Infrastruktura transportowa Warszawa,
Aéroports de Paris T-128/98, C-82/01 Leipzig Halle T-443/08 i T-455/08, C-288/11 P
SAT Fluggesellschaft C ‑ 364/92 FENIN C–205/03 P
Koncepcja „infrastruktury ogólnej” Infrastruktura dostępna dla wszystkich na równych zasadach, wolna od pomocy publicznej Wytyczne lotniskowe z 1994 r. – pkt 12: The construction or enlargement of infrastructure projects (such as airports, motorways, bridges) represents a general measure of economic policy which cannot be controlled by the Commission under the Treaty rules on state aids. Komunikat Komisji - Reinforcing Quality Service in Sea Ports: A Key for European Transport z 1997 r. Investments in such infrastructure are normally considered by the Commission as general measures, being expenditures incurred by the state in the framework of its responsibilities for planning and developing a transport system in the interests of the general public provided the infrastructure is de jure and de facto open to all users, actual or potential, in accordance with Community legislation. Wytyczne morskie z 2004 r. – pkt 2: Inwestycji w infrastrukturę zazwyczaj nie traktuje się jako pomocy publicznej w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu, o ile państwo gwarantuje wszystkim zainteresowanym przewoźnikom swobodny i równy dostęp do danej infrastruktury.
1.Związek pomiędzy budową infrastruktury a jej późniejszym wykorzystaniem a.SA – Cable Car for London (decyzja Komisji z dnia r.) >opłata za przewóz pasażerów b.SA Øresundsbro (decyzja Komisji z dnia r.) >opłaty, pokrywające cały koszt projektu >międzygałęziowa konkurencja >polityka cenowa i handlowa Budowa infrastruktury jako działalność gospodarcza (po Leipzig Halle)
1.Prerogatywy państwa a.pkt 35 AG >policja, >służba celna, >straż pożarna 2.Brak rynku – ogólnodostępna infrastruktura a.SA – Øresundsbro >dostępna bez opłat >służy całemu społeczeństwu >brak komercyjnego wykorzystania (brak rynku na zarządzanie i eksploatację dróg) Budowa infrastruktury – brak działalności gospodarczej (po Leipzig Halle)
Eventech C-518/13
Występowanie pomocy na różnych poziomach Właściciel Operator infrastruktury Użytkownik końcowy
1.Brak liberalizacji rynku a.N 356/2002– brytyjska infrastruktura kolejowa (decyzja Komisji z dnia r.) 2.Potencjalne zakłócenie konkurencji a.C-280/00 – wyrok w sprawie Altmark 3.Brak zakłócenia konkurencji a.SA – port w Lauwersoog (decyzja Komisji z dnia r.) Wpływ na konkurencję i wymianę handlową
Zgodność pomocy z rynkiem wewnętrznym Porty morskie LotniskaAutostradyKolej Intermodalne terminale Porty śródlądowe TFUE X art c X art c X art b X art. 93 SGEI X Decyzja Zasady ramowe X Decyzja Zasady ramowe X Zasady ramowe Wytyczne sektorowe X wytyczne AG Kolej – zazwyczaj nie wiąże się z udzielaniem pomocy publicznej Infrastruktura transportu miejskiego – brak utrwalonej praktyki decyzyjnej KE
1.pkt 1 preambuły GBER a.Komisja planuje w szczególności opracowanie kryteriów dla infrastruktury portów i lotnisk do grudnia 2015 r. 2.art. 56 GBER a.pomoc inwestycyjna na infrastrukturę lokalną >nie dotyczy infrastruktury portów morskich, śródlądowych i lotniczych 3.art. 13 lit. a GBER a.pomoc regionalna >nie może być udzielana w sektorze transportu i związanej z nim infrastruktury Infrastruktura transportowa a GBER
Dziękuję za uwagę Izabela Kopcińska Główny Specjalista