ANALIZA PODRÓŻY DZIENNIKARSKICH ORGANIZOWANYCH PRZEZ ZAGRANICZNE PRZEDSTAWICIELSTWA POLSKIEJ ORGANIZACJI TURYSTYCZNEJ W LATACH 2007 I 2008 (analiza przeprowadzona przez K. Cieślaka jako praca licencjacka „Podróże dziennikarskie jako instrument promocji kraju”, WSHGiT Warszawa, 2009, na podstawie sprawozdań POIT -Nie ujęto podróży organizowanych z rynków, na których POT nie posiada Przedstawicielstw -Analizowane podróże organizowane były w partnerstwie z miastami, ROTami, branżą --materiał należy traktować poglądowo gdyż wyniki niektórych podróży są publikowane z rocznym poślizgiem --analiza dotyczy publikacji o Polsce wyłącznie na podstawie podróży dziennikarskich nie obejmując wszystkich innych publikacji w wyniku pracy PR Ośrodków POT
Podróże dziennikarskie odgrywają bardzo ważną rolę w promowaniu Polski za granicą. Z roku na rok do Polski przybywa coraz więcej dziennikarzy, w roku 2007 zostało wysłanych przez POIT-y 416 dziennikarzy a rok później 517 POIT- Polski Ośrodek Informacji Turystycznej, przedstawicielstwo POT
Struktura rodzajowa produktów w latach 2007 i 2008 łącznie (wszystkie rynki objęte działaniami POIT razem) ProduktRynki razem Warszawa93 Kraków179 Wrocław41 Poznań16 Mazury31 Gdańsk362 Góry49 Morze31 Kultura54 Inne184 O czym pisano w wyniku podróży ?
Struktura rodzajowa produktów w latach 2007 i 2008 (część 1) O jakich miastach/regionach pisano na poszczególnych rynkach w wyniki podróży? Produkt Rynek AustriaBelgiaFrancjaHiszpaniaHolandiaJaponiaNiemcy Warszawa Kraków Wrocław Poznań Mazury Gdańsk Góry Morze Kultura Inne
Produkt Rynek RosjaSzwecjaUkrainaWęgryWielka BrytaniaWłochy Warszawa Kraków Wrocław Poznań Mazury Gdańsk Góry Morze Kultura Inne Struktura rodzajowa produktów w latach 2007 i 2008 (część 2) O jakich miastach/regionach pisano na poszczególnych rynkach w wyniku podróży?
STRUKTURA KOSZTOWA Analizując strukturę kosztową, korzystając ze sprawozdań POIT z lat 2007 i 2008 wyliczono koszty ośrodka POIT oraz podmiotów współfinansujących (np. ROT), przeznaczone na promocję poprzez organizowanie podróży dziennikarskich.
Koszty oraz ilość dziennikarzy razem Ośrodek Liczba wysłanych dziennikarzy Koszt ośrodka wraz z podmiotami współfinansującymi w euro Liczba wysłanych dziennikarzy Koszt ośrodka wraz z podmiotami współfinansującymi w euro Wiedeń Bruksela Paryż Londyn Madryt Amsterdam Tokio Berlin Moskwa Sztokholm Kijównie dotyczy Budapeszt Rzym Razem
Struktura kosztowa podróży ośrodka POIT w Wiedniu (Austria) Wiedeń - Austria Rok Ilość wysłanych dziennikarzy Podmioty współfinansujące, koszt w Euro Koszty Ośrodka w EuroRazem Efektywność zaangażowania 1€ Struktura kosztowa podróży ośrodka POIT w Brukseli (Belgia) Bruksela - Belgia Rok Ilość wysłanych dziennikarzy Podmioty współfinansujące, koszt w Euro Koszty Ośrodka w EuroRazem Efektywność zaangażowania 1€
Struktura kosztowa podróży ośrodka POIT w Paryżu (Francja) Paryż - Francja Rok Ilość wysłanych dziennikarzy Podmioty współfinansujące, koszt w Euro Koszty Ośrodka w EuroRazem Efektywność zaangażowania 1€ Struktura kosztowa podróży POIT w Londynie (Wielka Brytania) Londyn - Wielka Brytania Rok Ilość wysłanych dziennikarzy Podmioty współfinansujące, koszty w Euro Koszty Ośrodka w EuroRazem Efektywność zaangażowania 1€
Struktura kosztowa podróży ośrodka POIT w Madrycie (Hiszpania) Madryt - Hiszpania Rok Ilość wysłanych dziennikarzy Podmioty współfinansujące, koszt w Euro Koszty Ośrodka w EuroRazem Efektywność zaangażowania 1€ Struktura kosztowa podróży ośrodka POIT w Amsterdamie (Holandia) Amsterdam - Holandia Rok Ilość wysłanych dziennikarzy Podmioty współfinansujące, koszty w Euro Koszty Ośrodka w EuroRazem Efektywność zaangażowania 1€
Struktura kosztowa podróży ośrodka POIT w Tokio (Japonia) Tokio - Japonia Rok Ilość wysłanych dziennikarzy Podmioty współfinansujące, koszty w Euro Koszty Ośrodka w EuroRazem Efektywność zaangażowania 1€ Struktura kosztowa podróży ośrodka POIT w Berlinie (Niemcy) Berlin - Niemcy Rok Ilość wysłanych dziennikarzy Podmioty współfinansujące, koszty w Euro Koszty Ośrodka w EuroRazem Efektywność zaangażowania 1€
Struktura kosztowa podróży ośrodka POIT w Moskwie (Rosja) Moskwa - Rosja Rok Ilość wysłanych dziennikarzy Podmioty współfinansujące, koszty w Euro Koszty Ośrodka w EuroRazem Efektywność zaangażowania 1€ Struktura kosztowa podróży ośrodka POIT w Sztokholm (Szwecja) Sztokholm Szwecja Rok Ilość wysłanych dziennikarzy Podmioty współfinansujące, koszty w Euro Koszty Ośrodka w EuroRazem Efektywność zaangażowania 1€
Struktura kosztowa podróży ośrodka POIT w Kijowie (Ukraina) Kijów - Ukraina Rok Ilość wysłanych dziennikarzy Podmioty współfinansujące, koszty w Euro Koszty Ośrodka w EuroRazem Efektywność zaangażowania 1€ 2007nie dotyczy Nie dotyczy Struktura kosztowa podróży ośrodka POIT w Budapeszt (Węgry) Budapeszt - Węgry Rok Ilość wysłanych dziennikarzy Podmioty współfinansujące, koszty w Euro Koszty Ośrodka w EuroRazem Efektywność zaangażowania 1€
Struktura kosztowa podróży ośrodka POIT w Rzym (Włochy) Rzym - Włochy Rok Ilość wysłanych dziennikarzy Podmioty współfinansujące, koszty w Euro Koszty Ośrodka w EuroRazem Efektywność zaangażowania 1€
ANALIZA EFEKTYWNOŚCI W tabelach jest wskazana efektywność zaangażowania 1 euro. Kwotę tą obliczono poprzez podzielenie sumy kosztów Ośrodka POT oraz podmiotów współfinansujących poniesionych na organizację podróży przez sumę wartości reklamowej reportaży według cen reklamy w euro (bez stosowania mnożnika). Organizacja podróży dla ekip telewizyjnych znacznie podnosi koszty ale także zwiększa wartość reklamową emisji
Analiza efektywności – rynki razem Ośrodek Liczba opublikowanych reportaży Wartość reportaży wg cen reklamy w euro Liczba opublikowanych reportaży Wartość reportaży wg cen reklamy w euro Wiedeń Bruksela Paryż Londyn Madryt Amsterdam Tokio Berlin Moskwa Sztokholm Kijównie dotyczy Budapeszt Rzym Razem Reportaże wyłącznie w wyniku podróży
Analiza efektywności, Wiedeń (Austria) Wiedeń – Austria Rok Opublikowane reportaże prasoweReportaże wyemitowane w TV Razem wartość reportaży wg cen reklamy w EURO Liczba Wartość wg cen reklamy w EUROLiczba Wartość wg cen reklamy w EURO Analiza efektywności, Bruksela (Belgia) Bruksela - Belgia Rok Opublikowane reportaże prasowe Reportaże wyemitowane w TV i Radiu Razem wartość reportaży wg cen reklamy w EURO Liczba Wartość wg cen reklamy w EUROLiczba Wartość wg cen reklamy w EURO
Analiza efektywności, Paryż (Francja) Paryż - Francja Rok Opublikowane reportaże prasowe Reportaże wyemitowane w TV Reportaże wyemitowane w radiu Razem wartość reportaży wg cen reklamy w EURO Liczba Wartość wg cen reklamy w EUROLiczba Wartość wg cen reklamy w EUROLiczba Wartość wg cen reklamy w EURO Analiza efektywności, Londyn (Wielka Brytania) Londyn – Wielka Brytania Rok Opublikowane reportaże prasoweReportaże wyemitowane w TV Razem wartość reportaży wg cen reklamy w EURO Liczba Wartość wg cen reklamy w EUROLiczba Wartość wg cen reklamy w EURO
Analiza efektywności, Madryt (Hiszpania) Madryt - Hiszpania Rok Opublikowane reportaże prasowe Reportaże wyemitowane w TV Reportaże wyemitowane w radiu Razem wartość reportaży wg cen reklamy w EURO Liczba Wartość wg cen reklamy w EUROLiczba Wartość wg cen reklamy w EUROLiczba Wartość wg cen reklamy w EURO Analiza efektywności, Amsterdam (Holandia) Amsterdam - Holandia Rok Opublikowane reportaże prasoweReportaże wyemitowane w TV Razem wartość reportaży wg cen reklamy w EURO Liczba Wartość wg cen reklamy w EUROLiczba Wartość wg cen reklamy w EURO
Analiza efektywności, Tokio (Japonia) Tokio - Japonia Rok Opublikowane reportaże prasowe Reportaże wyemitowane w TV Razem wartość reportaży wg cen reklamy w EURO Liczba Wartość wg cen reklamy w EURO Liczb a Wartość wg cen reklamy w EURO Analiza efektywności, Berlin (Niemcy) Berlin - Niemcy Rok Opublikowane reportaże prasoweReportaże wyemitowane w TV Razem wartość reportaży wg cen reklamy w EURO Liczba Wartość wg cen reklamy w EUROLiczba Wartość wg cen reklamy w EURO
Analiza efektywności, Moskwa (Rosja) Moskwa - Rosja Rok Opublikowane reportaże prasowe Reportaże wyemitowane w TV Reportaże wyemitowane w radiu Razem wartość reportaży wg cen reklamy w EURO Liczba Wartość wg cen reklamy w EUROLiczba Wartość wg cen reklamy w EUROLiczba Wartość wg cen reklamy w EURO Analiza efektywności, Sztokholm (Szwecja) Sztokholm - Szwecja Rok Opublikowane reportaże prasoweReportaże wyemitowane w TV Razem wartość reportaży wg cen reklamy w EURO Liczba Wartość wg cen reklamy w EUROLiczba Wartość wg cen reklamy w EURO
Analiza efektywności, Kijów (Ukraina) Kijów – Ukraina Rok Opublikowane reportaże prasoweReportaże wyemitowane w TV Razem wartość reportaży wg cen reklamy w EURO Liczba Wartość wg cen reklamy w EUROLiczba Wartość wg cen reklamy w EURO 2007 Brak OśrodkaNie dotyczy nie dotyczy Analiza efektywności, Budapeszt (Węgry) Budapeszt - Węgry Rok Opublikowane reportaże prasoweReportaże wyemitowane w TV Reportaże wyemitowane w radiu Razem wartość reportaży wg cen reklamy w EURO Liczba Wartość wg cen reklamy w EUROLiczba Wartość wg cen reklamy w EUROLiczba Wartość wg cen reklamy w EURO
Analiza efektywności, Rzym (Włochy) Rzym - Włochy Rok Opublikowane reportaże prasowe Reportaże wyemitowane w TV Razem wartość reportaży wg cen reklamy w EURO Liczba Wartość wg cen reklamy w EUROLiczba Wartość wg cen reklamy w EURO
Porównanie kosztów do cen reklamy Ośrodek Koszt ośrodka wraz z podmiotami współfinansującymi Wartość reportaży wg cen reklamy, w euro Koszt ośrodka wraz z podmiotami współfinansującymi Wartość reportaży wg cen reklamy, w euro Wiedeń Bruksela Paryż Londyn Madryt Amsterdam Tokio Berlin Moskwa Sztokholm Kijównie dotyczy Budapeszt Rzym Razem
Podróże dziennikarskie w ocenie branży turystycznej Na podstawie sondażu wśród przedstawicieli biur podróży, hotelarzy, restauratorów
. Podróże dziennikarskie w ocenie branży turystycznej Wartość efektywności poszczególnych instrumentów promocji według specjalistów z branży
Ilość firm skorych do wsparcia POT w promocji Polski za granicą (w %)
Czynniki wpływające na efektywność podróży dziennikarskich
Czy jest odpowiednia ilość zapraszanych dziennikarzy do Polski ?