Działania na rzecz ustalenia uczciwych reguł gry na rynku płatności kartami w Europie Cécile Grégoire Rynek Usług Finansowych w UE 25 stycznia 2007, Warszawa
EuroCommerce Commerce Platforma komunikacji pomiędzy sektorem a 450 milionami użytkowników w Europie 13% PKB UE 5.5 miliona przedsiębiorstw Ponad 27 milionów pracowników EuroCommerce Reprezentuje sektor detaliczny, hurtowy oraz handel międzynarodowy Obecny w 28 krajach
Przegląd 1.Dlaczego tyle mówi się o MIF (Multilateral Interchange Fee)? 2.Rynek systemów płatniczych 3.Zastrzeżenia detalistów odnośnie istniejących reguł 4.Działania pozytywne oraz zagrożenia 5. Wnioski
1. Dlaczego tyle mów się o MIF? Opłaty akceptanta stanowią ogromny koszt dla nas i naszych klientów Suma opłat zapłaconych przez biznes za transakcje kartami w Europie w 2005 wyniosła 25 miliardów € – tzn.€139 rocznie na gospodarstwo domowe niezależnie od tego czy płaci kartą czy nie* Antykonkurencyjne ustalanie cen, które prowadzi do ‘opodatkowania wszystkich transakcji detalicznych’ * (Źródło: Interim Report, p.ii.) założona wielkość gospodarstwa: 2.5 osoby. Suma opłat użytkownika karty = średnia rocznych danych dot. opłat za karty (Interim Report, s.53 & s 58) x deklarowana liczba kart w Europie (145 millionów dla MasterCard – MasterCard press release, ; 300 millionów dla Visa – Visa website, ‘Statistics’)
Niższe opłaty oznaczają niższe ceny Oszczędności są przenoszone na użytkowników Ceny detaliczne od 2001 Kingfisher: - 9 % Tesco: - 15% Sklepy odzieżowe: - 5% (Eurostat) MasterCard Cross- Border MIF % (Int. Report, str.19)
2. Rynek systemów płatniczych 3 główne problemy: Brak konkurencji Brak przejrzystości Niesprawiedliwe rozłożenie kosztów Portugalia 5 X <Francja ? Francja 5 X < Belgia ?
3. Zastrzeżenia detalistów odnośnie istniejących reguł 1.Multilateral Interchange Fee (MIF) – Wielostronna opłata interchange 2.Honour All Cards Rule (HACR)-reguła honorowania wszystkich kart 3.Restrykcje dotyczące transgranicznych usług agentów rozliczeniowych 4.Non-Discrimination Rule (NDR) – zasada braku dyskryminacji Przeciw interesom konsumentów i handlowców
Dlaczego taka sytuacja jest nie fair? Opłaty akceptanta: nie podlegają negocjacji pakietowe nieprzejrzyste pokrywają koszt usług, które są korzystne dla posiadacza karty płacą za problemy banku ustalane niekonkurencyjnie
4. Pozytywne działania… Decyzje krajowe Oświadczenie KE dot. Zastrzeżeń dla MasterCard (Supplementary Statement of Objections) Raport dotyczący kontroli sektora … oraz zagrożenia!
Maestro – złe wiadomości dla użytkowników Szwajcaria (2003) UK (2005) Wzrost opłat % Wzrost opłat do 60% Belgia (2008) ?
5. Wnioski Uczciwa opłata za uczciwą usługę: – oparta na kosztach – transparentna, – stała opłata za transakcje – użytkownicy płacą za koszty związane z usługami, które w sposób wolny wynegocjowali a następnie otrzymują