GDAŃSK 2030 Strategia Rozwoju Gdańska Program Operacyjny EDUKACJA GRO 18 czerwca 2015
GDAŃSK 2030 PLUS STRATEGIA ROZWOJU MIASTA PROGRAMY OPERACYJNE stanowią kluczowy instrument realizacji Strategii.
EDUKACJA Co wynika z diagnozy? 5 rekomendacji cele, działania, zadania, przedsięwzięcia, projekty, inwestycje… musimy przełożyć je na:
Co wynika z diagnozy? Potrzebujemy edukacji wyrównującej szanse edukacyjne Edukacja w niewystarczającym stopniu ma charakter edukacji wyrównującej szanse edukacyjne: Obserwuje się ostrzejszą selekcję pochodzeniową na pierwszym progu kształcenia (po szkole podstawowej), niż na drugim (po szkole średniej). Wśród bezrobotnych kobiet, prawie 40% to osoby pozostające bez pracy powyżej 12 miesięcy. Obserwujemy związek między bezrobociem kobiet a wynikami egzaminu szóstoklasisty. Wyzwaniem dla edukacji staje się napływ imigrantów. Nadal osoby niepełnosprawne w niepełnym wymiarze mogą korzystać z praw im przysługujących. REKOMENDACJA 1 EDUKACJA
Co wynika z diagnozy? Musimy podnieść jakość pracy placówek gdańskiego systemu edukacji Obserwujemy bardzo zróżnicowaną jakość pracy placówek gdańskiego systemu edukacji: Problem polaryzacji z różnym nasileniem dotyczy wszystkich szczebli nauczania w gdańskich szkołach - polaryzacja ujawnia się już w wynikach osiąganych przez szkoły podstawowe. Podporządkowanie szkoły mechanizmowi rozliczania z wyników testów zewnętrznych. REKOMENDACJA 2 EDUKACJA
Co wynika z diagnozy? Musimy podnieść kompetencje dzieci i młodzieży w zakresie rozwoju osobistego Dzieci mają zbyt niskie kompetencje w zakresie rozwoju osobistego: Uczniowie nie dostrzegają celu nauki na każdym etapie kształcenia. W związku z tym nie przejawiają inicjatywy, pracują w sposób sztampowy, schematyczny, nie potrafią prezentować swoich poglądów i ich bronić, mają trudności z wyrażaniem własnych uczuć i emocji. Niewystarczający nacisk położony jest na rozwijanie postaw i zachowań obywatelskich oraz kreatywność. REKOMENDACJA 3 EDUKACJA
Co wynika z diagnozy? Musimy upowszechnić uczenie się przez całe życie Dostrzegamy niską świadomość uczniów szkół ponadgimnazjalnych przy podejmowaniu ścieżki rozwoju (zawodowego): W szkole gimnazjalnej uczniowie nie mają możliwości zastanowienia się nad ścieżką rozwoju osobistego. Działania w szkołach nie są właściwie zorganizowane, nie są też objęte wsparciem merytorycznym. Brakuje koordynacji pomiędzy wszystkimi etapami kształcenia. Brakuje doradców, którzy byliby mentorami, przewodnikami, tutorami dla swoich podopiecznych. Brakuje doradztwa edukacyjnego, które byłoby realizowane w nowej formule i uwzględniało wszystkie etapy edukacyjne oraz obejmowało pracę z rodzicami. REKOMENDACJA 4 EDUKACJA
Co wynika z diagnozy? Musimy rozwijać zasoby infrastruktury edukacyjnej Obserwujemy braki infrastrukturalne na każdym etapie edukacji, a szczególnie wczesnodziecięcej: Wysokie oczekiwania mieszkańców Gdańska związane z dostępnością do żłobków i przedszkoli nie znajdują odzwierciedlenia w ich dostępności. Odsetek dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w Gdańsku jest najniższy spośród 16 miast Polski o liczbie mieszkańców powyżej 200 tys. Podobna sytuacja dotyczy dostępu do szeroko pojętych usług edukacyjnych. Istotnym problemem jest również dostępność, warunki i jakość opieki w świetlicach w szkołach podstawowych. REKOMENDACJA 5 EDUKACJA
Cele i Zadania Cel 1. Wyrównanie szans edukacyjnych 1.1 Zwiększenie kompetencji społeczności edukacyjnej (grupa rówieśnicza, rodzice, nauczyciele) dla realizacji pełnej edukacji wyrównującej szanse edukacyjne 1.2 Zbudowanie mechanizmów i poprawienie warunków organizacyjnych wspierających wyrównywanie szans edukacyjnych w ramach gdańskiego systemu edukacji Cel 2. Podniesienie jakości pracy placówek gdańskiego systemu edukacji, wychowania i opieki 2.1 Rozwinięcie systemu wsparcia i nadzoru pracy placówek gdańskiego systemu edukacji, wychowania i opieki 2.2 Poprawienie warunków rozwoju zawodowego i osobistego kadry gdańskiego systemu edukacji, wychowania i opieki 2.3 Wzmocnienie dialogu społecznego w sferze edukacji, wychowania i opieki
EDUKACJACele i Zadania Cel 3. Wspieranie rozwoju osobistego dzieci i młodzieży 3.1 Wzmocnienie roli najbliższego otoczenia ucznia w kształtowaniu ścieżki rozwoju osobistego 3.2 Udoskonalenie procesu odkrywania i rozwijania talentów i predyspozycji osobistych dzieci i młodzieży 3.3 Kształtowanie w procesie edukacji formalnej i nieformalnej postaw młodych gdańszczan 3.4 Zwiększenie zaangażowania podmiotów zewnętrznych (pracodawców, uczelni wyższych, NGO, służb społecznych i innych podmiotów; wolontariat, wymiany międzynarodowe) w procesie rozwijania kompetencji uczniów
EDUKACJACele i Zadania Cel 4. Rozwój kompetencji zawodowych mieszkańców dla sprostania wyzwaniom dynamicznie zmieniającego się świata 4.1 Zwiększenie dostępu do poradnictwa edukacyjno-zawodowego, wspierającego każdego mieszkańca w procesie wyboru ścieżki rozwoju osobistego i zawodowego 4.2 Zwiększenie zaangażowania i wpływu przedsiębiorstw w procesie kształcenia zawodowego i ustawicznego Cel 5. Rozwijanie zasobów infrastruktury edukacyjnej, wychowania i opieki 5.1 Modernizacja i unowocześnianie istniejącej infrastruktury edukacyjnej, wychowania i opieki 5.2 Efektywne zarządzanie infrastrukturą edukacyjną, wychowania i opieki