenie wspólnego Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego przygotowanie włączenia uczelni.
Czy Rezolucja Rady Unii Europejskiej
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Proces Boloński: stan obecny i perspektywy
Otwarcie Centrum Naukowego ds. KRK 22 marca 2011 r. aula H 116 AHE w Łodzi przy ul. Rewolucji 1905 r. nr 52. PROGRAM WTOREK, 22 MARCA :00-11:10.
Studenci w 2010 r Proces Boloński - co warto o nim wiedzieć? Elżbieta Walkiewicz.
Monika Domańska Politechnika Krakowska Zespół Ekspertów Bolońskich
Obowiązki uczelni wyższych Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych
Jakość kształcenia zawodowego w Unii Europejskiej
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY GIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 2, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
Proces Boloński Życie i twórczość.
Deklaracja Polityki Uczelni Erasmusa – strategia internacjonalizacji
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 3, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
DEKLARACJA BOLOŃSKA.
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej - Łódź, Rola biblioteki uczelnianej w procesie internacjonalizacji kształcenia Tomasz Saryusz-Wolski.
RAMY KWALIFIKACJI JAKO NARZEDZIE POLITYKI PUBLICZNEJ DLA UCZENIA SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE Warszawa, 8-9 listopada 2012.
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Polskie biblioteki akademickie w Europie opartej na wiedzy Dagmara Sawicka Biblioteka Główna Akademii Rolniczej w Lublinie ŁÓDŹ czerwca 2004.
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Główne kierunki krajowej polityki edukacyjnej do roku 2020
W skrócie o Deklaracji Bolońskiej & systemie ewaluacji punktów kredytowych ECTS Rada Wydziały Wychowania Fizycznego 22 marca 2007 Rom a n M a c i e jK.
Prezentacja przygotowana na podstawie : Małgorzata Marcińska Podsekretarz Stanu - Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Piła, maj 2014 r.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Wydział Rolnictwa i Biologii Wydział Zastosowań Informatyki i Matematyki Centrum Informatyczne Centrum Edukacji Multimedialnej Szkoły Głównej Gospodarstwa.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Krajowa struktura/ramy kwalifikacji: nowe narzędzie tworzenia programów studiów Konferencja bolońska UKSW, 15 stycznia 2009 r. Ewa Chmielecka, Ekspert.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
Monitorowanie rozwoju edukacji w Polsce na tle UE i OECD:  Komisja Europejska – „Education and Training Monitor 2015”  OECD – „Education Policy Outlook:
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
Zaprezentuj swoje umiejętności w Europie! Kontakt Biuro Karier UAM ul. Zwierzyniecka 7c Poznań
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Prace nad Polską Ramą Kwalifikacji oraz integracją krajowego systemu kwalifikacji Horacy Dębowski Instytut Badań Edukacyjnych Krajowy Zespół Ekspertów.
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Co to są Krajowe Ramy Kwalifikacji? Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) to jednolity sposób opisania kwalifikacji zdobytych na.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
I Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Sanoku
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
Zwiększenie udziału partnerów społecznych w kształtowaniu strategii umiejętności i rozwoju kapitału ludzkiego, w celu lepszego ich dostosowania do.
Zapis prezentacji:

Proces boloński z perspektywy biur karier – nowe wyzwania i możliwości, Monika Domańska. Politechnika Krakowska

Wspólna Deklaracja Europejskich Ministrów Edukacji, zebranych w Bolonii, w dniu 19 czerwca "Europa Wiedzy" jest teraz powszechnie uznawana za niezastąpiony czynnik dla rozwoju społecznego i ludzkiego oraz za niezbędny element konsolidacji i wzbogacania tożsamości europejskiej, dającej obywatelom Europy umiejętności niezbędne do stawienia czoła wyzwaniom nowego tysiąclecia wraz ze świadomością wspólnych wartości oraz przynależności do wspólnej przestrzeni społeczno - kulturalnej.

Cele kształcenia wyższego według dokumentów bolońskich przygotowanie absolwentów do potrzeb rynku pracy,przygotowanie absolwentów do potrzeb rynku pracy, przygotowanie do bycia aktywnym obywatelem w demokratycznym społeczeństwie,przygotowanie do bycia aktywnym obywatelem w demokratycznym społeczeństwie, rozwój osobowy kształconychrozwój osobowy kształconych rozwój (…) wiedzy zaawansowanej (społeczeństwo i gospodarka wiedzy)rozwój (…) wiedzy zaawansowanej (społeczeństwo i gospodarka wiedzy)

Cele podniesienie międzynarodowej konkurencyjności europejskiego szkolnictwa wyższegopodniesienie międzynarodowej konkurencyjności europejskiego szkolnictwa wyższego ustanowienie do roku 2010 Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego EOSWustanowienie do roku 2010 Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego EOSW

Narzędzia Studia 2-3 stopnioweStudia 2-3 stopniowe Punkty ECTSPunkty ECTS Suplement do dyplomuSuplement do dyplomu Standardy i procedury zapewniania jakościStandardy i procedury zapewniania jakości Struktura Kwalifikacji dla EOSW i Krajowe Struktury KwalifikacjiStruktura Kwalifikacji dla EOSW i Krajowe Struktury Kwalifikacji inneinne

Hasła Mobilność, zatrudnialność konkurencyjnośćMobilność, zatrudnialność konkurencyjność Zatrudnialność, jakość, przejrzystośćZatrudnialność, jakość, przejrzystość

Zatrudnialność: employability ”...set of achievements – skills, understandings and personal attributes – that make graduates more likely to gain employment and be successful in their chosen occupations, which benefits themselves, the workforce, the community and the economy". The official Bologna Seminar on Employability in the context of the Bologna Process, Bled/Slovenia, 2004

Historia Praga 19 maja 2001 (LLL)Praga 19 maja 2001 (LLL) Berlin 19 września 2003 (PhD)Berlin 19 września 2003 (PhD) Bergen 20 maja 2005 (LO - jakość)Bergen 20 maja 2005 (LO - jakość) Londyn 18 maja 2007 (employability)Londyn 18 maja 2007 (employability)

Priorytety na rok 2009 Mobilność - promowanie mobilności studentów i pracowników, Wymiar społeczny przedstawienie krajowych strategii i polityki dotyczących wymiaru społecznego, w tym m.in. planów działań i mechanizmów oceny ich efektywności.

Priorytety na rok 2009 Zbieranie danych Mamy świadomość tego, że należy zwiększyć dostępność danych dotyczących zarówno mobilności, jak i wymiaru społecznego we wszystkich krajach uczestniczących w Procesie Bolońskim. W związku z tym zwracamy się do Komisji Europejskiej (Eurostat) z prośbą o to, aby (…) opracowała porównywalne i rzetelne wskaźniki i dane do mierzenia postępów w kierunku ogólnego celu dotyczącego wymiaru społecznego oraz mobilności studentów i pracowników we wszystkich krajach bolońskich. Dane w tej dziedzinie powinny obejmować kwestie równych warunków uczestnictwa w szkolnictwie wyższym oraz zatrudnialności absolwentów.

Priorytety na rok 2009 Zatrudnialność W związku z wprowadzaniem systemu studiów trzystopniowych zwracamy się do Grupy Wdrożeniowej z prośbą o bardziej szczegółowe przeanalizowanie możliwych sposobów poprawy zatrudnialności w odniesieniu do każdego z tych stopni studiów i w kontekście uczenia się przez całe życie.(...) Rządy i uczelnie będą musiały prowadzić szerszy dialog z pracodawcami i innymi zainteresowanymi środowiskami na temat przesłanek realizowanych przez nie reform. (...) Zachęcamy uczelnie do dalszego rozwijania partnerskich przedsięwzięć i współpracy z pracodawcami w ramach aktualnej reformy programów nauczania opartej na efektach kształcenia.

Efekty kształcenia (ang. learning outcomes) Efekty kształcenia określają, co student powinien wiedzieć, rozumieć i/lub potrafić zademonstrować po zakończeniu procesu kształcenia. Efekty kształcenia różnią się od celów kształcenia tym, że dotyczą osiągnięć studenta, a nie ogólnych intencji nauczyciela. Efekty kształcenia należy definiować wraz z odpowiednimi kryteriami oceny, które pozwalają stwierdzić, czy przewidywane efekty kształcenia zostały osiągnięte.

Biura karier a proces boloński Potencjał –Ludzie –Kontakty –Infrastruktura Bezrobocie a zatrudnialność From learning to earning

Projekt REABP Raising Employers' Awareness about the Bologna Process (REABP) program SOCRATES Accompanying Measures.

Projekt REABP Partnerzy: Uniwersytet w Bristolu (UK), Uniwersytet w Padwie (IT), Uniwersytet w Poitiers (FR), Uniwersytet w Turku (FI), reprezentowane przez Biura Karier.

Projekt REABP Działania: Kwestionariusz i badanie ankietowe wśród pracodawców. Analiza porównawcza sytuacji w czterech krajach. Kampania informacyjna dla pracodawców i biur karier. Konferencja w Brukseli. Wspólna publikacja.

Wiedza o procesie bolońskim wśród fińskich pracodawców Erkki Härkönen, Uniwersytet w Turku

Zwracanie uwagi przy rekrutacji na stopień (BA MA) Erkki Härkönen, Uniwersytet w Turku

Wiedza o suplemencie do dyplomu Erkki Härkönen, Uniwersytet w Turku

Czy proces boloński służy promocji europejskiego rynku pracy dla absolwentów Erkki Härkönen, Uniwersytet w Turku

Czy pracodawcy są skłonni zatrudniać absolwentów spoza Finlandii

Perspektywy Biura karier jako realny partner dla władz uczelni i ministerstwa przy wdrażaniu procesu bolońskiego Umieszczanie tematyki bolońskiej w projektach krajowych Możliwość uczestniczenia w międzynarodowych projektach o tematyce bolońskiej